Annons:
Etikett01-allmänt-skogkattprat
Läst 2433 ggr
David
2/4/10, 2:13 PM

Oseriösa Blocket-annonser

Fick ett mail med länk till en namninsamling mot oseriösa Blocket-annonser.

Tyckte den passar utmärkt här.

Skriv gärna på,

http://upprop.nu/LCYZ

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Annons:
Labolina_73
2/4/10, 2:50 PM
#1

Klockrent… självklart har jag skrivit på..

//L

Hyrrokkin
2/4/10, 3:22 PM
#2

Innan även den här tråden blir bombad av folk som klagar på att bara Sverak står nämnt som förbund även fast det finns fler så kan jag berätta att omformulering är under arbete och kommer att ändras innan listan skickas in. Glad

skogisen
2/5/10, 2:06 AM
#3

Självklart skrev jag på !

LaSadie
2/5/10, 10:46 AM
#4

Jag har redan skrivit på :)

Mona22
2/6/10, 12:19 PM
#5

Har redan skrivit på

DeEss
2/10/10, 9:47 PM
#6

Kände det var dags för en liten hjälpande *putt* här.

Ju fler som skriver på, desto lättare är det att mana Blocket.se till förändring.

Skulle det vara så att de motsätter sig detta, kan man ju fundera på en gemensam bojkott bland oss "rena" uppfödare.

Gjorde nyss en enkel sökning på hela Sverige (med sökorden: "*stam* eller *ras* eller *äkta*" och i dagsläget fick jag det till drygt 600 annonser på sajten med dessa ord i annonstexten.

Eftersom sökorden är med asterisk (*) kan man ta bort kanske 100 annonser, som ej skulle vart med…

Gånga detta med 50:-/ annons = 25 000:- just nu i annonsintäkter på bara katter. 

På ett år torde denna sajt dra in över en bra bit över 100 000:- på våra annonser och även om dom omsätter ett par miljoner/år skulle dom kanske lyssna lite mer på oss kunder?

Det finns ju andra annonsmedier än Blocket…

//Daniel

PS

Ni vet väl om att ni kan Twittra om uppropet + lägga in länk på FaceBook, för dom som har det, så når ni ut till än fler…

Annons:
blondifire
2/10/10, 11:02 PM
#7

#6 skrivit på där men anmäler samtidigt dom annonser som falsk marknadsföring. om inte annat lär dom bli väldigt trötta på alla anmälningar..

S*Winsnes Wilda

Hyrrokkin
2/11/10, 12:35 AM
#8

Hon som startade namninsamlingen har nu skickat in ett mail som lyder enligt följande:

_Hej!

Jag har startat ett upprop på vilka förbättringar vi uppfödare och kattägare gärna ser att Blocket gör,http://upprop.nu/LCYZ

Det är väldigt enkla saker, som skulle göra att ni kan få in fler annonsörer för att ni ses som en seriös annonssida vid försäljning av katter.

Precis som man får göra vissa val när man letar efter bilar så skulle vi vilja att dessa valmöjligheter lades till vid försäljning av katter.
Först val av ras: Huskatt eller Raskatt(Stambokförd) att man får kryssa i ett av dessa.

Sen ska man kunna klicka i om man vill:
[ ] Vaccinerad mot kattpest & kattsnuva
[ ] ID märkt
[ ] Veterinärbesiktad (Intyg ej äldre än 7 dagar)
[ ] Avmaskad

Sen är det många som fuskar med 12 veckor. 
En tjej som köpte via blocket en påstådd raskattunge för flera tusen, men den dog för att den var under 12 veckor. 

Om man måste fylla i födelsetatum för kull/katt så kan bet kanske bli svårare att bryta mot lagen? 

Jag ser framemot att höra ifrån dig, hur ni ser på detta växande problem. Om våra förslag kanske kan vara något som kan hjälpa er?

Ha en trevlig helg._

Hyrrokkin
2/11/10, 12:37 AM
#9

..och fick till svar:

_Hej Vanja!

Tack för ditt mail.

Vi gör fortlöpande förändringar och uppgraderingar av regler och annat på Blocket.se

När det gäller annonskattegorin katter_ _… håller vi för närvarande på att gå igenom de synpunkter vi fått av användare.

Därefter tar vi hjälp av myndigheter och organisationer, som Jordbruksverket och SVERAK för att få ett så välanpassat och aktuellt system som möjligt.

Vi kommer även ta med dina synpunkter i detta arbete.

När uppdateringarna är klara hoppas jag att du blir nöjd med vårt arbete. 

Vänliga hälsningar.

Xxxxxx Xxxxxxx, kundsäkerhetsansvarig -Blocket.se_

David
2/11/10, 12:44 AM
#10

Det låter ju väldigt lovande att de håller på att se över reglerna.

Då håller vi tummarna att det blir ett seriöst och bra system! =)

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

LaSadie
2/11/10, 12:44 AM
#11

Jag hoppas dom gör kraftiga förändringar så det blir ett slut på alla 50% Maine Coon 50 % burma osv….

blondifire
2/11/10, 7:20 PM
#12

samma här! hittade fler såna annonser idagSkrikandes

S*Winsnes Wilda

Kronängens
2/15/10, 1:53 PM
#13

putt

Annons:
Catnap
2/15/10, 6:50 PM
#14

Vilka bra förslag på ändringar h*n skickat in till Blocket tycker jag! Varför inte en kattegori med stambokförda katter och huskatter separat, det var ju en jättebra idé. Det skulle göra det mycket tydligare. Egentligen detsamma med hundar. Ofta när man kollar så blir man väldigt osäker på om det är med stamtavla eller inte. Det är dessutom många som skiver renrasig, men menar renrasig utan stamtavla.

//Angelica

Medarbetare på Hundar iFokus

blondifire
2/15/10, 8:53 PM
#15

tycker deras svar tyder på att det faktiskt hjälper att "anmäla" såna annonser och jag ser från dag till dag nu hur dom minskat, ,,,Glad tror d gäller att ligga på o inte slappna av,då kanske dom struntar i det… så fortsätt gärna, jag gör det iaf.

S*Winsnes Wilda

DeEss
2/15/10, 11:11 PM
#16

Hittade en i går, från Vellinge, utanför Malmö, där rubriken är "Underbara Norskskogkattungar", men annonstexten låter en veta att mamma är 75% skogis och 25% perser och pappa är 100% norsk skogkatt. Pris 1900:-

Annonsrubriken är ju direkt vilseledande…

Undrar lite över vilka kriterier ni går efter när ni anmäler?

//Daniel

blondifire
2/18/10, 2:08 AM
#17

kallar man den nån ras i rubriken och det i annonsen framkommer att det är typ 25 % en ras osv eller att det står att föräldrarna är renrasiga men d inte finns stamtavlor då anmäler jag det som antingen vilseledande rubrik alternativt falsk marknadsföring. framgår det inte om det finns stamtavla så mailar jag en "intresseförfrågan" till annonsören och frågar vilken uppfödare kattens föräldrar kommer ifrån..efter ett svar därifrån anmäler jag om det visar sig att d inte finns nån..

jag påpekar i varje anmälan att det är en HUSKATT och inte en RASKATT Flört..

S*Winsnes Wilda

SillyZones
2/18/10, 10:45 AM
#18

mm påskrivet .. Jag kan inte fatta att det inte finns strängare reglement i vad man får kalla ett djur som man säljer. Jag menar, jag kan ju inte i godan ro sälja en väggspegel och kalla den för en platt TV.. När kunden sedan får hem sin Platt-TV och inser att det är en spegel kan man ju vidta rättsliga åtgärder.. Men inte när det gäller katt och hund?

Jessica, Sajtvärd på Norsk Skogkatt ifokus
S*SillyZone´s Norsk Skogkatt

David
2/18/10, 10:55 PM
#19

Jag skulle sälja min gamla tv och tv-bänk. Fick tillbaka den som ej godkänd tre (!!!) gånger innan den blev godkänd, för enligt blockets regler får man inte ha både möbler och elektronik i samma annons.

Suck! Det är svårare att sälja en tv än ett levande djur. Gråter

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

SillyZones
2/19/10, 12:43 AM
#20

#19 Hahahaaaa! Ja du ser.. Skrämmande!!Skrikandes

Jessica, Sajtvärd på Norsk Skogkatt ifokus
S*SillyZone´s Norsk Skogkatt

Annons:
Labolina_73
2/19/10, 1:08 PM
#21

#19  helt vansinne…. :-(

Labolina_73
4/16/14, 12:45 PM
#22

http://www.blocket.se/jonkoping/Ragdoll___Skeppskatt_53316307.htm?ca=11&w=3

hur fn skulle detta gå till??

går ju liksom inte att få en vit unge med dessa påstådda föräldrar..

//Linda

AgnetaB
4/17/14, 8:15 AM
#23

Jag som har en skogiskull nu märker hur svårt det är o få seriösa köpare o speciellt till sällskap. Alla verkar även vilja ha dem ute o de verkar tycka en skogis reder sig alltid. Märker skillnad på Sibirerna än så länge iaf.  Skogis verkar inte längre stå för en raskatt med stamtavla utan allt långhårigt som springer ute är en skogis 😡

Labolina_73
4/18/14, 12:52 AM
#24

Jag har inte haft problem alls att hitta bra sällskapshem till  mina kattungar.

Jag har kastrerat ungarna när jag sålt till sällskap nu på senaste kullen, just för att slippa se att mina katter iaf bidrar till denna blandrasavel som man ser idag. precis som du säger på var och varannan annons står det att det är skogis minsann, och jag vägrar bidra till all denna oseriösa blandrasavel, så jag kastrerar innan leverans. Visst det blir dyrare / kull såklart men det tar jag gärna plus att jag underlättar ganska så mycket för dessa sällskapsköpare oxå då allt redan är klart. Dom slipper både stå för kostnaden och för allt annat runt omkring en kastrering. 

Jag kommer absolut fortsätta med att kastrera innan leverans på dom jag säljer till sällskap/utställning. Gällande avel tänker jag faktiskt bara sälja till registrerade uppfödare. 

//Linda

Upp till toppen
Annons: