Annons:
Etikett01-allmänt-skogkattprat
Läst 2115 ggr
Sagolika
9/19/10, 7:27 PM

Att ta reda på innan man köper raskatt

Jag tycker det är jättetråkigt när människor som inte är tillräckligt insatta i den ras de köper, råkar köpa en icke rastypisk kattunge, om de tänker använda den till avel eller utställning. Det gör kanske inte lika mycket om den bara är till sällskap (då är ju hälsa och temperament det viktigaste), men det är ju inte så kul om man har tänkt ställa ut eller avla längre fram eller om intresset för det vaknar längre fram. Då bör katten vara rastypisk om man ska avla på den, för att främja rasens utveckling samt för att köparen inte ska bli besviken om den ställs ut och inte håller för det. Dessutom tycker jag att man kan kräva att katten är tämligen rastypisk om man betalat tusentals kronor för den, även om den bara ska vara till sällskap (nu menar jag naturligtvis katter med stamtavla). I annat fall bör uppfödaren vara ärlig med att denna katt inte "håller" för utställning/avel (tyvärr finns det dock uppfödare som inte ens själva vet hur katterna ska se ut). Rynkar på näsan

 Vi är nog många som gjort misstaget att inte köpa en tillräckligt rastypisk katt från början, vilket kan leda till besvikelse samt en lång "omväg" om man ska avla. Det är mycket bättre att hitta rätt från början. Det spar tid, pengar och man slipper bli besviken. Sen kan det ju vara olika hur pass "typade" katter man tycker om, extrema eller ej, gammaldags eller nyare typ. Det kan ju även vara så att ens egen smak förändras över tid.

Självklart är det även viktigt att katten är frisk och veterinärbesiktigad utan anmärkning.

Något man inte heller vill, är att folk ska köpa kattunge från en "dålig" uppfödare. De som redan är insatta i en viss ras och kanske själva är uppfödare och ställer ut sina katter, har ofta god kännedom om vilken/vilka uppfödare man bör undvika, då de t.ex. är ökända för dålig katthållning, har fler djur än de klarar av/misskötta och sjuka djur, har fler djur än de har rätt till att ha (utan tillstånd) eller rentav har djurförbud, bedriver klart "olämplig" avel, struntar i att följa SVERAKs regler, säljer sjuka djur, bedriver blandrasavel osv. Men det är inte alltid som sällskapsköpare har samma insikt. Försök att noga ta reda på detta INNAN ni köper katt, så att ni inte blir besvikna samt att ni inte råkar "gynna" sådana uppfödare som inte borde avla överhuvudtaget. Be flera andra uppfödare om referenser om uppfödaren ni tänker köpa katt av. Är detta en bra uppfödare med friska, rastypiska katter som haft det bra? Fråga flera olika uppfödare om den uppfödare det gäller om ni redan hittat en specifik kattunge ni är intresserad av eller be andra uppfödare som ni litar på, tipsa er om riktigt bra uppfödare med fina, välskötta katter. Nu menar jag inte att man ska prata skit om folk, men det finns ofta gott om jättebra uppfödare inom olika raser och vi kan alla hjälpas åt att rekommendera dem till en osäker köpare.

Gå gärna på utställningar innan och lär er hur rasen faktiskt ska se ut om ni tänker använda katten till avel/utställning. Fall inte för första, bästa kattunge (alla kattungar är bedårande) utan besök gärna flera olika uppfödare innan ni bestämmer er.

Det är så beklämmande att folk ska behöva bli besvikna då de råkat välja fel och värst av allt stöder riktiga rötägg till uppfödare (inga namn nämnda här).

Annons:
Sagolika
9/21/10, 6:18 PM
#1

Tack för berömmet av denna text/tråd (som jag fick på Facebook), men ni får gärna skriva något här med om er syn på detta.

Catnap
9/22/10, 2:53 PM
#2

Jättebra skrivet och mycket tänkvärt! Mycket känns såklart självklart men i praktiken är det inte lika lätt så man inte är insatt i rasen och är nybörjare själv. Det är svårt att veta vilken kattunge som håller måttet och hur en rastypisk kattunge bör se ut, lättare med vuxna. Sedan finns det ju helt klart lite olika uppfattningar om hur en skogkatt ska se ut och det finns lite olika typer, en del tycker jag nästan påminner lite om Main coon i mina ögon. Dessutom känner man inte till de olika uppfödarna och de flesta uppfödare vill såklart framställa sig själva och sin uppfödning i bra dager, så från ytan ser det mesta väldigt bra ut. Mycket bra tips Sagolika Glad

//Angelica

Medarbetare på Hundar iFokus

SillyZones
9/22/10, 9:51 PM
#3

Ja det minsta man bör kunna vänta sig när man betalar dyra pengar för en katt är att den är rastypisk. Problemet är tror jag att folk inte ens kan föreställa sig att det kan vara fallet att katten INTE är det. Man är van vid att raser är något som lätt kan särskiljas, även av lekmän. Om man köper en sankt bernard så ser den inte ut som en tax. Och visst ska man kunna lita på att katten är rastypisk. Och jag tycker inte att rastypisk är det samma som utställningskvalitet. Om en upfödare säljer en kattunge till utställning bör den hålla för mer än att man ser att det är en skogkatt. Problemet som du säger Nina är att många inte vet hur deras ras ska se ut. Och det är ju faktiskt mycket oroväckande.

Sen tror jag också att folk litar till att om man är med i en klubb osv så är man automatiskt en bra uppfödare, vilket inte alls behöver vara fallet. Vilka klubbar åker hem till slina medlemmar och kontrollerar katthållning osv?

Jag hoppas att folk blir mer och mer upplysta när det gäller att köpa katt och ett forum som detta är en bra plattform att tala om detta och det var ett bra initiativ av dig Nina!

Jessica, Sajtvärd på Norsk Skogkatt ifokus
S*SillyZone´s Norsk Skogkatt

Sagolika
9/22/10, 10:01 PM
#4

Tack! Skäms

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
SillyZones
9/30/10, 2:56 AM
#7

Jag har tagit bort inlägg i tråden som är personliga påhopp. Var vänlig håll en god ton och undvik nedsättande och negativt kritiserande och utpekande av enskild person. Diskutera gärna, men försäk hålla det generellt.

Jessica, Sajtvärd på Norsk Skogkatt ifokus
S*SillyZone´s Norsk Skogkatt

crazydee
9/30/10, 6:48 PM
#8

då undrar jag vad detta är? e dcet inte fräkt att skriva så om andras katter….

(Tycker att amber är väldigt fint ända sedan jag såg Dirty Harry som väl bor på Ambergården. Trodde däremot inte att hon födde upp NFO längre. Gillar jämföreslebilden mellan katt och hund Skrattande)

plocka bort såna jädrans fula beskyllningar.bara avundsjuka att jag fick tag i 2 ljuvlia amber…fullt att andra får skriva en massa skit och när en annan vill säga ifrån så plockar ni bort trådarna.

mycket fegt

LaSadie
9/30/10, 7:22 PM
#9

#8 Är det därför du säljer en fertil hane på tre år nu på blocket?

crazydee
9/30/10, 8:28 PM
#10

vad tror du? han e redan såld. jag ska ju lägga ner är det inte tillräckligt med bevis. han e skitfin och så  e det men blir sååå arg hur grymma människor e på detta forum…..,

LaSadie
9/30/10, 8:30 PM
#11

#10 Det var bara en undran varför han såldes och varför han inte kunde vara en kastrerad sällskapskatt till dig.

vino
9/30/10, 8:59 PM
#12

får man inte säljafertila raskatter?

LaSadie
9/30/10, 9:14 PM
#13

Jo det får man göra om man vill. Men jag skulle hellre sälja dem kastrerade så de inte hamnar hos BYB eller liknande.

Annons:
vino
9/30/10, 9:51 PM
#14

jamen då ärdet väl kanske inget manbehöver frågasätta. det ärmånga som säljer fertila katter, ingetkonstigt med det. måstesäga att här på nfosidan så är det lite surt.. lite överlag. ska jag skaffa en raskattnågongång så blir det inte en nfo.

LaSadie
9/30/10, 10:48 PM
#15

Det är inte det jag menade. Uppfattade mer det hon skrivit att katterna är viktigast, då rimmade det lite fel när jag såg att hanen var till salu.

vino
10/1/10, 12:53 AM
#16

Det verkarvara så attmånga har järnkoll påandra uppfödares förehavanden.

Sagolika
10/1/10, 2:12 AM
#17

Inlägg #8 borde väl snarare ligga i tråden: "har en ny bebis!!" av flugufrelsarinn?

I den tråden (inte denna) står det i inlägg #12 som är skrivet av Catnap (inte av mig som crazydee felaktigt påstod tidigare) just det som crazydee syftar på, nämligen:

"Tycker att amber är väldigt fint ända sedan jag såg Dirty Harry som väl bor på Ambergården. Trodde däremot inte att hon födde upp NFO längre. Gillar jämförelsebilden mellan katt och hund Skrattande".

Detta har Catnap ju skrivit som något positivt. Hon menar ju att hon började tycka om amber sedan hon såg Dirty Harry och tyckte att han var fin, inte tvärtom, så du verkar ha missförstått henne crazydee. Inte heller menade hon något illa med att hon inte trodde att crazydee födde upp längre. Det var väl bara en helt allmän fråga? Så tror jag att vi andra uppfattade det i alla fall. Så vad i det hon har skrivit får du till: "såna jädrans fula beskyllningar"?

crazydee
10/1/10, 4:36 PM
#18

nä jag ser att jag misstog mej den gången men fått för jädrans mycket skit innan så det är nog inte konstigt att man reagerar.du sagolika var farao inte så snäll i början när jag kom in på iFokus så glöm att jag e ful. du och måssaor av andra skrev så fruktansvärt fula saker till mej fast ni hade ingen anning vem jag e eller hur mina katter ser ut. det gick så långt att dackekatten kom hem p g a falska anklagelser att mina katter varit undernärda fast dom var skitfina.du ska veta vad dom blev mycket tjockade av att se så fina katter hos mej. dagen därpå fixade jag att jag fick ha mer än 10 katter hemma på komunen och samma dag hade jag fått en anonym anmälan om att jag misskötte dom men dom ringde mej som var från dackekatten och berättade detta så sa hon jag var ju hos dej igår dom kan ju inte misskött sej så grymt efter en dag. så man har blivit så innihelvete kränkt av falska apor som inte kan sopa rent bakom deras egna dörrar. ska bli förbannat skönt att lägga ner. men hade jag orkat så hade jag gett gärnet och bara det att ni skrev att hon ska ju lägga ner så nu behöver vi inte varna.VAD E DET NI SKA VARNA(SNYGGA AVKOMMER ELLER) FINNS INTE EN KATTUNGE SOM KOMMIT FRÅN MEJ SOM NÅN BLIVIT MISSNÖJD MED

så lägg ner era bråk

tack vino för ditt stöd vem du nu e?

vino
10/1/10, 5:18 PM
#19

#18  Varsågod, men jag är bara nyfiken på varför folkebeter sig somde gör.

Sagolika
10/1/10, 5:20 PM
#20

Det du fått kritik för av mig tidigare har varit att du som uppfödare sysslat med otillåten blandrasavel (vilket du själv erkänt) samt att ha sålt sjuka kattungar, vilket köparna själva gick ut och berättade här på forumet. Ska vi verkligen behöva dra upp det igen? Jag har inte sagt ett ljud om att dina katter skulle vara undernärda och inte har jag anmält dig heller. Jag har heller ingen aning om vem som har anmält dig.

Sen ska det i regel väldigt mycket till innan en person får djurförbud.

Annons:
crazydee
10/1/10, 5:32 PM
#21

sjuka katter????? vad då för lögner vad e det som e problem med mina som inte andra har. jag har fått höra massa lögner från andra som definitivt inte stämmer och vad bekräftar blandras avel va det fasen inte dom hade oturligt mötts och parats men andra större uppfödare kan skriva oj nu har hon tyvärr blivit påarad men av misstag. då minsann e det inte påhopp utan då slickar ni röv på den kärringen om hon e stor och säger gör inget ett litet misstag e lätt att skapa.ALLA SKA BEHANDLAS LIKA DET ÄR KATTER VI SYSSLAR MED INTE VEM SOM E STÖRST BÄST OCH VAKRAST

och förrästen ingen som reagerar på de som har 20-50 katter i burar och absolut gör massavel nä då det är okej. så jag tycker ni e ute och cyklar. du ska veta att jag har en del kontakt med stora uppfödare som säger att bryr dej inte du har skitfina katter och att dom har inget att varna för. så jag e mållös hur ni får bara nete er. men man vet aldrig kanske hon kommer tillbaka förr eller senare men lär bli vassare än någonsin….

Sagolika
10/1/10, 6:01 PM
#22

Det med de sjuka kattungarna får du ta upp med de köpare som lade ut trådar om det här på forumet. Tydligen var de missnöjda DÅ i alla fall.

Sen håller jag med dig om att det är lika illa oavsett vilken uppfödare som sysslar med blandrasavel. Om du inte har gjort det med vilje, så är det lika illa om det händer dig eller en stor, känd uppfödare, helt rätt. Men jag tror att flera tolkade det som om du medvetet hade blandrasavlat. Det var snarare det folk hängde upp sig på, inte att olyckor kan hända. Men var det nu inte medvetet från din sida, så är det ju en förmildrande omständighet helt klart. Alla uppfödare som väljer att ha flera raser hemma (inte bara du) har ju en extra utmaning i att verkligen kunna förhindra att blandrasavel sker. Det är ett jättestort ansvar man har och nog inte lätt alla gånger.

Jag har protesterat mot uppfödare utomlands som har sina avelsdjur i små burar utan stimulans. Jag tycker inte att det är okej med 20-50 katter i burar och massproduktion där katterna inte längre ses som individer, utan som varor (vare sig i Sverige eller utomlands).

Alla kan vi göra fel och misstag och förhoppningsvis lära oss av dem. Om du vet med dig att dina katter är välmående, friska och fina och alla papper i ordning och du har gjort allting rätt enligt konstens alla regler, så har du ju absolut ingenting att oroa dig för, eller hur? Då är det bara för oss att önska dig och dina kattungeköpare lycka till!

Sagolika
10/1/10, 6:50 PM
#23

Hinner tyvärr inte diskutera mer nu, då jag ska äta middag med mina kollegor från jobbet. Tror inte heller att jag kan läsa ev. svar senare, då de troligen tagits bort då av moderator (förståeligt nog).

Önskar er en trevlig fredagkväll! :)

crazydee
10/1/10, 8:47 PM
#24

detsamma och tackar för ditt svar. ja det var misstag men tyvärr så råkade det bli skitsnack men nu har jag i alla fall sagt som det är.

ha en trevlig helg,roligare om man kan ha en bra relation till varann det gynnar både rasen,människorna och intresset.

SillyZones
10/1/10, 9:47 PM
#25

Nu låser jag denna tråd då det tydligen inte har gått fram hur man diskuterar på forum.

Jessica, Sajtvärd på Norsk Skogkatt ifokus
S*SillyZone´s Norsk Skogkatt

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: