Annons:
Etikett03-avel-genetik-uppfödning
Läst 2024 ggr
Tusen
9/30/10, 7:59 PM

Önskar ta enkull av vår hona

Jag undra hur det går tillnärman vill ta en kull på sin hona. Vi har en "skogis" (har tyvärr tappat bort stamtavlan) men hon är renrasig och har en mycket trevligt temperament.Vi har inte varit på utställning med henne såvi har inte en aning om i fall hon är fin eller inte. Hon är i dagsläget i fin form och 4 år gammal och hon har fått två kullar sen tidigare.

Ni som är ägare till hanar vad kräver (av oss som kattägare och av katthonan) ni för att ställa upp med er hane?

Annons:
LaSadie
9/30/10, 8:29 PM
#1

Främst borde ni ta reda på stamtavlan så att ni och hanägaren verkligen vet att det är en renrasig. Reg. numret behövs även när man ska regga kullen i sverak. Kolla med chipnumret på honan och om ni minns uppödaren så ni kan skicka efter en ny stamtavla på henne.

Tusen
9/30/10, 8:53 PM
#2

Tack för infon. Att hon är renrasig vet vi men stamtavlan försvann i en flytt. Uppfödaren bor i samma stad så det ska väl inte vara några problem. Kostar det något med en ny stamtavla?

Vad brukar en parning kosta? Vad ingår? Hur länge är honan där? Eller lånar man hem hanen? Brukar hanägare bli glada över att få honor till sig eller måste man ha utställningsresultat för att vara önskvärd hona?

LaSadie
9/30/10, 9:13 PM
#3

Det finns blankett på Sveraks hemsida som man kan ladda ner och skriva in infon. Kostnaden finns där med :)

Det beror på vad det kostar med parning. Kostnader för tester innan parning kan gå på runt 2000 kronor eller mer.

Anmäl er hona till en utställning så får du reda på hennes styrkor och svagheter och då få reda på vad du ska leta efter på jakt efter hane. Prata gärna med hennes uppfödare och vad hon tycker om planerna.

Kronängens
10/1/10, 12:29 AM
#4

En parning går väl på runt tusen kronor per kattunge.

Jag tycker också att du ska fråga uppfödaren om hjälp när du väljer hane. Hon eller han kan hjälpa dig med vilken hane som passar din hona.

Det är nog väldigt olika vilka hankattägare som lånar ut sina hanar och till vilka. Man får fråga helt enkelt. Kanske uppfödaren kan hjälpa till här med. På skogkattslingans hemsida finns hankatter som lånas ut. www.skogkattslingan.com

Du måste ha stamtavlan för att få låna en hane. Tror inte det kostar mer än någon hundralapp att skaffa en ny. Du hittar priset på www.sverak.se skulle jag tro.

Tusen
10/1/10, 12:47 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Tack alla för era svar. Ska göra som ni säger då vi själva inte är så insatta i Skogisaveln. Därmot är vi väldigt noga med att det ska bli bra individer och att avkommorna utvecklar rasen positivt. Så självklart tänker vi ta emot all hjälp vi kan få. Tyvärr är vi inte så intresserade av utställningar då vi varit med på några med vår gammelkatt (också en skogis). Han gillade inte utställningar så då bestämde vi oss för att lyda honom.

Labolina_73
10/1/10, 1:49 PM
#6

#5 men vad heter din hona? I stamtavlan menar jag? från vilken uppfödare är hon köpt?

Inte så himla bra bild på henne men hon ser ju fin ut iaf,,, fina raka öron ser hon ut att ha.. :-)

//Linda

Annons:
Tusen
10/3/10, 1:58 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

#6 Helt rätt, det är en gräsligt dålig bild tagen av henne på mobilen.SkämsSkrattande

Hon heter Saginas Cheerina och uppfödaren bor strax utanför Eskilstuna.

Men nu har vi bestämt oss för att kastrera henne istället. Dels blir det väldigt mycket förberedelser innan hon kommer till en hane, dels blir hela processen från veterinärintyg på att hon är frisk tills vi har fått kattungarna väldigt lång och kostsam och till sist ska sedan dessa säljas till bra köpare för en summa som gör att man helst inte går back i alla fall. När vi sedan inte heller är så intresserade av utställningar känns det oseriöst av oss att ta ungar på henne. Vi vet ju inte ens om hon är snygg för sin ras. (Vet lite grann men inte så mycket). Därför har vi bestämt att istället köpa en till skogis lite längre fram. Då kan man t.o.m. välja både kön och färg efter smak.Glad

WesthKiowas
10/3/10, 9:32 PM
#8

#6 Vad roligt att läsa att du har ett så sunt tänkade! Inte alla som resonerar som du. Det bådar gott för framtiden. Jag önskar dig lycka till med dina planer att köpa in en katt till.

Mvh Camilla Glad

Besök gärna min hemsida S*WesthKiowa's Norska Skogkatter

Kattungar planeras!

Upp till toppen
Annons: