Annons:
Etikett01-allmänt-skogkattprat
Läst 1255 ggr
graphic
2010-09-21 15:43

Kastrering = självklarhet?

Jag är ny inom kattvärlden och har fått uppfattningen att kastrering av hankatter är självklart, om de inte är i avel vill säga. Är det så? Och beror det på att de markerar inomhus eller liknande? Jag är som sagt en riktigt nybörjare men väldigt sugen på en katt :)

Annons:
Susanne-Magnus
2010-09-21 16:28
#1

För de flesta är det en självklarhet att kastrera sin hankatt som inte ska användas till avel. Katten mår oftast bäst av det samt att man slipper eventuella urinmarkeringar. Sen finns det en del utekatter och vildkatter som går löst ute och som gör att det finns så mycket kattungar!

Jag har kattungar just nu om du är intresserad! www.linglings.se

graphic
2010-09-21 17:14
#2

Okej, då förstår jag! Tack så jätte-mycket för svaret :)

Jätte-fina kattungar, men tyvärr känns Kalmar lite väl långt bort då jag för tillfället bor i Umeå :/

Seerath
2010-09-21 18:57
#3

Egentligen är kastrering av sällskapskatt oavsett kön ganska självklart då katterna mår så mycket bättre när dom slipper fertiliteten. Hanar är rastlösa, skriker och markerar. Honor löper regelbundet, skriker och ev markerar om du har otur.

graphic
2010-09-21 19:32
#4

Jasså det är så pass! En kompis föräldrar hade uppfödning av sibiriska katter och deras hane markerade ju överallt, så de fick ju snabbt ta kullar på honom och sedan kastrera. Men det där på att de mår dåligt psykiskt har jag inte tänkt på.

ChristineL
2010-09-22 10:55
#5

Jag ser det också som en självklarhet att kastrera oavsett kön om man inte vill avla/ställa ut. Har två huskatter på fem år som båda två (en hona och en hane) kastrerades före ett års ålder. Snart får jag hem min första skogis och var helt på det klara med att han kommer kastreras han med, men nu har jag blivit lite sugen på att ställa honom så vi får se hur jag gör ;)

SillyZones
2010-09-22 21:39
#6