Annons:
Etikett03-avel-genetik-uppfödning
Läst 1395 ggr
Labolina_73
2007-02-25 13:28

om man ska,,,

Om man är ute och kikar i annonser på kattungar och man hittar en där det står att allt är bra,, fina föräldrar och en hemside adress.. Allt ser bra ut och stamtavlorna e bra.

Men om det sedan står i annansen. Kattunarna säljes till sällskap/utställning. Ej avel! Man kan väl inte göra så? eller har jag helt fel..? Kan kan man ju såklart men, måste köparen då låta bli att avla på katten, om det inte föreligger en defekt såklart. Men om allt är bra få man då inte avla när det står så?

Mycket tacksam för svar då detta gör mej förvirrad. Jag ska inte köpa katt nu men jag undrar bara i allmänhet hur det ligger till..

/Linda

Annons:
anakin
2007-02-25 14:23
#1

Det låter ju lite konstigt att skriva så i en annons,men om inga defekter finns,allt är i sin ordning,så är det helt upp till dig som köpare att bestämma om du vill avla på din katt eller ej!

Det kan inte uppfödaren bestämma hur mycket den än vill,det är inte juridiskt hållbart, Katten är ju din ägodel!

///Anki S*Järvaskogen's

www.jarva.info.se

Zolas
2007-02-25 14:24
#2

Jag skulle aldrig köpa en kattunge med såna restriktioner!  I regel säljs alla kattungar till "sällskap" i köpeavtalet, det går ju aldrig att garantera att katten passar som utställningskatt, eller vid vuxen ålder blir passande som avelsdjur, det är inte jättevanligt i alla fall, att sätta såna restriktioner. Jag tycker det är fel. Om man senare blir intresserad av avel, måste man kunna få bestämma själv. Förhoppningsvis i samråd med uppfödaren men….. Har man köpt sin katt är den ju helt och hållet min, och så vill jag ha det.

anakin
2007-02-25 14:32
#3

 #2 Precis,Vi säljer i första hand våra kattungar till sällskap,altså en familjemedlem,kompis,gosetroll..ja,ni förstår nog=)

Bra hem är nr 1.

Resten är bonus!

///Anki

Mulan
2007-02-25 16:15
#4

Hej!

Jag säljer mina kattungar till sällskap/avel/utställning, såvida de inte har defekter… Gillar heller inte restriktioner eller konstiga avtal, om man inte litar på kattungeköparen så låter jag hellre bli att sälja.. En nackdel kan dock vara hankatter… Inte så skoj om en köpare inte använder sitt sunda förnuft utan lånar ut hanarna oerhört mkt… Det skulle jag inte gilla.. Men å andra sidan så tror jag på tillit när jag säljer kattungar och visst kan man bli blåst, men det är dessvärre en risk man måste ta..

mvh Malin

Tita
2007-02-25 17:22
#5

Jag tycker det låter konstigt , har du sett en annons som det står så i ??

I så fall skulle jag tro att det är någon defekt på katterna och det är därför det står så .

// Marita

Labolina_73
2007-02-25 19:15
#6

Ja jo jag har sett en annons med exakt den texten, alla tester är gjorde ua, finns bild på dom samt en hemsideadress, allt ser väldigt bra ut, men med den texten i annonsen då..

Vi säger att någon köpen någon av dom, (finns både honor och hanar) ska inte avla var tanken,, men sedan kommer ett intresse upp.. och man bestämmer sej för att ta en kull eller 2. Vad händer då?

superfina katter men med den annonsen skulle inte jag även om jag skulle köpa katt nu,, vilja beblanda mej, eftersom det inte står någon förklaring till varför..

kanske skulle dom meddela varför om man frågar men det jag ville veta var om man kan skriva så och det är "bindande" på något sätt och vad som kan hända om man "bryter" mot ett sånt avtal om inga defekter eller andra honder finns..

//Linda

Annons:
anakin
2007-02-25 19:31
#7

#6

Hej Linda.

Som jag skrev tidigare kan inga såna avtal vara juridiskt bindande, Om du har köpt kissen,är den din. Du gör precis som du vill.

Fast det hade ju varit intressant att veta varför en uppfödare skriver ut nåt sånt om det inte finns några fel. Konstigt.

Ha det gott,

///Anki

Labolina_73
2007-02-25 20:17
#8

mm mycket konstigt tycker jag oxå…

Tack för ere svar.. :-)

//Linda

Svansbarnens
2007-02-25 20:31
#9

….kanske vill vara ensam om linjen?????….

….Ja, inte vet jag, bara en tanke…

…..Varför är det så vanligt att vissa uppfödare i vissa länder kastrerar sina kattungar innan dom säljs???….

Nån som vet?

/Marie o svansbarnen

Froydis
2007-02-25 21:09
#10

Jeg vet ihvertfall at jeg aldri vil selge alle mine kattunger i et kull til avl. Til avl selger man BARE de beste i kullet. I norge kan man bestemme selv om man vil sette kattene i kl2 (avlsforbud) og takk og pris for det.

Som oppdretter er det vår plikt å velge rett katt til rett hjem, og selv om katten ikke har noen direkte defekter så er det ikke sikkert den egner seg til avl likevel.. Ihvertfall ikk eom man jobber for å styrke rasen generelt..

Skal jeg selge til avl skal jeg vite at katten har kvaliteter til å gi gode avkom ikke bare i en generasjon men i flere..

Sånn mener jeg :)

Svansbarnens
2007-02-25 21:25
#11

#10 Så ni i Norge kan sätta avelsförbud (kl2) på vilken kattunge ni vill?

Är det vanligt att uppfödare gör så i Norge? 

Hur ser jag då det i stamtavlan?  (Bra att veta om jag någon gång hittar en kise i Norge som jag vill adopteraGlad)

/Marie o svansbarnen

Froydis
2007-02-25 21:40
#12

Ja vi kan det.. og noen gjør, det andre ikke. Personlig så synes jeg at alle burde kunne gjøre det, også i Sverige for det er ikke alle katter som er gode nok til å ha kull på. (selv om begge foreldre er GIC eller noe)

Da står det på stamtavlen til kattungen, men den er jo sjelden lagt ut for den enkelte kattunge før de er solgt da (bare en felles).

Noen oppdrettere skriver det på hjemmesiden, andre må du sikkert bare spørre. Jeg skriver det på info siden om kattungene.

Zolas
2007-02-25 21:41
#13

#10. Om alla uppfödare i början på skogkattens historia tänkt så, då hade det inte funnits någon skogkatt att föda upp. Det är inte säkert att det är just "min" egen åsikt som är den rätta. Jag undrar vilka kriterier man ska uppfylla för att få köpa katt av er som tänker så? Vi får väl hoppas att det finns någon köpare, även i framtiden som "duger" åt er, till att bli ev. uppfödare, så att vi får behålla vår härliga skogkatt.  ( Och tänk om! Den katt som man väljer ut, som "duglig" till avel, tänk om den förolyckas på något sätt!! ) Även de lite sämre, kan vara fantastiska avelsdjur. Det har jag sett bevis på mer än en gång.

Annons:
Zarkeshas
2007-02-25 21:44
#14

Det kan ju vara många olika anledningar till att kattungarna inte säljs till avel… Men oavsett anledning så bör man ju inte köpa en katt som uppfödaren inte anser ska gå vidare i avel om man nu är intresserad av avel själv. Visst är det så att man äger och bestämmer över sin egen katt när man väl har köpt den, men man måste ju respektera uppfödarens åsikt om man vet om den från början. Att köpa katten under falska premisser och välja att avla trots att katten uttryckligen inte är avsedd för det enligt uppfödaren är enligt min åsikt riktigt fel. Antingen köper man en sådan katt och låter bli att avla eller så köper man en katt som uppfödaren anser bör gå vidare i avel.

Zolas
2007-02-25 22:12
#15

# 14, TILL avel är det väl nästan aldrig någon katt som säljs! Men möjligheten ska få finnas, om köparen i framtiden vill och anser att den duger, det är den nya ägarens ansvar. I annat fall om ett förbud finns, eller att katten kastrerats, då ska den ju säljas billigare! Eftersom den då ju är "defekt"! Om det inte finns fortplantningsförmåga, det måste ju jämnställas med andra brister! Man kan väl inte köpa en katt för fullpris om det saknas vitala funktioner.Fundersam

Zarkeshas
2007-02-25 22:24
#16

#15 Det jag menar är att om man är intresserad av en katt som man vill avla på så bör man ju inte köpa en katt från en kull där uppfödaren inte vill att ungarna går i avel. Att köpa katten med intention att avla när uppfödaren uttryckligen inte vill att katten ska gå i avel, det anser jag blir ganska snett… Och är det så att anledningen till att katten inte bör gå i avel är någon defekt eller risk för sjukdom eller andra problem i linjerna så köper man väl inte katten av den anledningen om man nu är intresserad av uppfödning. För mig handlar det om respekt för uppfödarens åsikt att katten inte bör gå i avel, oavsett anledning till detta.

WesthKiowas
2007-02-25 22:27
#17

Jag säljer bara sällskapskatter och går de sedan bra på utställning eller blir fina avelsdjur så är det bara ett plus i kanten. Jag anser att man kan inte garantera hur katten blir i slutänden, därför säljer jag bara sällskapskatter.

/Camilla

Mvh Camilla Glad

Besök gärna min hemsida S*WesthKiowa's Norska Skogkatter

Kattungar planeras!

Froydis
2007-02-25 22:34
#18

#13 Men om du nå kjøper en katt av meg som du vil ha til avl selv om jeg sier at den ikke bør avles på, ,og den gir deg ikke det ønskede resultat i avl. Selv om jeg og du da var enige om at dette var ditt ansvar så vil jo jeg stå som oppdretter av denne katten som ikke gir bra avkom, og andre som er inne på din hjemmeside og ser på dine kattunger bryr seg jo ikke om hvilken ansvarsavtale jeg og du har? De ser hvem hun kommer fra og tenker så at " Nei de linjene gir jo ikke bra avkom , der skal vi ihvertfall ikke handle katt"

Forstår du? Annsvaret som oppdretter for en rase er nok litt mer enn bare å avle katter.. Man skal vite hva man gjør, hva man kombinerer og hvorfor..

JEG tror også at om det var brukt mer selektiv avl tidligere i Skogkattens avlshistorie så hadde mye av de feilene som nå er på rasen vært sjeldnere..

Jeg påstår ikke at bare mine tanker er rett, men jeg håper at min avl vil bevise at jeg har rett i fremtiden. Slik at mine katter skal stå for kvalitet i generasjoner..

Zolas
2007-02-25 22:47
#19

Helt riktigt # 16, men det är inte de katterna som vi tänker på, utan de kattungarna som antingen är belagda med avelsförbud ( i Norge ) eller inskrivet i köpekontraktet, UTAN att det är något fel på dem! ENDAST för att uppfödaren inte vill att någon annan ska kunna använda dem i avel, och varför kan man undra. Uppfödaren anser att hon/han kan se på en liten kattunge att den inte blir så bra som man vill! Det går inte, skogkatten är en senvuxen ras, eller uppfödaren vill inte att hans/hennes linjer används utan att uppf. får bestämma hur! Eller inte alls. Ibland tror jag det är att man vill vara ensam om fina linjer som kanske vinner mycket, men det är inte att främja aveln! Tvärtom! Man kan vägra sälja, det går ju, men har man sålt, då måste den nya ägaren få avgöra. I regel är väl nya ägaren, om den blir intresserad av avel, själv intresserad av att veta så mycket som möjligt och oftast blir väl uppfödaren vidtalad innan. Du talar om respekt för uppfödaren! Men respekten för köparen då!  Som köpt en dyr katt men kanske är helt styrd av en uppfödare.

Zolas
2007-02-25 22:59
#20

Hallå Camilla, kul att se dig här. Var inte bekymrad, jag ska inte veckla in mig i detta mer. *fniss. Och du! Man kan aldrig garantera hur de blir i slutändan, och inte har väl du satt avelsförbud på dina? Jag har aldrig varit med om, där jag köpt, att någon skrivit något annat än "till sällskap" i köpekontraktet, men något förbud att använda dem i avel har aldrig varit på tal. Och #18, Man kan nog inte styra framtiden som man vill, likaväl som det kan dyka upp ledsamheter, lika fort kan det komma något riktigt bra av det man kanske inte trodde riktigt på. Det är ju lite det som är intressant också, att moder natur vill vara med på ett hörn. Skrattande

Annons:
Labolina_73
2007-02-25 23:06
#21

#14 Men det kan ju vara så att man köper en katt till sällskap,, har inget intresse alls av att avla.. men vid senare tillfälle har ändrat åsikt.. men vill avla.. och om man då har köpt denna katt där det står i annonsen inte avel!!! men att kantten visst passar till det och inga defekter på katten finns,, anser du då iaf att det är fel?

om det inte finns något att gå på förutom att uppfödaren inte vill…

Loas
2007-02-26 08:58
#22

jag tycker inte man ska avla på den katten om inte uppfödaren vill det. Det är väl en moralsak tycker jag. Jag prioterar iaf kontakten med uppfödaren enormt mycket och därför skulle jag lyssna på uppfödarens vilja, självklart! man vill väl ha bra kontakt och relation med sin uppfödare? och som uppfödare vill man väl kunna lita på sin köpare?…

i alla fall mina tankar kring relation uppfödare-köpare..

Labolina_73
2007-02-26 09:11
#23

#22 Självklart är det så. Moral e viktigt i detta sammanhang såklart.

Men jag tycker iaf att om man köper en katt i all välmening för att ha som sällskap, men om amn sedan gärna skulle vilja avla och katten skulle passa super inte bara enligt köparen då som kan vara partisk utan även av andra som vet nåt om rasen. Om katten är en bra avelskatt, ska man då strunta i det om man kan få fram bra katter och man då för rasen framåt, av den anledningen att uppfödaren inte vill. det är det jag inte förstår..

Fundersam

Änglakatten
2012-09-09 19:11
#24

Tar upp denna väldigt gamla tråd, för jag har en fundering ang detta. Jag köpte en kattunge och talade i flera timmar med uppfödaren om både det ena och det andra och inget om avel eller förbud på avel har kommit upp och inget förbud ligger på katten. När jag sen ska försäkra henne så tänkte jag att jag kanske ska sätta en avelsförsäkring ändå på henne och bestämma mig sen hur jag gör, och ser då att det på avtalet står, handskrivet av uppfödaren Ej till avel Uppfödaren bor långt bort och jag har ingen direkt kontakt med henne, men hur funkar detta nu? Jag hade ingen aning om att jag skrev under detta eftersom vi inte pratat om detta alls. Jag kommer eventuellt vilja avla på den kissen senare :(

Vi har ragdoll kattungar!

www.fjarilflickans.se
SE*Fjärilflickans uppfödning av Ragdoll och Norsk Skogkatt
Professionell kattfotograf - www.kattfotograf.se

AgnetaB
2012-09-09 20:53
#25

Sa du till henne att du ville köpa till avel? Det gör alltid jag så det ej kan bli något missförstånd o att uppfödaren då kan säga om den ej håller för det av något skäl.

Tittade du inte igenom kontraktet då du signerade det?

Änglakatten
2012-09-09 21:01
#26

Nej eftersom jag inte hade tänkt det, utan om det kommer till det så gör det.
Jag måste ha missat den delen i avtalet men att den bara stod där helt plötsligt gjorde mig jätteledsen eftersom hon inte sagt till om detta, jag tycker att om det var så att hon inte vill att den ska gå i avel så kan vi diskutera det och inte bara smyga in det i avtalet utan att säga nåt.

Mitt största misstag är att jag alltid är väldigt godtrogen och naiv, ALLTID. Och jag vill inte verka misstänksam heller så jag trodde att allt vi pratat om i alla dessa timmar var det vi kommit överens om.

Det var bara det att det kom ifrån ingenstans som gjorde mig ledsen ifall det blir så att jag skulle vilja ha en kull på henne. =(

Vi har ragdoll kattungar!

www.fjarilflickans.se
SE*Fjärilflickans uppfödning av Ragdoll och Norsk Skogkatt
Professionell kattfotograf - www.kattfotograf.se

AgnetaB
2012-09-09 21:14
#27

Jag avlar på både katter o hästar o skulle ha frågat köparen vad de ville ha djuret till. Jag vill inte att det avlas om det ej är tänkt så från början om det ej är avelskvalite på djuret o självklart sagt det. Ska ju inte komma som en överraskning men du måste ALLTID för din egen skull (gällande allt) läsa igenom ett kontrakt innan du skriver på.

Ja alla gör vi misstag ibland men man får försöka lära av dem:)

Annons:
Änglakatten
2012-09-09 21:33
#28

Är det ett kontraktsbrott juridiskt sett att avla på henne nu då? Egentligen alltså…

Vi har ragdoll kattungar!

www.fjarilflickans.se
SE*Fjärilflickans uppfödning av Ragdoll och Norsk Skogkatt
Professionell kattfotograf - www.kattfotograf.se

Torplyktans
2012-09-09 22:15
#29

Kan du inte ringa Uppfödaren och prata med henne om det hela? Om ni hade så bra kontakt först så kanske är det som så ofta att det blev fler missförstånd utan att man har märkt det. Hon kanske inte vet att du inte visste det med avel, eller trodde det spelar inge roll för dig för att hon uppfattade att du inte ville avla endå. Så kann du fråga henne varför och det kanske går att lösa tillsammans med henne, det är ju alltid trevligast i längeden för alla.

Alla har vi ju börjad en gång med våran första skogis. Jag hade inte heller tänkt att jag skulle avla, bli uppfödare när jag såg min Fiona på nätet som kattunge. Jag har inte heller frågat efter det, det var inget jag hade planerad. Det bara kom i och med att man hade plötsligt en raskatt hemma. Jag hade tur och uppfödaren hjålpte mig jätte mycket och blev bara glad att jag visade intressse. Hon blev nog framförallt glad att hon fick vara med det är ju endå hennes kattunge, man älskar dem ju för alltid även om man har såld dem. Jag avlar även på får och där är det mycket vanligare att man inte hör av sig, vliket ju är ok men man undra ju hur dem har det och sen vill man gärna se vilka avkomma t.ex en bagge / hankatt har lämmnad. På kattsidan är allting så modernt att man alltid får veta för eller senare på nätet men fåren kan bara försvinna vilket är mycket tråkigt. Man vill ju gärna hjälpa en nybörjare så att det går bra för dem och djuren.

Hoppas det går att lösa! Det viktigaste är nog för dig att ta reda på varför uppfödaren skrev / tänkte så.

www.torplyktan.se

AgnetaB
2012-09-09 22:17
#30

Det vet jag inte men jag skulle inte gjort det då du faktiskt har signerat det o alltså godkänt det som står.

Änglakatten
2012-09-09 22:19
#31

Ja jag får ta och ringa henne, blev bara så ledsen =(

Vi har ragdoll kattungar!

www.fjarilflickans.se
SE*Fjärilflickans uppfödning av Ragdoll och Norsk Skogkatt
Professionell kattfotograf - www.kattfotograf.se

AgnetaB
2012-09-09 22:43
#32

Ring henne du o hör vilket skälen var för hon kanske inte ska avlas på av något skäl.

Lurvas
2012-11-17 22:17
#33

Inom Bengal katterna så säljs nästan alla ungar för ca 9000 kr till kel, men vill man köpa samma unge till avel så kostar den 16000…..Obestämd

Jag tror att man lägger avelsförbud för att minska blandras aveln bla.

Råttliv på Runnavägen

 

Han gjorde inget särskilt, men han gjorde det mycket bra.

Slashignore
2012-11-18 17:12
#34

Vår katt här hemma såldes till min sambo med ett papper där det står att katten säljs som sällskap, ej avel. Vet absolut ej varför för hon är riktigt fin och hade varit en perfekt mamma… Så jag tror kanske folk skriver så för att folk kanske är med belägna till att ej sterelisera sin katt och bedriva lite BYB för sakens skull.
Finns ju många som köper raskatter men som inte har någon insikt i hur kattvärlden.

Annons:
LaSadie
2012-11-18 17:59
#35

#34 Sen kan det vara så att syskon från kullen ska gå i avel och uppfödaren vill inte att fler ska avlas på.

Upp till toppen
Annons: