Annons:
Etikett07-beteendefrågor
Läst 1349 ggr
Vrethagens
2010-08-28 13:26

Viktminskningstips sökes..

En av mina tjejer är vääldigt matglad. Detta har dessutom blivit värre efter kastreringen.

Har provat lightfoder men eftersom det är fler katter i katteriet är det svårt med olika foder.

Har även provat att ha henne boende hos bekanta som "ensamkatt" då har hon gått ner i vikt med vanligt foder, för då äter hon inte hela tiden. Sedan när hon kommer hem igen, så går hon uppåt igen, trots att jag försöker dosera fodret. Precis som hon bara "måste" äta när det är fler katter runtomkring.

Någon som har eller har haft liknande problematik?

Tar tacksamt emot alla tips och förslag.  

//Åsa

Annons:
Margona
2010-08-28 13:42
#1

Jag ahr haft samma besvär med Amadeus, men nu har han gått ner i vikt och är i en mycket fin kondition. Han har varit ute och gått mycket och det har verkligen gjort resultat så motion är nog ett bra tips.

LaSadie
2010-08-28 16:46
#2

Vi matade tjejerna med mer blötmat så minskade de i vikt. Det kan ju funka.

rockringen
2010-08-28 20:15
#3

Motion motion,

Ställ kattmaten på en bänk så hon och de andra måste hoppa upp och ner varje gång de äter. Även om det inte låter så mycket så kan det göra susen på en överviktig kastrat som inte rör sig så mycket. Man kan även sätta nåt i alla dörröppningar som de måste hoppa över, så får man lite spagatövningar själv på köpet Tungan ute

Hälsningar

Barbro

Vrethagens
2010-08-28 22:29
#4

Jag vet att kombinationen motion och lite "lättare" mat fungerar, men det tar sån tid att få resultat… har även pratat med veterinären som sa att ; "det SKA ta tid" att gå ner i vikt, annars bibehåller de inte vikten ändå. Det är det här med tålamodet Rynkar på näsan

De sista veckorna har hon varit på landet och faktiskt rört sig ordentligt, men nu är hon hemma igen och därför behövde jag lite extra råd och tips.

Jag ska ta mig en funderare över var jag kan sätta ut lite extra hinder här och där, samt även ställa upp maten så hon får hoppa upp och äta. Det är ju fullt genomförbart nu när den sista kattungen flyttar under morgondagen. Blötmat får de redan mycket av, men jag kan ju försöka ge henne lite extra. Kattungematen har ju inte hjälpt hennes viktnedgång direktSkäms

Tack för tips och råd! Kommer någon på något annat, så tas det tacksamt emot..

//Åsa

kerstin2181
2010-08-28 22:55
#5

Jag har samma problemGråter står och föreläser på jobbet för kunderna hur farligt det är med feta katter, så är min värst, 11kg skogisOskyldig han är lång o stor normalt sett, men jag själv säger att detta är djurplågeri, men Skorpan, Satin och Dogge behöver verkligen sitt foder, vad ska man göra? låsa in fettot i ett litet rum? hur mycket skulle han lida av det? allternativet är, att ställa de andras katternas mat högt som f.., låta fettot titta på, när dom äter, och ransonera honom, men det är ju inte bara nutid detta gäller, han går ju upp lika fort igen, när man släpper detta. Han är bara 5,5 år, och han är mitt allt, lös denna gåta, så blir du min idol för alltidFlört

Kerstin Carlzon S*Youngun`s

Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

klubba
2010-08-28 23:53
#6

#5 du ska ge portioner(gärna mata sjäv pula för pula..väg upp 15g utav maten och se hur mycket han äter per gång(väger igen efter att han har ätit)

Annons:
Vrethagens
2010-08-29 12:36
#7

Ja du, Kerstin, skrattade gott när du beskrev din "lilla" 11kilos katt.. och jag förstår dig verkligen. Vi får försöka komma på något bra och prova oss fram till något som fungerar.. Det ÄR svårt det här med att "dela upp" fodret när man har fler katter.. Vi får kämpa vidare helt enkelt!

Igår flyttade min dam (bara tillfälligt) ett par portar bort här på gården där hon kommer få vara ensamkatt så ska vi se hur det blir med vikten.. Sista kattungen ur D-kullen, Dorotea, flyttar idag, så sen ska vi se till att ordna upp det lite med matplatser och motionshinder här innan den "större" damen kommer hem igen. 

//Åsa

klubba
2010-08-29 16:19
#8

här har jag aktivitetsboll till maten till den ena katten.

Upp till toppen
Annons: