Annons:
Etikett06-mat-leksaker
Läst 13456 ggr
Labolina_73
2007-10-02 17:41

Räkor,,,, ?

Ikväll till middag ska vi äta räkwok var tanken,,

då såklart måste ju katterna få lite räkor,, vet inte ens om dom gillar det men.. ;-)

Ska man då skala dom innan eller ger man dom som dom är????

//Linda

Annons:
skogisen
2007-10-02 17:43
#1

Hej!!

Jag skalar alltid dom innan,men en del av mina gillar rommen jättemycket

Lycka till, det är ett fasligt pyssel att försöka skala räkor med katter brevid ;-)

Margona
2007-10-02 17:47
#2

Smeagol äter inte ens räkor, kräsen kattGlad Amadeus sitter brevid och skriker när han väntar på att få en smakbit.

Ninnis
2007-10-02 17:48
#3

Mina katter älskar räkor! Får inte ha den ifred! Lycka till! hi hi

Jag Skalar dem också.

Emely
2007-10-02 18:23
#4

Brukar ta bort huvudet i alla fall, gillar inte att de ska behöva äta på de vassa spröten! Resten lämnar jag - de verkar tycka det är rätt trevligt att få lite mer att tugga på än bara köttet och då räcker dessutom en räka lite längre :)

ariel
2007-10-02 18:34
#5

Ja skalar alltid räkorna innan.Vissa av mina katter älskar räkor medans några bara fnyser o tycker att ja kan behålla dom för mej självSkrattande

Marina/ S*Karmskogen's

Ägd av 6 Norska Skogkatter

Wiran
2007-10-02 21:12
#6

Det är nästan omöjligt att äta något som räkor hemma hos oss, katterna går runt oss och gnäller som om de aldrig hade sett mat!

Det är klart att det blir en del smakbitar, men alltid skalade. Har hört att det är lätt att sätta i halsen annars ;)

Lycka till!

Annons:
Anna-j
2007-10-02 21:56
#7

Ge inte för mycket… Räkor är egentligen alldeles för salt för katter..

Labolina_73
2007-10-03 00:44
#8

Maja och Zelma var dom enda som gillade räkor, dom andra slickade lite men sedan var det bra..

Dom fick bara 4-6 st var. Men dom som gillade var så glada över det så..

Ja jo att det är salt förstår jag ju,, men så några kan väl inte vara farligt?

Jag skalade dom,, vågade inte chansa att ge med skalet på…

//Linda

[Skogsjentans]
2007-10-03 19:14
#9

Räkor tycker många katter om, men de kan bli väldigt sjuka av att äta dem! Räkorna är nämligen alldeles för salta för katter och njurarna kan ta stryk. Dessutom är oskalade räkor jätte vassa framtill och kan skada kattens mage och tarm.

Något att tänka på.

//Marianne

Blankan
2007-10-03 19:16
#10

Jag har tyvärr egna dåliga erfarenheter av att ge katterna räkor men däremot vet jag en katt som fullkomligt river allt i sin väg för att få dessa gobitar och han bara äääääälskar det utan några problem.

Vi ger då inte räkor som sagt…men de får annat gott istället..hihi

ariel
2007-10-03 19:20
#11

#9 Men då måste väl katten äta många räkor.o ofta?Är det vanligt att katter blir sjuka av att äta räkor? FundersamMVH//Marina

Marina/ S*Karmskogen's

Ägd av 6 Norska Skogkatter

trilenium
2008-01-15 15:27
#12

Skaldjur rent allmänt ska man undvika att ge till sin katt. Precis som det skrevs ovan är det på tok för mycket salt för en katt.

Men visst… klämma in en liten räka då och då bör inte skada! =)

Vildfagre
2008-01-15 16:14
#13

Bra att få veta, har inte tänkt på att det är för salt. Här kan dom få smaka skalade någongång och då är dom jättelyckliga. Enda sättet att få i Bea p-piller är att putta in pillret i en halv räka då slinker det ner. Laila

Annons:
kerstin2181
2008-01-15 16:19
#14

Linda, jag gillar räkor annarsFlört adressen har duSkrattande

Kerstin Carlzon S*Youngun`s

Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

Merlyn
2008-01-15 16:38
#15

Räkor i all ära men när man öppnar en chipspåse hemma hos oss blir det ramaskri Skrattande katterna älskar chips…..

Kronängens
2008-01-15 21:53
#16

#15 Det var nog det konstigaste jag hört en katt äta…Glad

kerstin2181
2008-01-15 21:57
#17

och popcorn är vissa här tokiga i, mer än räkorSkrattande

Kerstin Carlzon S*Youngun`s

Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

Praline
2008-01-15 22:20
#18

Jag har en här hemma som är tokig i saltapinnar.

Helena

skogisen
2008-01-15 22:34
#19

Jag har två kissar här som är tokiga i popcornSkrattande

Anna-j
2008-01-15 22:36
#20

Min katt drack coca cola inatt! När jag kom upp i morse var det ett fint hål efter en tand i en colaburk som vi glömt framme i en påse. Sen upptäckte min sambo fläckar lite överallt. Förmodligen har colan sprutat upp i munnen på henne och hon har sedan dreglat ut det. Hon betedde sig väldigt märkligt, studsade åt sidan när hon såg nån osv. Säkert rätt skrämd och hög på koffein! =) Nu är hon som vanligt, men ryggar när man visar en colaburk.

Annons:
Silverpumans
2008-01-15 23:27
#21

haha, stackars liten. Min flicka åt morötter med mig igår. Det var väldigt populärt :-)

Miraklis
2008-01-16 00:11
#22

Jag har en grönsakstjuv här hemma som stjäl grönsaker på bänken när matte och husse inte är i köket. Majs i sås är gott!

Silverpumans
2008-01-16 00:28
#23

haha, kan tänka mig det! :-). Sallad är faktiskt en annan favorit här hemma. fast den ska helst vara strimlad…. :-p

maximus
2008-01-16 00:47
#24

Min ena hona "Mimmi" älskar potatis ,så när jag skalar den så ger hon sig inte förrän hon får några bitar ,annars så tar hon en tugga på en hel Gladoch då vill ju jag inte äta den Flörtoch hon är gärna med då jag skalar räkor ,men hon nöjer sig med 1 räka och sen får jag skala ifred

annars så har jag både chips och ostbåge älskare ,men det är ju klart att dom inte får det varje vecka och så får dom ju bara smaka små bitar

/Annette

Myskatten
2008-01-16 01:00
#25

jag har några katter här hemma som jag kallar för tjuvar *S* Tex Imma älskar grönsaker och tar gärna om man inte passar ..julskinka älskar dom.. har även katter som helt galna i pannkakor  *S* /Eva

Silverpumans
2008-01-16 01:03
#26

Hm… pannkakor tror jag att jag ska testa med mina hemma. Fast den stora får nog bara en smakbit. Hon ser ut som ett bowlingklot med svans nu. Det är dags för BANTNING!! :-p

Kattilaforsens
2008-01-16 01:10
#27

#25 Ja, julskinkan fick man bevaka extra noga. Min unghane blev så förtjust i den att han i ett obevakat ögonblick hoppade upp på diskbänken och lyckades få av folien som skinkan var inslagen i. Jag är övertygad om att han hade dragit i väg med hela julskinkan om han inte blivit ertappad just när han var på väg att sätta tänderna i den.Skrattande

Annons:
Myskatten
2008-01-16 01:23
#28

#27 Haha ja du den får man hålla i hårt *hihi*

Merlyn
2008-01-16 09:27
#29

Vad kul den här tråden blev :-) det är alltid roligt att höra om kissars små egenheter.

Kronängens
2008-01-16 09:45
#30

#17-25 Det var visst fler som hade katter med märkliga matvanor. Helt otroligt. Kul att läsa.

Runsviks
2008-01-16 10:11
#31

En morgon råkade jag spilla lite kaffepulver på golvet under kaffebryggaren. Jag sopar upp det sedan tänkte jag… sedan såg jag att vår Kiwi slikade på golvet. Hon slikade i sig kaffet!!! Va´ kan väl inte vara gott… jag har sett henne där förut men aldrig tänkt på vad hon gör… man tappar ju alltid lilte kaffe när man mäter upp i brygggaren. Men hon gillar inte bryggt kaffe. Smaken är olika :-)

Frostvikarna
2008-01-16 11:32
#32

Havregrynsgröt är något som Thea gillar, klistrigt ska det varaSkrattande

Christina-S
2008-01-16 11:37
#33

Chips och ostbågar är mums tycker Billy - och glassen får man passa extra mycket! Det roligaste var när han som kattunge hoppade upp på köksbordet och tog en slick i burken med stark senap - han har inte gjort om detGlad

Vår förra skogis Fia gillade saft och lingonsylt!

Kattilaforsens
2008-01-16 11:44
#34

En huskatt som jag hade tidigare var tokig i gurka och kladdkaka.Glad

Annons:
Myskatten
2008-01-16 12:29
#35

mm här bjuds det på hills .Men när det kommer fram pannkakor så är inte hills lika god längre Oskyldig

Sissi
2008-01-16 12:37
#36

Mina katter ÄLSKAR räkor!
Jag brukar skala räkorna innan jag ger dem till katterna.

Mary är så sjukt förtjust i räkor mm. En gång kom hon gående över vardagsrumsgolvet med en påse räkor i munnen *asgarv* Så här hemma har vi inte bara problem med att få äta dem ifred utan även med själva upptiningen, som numera görs i mikrovågsugnen (utan värme, endast för att ha dem instängda)

*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***

akickia
2008-01-18 14:45
#37

Måste bara berätta om min burmakastrat som dricker öl! Aja baja om man glömt en ölflaska framme, då är hon där och sticker ner tungan!

Annars blir Lycka som galen om man tar fram ostbågar, räkor eller kebab! Hon får inga mängder av något natuligtvis. Tjejen ur förra kullen var aldrig framme vid matbordet, men när vi köpte hem kebab blev hon som förbytt! Det är fashinerande hur olika smak katterna kan ha. Det enda som alla våra katter äter (utom maten såklart) är tonfisk, annars finns det alltid någon som inte vill ha det ena eller andra. Utom Lycka då, hon är så bortskämd av min sambo att hon alltid sticker fram nosen :P

[diana]
2008-01-18 15:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#38

Min Cedrica är galen i smör, när jag brer en macka på morgonen kommer hon på studs o vill ha, men hon får bara ett litet slick.

Ixatrixa
2008-01-18 16:38
#39

Har en katt som är tokig i skumgodis fast att han inte får och han är snabbare än vinden….sedan hittar man en skumgodis lite halvtuggad någonstans med lite dreggel på ;)

Samma katt är tokig i russin och kommer som ett skott när matte äter lussebullar då han vet att jag inte gillar dem.

Min huskatt är tokig i honungsmelon

Ostbågar brukar en del av dem stjäla och slicka av smaken på.

Vissa chips tiggs det av med.

Rökt skinka är väl absoluta storfavoriten ….minns speciellt en gång när huskatten slog till min macka jag hade i handen så jag tappade den så han fick skinkan:)

Sedan är det det där med kattungarna som gärna vill äta allt så då gäller det att hålla koll på frukostbordet…speciellt smöret:)

bustrollet
2008-01-18 20:17
#40

jag skalar alltid räkorna till mina kissar.Dom får det nån gång ibland när jag vill ge dom nått extra gott.När nån av kissarna fyller år eller julafton osv. vet att räkor är salta och inte ska ges så ofta.men ibland måste dom få lite smaskens:) Min hane älskar mums mums,han kommer som en raket och vill smaka när matte vill mumsa lite. Och min yngsta kisse vill gärna smaka på mattes godisklubba.Sådan matte sådan kisse hi hi

Ixatrixa
2008-01-19 00:22
#41

Jag glömde säga att mina kissar gillar inte skaldjur så värst;) De tycker det luktar gott dock:)

Annons:
chewbaccas
2008-01-19 10:29
#42

Jag har inte så bra erfarenhet av räkor till katt. Har nämligen haft en katt för längesedan som fick urinsten och räkor är inte alls bra för dem som har lätt för urinsten.. Det vet man inte heller vilka som har benägenheten att få urinsten. Jag fick veta av min veterinär att det är bla magnesium som bildar dessa kristaller  som vi kallar urinsten och kan orsaka stopp.. Så katter bör inte äta magnasuimrik kost med andra ord. I EN räka finns veckobehovet av magnasium för katt, en räka.. Det kan vara något att tänka på…Så har man en katt som kan få urinstopp (vilket man oftast inte vet förrens det är föresent..) så kan det vara besvärligt.. Det är ju lätt att de kan få en 5-6 räkor, omvandlar man det till 5-6 veckors behov så får man kalla kårar.. Nu är inte inte alls alla katter, det är få som reagerar på räkor men det kan ge tid till eftertanke.

Efter mina erfarenheter med urinstenskatt så ger jag därför aldrig räkor, det finns så mkt annat gott…Flört

kerstin2181
2008-01-19 10:50
#43

Räkor är väl inget för våra stora katter? tacka vet jag HUMMERFörvånad

Kerstin Carlzon S*Youngun`s

Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

blondifire
2008-01-19 11:22
#44

asså jag har aldrig hört talas om att man ger dom räkorna med skal påFörvånad. min förra husis därimot bara älskade pizzasalladSkrattande.

annars gör mina här hemma samma med kaffepulvret man råkar spilla,slickar i sig detRäcka ut tungan

S*Winsnes Wilda

Kling
2008-03-03 16:15
#45

Jag hade en katt förut som älskade pringels chips, och BARA pringels chips Flört Nu har jag en katt hemma som bara kan äta havregrynsgröt om det är med jordgubbsylt, annars ratas det!!! Sen har vi ju sushi som är stor hit här hemma…och räkor äter vi gärna för mycket, en till katt, en till mig, en till katt, en till mig, men nu har jag fått höra att de är för salta så det blir ju dock lite ändring Skrattande

Mizzi
2008-03-03 18:57
#46

Min katt jag ha nu är nog den kräsnaste katten jag haft Glad det enda som duger är torrfoder.

Det ska jag väl iofs vara glad för eftersom det är basmaten, men ibland vill man ju kunna skämma bort dom lite.

Men han vill inte ha någonting, tonfisk o  räkor eller leverpastej som katter normalt klättrar på väggarna för ratar han.

Burkmaten slickar han bara upp gelèn på så den har jag slutat köpa eftersom jag bara får kasta det andra, han kan sitta på matbordet när vi äter utan att ens tänka tanken på att tigga av vår mat.

Någon enstaka gång kan han äta kokt fisk eller kyckling men det är också sällsynt.

WesthKiowas
2008-03-03 19:49
#47

Jag har också katter med lite udda smak. Mia älskar gröna ärtor och gurka. Mums han rådiggar apelsiner, mandariner ( både i burk och färska) inlagd persikor, annanas och tomater. ostbågar går nog hem hos alla mina katter. Min förra huskatt skulle ha burkchampinjoner och kola eller hallonsnörenSkrattande

Mvh Camilla Glad

Besök gärna min hemsida S*WesthKiowa's Norska Skogkatter

Kattungar planeras!

Anne-Lie
2008-03-03 23:33
#48

Min huskatt Tetris äter bara torrfoder. Hon fnyser åt räkor, köttfärs och all annan blötmat. Det enda hon velat smaka på, förutom torrfoder är ananaspaj och oliver Cool

Annons:
Sol-Mone
2008-03-04 19:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#49

Kräftor och hummer är godare än räkor men vi skalar alltid. Det blir ju av naturliga skäl inte så ofte heller.

(Men det är klart både matte och båda katterna är ju födda i kräftans tecken så i augusti har katterna o jag eget kräftkalas)Glad

Annars är Birmans favorit honungsmelon och Skogisen gillar allra mest Torrfoder.

Kattfarmen
2008-03-05 19:40
#50

Jag har haft en del "konstiga" katter.

Mackan krävde varje dag att få havrepufffar med öljästflingor. Inte öljästpulver för då började han nysa. Dessutom ville han ha lite mjölk med fiberhavregryn, värmda till rätt temperatur och konsistens.

Lessa var galen i äggvita!!! Skalade jag ett ägg så kom hon rusande från ingenstans. Äggulan åt hon inte.

Frazze den lite blyga och försynta gick fram som en bulldozer när jag första gången öppnade en ostbågepåse.

Vi har ofta varit kattvakt hos goda vänner: deras katter krävde melon i bitar, tinade frysta ärtor. Dessutom ville de ha tonfisk, självklart inte katttonfisk utan människotonfisk, men inte DIVA.

I övrigt åt de vanligt torrfoder.

Blomman äter tyvärr allt som inte är nyttigt. I somras tuggade han i sig en gummiboll i två omgångar. För några veckor sedan vet vi inte vad det var och de hittade inget på gastroskopin.

Anna Kattfarmare

catwoman_909
2012-08-10 20:59
#51

Hihi, ja mina katter har också lite speciell smak. Frukt är favoriten, meloner av alla de slag får man aldrig ha i fred, nektariner, mandariner mm det mesta verkar de vilja ha, sockerärter är en anna  favorit! Det börjar det bli svårt att laga någon form av kyckling eftersom de är två och liksom gaddar i hop sig för att lyckas sno åt sig en bit, helst rå vilket ju inte är så lyckat om jag förstått rätt. En hoppar upp på ena sidan och är väldigt påträngande medan den andra sitter på lur och passar på när man har fullt upp med att föra bort katt nr ett :) det kallar jag teamwork!

Torplyktans
2012-08-11 09:26
#52

Vi har en gång fått hem en nyslaktad kalkon som vi skulle stycka själv och frysa. Då blev våra små rovdjur helt galen jag har alldrig sett liknande. Kanske även imponerad vilken stor fågel vi lykades fånga ;-)

www.torplyktan.se

BARFmycat
2012-08-12 17:25
#53

Enkelt, man ska inte ge fisk eller skaldjur till katter, så räkorna kan ni behålla själva.

Det finns massor med argument till varför man inte ska ge det; allergiframkallande, för höga halter av salt och magnesium, stor risk för tungmetallförgiftning (katter är mycket känsliga).

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Slashignore
2012-08-22 12:50
#54

Hade en katt för många år sedan som endast åt kattmaten han fick. Han tiggde aldrig och nöjde sig med det han fick… Tills vi en gång lagade sparris.
Pappa tappade en kokt sparris på golvet och katten var där på 2 sek och var längst in under soffan sekunden efter (bakom all bråte).
Kontigaste jag varit med om…

Upp till toppen
Annons: