Annons:
Etikett01-allmänt-skogkattprat
Läst 1255 ggr
graphic
2010-09-21 15:43

Kastrering = självklarhet?

Jag är ny inom kattvärlden och har fått uppfattningen att kastrering av hankatter är självklart, om de inte är i avel vill säga. Är det så? Och beror det på att de markerar inomhus eller liknande? Jag är som sagt en riktigt nybörjare men väldigt sugen på en katt :)

Annons:
Susanne-Magnus
2010-09-21 16:28
#1

För de flesta är det en självklarhet att kastrera sin hankatt som inte ska användas till avel. Katten mår oftast bäst av det samt att man slipper eventuella urinmarkeringar. Sen finns det en del utekatter och vildkatter som går löst ute och som gör att det finns så mycket kattungar!

Jag har kattungar just nu om du är intresserad! www.linglings.se

graphic
2010-09-21 17:14
#2

Okej, då förstår jag! Tack så jätte-mycket för svaret :)

Jätte-fina kattungar, men tyvärr känns Kalmar lite väl långt bort då jag för tillfället bor i Umeå :/

Seerath
2010-09-21 18:57
#3

Egentligen är kastrering av sällskapskatt oavsett kön ganska självklart då katterna mår så mycket bättre när dom slipper fertiliteten. Hanar är rastlösa, skriker och markerar. Honor löper regelbundet, skriker och ev markerar om du har otur.

graphic
2010-09-21 19:32
#4

Jasså det är så pass! En kompis föräldrar hade uppfödning av sibiriska katter och deras hane markerade ju överallt, så de fick ju snabbt ta kullar på honom och sedan kastrera. Men det där på att de mår dåligt psykiskt har jag inte tänkt på.

ChristineL
2010-09-22 10:55
#5

Jag ser det också som en självklarhet att kastrera oavsett kön om man inte vill avla/ställa ut. Har två huskatter på fem år som båda två (en hona och en hane) kastrerades före ett års ålder. Snart får jag hem min första skogis och var helt på det klara med att han kommer kastreras han med, men nu har jag blivit lite sugen på att ställa honom så vi får se hur jag gör ;)

SillyZones
2010-09-22 21:39
#6

Alla katter som inte ska gå i avel bör man kastrera. En hona som löper konstant eller går på p-piller långa tider kan drabbas av juvertumörer. En hane som gå och ropar och markerar väl väl mest till besvär fär ägaren, plus att katten såklart inte mår bra av det.

#5 Det går alldeles utmärkt att ställa ut kastrater med ;-)

Jessica, Sajtvärd på Norsk Skogkatt ifokus
S*SillyZone´s Norsk Skogkatt

Annons:
ChristineL
2010-09-22 22:04
#7

#6 - Aha, får man det? Visste inte men då går dom i en egen klass väl? Haha, är inte inne i utställningsvärlden, än ;)

Catnap
2010-09-22 22:19
#8

Min bonkatt var olidlig innan kastreringen han markerade aldrig inne men skrek som en besatt hela nätter och var så missbelåten, det var det som märktes tydligast när han var okastrerad. Det var min första innekatt och folk hade sagt att katter blev galna av att vara innekatter, så jag höll tummarna för att han skulle lugna sig efter kastreringen. När han  inte lugnade sig efter kastreringen så började jag tro att det stämde att han vantrivdes inne men några månader efter kastrering så lugnade han sig när hormonerna gått ur kroppen. Det var riktigt jobbigt att se hur hemskt han mådde under den perioden så, men syrrans katt var hur lugn som helst när han var fertil.

//Angelica

Medarbetare på Hundar iFokus

SillyZones
2010-09-23 00:02
#9

#7 Från och med 10 månader går de upp i vuxen klass och kastrater tävlar där emot kastrater och fertila mot fertila. :-)

Jessica, Sajtvärd på Norsk Skogkatt ifokus
S*SillyZone´s Norsk Skogkatt

Upp till toppen
Annons: