Annons:
Etikett01-allmänt-skogkattprat
Läst 3007 ggr
Humletassens
2010-08-24 19:35

Norsk SkogSkatt

Har allt oftare sett böcker , textade program och artiklar som handlar om vår älskade skogis och det står SkogSkatt. Jag kanske är petig men för mig är en SkogSkatt en huskatt på blocket som någon försöker sälja som Norsk Skogkatt.

Skrev precis ett mail till ett företag som textat ett program på Animal Planet som heter Cats 101 och idag var det ett inslag om Norsk Skogkatt och vad står det i textremsan Norsk SkogSkatt.

Är jag bara petig??eller är det fler som reagerat på det här?

Annons:
Jabah
2010-08-24 21:18
#1

Jag tycker att det ärlite petigt. Ibland kan manju rätta till felstavningar, menman behöver ju inte gå tillöverdrift.

Kronängens
2010-08-25 15:32
#2

Jag är också rätt så petig, men det beror på vad det gäller förstås.

 Jag skulle aldrig rätta någon som skrivet skogskatt med s i ett mail till mig, t.ex, men jag blir väldigt irriterad när tidningen  jag annonserar kattungar i (behöver ju inte nämna vilken här men ni som vet var jag bor kan ju gissa)ändrar i min text och skriver att jag har skogskattungar till salu. Det beror framförallt för att jag själv assosierar till huskattungar när jag ser annonser där folk säljer skogskatter. Många lurar ju på folk långhåriga huskatter genom att säga att det är skogskatter, fast utan stamtavla. När man inte vet vad rasen man har heter är det lite märkligt och ett tecken på att man ska se upp. Detta att tidningen skriver fel i min annons har hänt mig flera gånger.

I böcker och på TV bör det förstås stå rätt.

Sagolika
2010-08-25 17:38
#3

Ibland så skriver t o m Norsk skogkatt-uppfödare fel i annonser på t.ex. Blocket, där de ju faktiskt skrivit texten själva. Har faktiskt t o m sett det på hemsidor några gånger (Norsk skogskatt med s). Kanske pga att de är nya som uppfödare och inte tänker på det?

Sen är det dessutom fortfarande vanligt att folk skriver eller säger att de har steriliserat sin hona, trots att det heter kastrerat även på honor och man skriver även ut det felaktiga ordet steriliserat på sina hemsidor och i annonser.

Sen är det ju upp till var och en om man tycker att det är petigt att påpeka eller om man inte ska bry sig. Men det är kanske bra att som uppfödare lägga vikt vid att försöka stava rätt/använda rätt ord så att t.ex. köpare som inte vet hur det ska vara ännu, inte råkar lära in fel ord och kanske blir dumförklarade pga detta om de har otur ;)

Sen finns det även många som retar sig på folks hemsidor. Det kan t.ex. vara att sidan uppdateras för sällan, bilderna är för suddiga, det förekommer stavfel i texten (speciellt om den är på engelska-varför välja att skriva på engelska om man inte behärskar språket), layouten är ful, det är för mkt. bling bling på sidan, spelande musik osv. osv. Där kan man ju också välja att bortse från detta och inte bry sig (lämna sidan om man störs för mycket av det) eller påpeka det. Men det kan vara känsligt att ta upp sådana saker, då folk kan bli sårade av det.

LaSadie
2010-08-25 21:24
#4

#3 Har sett även äldre uppfödare som skrivit Norsk Skogskatt.

Sagolika
2010-08-25 22:08
#5

Oj!

[Thiah]
2010-08-25 23:41
#6

Jag anser nog att folk ibland är för petiga. Jag märker knappt skillnaden om jag läser snabbt. Hjärnan är gjord för att klara sig utan alla bokstäverna i ett ord. Man läser bara en viss del av det så om det finns ett extra S i så behöver inte alla märka det. Jag anser även att många blir dumförklarade om man har det där extra s i fast det kan vara ett skrivfel.

Annons:
Humletassens
2010-08-26 12:20
#7

Fick faktiskt svar från översättningsföretaget att dom absolut skulle rätta till texten.  Klart man inte dumförklarar någon som säger Skogskatt. Brökar säga att jag ska berätta en hemlighet för dom…och sen förklara varför det heter Skogkatt.

Men böcker , tidningsartiklar och TV-program tycker jag absolut ska vara rätt. Hur ska annars allmänheten lära sig vad rasen heter.

Och ja…jag sa också SkogS-katt när jag var ny och det tog ett tag att lägga bort S-et.

//Henrik

David
2010-08-26 19:52
#8

Reagerade för ett tag sedan när en av de tidningar inom kattområdet konstant skrev skogskatt i sina artiklar.

Norsk skogskatt måste ju vara norska kantareller? Skog skatt, eller någon form av beskattning på norska skogar? Cool

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Catnap
2010-08-26 19:55
#9

#8 haha Flört

//Angelica

Medarbetare på Hundar iFokus

klubba
2010-08-27 19:20
#10

varenda bok  jag har med kattraser,så står det Norsk skogSkatt

alltså skog SKATT Cool

Starfall
2010-08-28 01:17
#11

Jag vet så väl att det heter Norsk Skogkatt och inte norsk skogskatt.. Ändå säger jag nästan alltid fel när jag ska uttala ordet. På något sätt är det lättare att uttala om man lägger till ett "s", tycker jag. Vet att det är fel men jag kan inte hjälpa att jag säger fel ändå:P Dock kan jag ibland tycka att en del personer är lite väl gnälliga över om man säger/skriver fel. Jag själv missar ibland en och en annan bokstav i längre ord och ibland tillkommer en annan bokstav utan att jag tänker på det just på grund av att jag tycker ordet blir lättare att säga med en extra bokstav. Som då tex skogskatt, fast det egentligen heter skogkatt. En gång blev jag nästan lite utskälld på ett annat kattforum (ej på ifokus) då jag stavade fel till rasnamnet. Ja, så kan det gå om man är nybörjare och vill lära sig om rasen och råkar skriva fel. Nu stavar jag inte fel längre, men i uttalet kommer jag nog alltid råka lägga in ett s. Försöker ändra detta men ändå råkar det där s:et komma in Tungan ute
Jag har själv ingen norsk skogkatt (än!)  och kan därför inte uttala mig om huruvida jag tycker detta med felstavningen är störande eller inte, däremot har jag 3 hundar av rasen shetland sheepdog. Ni vet, "dvärgcollie", "lassiehundar" och allt vad de brukar kallas. Rävhundar hör man inte allt för sällan heller Flört Sheltien är ingen ren mini-collie och heller ingen lassie-ras. Ändå kallar väldigt många personer mina hundar för dessa "rasnamn". Blir nästan förvånad när någon faktiskt säger sheltie eller shetland sheepdog. Förresten händer det även ibland att folk lägger in ett "s" i rasnamnet, då i form av "shetSland sheepdog". Detta stör dock inte mig, det kan till och med låta lite smågulligt ibland tycker jag;)

Oj, nu blev det visst väldigt OT här.. Men men, ha en underbar helg nu alla!

Mvh/caroline

Upp till toppen
Annons: