Annons:
Etikett07-beteendefrågor
Läst 2202 ggr
Dinis
2010-08-23 18:50

revirmarkering eller stress?

Hej!

Jag behöver lite hjälp och råd.
Jag har en skogis kille på 1 år 4 månader..Vet inte om han har börjat revirmakera eller om det är pga stress.

För ungefär en månad sen så hade någon katt kissat i dator stolen och innan idag ser jag killen sätta sig för att kissa. Han sprejar inte, inte vad jag har märkt och det borde jag gjort med tanke på lukten.

Det som är nytt nu är att vi har fått hem en kattunge,hona.

Kan hans nya beteende vara stress relaterat?
Kanske en dum fråga men kan man uppfatta det som revirmakering fast han kissar "pölar" och inte sprejar?

Vad anser ni om att sätta hankatt på p-piller? Har någon här haft en hane på p-piller en längre tid? Vad är era erfarenheter av det?

Tacksam för svar!

Annons:
SillyZones
2010-08-23 21:45
#1

Ofta börjar hanar med att kissa "som vanligt" innan de fått in snitsen på själva sprejandet. Det kan ju vara så att den nya familjemedlemmen triggat igång det hela.

Jessica, Sajtvärd på Norsk Skogkatt ifokus
S*SillyZone´s Norsk Skogkatt

Dinis
2010-08-23 22:03
#2

Tack, då vet jag att dom börjar med att kissa som vanligt.
Men den nya familjemedlemmen har bara bott här i en vecka och han kissa en gång förra månaden. Men det kan i och för sig ha med utställning i början av juli att göra, han fick ju känna en del dofter från honor där.

Kan feliway hjälpa till att lugna ner honom?

Vill gärna försöka bryta det..vill helst inte kastrera honom än.

flugufrelsarinn
2010-08-24 02:33
#3

Hankatt på p-piller? Varför? Är inte dom bara för honor eller finns det speciella piller för hankatter nuförtiden?

Jag kände faktiskt en som hade en hankatt som dom då trodde var hona av nån anledning…Förvånad Men den katten var mindre än och liksom mobbad av dom andra katterna på gården, berättade min vän, dom kissade på honom, stackarn. Hela tiden. Så dom fick bada honom nästan varje dag och han blev deprimerad och hängig och magrade så dom tog honom till vetrinärn och fick då reda på att det inte alls var en katthona dom hade utan en hanne och då tog dom av honom från p-pillrena såklart och grannkatterna slutade pissa ner han varje dag. Slutet gott. Skrattande

Så jag skulle inte rekommendera p-piller till en hankatt efter jag hört den historien iallfall..

Draken_old
2010-08-24 08:43
#4

Du kan testa Feliway. Jag har dock inte haft någon bra effekt på kissandet med den. Sedan kanske man ska kolla så det inte är urinsten/infektion el dyl.
Jag skulle välja att sätta hanen på Suprelorin chip istället för p-piller eller p-spruta.

Dinis
2010-08-24 10:26
#5

#3 Jag vet inte varför p-piller på hankatt.. Har pratat med några stycken och dom har använt/använder det till sina hankatter, speciellt vid utställningar så dom inte blir så stressade av alla lukter.
Har själv inte hört talas om de förrän nu.

#4 Borde han inte kissa lite och ofta om det är urinsten/infektion?
Suprelorin chip, vad är det?

Sissi
2010-08-24 12:50
#6

Jag skulle också sätta in ett Suprelorin chip, då p-piller har så mycket biverkningar.

#3 + #5 Man kan ge p-piller till hanar för att dämpa deras hanighet (hormoner).

*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***

Annons:
Dinis
2010-08-24 16:51
#7

Vad är suprelorin chip? Hur fungerar det?

Denna kommentar har tagits bort.
Sagolika
2010-08-24 22:41
#9

Suprelorin är ett chip man kan sätta i nacken på både katter och hundar och djuret blir då kemiskt kastrerat i ca 6 månader - 1 år.

flugufrelsarinn
2010-08-25 15:41
#10

#9 Men gud! Vad dom hitter på…? Jag hörde faktiskt talas om det bara för ett par dagar sedan men jag registrerade det knappt när hörde det, kemisk kastrering och ett chip, det måste varit det..

Är det dyrt? Och framförallt.. är det säkert och har det några negativa biverkningar..?

Sagolika
2010-08-25 17:21
#11

Runt tusenlappen, ring runt och fråga. Inte alla som gör det + priserna skiljer sig åt hos olika veterinärer. Det anses säkert och har inga otrevliga biverkningar som p-piller och p-spruta.

http://www.kattforum.se/viewtopic.php?f=6&t=168881 Här är en bra tråd där du kan läsa mer om det.

Upp till toppen
Annons: