Annons:
Etikett01-allmänt-skogkattprat
Läst 2885 ggr
Xina
2008-02-15 23:22

Huskurer mot förstoppning

Hallå där ute vill ha tips o råd om hur man förebygger förstoppning av hårbollar hos katt.Har ni några bra huskurer att dela med er av?

MVH

Suzanne/ Suzie´s Pearl´s

Annons:
Mulan
2008-02-16 00:05
#1

Hej!

Ampellilja, kattgräs, kattmalt till att börja med, men förstoppning har inte mina haft, däremot har jag en som blivit opererad pga hårboll..

mvh Malin

Mezzo
2008-02-16 00:14
#2

om man märker att de verkar vara förstoppade kan man ge paraffinolja.

vår mezzo blev förstoppad precis innan jul, trodde att han fått i sig något giftigt eftersom han började dreggla enorma mängder, så akut till strömsholm där han fick ligga i 2dygn, det var rejäl förstoppning.. det som kom ut var tydligen väldigt mörkt och enormt illaluktande sa de.. :/

Men sen dess har det gått bra.. =)
försöker få honom att röra sig lite mera, då de tydligen kan få förstoppning om de är för stilla av sig..

AngelicaT
2008-02-16 00:18
#3

Så vida det inte är akut så kan det vara en god ide att byta till ett så kallat "hårbollsfoder" vid fällningsperioder. Ex. Royal Intense Hairball eller Hills Hairball. Dessa foder innehåller mer fibrer än andra.
Annars kan man som Malin skriver tillsätta fibrer i form av gräs och kattmalt det är i princip samma ide.

Jag är inte förespråkare av att massor med foderbyten gör underverk men det kan helt klart vara värt att prova om kisse har besvär.

LittleL
2008-02-16 00:19
#4

Under värsta fällperioden ger jag alltid mina katter fet burkmat, typ sardiner eller liknande. Det smörjer upp tarmarna och ger man det 1-2 gånger i veckan så passaerar dom flesta (nästan alla) hårbollarna ut den "rätta" vägen istället. /Sylvia

Xina
2008-02-16 00:31
#5

Jag har en som har blivit op. idag för förstoppning pga hårbollar.

Nu vill jag gärna ha tips o råd så att vi inte råkar ut för detta igen.

Jag får säkert många goda råd från veterinären

Men tar gärna emot från er här ut också.

AngelicaT
2008-02-16 00:36
#6

Berätta gärna hur du utfodrade innan förstoppningen.

Annons:
Xina
2008-02-16 00:52
#7

De har fri tillgång till mat o vatten.

Detta är den första katt som har råkat ut för det här som jag har haft i min ägo.

Mezzo
2008-02-16 12:42
#8

eftersom din katt hade förstoppning pga hårbollar, så kanske du får bada kissen lite oftare och även kamma varje dag.. kanske flera gånger om dan, fram med kardan kanske ..

vad för foder fick de innan förstoppningen?
de kan få förstoppning om det är för lite fibrer i fodret och även om de rör sig för lite..

Nenujap
2014-01-18 08:47
#9

Tror min katt försöker hosta upp hårboll men att hon inte riktigt klarar det. Ska fixa gräs till henne idag. Kammar henne ett par gånger om dagen och har även badat henne, då hon fäller kopiösa mängder nu. #3 Min katt är drygt 4 månader, alltså kattunge. Jag har en påse med hills hairball, som jag köpte till en annan katt men då det inte blev den katten är påsen oöppnad. För att komma till saken, min katt är fortfarande unge och fodret är till vuxna katter. Kan man blanda in lite vuxenfoder i kattungematen? Kan det hjälpa? Ha de gött!

@Mpajunen på Instagram

Upp till toppen
Annons: