Annons:
Etikett03-avel-genetik-uppfödning
Läst 3966 ggr
fjellans
8/15/06, 8:23 PM

Pawpeds mer info

Vill uppmanna alla att skicka in kopior på era katters stamtavlor, både kullar och vuxna katter, även gamla katter och tidigare kullar, det fattas massor med info i pawpeds.

http://www.pawpeds.com/ 

gå in under respektive ras, titta under submit info, där finner ni detta

For the Nordic countries (Norway, Sweden, Finland, Denmark, Iceland) send to:
Sussie Sohlberg
Fiskgjusevägen 10
SE-815 93  Tierp
Sweden
E-mail: okeechobees@spray.se

Annons:
RolfH
8/15/06, 8:27 PM
#1

De har även en bra genetikkurs på Pawpeds.

fjellans
8/15/06, 8:28 PM
#2

Jag vet, jag startade upp Skogisens databas för några år sen,Glad

RolfH
8/15/06, 8:30 PM
#3

Alla mina 4 skogisars stamtavlor finns där och jag kommer att sända in på kullen också så småningom.

//RolfH

majema
8/15/06, 8:31 PM
#4

Jag gillar pawpeds. Men jag vet att inte alla är lika förtjusta. Synd, men jag tror det verkar mest bero på vilken ras man har.
/Marie

LosGatos
8/15/06, 8:33 PM
#5

Kan varmt rekommendera PawPeds! Använder den flitigt i jakten på passande avelshanar. Glad

Artiklarna som finns är mycket intressanta och lärorika!

fjellans
8/15/06, 8:40 PM
#6

Jag skulle vilja uppmana ALLA att skicka in sina stamtavlor, så att databasen blir fullständig, det finns stmtavlor med luckor i, det är lite synd, försår inte att man inte utnytjar detta.

Och att alla med aveslhannar speciellt ser till att dess finns där, så man kan göra testparningar mm. ELLER?????????Fundersam

Annons:
RolfH
8/15/06, 8:42 PM
#7

#6 Absolut. Jätteviktigt att alla sänder in sina stamtavlor så att databasen blir så komplett som möjligt.

//RolfH

majema
8/15/06, 8:46 PM
#8

#6 Jajemen min skogishane finns där. Fast det är hans uppfödare som lagt in honom. Om det blir kull här framöver ska de självklart in.

Hur gör man enklast, går det maila in uppgifter eller måste man snigelposta. Kan vara bra för fler kanske inte vet hur det går till.Fundersam

/Marie

fjellans
8/15/06, 8:48 PM
#9

BRA,, BRA,,,,,BAR,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Men det är inte jag som sköter den nu, för mycke jobb med den, alla info finns på pawpeds hemsida, men visst jag hjälper gärna till om någon vill ha hjälp mm// RitaFlört

fjellans
8/15/06, 8:51 PM
#10

Man skickar kopia på stamtavlan till den ansvarige, eller om båda föräldrarna redan finns i DB, och allt är rätt, så kan man mejla in sina uppgifter.
Om man tar kopia på stamisen så kan man ju på baksida, skriva in kullsyskon mm, man behöver ju inte skicka in alla stamisar för en hel kull// Rita

Denna kommentar har tagits bort.
Merlyn
8/15/06, 9:41 PM
#12

Som uppfödare ser jag det som ett steg i avelsarbetet att skicka in stamtavlorna till PawPeds Skrattande

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
fjellans
8/15/06, 9:48 PM
#14

Visst,,jätteviktig, om vi ska kunna komma till rätta med våra kattproblem.-))

TailorHills
8/15/06, 9:54 PM
#15

Stamtavlorna på dom 109 skogisar som hittils fötts hos S*Tailor Hill's finns på Pawpeds.

fjellans
8/15/06, 9:59 PM
#16

Dö bra,,,,,,,,,,,,,,,är dom alla kompletta ända ner till foundation??// Rita..

fjellans
8/15/06, 10:00 PM
#17

Mina 56 finns oxå med ända ner till foundation,,,Glad

TailorHills
8/15/06, 10:04 PM
#18

Så kompletta dom kan bli, med tanke på att jag har mycket gamla linjer bakom många av mina äldsta katter. Så det finns ju en del noviser där bakom.Glad

fjellans
8/15/06, 10:14 PM
#19

Givetvis, då är det ju som det ska vara, samma hos mig:-)

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Ixatrixa
8/16/06, 7:03 PM
#22

Jag skickar in alla mina kattungar…trots att inte alla används i avel…någon kanske tycker som jag att det är intressant.

fjellans
8/16/06, 8:13 PM
#23

jässs, Ixa,,,, jag med,,,,, Fot i munnnen

fjellans
8/16/06, 11:12 PM
#24

Fundersam

AgnetaK
8/16/06, 11:19 PM
#25

Pawpeds är helt jättetoppen tycker jag. Det är rentav synd att det inte finns ett obligatoriskt register, det är ju så himla bra. Jag är ju hundägare också och är van att kunna kolla upp "allt" om varje hund. Skulle önska att det var - som med SKK:s Hunddata - att man även kunde se HCM-tester, utställningsresultat etc. Men så länge det är ett frivilligt dataregister kommer sånt inte ske, antar jag. Jag förstår inte varför somliga inte vill ha med sina katter där. Även om man inte är uppfödare är det så kul att kunna se vilka kullsyskon och halvsyskon den och den katten har.

fjellans
8/16/06, 11:25 PM
#26

Det finns HCM- resultat där, och även HD,, om man sen även gör PKD så kommer det oxå in om det skickas in av veterinär till Danmark,,,. det tar ca: 2 månader efter undersökningen innan det syns i DB.

Utställningsresultat är väl inte det viktigaste i aveln eller?????????Fundersam // Rita

AgnetaK
8/16/06, 11:44 PM
#27

Aha, då har jag läst slarvigt, vad bra att det står. Jag är inte uppfödare, utan tycker bara det är kul att läsa alla slags resultat och uppgifter och "släkttavlor" om både hundar och katter. Nej, utställningsresultat är inte det viktigaste i avelsarbete, det sa jag ju inte heller. En championkatt behöver inte lämna championkattungar. Dock tycker jag inte det är ointressant.

Som jag sa är jag nog färgad av SKK Hunddata, som var mig till stor hjälp när jag letade hund senast.

Annons:
SillyZones
8/17/06, 12:11 AM
#28

Pawpeds är helt super! Vad sklule jag göra utan det??

Jessica, Sajtvärd på Norsk Skogkatt ifokus
S*SillyZone´s Norsk Skogkatt

Humletassens
8/17/06, 11:01 AM
#29

Visst är pawpeds bra, men jag saknar funktioner som jag har i det program som jag använder hemma.  Tex visar inte pawpeds var samma katt dyker upp, utan man får leta själv och det är lätt att missa.  Det programmet jag har markerar katten/katterna som dyker upp vid en testparning. Visst det är ett jobb att lägga upp katterna men det är rätt trevlig att pyssla med när det regnar.

Men pawpeds att ett lysande komplement, sen finns det ju några databaser till. Som  Norsk Skovkat info , Aliosha's och Shagytail (tyvärr ingen testparningar möjligt)

fjellans
8/17/06, 12:01 PM
#30

Vilket program har du hemma, vore intressant att veta.
Om att se vilka katter som är dubblade, så kanske du kan skriva till Ulrica eller Peter, och fråga om dom kan lösa det problemet, dom är ju ansvariga för hela DB.

Humletassens
8/17/06, 12:25 PM
#31

#30 Vi har ett program som heter ZooEasy, länk finns på vår hemsida.

Är man några stycken som har programmet så kan man snabbt bygga upp en datasbas eftersom man kan skicka stamtavlor tillvarandra som lätt sen importeras i den egna databasen. Sen har den en massa andra funktioner som ekonomi, visar viktkurvor för kattungar, osv.

fjellans
8/17/06, 12:55 PM
#32

Oki,,, ska kolla,,,,,,,tack,,tack,,,,

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
ChopSueys
8/18/06, 2:16 AM
#35

Använder pawpeds nästan jämt för att testa olika kombinationer! SUPER!

fjellans
8/18/06, 2:38 PM
#36

fortsätt med det, ju fler som skickar in sina stamis dessto bättreGlad

GoldenOracles
8/19/06, 12:47 AM
#37

Jättebra sida! Har alla mina katter där!

fjellans
8/19/06, 1:59 AM
#38

jättebra,,,,,,,, // RitaGlad

Seerath
8/19/06, 10:00 PM
#39

Jag skickade in stamtavlor på två av mina katter den 15 och även om jag förstår att det kan ta tid så sitter man och suckar och väntar på att det ska bli klart nån gång. Inte för att man har det minsta bråttom egentligen. :)

fjellans
8/20/06, 12:22 AM
#40

Oki, jag har kanske, dragit igång något nu, bra, men det kommmer, det är ju bara 1 som sköter alla katter i Skandinavium,kanske hon vill ha semester oxå,HÅLL ut, det kommer// Rita

Seerath
8/20/06, 12:57 AM
#41

Det tog lite tid dom tidigare gånger jag anmält en katt så jag var helt medveten om det och jag förstår att det bara är något vid sidan om så det kan ta tid innan det finns tid och ork att lägga in. Jag är inte det minsta irriterad, bara ivrig. :)

Iaf så tycker jag att pawpeds är jättesmidigt och är glad att det finns. Är så roligt att sitta och testa att para ihop katter med sina egna. :)
Bra att HCM-tester och sånt läggs in också så att det är lätt att få lite snabb info om katten man är intresserad av.

Annons:
Gyldenloeve
8/20/06, 1:26 AM
#42

Jeg er også FOR Pawpeds, men desværre er der en del NFO- og MCO-opdrættere her i DK der har fået siden HELT galt i halsen, så der er ikke så mange der bruger den, desværre. ALLE vores kuld ligger inde på Pawpeds og selvfølgelig har vi også indsendt vores HCM, HD, PKD og PL-resultater på alle vores katte, men indtil videre er det jo "kun" HCM og HD-resultaterne der figurere derinde.

Mvh Carli

fjellans
8/20/06, 12:47 PM
#43

Bra jobbat allihop,,,,,,,,,,,, bara forsätt att skicka in era stamisGlad

ingela-anthon
8/21/06, 10:47 PM
#44

Glad Självklart finns mina skogisar där och "sibben" med….

Bra redskap vid testparningar, sedan läggs HCM-resultatet in där - ifall man testat förstås - och det har man ju :-)

//Ingela

fjellans
8/22/06, 9:11 PM
#45

Ni glömmer väll inte att skicka in era stamtavlor,för hur ska vi annars kunna se vad som finns bakom våra katter!!!Skrattande

Margareta
8/23/06, 11:02 PM
#46

Båda mina finns med

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

fjellans
8/24/06, 9:26 PM
#47

Bra,,,flera stamtavlor eferlyses

Frostvikens
8/24/06, 10:39 PM
#48

Hur lång tid brukar det ta innan stamtavlor man skickat in är registrerade?Kyss

Annons:
Seerath
8/24/06, 11:34 PM
#49

Det brukar vara ganska varierande. Nu senast så skickade jag in ett par stamtavlor den 15/8 och dom har inte blivit registrerade än så just nu verkar det lite segt.

fjellans
8/26/06, 9:40 PM
#50

GladFundersam

fjellans
8/30/06, 8:54 PM
#51

Fundersam,,hm,,,allt verkar vara upp å ner här,,, har ni sett det

LosGatos
8/30/06, 9:46 PM
#52

Såg också att det är "upp o ned" när jag var in tidigare idag.
Inlägg som hänvisar till tidigare # stämmer inte längre… Fundersam

Denna kommentar har tagits bort.
Seerath
8/31/06, 4:47 PM
#54

Jag har fortfarande inte fått nåt svar, börjar fundera på om mailet kommit bort. :(

fjellans
8/31/06, 5:14 PM
#55

#54.

Mail,,,har du mejlat in stamtavlorna,, då får du nog allt vänta,, du ska ta kopior på  dom och skicka med snigelpost. Det står så på pawpeds sida// RitaGlad

Annons:
Seerath
8/31/06, 7:18 PM
#56

Aha, senaste gången jag skulle ha in en katt där så bad hon mig maila in det. Får ta och skicka med brev då.

fjellans
8/31/06, 7:44 PM
#57

Ok,,, om föräldrarna finns i DB, och allt är rätt, så brukar det funka med mejl vad gäller deras avkommor, men eftersom jag nu uppmuntrar er alla att skicka era stamis, så kanske dom har fullt upp,,,,,,,,, det är ju trotts allt ideell arbete dom gör, 1 person för hela Skandinavium,,,,,,,,,,,,,,Flört

Margareta
9/1/06, 11:11 AM
#58

Jag scannade mina stamtavlor och mailade in bilderna. Det gick väldigt bra och hon la in dem snabbt.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

fjellans
9/1/06, 7:34 PM
#59

ja,, så bra då, men gör som det står på sidan,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Sisikarlstad
9/1/06, 9:16 PM
#60

Jag är oxå på väg o ska kopiera o skicka in på mina oxå!!

Det är ju så bra att HCM mm är med där så man vet vad som ligger bakom hanarna man parar med!!!

En del är ju så NOGA att avelsdjuren är HCM testade mm då kan man ju kolla att även deras föräldrar är testade med normalt HCM!? Även EP (Epelepsi) kan ju förekomma men det är väl inte med på pawpeds sida eller? För det är ju lika noga som HCM mm tycker jag eller????Skrikandes

fjellans
9/1/06, 9:33 PM
#61

Alldeles riktigt, tänk om man kunde se ALLA sjukdomar i pawpeds, vilken lycka det skulle var eller hur SussiFlört

Sisikarlstad
9/1/06, 9:35 PM
#62

Ja du Rita du har så RÄTT så!!!!!Kyss

Annons:
Margareta
9/1/06, 9:40 PM
#63

Så här står det på hemsidan:

If you have a cat, whose both parents are already in the database you can also e-mail the information to the database maintainers. If you do, please, include the following information, if available: name, sex, title, sire name, dam name, birth date, colour, and registration number.

Jag tyckte då det var bättre att maila kopia på reg än att skriva av alltihop och det tyckte hon som tog emot också (jag mailade innan och frågade)

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

fjellans
9/1/06, 9:43 PM
#64

Mm,, så bra då,,,,,,,jag vet vad som står där, var med och utformade texten,,,,,,,,,,,,

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
EddaM
9/4/06, 4:40 PM
#67

Jag skall nog skicka in min katts stamtavla för hon är ju inte med o inte hennes mamma heller.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

 

fjellans
9/4/06, 5:15 PM
#68

Nu när det har fötts så många nya kissebarn,, så glömmer ni väl inte att skicka in deras stamtavlor,, sen när dom har blivit registreradeGlad

Sisikarlstad
9/7/06, 9:28 PM
#69

NÄÄÄÄÄÄÄ DÅÅÅÅÅ!!!!!Kyss

Annons:
MyFriend
9/11/06, 8:39 PM
#70

När ni tycker det tar föööör lång tid att få in era stamtavlor så finns möjligheten att maila dem till mig istället. Men snälla, vänta upp till en månad innan om det inte är akut! Sussie har kanske lite mer att göra än mig ibland och hinner inte ta hand om alla med en gång. Jag har hand om alla utanför Skandinavien och alla kort ni vill ha med som länk i databasen. Det är bara i akuta fall och som avlastning jag tar de skandinaviska stamtavlorna för NFO.

info@stamtavlor.net och det går alldeles utmärkt att maila in stamtavlor och kompletteringar Glad

fjellans
9/11/06, 8:44 PM
#71

#70 ,,Äntligen,,bra att någon av er reagerar//Rita.

Har ni ändrat era regler?? det står inget om det på pawpeds sid??

MyFriend
9/11/06, 10:12 PM
#72

Nej Rita, inte vad jag vet Fundersam 

Att jag inte har skrivit något tidigare är att jag har bara hand om de utländska icke-skandinaviska NFO-stamtavlorna och ansåg inte att jag behövde reagera tidigare.

fjellans
9/11/06, 10:36 PM
#73

Ok,,Yvonne,,undrade baraSkrattande

Denna kommentar har tagits bort.
ronjo
9/20/06, 8:13 PM
#75

Alla våra katter med stamtavla finns i Pawpeds

Seerath
9/20/06, 11:03 PM
#76

Jag antar att hon har väldigt mycket att göra, jag har inte fått upp min som jag skickade in den 15/8. :/

Annons:
Runsviks
9/20/06, 11:08 PM
#77

#76 Det kan ta tid… vad jag har gjort ibland är att jag påminner… skickar om samma mail men lägger då till en liten undran om Sussie fått mitt mail. Men räkna alltid med att det tar tid att få in uppgifterna.

Denna kommentar har tagits bort.
Florinellas
9/22/06, 11:52 PM
#79

#77 Vad märkligt! När jag mailade å ville lägga in c-kullen fick jag svar på 17 minuter och stamtavlorna var ute på pawpeds på 2 timmar! Superfort gick det!

fjellans
9/23/06, 12:01 AM
#80

#77.
Det kan man kalla turGlad

Margona
9/23/06, 12:36 AM
#81

Nu äntligen har mina katter kommit in i Pawpeds. Det tog ganska lång tid innan de vart inlagda men de har väll mycket att göra antar jag.

Frostvikens
9/23/06, 11:46 AM
#82

Jag funderar lite, om en katt tar titel, ska man meddela de på pawpeds detta? Om man testar en parning, hur många generationer bakåt bör man kolla, fick en inavelsgrad på 0,0488% på mina tilltänkta katter, då baserat på 6 generationer bakåt?Vilket jobb de gör att lägga in alla katter, tack alla som arbetar med detta!

fjellans
9/23/06, 12:58 PM
#83

Gisela,,, först ett stort Grattis till din nya kille:-))Flört

Om du tittar på pawpeds sida så tror jag att det finns ex. på hur mycket inavel som kan vara lämplig:-.))) Och hur man räknar.

http://www.pawpeds.com/userguide/index_se.html src="../Images/Buttons/linkArrow.png" alt="Länken öppnas i nytt fönster" />

Här ser du ex.

Några jämförelser av inavelsgrad:
En katt paras med en syster/bror: 25 %
En katt paras med en förälder: 25 %
En katt paras med en halvsyster/halvbror: 12.5 %
En katt paras med en far- eller morförälder: 12.5 %
En katt paras med en kusin: 6,25 %

Om du vill ha in titel så kan du melja det till Sussie på Pawpeds.

Annons:
fjellans
10/4/06, 9:19 PM
#84

puttar upp:-))

majema
10/4/06, 9:46 PM
#85

Hur lång tid brukar det ta egentligen. Jag skickade in mina uppgifter via mail den 22/8. De är inte inne än, det är så triiiist. Gråter Ska göra en parning och jag vill gärna ha alla katters namn med i "stamtavlan" när jag länkar till den på pawpeds.
Otåålig, jaaaa Flört

/Marie

manlyckans
10/4/06, 9:58 PM
#86

#85

Maila igen! Jag mailade oxå i augusti, men fick veta att det varit strul med hennes mailserver så mycket har försvunnit. Hon brukar vara snabb om allt går som det ska.

majema
10/4/06, 10:03 PM
#87

#85 Ja jag har mailat igen precis nu. Men jag har förstått att det kan ta tid och då vill man ju inte tjata extra. Men nu kändes det lääänge.
/Marie

Sisikarlstad
10/6/06, 12:54 PM
#88

#70  Jag har INTE skickat in någon av mina katters stamtavlor MEN de finns visst där ändå??? VEM??? Inte jag! Mycket konstigt!!!!Fundersam

LosGatos
10/7/06, 12:57 PM
#89

#88 Troligen är det dina katters uppfödare och dina avkommors ägare som gjort det.

//Katarina

Sisikarlstad
10/7/06, 4:26 PM
#90

#88 NÄÄÄÄ! Det är ju jag som är uppfödare o jag har ju inte gjort det!!! Åh det var mina avkommorsägare som såg att de redan var där inne så ICKE sa Nicke så va det inte heller. De var till o med fel färger på dem där inne på Paweds o jag hade inte uppdaterat min hemsida så ngt ev. har varit där inne o hämtat det men SKIT samma jag bara blev så fundersam bara för jag har ju ej gjort det själv!! Åh jag hade ej fått stamtavlorna heller då så det var innan de var reggade!!!Hemlis

Annons:
LosGatos
10/7/06, 6:41 PM
#91

#90 Då förstår jag att du är fundersam! Trodde du menade de som du köpt och din förra kull.

//Katarina

fjellans
10/22/06, 12:22 AM
#92

putt

Runsviks
10/22/06, 9:17 PM
#93

Måste få berätta och berömma Sussie som lägger in våra katter i pawpeds. Jag skickade iväg önskemål att få in våra fyra kattungar i pawpeds i natt 0.32 och idag  17.39  så  får jag svar att Sussie har lagt in kullen.

SNYGGT JOBBAT Glad

Labolina_73
10/23/06, 7:45 PM
#94

Men vadå?? skickar man stamtavlan via mail eller hur går det till?? min ena hona finns redan med där.. antar att uppfödaren la in henne men min andra finns inte.,, och jag fattar inte hur man få dit henne.. :-)

fjellans
10/23/06, 7:50 PM
#95

#94, Allt står på pawpeds sida,under submit info// Rita

Denna kommentar har tagits bort.
akickia
10/26/06, 6:53 PM
#97

Oh, se där vad man har missat!

Ska genast ordna in våra katter. Kostar det något?

Det här med HCM, skickar man in pappret man fick på kontrollen eller hur funkar det?

Annons:
erspers
10/26/06, 7:31 PM
#98

vetrinären ska skicka in det.. iom att man signerat så är det ok för vetrinären att offentliggöra resultatet..men det funkar inte alla gånger ..var o tog HCM test på en av våra honor 18/6-06 o det har fortfarande inte blivit infört på Pawpeds..så ibland klickar det tydligen..

Gyldenloeve
10/26/06, 7:32 PM
#99

#97# Det koster IKKE noget at få lagt sine killinger ind på Pawpeds. Du skal blot tage en kopi af dine kattes stamtavler og sende til Sussie:-)

HCM resultaterne skal egentlig sendes ind af dyrlægen, men jeg ved at Anne også har modtaget resultater direkte fra ejeren. Der kommer dog en bemærkning om at resultatet er indsendt af ejeren.

/Carli

Gyldenloeve
10/26/06, 7:35 PM
#100

#98# Måske skal du kontakte veterinæren og rykke ham/hende, for det er ofte sådan, at veterinærerne "samler" resultater sammen inden de sender dem til Anne. Derudover går der jo min. 2 mdr. efter skanningen inden resultaterne kommer på Pawpeds, men i dit tilfælde burde resultatet være kommet på omkring d. 01.09.06. Hvis veterinæren HAR sendt resultatet til Anne kan du sende hende en mail og spørge om hun har modtaget det. Og så sker det altså også at ejeren glemmer at underskrive HCM-resultatet, og det betyder så, at selvom veterinæren sender det til Anne, at så kommer det ikke på Pawpeds.

/Carli

erspers
10/26/06, 7:47 PM
#101

jag har blanketten här framför mig nu o nog är den signerad alltid..signerade den tom innan jag for hemifrån..bryr mig inte i det mer nu..hon är testad o jag har resultatet så…

fjellans
10/26/06, 8:05 PM
#102

man kan oxå scanna in sitt HCM-resultat och skicka till

http://www.winterfyre.com/testing/

akickia
10/26/06, 9:25 PM
#103

Tack för snabba och bra svar =)

Jo, veterinären skickade ju Lyckas resultat någonstans när hon blev testad, betyder det att det redan finns på pawpets om jag skickar in hennes stamtavla nu, eller funkar det bara om hon fanns innan? Hmpf, lite snurrigt, men hängde ni med på vad jag menade?

fjellans
10/26/06, 9:34 PM
#104

Du måste skicka in en kopia på dina stamtavlor först, till pawpeds, sen kommer HCM-resultatet in oxå, Lycka till// Rita

Annons:
akickia
10/26/06, 9:37 PM
#105

Återigen tack tack för svaren, ska fixa detta så snart som möjligt =)

fjellans
10/26/06, 9:38 PM
#106

Kolla oxå på sidan jag nämde här ovanför på #102

Syllan
10/28/06, 1:39 AM
#107

Nu har jag varit duktig idag. Äntligen har jag skickat in kopior på mina katters stamtavlor till Pawpeds. Så nu är det bara att vänta och se hur lång tid det tar innan dom syns på nätet. Så en uppmaning till alla andra som varit slarviga som jag. Skicka in! /Sylvia

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Vettarna
11/8/06, 4:45 PM
#112

Skickade kopia av stamtavlan i slutet av oktober och idag finns den upplagd på Pawpeds. Skrattande

Syllan
11/8/06, 7:07 PM
#113

Idag var jag inne på PawPeds och sökte på mina katter. Och alla utom en var med i databasen. Varför var inte lilla Märtha med? Är det någon som vet? /Sylvia

fjellans
11/8/06, 7:20 PM
#114

mejla Sussie o fråga henne// Rita

Denna kommentar har tagits bort.
fjellans
12/14/06, 8:08 PM
#116

puttar upp

fjellans
5/10/07, 3:58 PM
#117

dax att putta upp den tråd igenGlad

Sissi
5/10/07, 4:55 PM
#118

Bravo Rita!

Jag är en sådan där flitig rackare, så jag har skickat in stamtavel kopior på alla mina katter och avkommor.

Ska se vad jag kan göra för att få avelshaneägarna på Skogkattlingans sida att skicka in kopior på sina hanars stamtavlor till Pawpeds.

Det är verkligen kanon att kunna göra en testparning, för att se inavelsgraden. Det är ju inget man räknar ut själv precis!

*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***

Annons:
fjellans
5/10/07, 5:04 PM
#119

Sissi,,,kan man inte använda miniräknare då??Oskyldig.
Bra om du kan få ALLA avelshannar som finns på Slingans sida kopplade till Pawpeds:-)))

anakin
5/15/07, 7:59 PM
#120

Nu har vi skickat in samtliga av våra katter's stamtavlor också!

Anki & Helena   S*Järvaskogen's

Margona
5/15/07, 11:34 PM
#121

Jag är liten sur att min katts HCM resultat aldrig kommer in. Testet gjordes 070213, det ska väll inte behöva ta över 3 månader att få in ett resultat. Nu vet jag ju inte varför det inte kommer in kanske veterinären glömt att skicka in resultatet även om han sa att han skulle göra det på en gång.

Jotta
5/15/07, 11:50 PM
#122

#121. För att ev berörda ska bli informerade om resultatet innan det blir offentligt så läggs det ut på Pawpeds tidigast 60 dagar efter undersökningen. Nu har det gått ungefär en månad längre för din katt, men du ska se att det snart kommer ut.

Margona
5/15/07, 11:54 PM
#123

#122 Tack för informationen, men vem kan mera vara berörd än jag som ägare till katten och uppfödaren?

Draken_old
5/16/07, 12:21 AM
#124

#123 Jotta menar att resultaten ligger i karantän så att du som kattägare ska hinna informera berörda personer om just din katt testar posetiv, innan det blir offentligt.
Pawpeds hcm register uppdateras ca 1 gång i månaden. Så ibland kan det ta lite längre tid.
Om du undrar om din katts testresultat har nått hälsoregister så kan du höra av dig till mig. Skickat ett privat mail.
Jag kan inte se din katts resultat om den ligger i karantän men jag kan se om pappren nått fram.
Just nu liger det resultat i karantän som är gjorda i februari och mars.

/Kattis

Bru-Zar-Nas
6/1/07, 9:40 AM
#125

Har skickat in b-kullen i veckan, när dom kommer in är alla våra katter med Glad

Annons:
AsKetts
6/1/07, 11:18 AM
#126

Är det någon som vet om man även skickar HCM till Sussie Sohlberg. Har katter där resultatet inte finns med i pawpeds.

/Jessica

fjellans
6/1/07, 11:47 AM
#127

#126 Sussi har inget med HCM-resultaten att göra, om du har använt "rätt" blankett så står det längst ner vart det ska skickas, egentilgen så ska veterinären som gjort testet skicka in det.
//Rita

AsKetts
6/1/07, 12:13 PM
#128

Hm, har använt den blankett som finns på Mainecoon kattens sida under hälsa.

Tack för svaret detta måste jag kolla upp med dom vet som genomfört HCM-testet.

/Jessica

fjellans
6/9/07, 10:23 PM
#129

#128, Hur har det gått??

Nu är mina småttingar införda i pawpeds oxå, tänk så smidigt det är när vi som uppfödare skickar in våra kullar dit innan det har flyttat:-))

Svansbarnens
6/9/07, 11:35 PM
#130

Jag har oxå en katt som är testad, men inte kommit med…

Katten är testad 9 Januari av Torkel i Helsingborg…..

Man kan ju undra vad som hänt…….

Har oxå fyllt i blanketten…

Ska kanske ta en kopia och skicka till adressen? Eller vad göra?

/Soliga lördagshälsningar från Marie o  svansbarnen

Draken_old
6/10/07, 12:29 AM
#131

#130 Du kan vell ringa till Torkel och kolla om han skickat?
Har hört att han kan vara lite förvirrad/glömsk med pappren.

#128 Har du kollat nyligen i databasen??
Den 4 juni gjordes den sista uppdateringen.
/Kattis

fjellans
6/10/07, 12:35 AM
#132

Jag har oxå råkat ut för glömska/virriga veterinärer, två katter testade på samma gång varav bara den ena kom in i pawpeds, den andra fanns överhuvudtaget inte någonstans, mycke mejlande mm, innan allt blev fixat, så ibland får man agera själv för att kolla att allt har fungerat:-))
/Rita

Annons:
TailorHills
6/10/07, 1:13 AM
#133

Resultaten på mina tre som testades av Jens Häggström 12 februari kom ut för några dagar sen så det verkar som det tar lite tid just nu.
/Pia

Majamaloss
6/10/07, 2:21 AM
#134

Hoppas det inte blir en dubbel nu, kanske är frågan redan ställd i denna tråd…….( det är så väldans många inlägg vilket är toppen men jag orkar inte läsa igenom alla, skyller på den underbara värmen…)

Men iallafall, här är några frågor som ofta kommer upp när man pratar om pawpeds:

Vilket angivet tal i inavelsgraden gäller för en kull/individ, den som uppkommer spontant när man får upp en katt,  eller den som framkommer när man klickar på "complete inbreeding" för samma individ? 

Vilket är eftersträvansvärt, hög eller låg polarisgrad?

Har inavelsgrad/comlete inbreeding uppgiften och polaris procenten med varandra att göra?

// Maja

Svansbarnens
6/10/07, 1:42 PM
#135

#131 - Jo, jag fick också intrycket av att han verkade ha lite dålig koll på saker… Cool

Ska ringa o höra om dom vet något.

/Soliga skåne

LittleL
8/30/07, 1:06 PM
#136

Nu börjar jag bli smått irriterad. Har full förståelse för att dessa människor gör detta idiellt …

Jag skickade in min S*Datolitos Bounty till PawPeds för 2-3 månader sedan men den har fortfarande inte kommit in. Mailade Sussie Sohlberg med förfrågan om vad som hänt. Den kan ju kommit bort på posten trots allt. Men inget svar….

En person på Katter i fokus skrev att hennes stamtavla kommit ut dagen efter att hon skickat in den men att hon skickat den till Yvonne. Så jag provade att maila henne istället. Tänkte att jag kanske får ett svar där men neeee…

Vad gör jag nu?? Vi uppmanas ju att skicka in stamtavlorna till PawPeds! /Sylvia

kerstin2181
8/30/07, 1:16 PM
#137

#136, jag skickade osso in, men bara för 6 veckor sedan, och inte kommit upp, men fick svar. Det finns omständigheter, men dom vill jag inte gå ut med här, men hoppas att det ska ordna sig snart

Kerstin Carlzon S*Youngun`s

Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

fjellans
8/30/07, 4:47 PM
#138

Ja ni, skriv till Ulrika Olsson, och fråga om hon vet vad som har hänt, det är det ända jag kan rekommendera just nu.
Det kan vara så att man måste söka exakt rätt namn har jag märkt iaf i den nya versionen

/Rita

LittleL
8/30/07, 5:25 PM
#139

#138 Ok, jag har sökt i båda versionerna men ingen träff. Var hittar jag info om Ulrika Olsson?? /Sylvia

Annons:
Juliette-
8/30/07, 5:31 PM
#140

pawpeds är guld och självklart är mina katter med där och även avkommorna (utom en kille som dock) som jag aldrig får iväg och skicka in till basen.. men pawpeds kan man inte leva utan när man en gång börjat använda de

fjellans
8/30/07, 6:29 PM
#141

Ulrika är spindeln i pawpeds,, du får leta lite på sida, har inte den exakta i huvudet.
/Rita

fjellans
8/30/07, 6:31 PM
#142

Mejl til Ulrika

ulrika@pawpeds.com

Signe-Jonna
8/30/07, 7:14 PM
#143

På den svenska versionen får i alla fall jag inte fram någonting, oberoende av vad jag söker på. Den verkar inte fungera…

LittleL
8/31/07, 12:54 AM
#144

Jag har nu fått svar ifrån Yvonne så det löser sig nog inom kortSkrattande /Sylvia

kerstin2181
8/31/07, 10:12 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#145

#144 då får vi hoppas att våra missar snart inkommer på pawpedsFlört

Kerstin Carlzon S*Youngun`s

Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

LittleL
8/31/07, 8:29 PM
#146

Helt otroligt!! Hon har redan fixat det. Skickade mailet och två timmar senare så finns den ute på PawPeds. TACK Yvonne!! /Sylvia

Annons:
fjellans
8/31/07, 11:07 PM
#147

Fick ni någon förklaring på varför Sussie inte har fixat detta förut, vore bra att vet tycker jag??
/Rita

kerstin2181
8/31/07, 11:20 PM
#148

Dogge ligger inte inlagd, men vi väntar så får vi se.

Kerstin Carlzon S*Youngun`s

Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

kerstin2181
9/6/07, 10:16 PM
#149

Dogge är fortfarande inte inlagd, och nu får jag inget svar, hm

har nu gått ca 8 veckor

Kerstin Carlzon S*Youngun`s

Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

Zygots
9/6/07, 11:32 PM
#150

Sham och Beas HCM-resultat är inte heller inlagda, det har gått sex månader nu sedan jag testade dom två.

kerstin2181
9/7/07, 2:58 AM
#151

Susanne har nu tagit paus, Yvonne tar överFlört

Kerstin Carlzon S*Youngun`s

Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

Bengan2
9/7/07, 10:16 AM
#152

Ska man även skicka in kopior på stamtavlor på kastrater?

Mvh Bengan

fjellans
9/7/07, 11:42 AM
#153

#152, Ja Bengan, ALLA katter bör finns i pawpeds, för statesik mm.
Så skicka in dina stamtavlor du oxå
//Rita

Annons:
Bengan2
9/7/07, 1:38 PM
#154

#153 Tack för svaret, ska se till att göra det.

Mvh Bengan

kerstin2181
9/7/07, 11:15 PM
#155

#154 glöm inte skicka dom till Yvonne, inte till Susanne

Dogge finns med idag, he he

Kerstin Carlzon S*Youngun`s

Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

Bengan2
9/7/07, 11:53 PM
#156

#155 Vad är det för adress tilldenna yvonne då? Är det samma som står i #0, har inte riktigt kollGlad

Mvh Bengan

Signe-Jonna
9/8/07, 12:21 AM
Labolina_73
10/30/07, 12:05 PM
#158

Yvonne Karlsson
Skolvägen 13
SE-699 30  Deje
Sweden

[michaelalundgren]
10/30/07, 12:17 PM
#159

Hur lång tid tar det ungefär att få stamtavlorna inlagda?

Labolina_73
10/30/07, 12:21 PM
#160

Minns inte säkert,, men ca 1 vecka har jag för mej,,, skickar nu idag in 2 stamtavlor..

//L

Annons:
kerstin2181
10/30/07, 12:21 PM
#161

Mikaela, för mig att få in Dogge tog många veckor, men det fanns orsaker till varför det inte vart uppdaterat, och vad jag förstår, vad det Yvonne som tog över efter Susanne ett tag, så det tar nog inte allför lång tidFlört

Kerstin Carlzon S*Youngun`s

Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

Labolina_73
10/30/07, 12:21 PM
#162

Ett tag,,, ska man inte skicka till yvonne nu längre?

skogisen
10/30/07, 12:23 PM
#163

Jag skickade in nu förra veckan på min senaste kull, det tog en dag, sen kom det medelande om att det var ute på Pawpeds

jag skickade till Yvonne

[michaelalundgren]
10/30/07, 12:38 PM
#164

Jag skickade till Susanne tror jag hon heter. Skulle man inte det?

Mylingens
10/30/07, 12:49 PM
#165

Måste man kopiera stamtavlorna och skicka med posten eller räcker det med att man scannar in dom och bifogar dom som fil med ett mail? //Kaisa

skogisen
10/30/07, 12:54 PM
#166

Jag skickade till yvonne för det var hennes namn som stog längst ner på sidan om Skogisar.

Jag scannade in stamtavlorna och sen skickade iväg dom som ett mail.

erspers
10/30/07, 1:01 PM
#167

man behöver inte ens scanna stamtavlan om bägge föräldrarna finns i Pawpeds sedan tidigare..som det står på sidan:

If you have a cat, whose both parents are already in the database you can also e-mail the information to the database maintainers. If you do, please, include the following information, if available: name, sex, title, sire name, dam name, birth date, colour, and registration number.

Annons:
Signe-Jonna
10/30/07, 2:03 PM
#168

Jag scannade in mina och mailade över dem. Snabbt och enkelt!

Labolina_73
10/30/07, 2:07 PM
#169

Jag mailade och frågade om man kunde göra så.. fick inte svar alls på det mailet så jag skickade in dom / post.. :-/

//L

LittleL
10/31/07, 1:40 AM
#170

Jag mailade uppgifterna på mina kattungar till Yvonne. Hon sköter alla skogisar nu. Båda föräldrarna ligger redan med i PawPeds. Fick svar efter ca 1 timma att dom skulle vara ute under kvällen. Men jag kollade direkt och dom var redan där.

1½ timma efter att jag skickade mailet. Vad säger ni om det? Snyggt jobbat Yvonne!!! /Sylvia

kerstin2181
10/31/07, 8:00 AM
#171

Yvonne är superSkrattande

Kerstin Carlzon S*Youngun`s

Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

Mylingens
10/31/07, 9:09 AM
#172

Jag fick svar från Sussie nu att det var ok att scanna in stamtavlorna och att jag sen kunde skicka dom till henne. //Kaisa

MyFriend
11/1/07, 4:48 PM
#173

Hejsan

Det är jag som är Yvonne och har hand om alla skogisstamtavlorna nu. Förut tog Sussie hand om de skandinaviska och jag alla de andra ute i världen. Sedan en tid tillbaka har Sussie lagt arbetet med pawpeds på hyllan. När hon återkommer vet jag inte. Jag har även hand om några andra databaser, rag och aby/som och försöker uppdatera så fort som möjligt. Ibland kommer det något emellan så det kan ta upp till två-tre dagar innan det blir uppdaterat.

Ni kan skanna in era stamtavlor och skicka med e-post. Har ni en kull så räcker det med ena kattungens stamtavla och så skriver ni ned resten av kullen i mailet.

Just nu håller Peter på att byta ut maskinvaror så uppdateringarna tar längre tid. Det är servrar och annan hårdvara som har blivit lite trötta och tagit pension som nu måste bytas ut. Så, snälla, ha lite tålamod med oss, snart ligger allt ute. Ni som har skickat kort kan redan se dem på: http://web.telia.com/~u55202850/.

kramar, Yvonne

Labolina_73
11/1/07, 5:05 PM
#174

#173,, ååå vad bra.. men hehehe jag har redan skickat in via post till dej.. :-) Men bra att veta tills nästa gång och ang kattungarna som väntas här hemma. :-)

//Linda

Annons:
Signe-Jonna
11/1/07, 5:33 PM
#175

#173 Vilken häftig sida med kort! Får alla skogisar vara med där?

MyFriend
11/1/07, 5:50 PM
#176

#175 Alla skogisar som finns i pawpeds är välkomna :-)

Signe-Jonna
11/1/07, 5:55 PM
#177

#176 Vad bra!Glad Då ska jag skicka in på min sötnos, kommer ta tid att välja bild bara.

Kronängens
11/1/07, 6:39 PM
#178

#173 Hej Yvonne!

Hur stora bilder kan man skicka till dig? Ska man minska ner dem?

Runsviks
11/1/07, 7:18 PM
#179

Läcker de foton jag skickade in i helgen som var skyltade så vacker med små hjärtan. Tack Yvonne! Då ska jag fortsätta att skicka in… //Kristin

MyFriend
11/1/07, 8:24 PM
#180

Skicka helst inte större bilder än 1Mb i filstorlek, annars spelar det ingen roll hur stora de är. Jag beskär om det behövs och sparar ned dem till en filstorlek på max 21 Kb.

Inte fler än två kort per katt. Måste sätta en gräns någonstans för jag har begränsat utrymme på servern, ligger på en Telia-server och är en gratis-plats som följer med vårt adsl-abonemang.

kramar, Yvonne

shanarya
5/30/11, 11:17 AM
#181

Hejsan

Jag hittade just denna sida där det diskuterades om NFO stamtavlor i Pawpeds.

2006 slutade jag med att lägga in stamtavlor i Pawpeds efter en tids sjukdom.

Yvonne som hade SBI databasen tog över och jag är jätte ledsen över att det inte fungerat som det ska.

Mvh

Sussie S*Okeechobee's Norska Skogkatter

Annons:
Upp till toppen
Annons: