Annons:
Etikett01-allmänt-skogkattprat
Läst 548 ggr
[Pimme]
8/9/07, 11:54 AM

"Detaljer" ni gillar

Vad lägger ni märke till först hos en ny skogis om ni bortser från helheten? Dvs vilken "detalj" fastnar ni för? De första jag tittar på e nog looken å öronen.

Annons:
Sagolika
8/9/07, 12:08 PM
#1

Looken, öronen, uttrycket i ögonen, huvudet (längd, triangel, profil, haka m.m.) storleken (längd, benstomme, vikt), längd på svansen.

Äsch, det blev ju i princip hela katten ändå, inser jag ju nu Skrattande

eccentrics
8/9/07, 2:53 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

looken,, gillar den grymma NFO looken där dom kan mördaGlad en med ögonen..

här är hon lite ur päls men looken är sådär lagom störig :P

[michaelalundgren]
8/9/07, 3:28 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Säger som föregående talare. Looken är a & o för skogisen. Själv är man stolt ägare till en skogis med riktigt grym look, en look som jag själv bara älskar!

Frostvikarna
8/9/07, 3:31 PM
#4

#3 , haha, wow, vilken blick!

[michaelalundgren]
8/9/07, 3:35 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

#4 Jo, har hört en hel del gånger att hon har en "mördande" blick. Fotot är taget av Titrans på WW'06 när våran Gudrun blev EP!
Jag gillar även hennes morrhår som vrider sig uppåt!

Här kommer en bild på hennes dotter som också har en väldigt bra look.

Silverfarans
8/9/07, 4:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Jag har fått hört på de utställningar som jag varit på med S*Royal Imp´s Montesa att hon har ett harmoniskat o underbar look!!! Lite kul o få höra! JA Jag är JÄTTE stolt över min tjej!!

Men hon har INTE någon GRYM look.

Annons:
Merlyn
8/9/07, 4:50 PM
#7

#3 Förstår mycket väl varför Renée fotade din vackra hona :-))

Precis den looken jag älskar!!!

Margareta
8/9/07, 9:43 PM
#8

Jag håller helt med, looken är det jag tittar på först. Särskilt hanar är läckra med grym look.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

fiskerjentas
8/9/07, 10:11 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Jo, jeg også ser looken, men vil også ha lite tofsar på øronen og pensler (disse hårene ut fra ørene) slik som Ilja her har.

Tror nok at hun (N) Fiskerjenta`s Ilja Himmelblå er den av mine avkommer, jeg er aller mest fornøyd med look  og tufse detaljene på

rockringen
8/9/07, 10:20 PM
#10

I huvudet så är det definitivt triangelformen, eftersom man tittar på en katt framifrån, jag kan stå på 20 meters avstånd och bli intresserad och då ser jag inte ens ögonen och öronens storlek spelar mig inte så stor roll om de sitter där de ska och förstärker huvudets triangelform.

Sen blir jag alldeles till mig när jag ser en skogkatt med de rätta kroppsproportionerna, dvs lägre framben, en rygg stiger uppåt pga att bakbenen är högre och inte som så många idag, som har en rektangulär kropp där framben och bakben är lika höga och kroppen ser ut som en maine coon i proportionerna. 

Detta var ju inga detaljer precis, men det är dessa saker som gör att jag går fram och tittar på detaljer, kontentan blir alltså att det inte är en "detalj" jag tittar på det första jag gör Fot i munnnen

Pulcherimas
8/9/07, 11:35 PM
#11

Har funderat på vad jag först lägger märke till (positivt alltså) när jag är på utställning och första gången ser katten i bur…förmodligen ögonen?! Och trekanten. Och öronen. För att inte tala om höjden på pannan…. Ja ja, sen kan man ju rabbla hur länge som helst, ha-ha!

                                            Monica

Miraklis
8/10/07, 1:25 AM
#12

Mysfaktorn tror jag..Flört 

jag kikar på tassarna först*skratt* de ska vara stora och lurviga.

Låter kanske lite konstigt  men det är så härligt att sitta och mysa och pilla med ett par jättetassar när man kikar på tv:n.

..och hur mysigt är det inte att bli kramad av en stor skogis…som låter som en V8.

Sedan tycker jag det är viktigt att en skogis söker kontakt med omgivningen. Den ska "prata" när mat tittar på den eller pratar med den.

Kronängens
8/10/07, 2:01 AM
#13

Jag ser trekanten först, en trekant med bra haka och med perfekta öron som förstärker trekanten. Öronen måste vara rätt placerade och ha rätt form, alltså breda i basen och spetsiga. Och med tofsar! Från sidan är det den vackra spikraka profilen som fångar mitt intresse. Nästa detalj jag tittar på är ögonen/looken och sedan kommer kroppsformen med högre bakben. Fast jag tror det är en perfekt trekant och profil som gör mig pirrig!

Annons:
Sissi
8/10/07, 2:10 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Looken, öronen och ögonen är nog det jag tittar på först. Fast jag har fått höra av andra att jag tydligen ofta fastnar för katter som är lite flaschiga…kanske lite nybörjar varning!!!

S*Tam-Trion's Big-Red tycker jag har en schysst look…

#10 Har han de där kropps proportionerna du talade om? Han har iaf en redigt grym benstomme!

*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***

Malin1
8/10/07, 5:22 AM
#15

Jag ser utstrålningen först.. för mig ska katten ha DET DÄR!!! :)

Det inre gör det yttre.. =)

Sedan tittar jag på huvudet.. öronplacering+storlek..
ÖGONEN.. det är viktigt för mig med en hääärlig look!
den ska säga mig något.. rätt i hjärtat liksom.. :)

Den "perfekta" skogisen för mig.. är en skogis med benstomme.. storlek.. i full kondition.. stora härliga öron rätt placerade i triangeln.. grym look.. stark haka.. spikrak profil med panna+top som följer!! :)

mezzo är inte långt ifrån ..
det som fattas är lite mer storlek och päls Skrattande
hans profillinje är bland det härligaste jag sett på en skogkatt!! :)

nej nu babblar jag iväg igen…
(sitter på jobbet..)

Draken_old
8/10/07, 1:14 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Hmm Det där ändrar sig, tycker jag, beroende på vad man vill förbättr i sin uppfödning. Dvs det man letar efter just i detta nu.
Men jag blir knäsvag av en snygg lodlinje med stark haka och hög panna Räcka ut tungan

annars är det vell ögonen/look och huvudets harmoni med öronen som drar blickarna till sig.

Kanske som denna grymma dam! IC S*Drakborgen Quiddie Trollpacka.
/Kattis

Miraklis
8/10/07, 1:20 PM
#17

#16  Det var en mkt fin kisse!

Signe-Jonna
8/10/07, 5:13 PM
#18

Jag tittar väldigt mycket efter triangeln, en triangel med lika långa sidor. Men endel avlar ju på gigantiska öron och då har ju ofta triangeln inte lika långa sidor.

#16 Mycket fin katt!

Kronängens
8/10/07, 8:36 PM
#19

#16 Måste instämma med #17 och #18, vilken vacker katt!

Froydis
8/10/07, 8:52 PM
#20

Jeg digger sort leppestift jeg Glad

Annons:
Fridalas
8/11/07, 12:52 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Mmmm vilka vackra katter ….

Jag är svag för "Skogisar" med grym blick och trekantsformade huvuden (raka sidolinjer, öron som följer linjen och helst en stark haka)

Här är en bild på våran CH*S Aromas Ambrosia. Hennes öron har bättre bredd i basen än vad man kan se på bilden Flört

Katinka
8/11/07, 12:55 AM
#22

Jag bara älskar skogisarnas grymma look. På utställningar kan jag tvärnita om jag går förbi en bur och det ligger en skogis och blänger elakt på mig. Flört Så looken är det jag först kollar på eller snarare faller för. Kyss

M v h

Katinka

Kronängens
8/11/07, 1:41 AM
#23

#21 Så fin Ambrosia är.

Draken_old
8/11/07, 2:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Tack #17 #18 #19
Måste hålla med Rockringen om att de högre bakbenen inte är så vanliga idag. Det är sällan man hör några kommentare om det..
Här är en där dom syns ganska bra.

rockringen
8/11/07, 2:28 PM
#25

#14 Visst har han det.  Flört

rockringen
8/11/07, 2:35 PM
#26

# 24 Härligt med såna kroppar. De ser inte långa ut i kroppen när de står på bordet, utan nästan fyrkantiga, sen kommer överaskningen när man lyfter upp dem och sträcker ut dem, då är de låååånga i kropparna och all denna längd hade de gömt i höjden på bakbenen :)

Jag hör ofta många kommentera katter att de är korta i kropparna när de ser dem på bild, men de glömmer att ta med höjden på bakbenen i beräkningen.

Fina bilder, gillar även din Trollpacka Kyss

-Tinis-
9/18/11, 12:36 AM
#27

Håller med #10 om att det är ruskigt snyggt när skogkattens bakben är högre och ryggen därför "sluttar uppåt". I övrigt är jag väldigt svag för välformade öron som sitter rätt i triangeln och med spikraka ytterlinjer. Öronens storlek är jag däremot inte lika fixerad vid.

Annons:
LillyB
9/18/11, 1:23 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

Det jag ser först är uttrycket. Jag är inte så mycket för de där mördande blickarna då jag tycker de ser lite för tunga ut, utan jag gillar då kattens ögon är pigga och utstrålar en viss energi. En rak profil är också väldigt viktig för mig.
Sen älskar jag såklart stora väl formade och placerade öron med toffsar, lång tjock svans, man, långa morrhår och allmän "grovhet". Katten ska ha stora tassar och en lång kraftig benstomme med tyngd i kroppen. Och allt ska mixas ihop till en god helhet. Där är en katt jag faller för! :) 

Katten på bilden är min underbara S*Kattbossens Inez, eller Tova som hon kallas för här hemma. Hon har det där uttrycket jag bara avgudar! Hon har allt som jag faller för, men med lite svaga öron och så har hon inte pälsat ut riktigt än. Men jag tror hon kommer utvecklas väldigt snyggt! Hon är ju bara en liten skitunge än så länge! :D

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

LillyB
9/18/11, 1:26 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

Min S*Svartträskets Rattata, eller Teddy som han kallas, har också det där gudomligt vackra uttrycket som är så svårt att fånga på bild! :)

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

Kronängens
9/18/11, 11:01 AM
#30

Jag har nog sett en vacker trekant med vackra öron som sitter rätt i och följer trekanten först förut. Jag älskar fortfarande vackra perfekta trekanter och vackra öron med bredd i basen, men eftersom jag tycker att många skogisar har tunga ögon numera har jag mer och mer börjat uppskatta katter med det rätta vackra skogisuttrycket. Då hajjar jag till och tittar en extra gång. Med det menar jag lagom snedställda ögon med öppet uttryck.

Upp till toppen
Annons: