Annons:
Etikett07-beteendefrågor
Läst 3347 ggr
Kattilaforsens
2008-02-29 13:20

Huskurer mot sladdtuggande

Att katter ibland tuggar på sladdar är ju inte direkt ovanligt. Men vad gör ni för att motverka det? Dela gärna med er av era tips i denna tråd.

Annons:
LottaC
2008-02-29 14:05
#1

Jag använder Citron…

[Skogsjentans]
2008-02-29 14:14
#2

Skrattande Jag gömmer alla sladdar jag kan. De går även att köpa sladdskenor att dra över sladdar som måste ligga framme. De sladdar som är mest attraktiva är; laddaraladdar, de tunna varianterna och sladdar till t ex hörlurar till mobilen. Dem kan man ju lägga undan då de inte används.

Citron blir det väldigt kladdigt av och jag undrar om det är så bra för plasten, då det är väldigt "surt", kanske t o m lite frätande….?

//Marianne

LottaC
2008-02-29 14:44
#3

Citron essance eller pressad…med sprit…sprayar på….torkar eller "dunstar"de går inte ens nära.inget kladdigt alls  NATURLIGTVIS gömmer jag de sladdar man kan.

Detta fungerade på min Petri när han markerade,sprayade där han brukade sätta sina bokmärken..gjorde det varje dag

På så sätt minskade markeringarna avsevärt

Miraklis
2008-02-29 18:16
#4

Tea tree olja och Eukalyptus olja samt fy-spray.  Glad

Svansbarnens
2008-02-29 18:47
#5

Aluminiumfolie har funkat här Glad

Kronängens
2008-02-29 18:48
#6

Tandkräm har jag använt på sladdarna och det fungerar, men det blir kladdigt och syns lite. Det bästa är att ta undan de sladdar man kan.

Tror jag ska prova fyspray nästa gång jag har kattungar, eller tidigare om lilla Kastanj har läggning för att tugga på sladdar.

Annons:
Myskatten
2008-02-29 19:56
#7

Jag har haft någon som har bitit av min dotters sladd till hennes mobil som man har hittat i olika delar .. /Så jag tackar för alla tips och hoppas dom låter bli sladden..

Mulan
2008-02-29 20:41
#8

Hej!

Vi använder spray som vi köpt i djuraffären.. Vet inte hur många dyra nätverkssladdar, mobilladdare mm som har bitits i smådelar i huset.. En dag när vi kom hem från en middag så hörde vi hur det väste på övervåningen.. Ngn av katterna hade bitit i en strömförande sladd och fått en sådan stöt att den kissade på sig, o kissat rätt i eldosan.. Förvånad Hade vi inte kommit hem i tid så hade troligtvis huset brunnit upp! Inget skoj alls! Vi har bytt ut alla sladdosor sedan dess mot sådana man stänger av elen på. Men nu får nätverkssladdarna o sladdarna till datorerna vara ifred i a f, efter sprayens intåg. Kan tillägga att vi också gömmer sladdarna noga, men katterna lyckas ändå.. Suck.. Telefonsladdar är också attraktiva tydligen, så det prasslar o knastrar i vår enda sladdtelefon varje gång man använder den…. Skrikandes

mvh Malin

Kattilaforsens
2008-03-03 21:16
#9

Tack för tipsen. Här göms också alla sladdar undan så gott det går, men som #8 säger så lyckas ju katterna hitta dem ändå. Citron har jag använt och det funkar ganska bra, men blir kladdigt. Har dock inte provat att blanda citron med sprit och spraya på sladdarna så det ska jag absolut testa.

ariel
2008-03-04 08:34
#10

#8 Va heter sprayet som ni har köpt i djuraffären?

Mvh Marina

Marina/ S*Karmskogen's

Ägd av 6 Norska Skogkatter

-Tinis-
2012-01-21 20:38
#11

Vill gärna ha fler tips på huskurer mot sladdtuggande.

Har provat Bitter apple spray http://www.medicanimal.com/product/~product_id=129 men tycker inte att den funkar särskilt bra. Den beska smaken verkar ganska flyktig och avskräcker inte från tuggande tyvärr. Rynkar på näsan

Upp till toppen
Annons: