Annons:
Etikett01-allmänt-skogkattprat
Läst 2913 ggr
Mizzi
10/16/10, 2:36 AM

Eftertanke !!!!

Vet inte om jag har rätt att skriva här längre, men gör i alla fall ett försök.

Jag har haft katter omkring mig sedan jag föddes, katter ÄR och FÖRBLIR min absoluta favorit.

Jag fastnade för Skogkatten och efter att ha varit fodervärd i många år, och följt med på utställningar så bästämde jag mig för att jag ville testa på det här med utställning.

Sagt och gjort vi åkte till Norge med två av våra foderkatter och vår egen huskatt.

Båda foderkatterna blev BIV och domarens bästa, sen skulle vi upp med vår husis och han blev OCSÅ BIV .

Han förlorade mot en korthårs hona , men guuuud va stolta vi var =))

DÅ och DÄR föddes min tävlarinstingt, för det MÅSTE  , varit DET det var.

Det var alltså MIN tävlingsinstingt, för inte var det katterna som klängde och klöste på burarna och bad om att få ställas ut igen ……………

Nej ….DET var helt och hållet MITT val som människa och matte till dessa små oskyldiga varelser.

Sen var det typ kört , vi åkte på utställning efter utställning.

Vi började så småningom att fundera över en egen uppfödning i framtiden, och vipps så var vi där och bestämde oss.

Där gick jag ifrån allt som jag tror på och föll för .

Innan man kommit så långt att man fixat stamnamn och dyligt så är det bara katten som tävlar.

Och detta är vad som händer .

När du väl fått stamnamn så är det DITT STAMNAMN som står på spel.

Du gör VAD som helst för att skydda ditt stamnam

Du säger till alla nykomlingar som du får genom kattungeköpare att inte göra si eller så , och se upp med den och den ifall dom vill köpa kattunge av dig.

Och ofta kan det vara en konkurent man varnar för.

Med anledningen att dom är ena riktiga skitstövlar, så varnar du dom för att ha någonting överhuvudtaget med denna människa att göra.

Du varnar för "SKITSNACKARE " dom finns överallt, och är såååå jobbiga, samtidigt som du tar ett samtal i mobilen och GÖR precis det du nyss varnade för i kattvärlden snackar ALLA skit , du kan INTE lita på NÅGON !!!!!.

EN sak ska man vara väldigt säker på i dessa kretsar, och det är att den du nyss pratat med som stått och pratat varmt om dig och dina katter, säger precis TVÄRT OM till ALLA andra.

Jag vet av egen erfarenhet, en del vill inte sälja kattungar till någon annan för att någon ANNAN sagt något illa om just den personen.

Sen bryr man sig inte om att kolla efter utan går på "snacket"

Sen om katten får ett bra hem eller inte spelar ingen roll !!!! sjukt enligt mig

Det verkar som om folk tror att bara för att man är "KÄND" eller har ett Är "gamma kändl" uppfödare och med många vinnande avkommor på utställningar.

Så är det DÄR man ska leta kattungar.

För mig var det totalt tvärt om, jag gick efter egen mag känsla , ibland hade jag fel och ibland rätt.

En gång hade jag fel OCH rätt, ni kommer väl ihåg Sagoskogens Anna som vann alla Bis var hon än drog fram.

Jag hade faktiskt bokat henne, det var hon jag skulle ha från första början.

Men sen kom en hel massa saker emellan så jag "avbokade" henne.

Ni må tro att folk har frågat mig om jag inte var sur på mig själv för det valet.

Men svaret är och förblir NEJ , det blev Bosse i stället , hennes bros och den glädjen vi hade av honom som katt och familjemedlem kan man aldrig ångra.

Han var vårt lejon, kungen över alla och axlade den manteln såååå bra.

I dag bor Bosse på en egen ö i Stockholms skärgård, där han har en HEEEEEL jävla Ö för sig själv, som den KUNG han är =)

Jag vill inte peka finger, eller utpeka någon bättre än den andra.

Jag själv har ju varit där.

Vad JAG VILL är att DU ställer dig frågan om det du håller på med är GOD djurhållning ???

OM inte så STÄLL KRAV PÅ ARANGÖRERNA !!!!

Vill DU sitta i en bur bara för att folk ska kunna se dig ta en bis eller ingenting =(((((( då blir dagen låååååååång och jobbig

Jag uppmanar ALLA utställare att stanna upp och tänka efter ?

Är detta mänskligt, NEJ säger jag

Annons:
Mizzi
10/16/10, 3:07 AM
#1

Ska vi ställa ut katter i trånga burar, då ska vi också fixa utställningarna efter katterna och inte tvärtom !!!

Ta tex Örebro utställningen , HUR många fler ÄR det inte mot vad det varit ??? det ökar hela tiden och med det smittor.

Vem vinner på detta ??? med alla dessa djur som kommer och går kan smitta sprida sig hur snabbt som helst.

Sen sitter man samtidigt och grämer sig över  nya sjukdomar och tävlar om att vaccinera sina katter med vaccin som knappt är testat bara man är först

Hallå hur sjukt är det inte ???. eller hur ?

Kanske det är dags att ta till stramare tyglar när det gäller utställningar.

Det jag skriver är inte för att PEKA FINGER, det jag skriver är för att skapa en debatt, som förhoppningsvis slutar där katten är i focus.

Jag var en av er, men valde att lägga ner det, just för mina/älsklingars skull.

Vill ni nu ändå fortsätta så ställa krav på förändring !!!!

Att tvinga kvar katter som inte är med i panelen bara för att kunderna ska ha något att titta på !!!!!!!!!!!!! JA va tycker ni själva ???

Är det för kattens bästa ??

Som sagt , sitt ner och tänk över, känn in hur det kan vara att vara katten.

Sen beslutar du dig så enkelt är det .

Mizzi
10/16/10, 3:49 AM
#2

Jo jag glömde en sak.

En fråga som jag ofta fick som uppfödare men alldrig kunde svara på .

Frågan var HUR vårt avelsarbeta kunde motverka eller hjälpa hemlösa katter ?alltså få dom att inte föröka sig och bli fler ???

Alla uppfödare säger ju att man "hjälper" till så att hemlösa katter ska få det bättre och den hjälp de behöver.

Men vilken hjälp får dom hemlösa katterna genom uppfödare ???

INGEN !!! det är bara tomt prat för gallerian.

Eller NÄR hjälpte du en hemlös katt senast ??

Vill nog helst inte  , kan ju ha öronskabb smittar säker alla mina katter med, loppor,och allt möjligt skit i pälsen ………….KÄNNER DU IGEN DIG ???

Då borde du kanske sätta dig ner och tänka igenom om det DU gör är rätt.

Jag säger inte att avel är fel, jag vill bara peka på att det finns sååååå många hemlösa katter i Sverige i dag, och jag har VÄLDIGT svårt att se hur er avel på något sätt ska kunna bidra till att få ett slut på detta.

Ni må ha era regler och förordningar , men det förhindrar endå inte att ni säljer era kattungar som sen blandas med  kleti och pleti och en del säljs dyrt medans andra svälter igäl eller hittas i sita sekund.

Så egentligen gör ni inte mycket för att det ska bli ett slut på alla hemlösa katter,.

Jag skyller INGEN för detta men jag vänder mig starkt emot att kattföreningarna påstår sig motverka att det blir fler oönskade katter, för det är REN Bullschit.

Snarare tvärtom, det sälja katter som sen paras och säljs vidare till någon som inte vill ha dom , osv, osv det är sanningen.

AgnetaB
10/16/10, 10:50 AM
#3

Jasså du har varit obekväm :) Menar eftersom du skriver att du

 kanske ej får vara här. Jag är ny i branschen fast jag haft skogkatt i

många år. Däremot så avlar/ställer jag ut hästar o jag vill säga att

 avundsjukan, som det många gånger handlar om hör inte bara till

 kattbranschen utan handlar om människor. Problemen skulle uppstå

vilken ras man än håller på med. Skitsnack är aldrig trevligt men tror

ibland att man "bara" pratar o ej tänker sig för men skulle man höra

saker om sig själv blir man både ledsen/upprörd att någon pratar OM

 dig.

Ang utställning med speciellt katter så handlar det än en gång om

 människor.

Att människan tycker det är kul, tror ej att katterna tycker det är

 speciellt roligt. Jag har ställt ut katt för många år sedan men höll på

 att bli galen av att det tog sådan tid. Åka kanske kl 05 på

 morgonen o komma hem kl 20 på kvällen! Vem har möjlighet med

 det. Jag tyckte det var helt sjukt så jag orkade ej hålla på mer o

 självklart tyckte jag synd om katten. Som det är nu ibland att man

 får

 åka hem om man ej gått vidare tycker jag är bra o sedan tycker jag

 självklart kattungar ej ska vara där så lång tid utan tillvänjas på

 något vis.

Med häst om man går vidare till BIS så är jag kvar, ej annars för

 tycker synd om hästen som oftast står i trailern hela dagen(om den är snäll).

Ang rasaveln hade jag ingen aning om att raskattsuppfödare tycker

 att de befrämjar de hemlösa katterna med sin raskattsavel,det

förstår jag ej riktigt. Är väl snarare tvärtom att om det ej avlades så

mycket raskatter medvetet så skulle det finnas fler som skaffade en

hemlös sk huskatt el? Även om det kanske ej är samma klientel

 som har raskatt men finns det inga så skulle väl de som ändå

älskar katten som ras skaffa en huskatt. Har funderat på detta då

 man ser på hemsidor även utomlands att alla är bara en small

hobbybreeder med bara 1-2 kullar år. Det låter ju ej mycket men om

 alla avlar på sina typ 3 honor 2/ggr år o får i snitt 5 kattungar i varje

 kull så blir det många varje år för varje uppfödaren. Föresten finns

 det ej några proffesionella uppfödare när det nu står så där? Skattar

 man ej på sina sålda kattungar el hur fungerar det?

Mvh

Agneta

EddaM
10/16/10, 10:55 PM
#4

Hmm….BIV finns inte på huskatt om det är några år sedan måste du mena BOX eller så blev den bara NOM om den förlorade i panel.

Detta med att jämnföra huskatts situationen med raskatter tycker jag inte att man kan göra. Vill man ha en raskatt så lägger man ut de tusenlapparna på en katt. Av alla katter i landet så är raskatter en liten % om man ser till antalet så de konkurrerar inte i dags läget. Men huskatterna konkurrerar med alla dessa sk raskorsningar eller om kattungen råkar vara långhårig så är det en Norsk skogSkatt och alltså "lite finare". Så himla korkat och dumt att jag inte vet vad. Många som föder upp raskorsningar tar flera kullar på sin hona per år o sliter ut de stackars djuren allt bara för att tjäna pengar. Dessa uppfödare vill jag ha bort då de förstör både för raskatterna och huskatterna. För att inte prata om hur synd det är om dessas uppfödares katter. Och inte kan man komma åt dem och om man gör det så får de inget straff o kan fortsätta som vanligt ialf.

Själv har jag jobbat på katthem, räddat katter i nöd och tagit in hemlösa. Har en huskatt själv med. Brukar skänka pengar till katthem när jag har möjlighet osv. Vet att flera andra uppfödare gör detta med. Så de allra flesta skiter inte i huskatten som du får det att låta som.

Men hur högt suckar man inte när man ser kull efter kull på blocket som hotas med avlivning för att kattägaren inte kan kastrera, för dyrt brukar de säga…*sucka* billig engångs kostnad säger jag!

När det gäller utställningar så ställer jag inte ut någon katt som inte trivs på utställningar. Har slutat ställa två katter för de inte gillade det. Men ser man på min huskatt Feztiz på en utställning så ser man hur hon trivs med att visa upp sig. Dessutom är det kul att prata med folk o utbyta ideer o annat. Om nån inte gillar mig då behöver de inte prata med mig och skulle de snacka skit om mig med nån som gillar mig, ja då skulle den vännen läsa lusen av den personen hoppas jag. För jag skulle göra detsamma. Jag är trevlig mot de som är trevliga mot mig helt enkelt!

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

 

Sissi
10/17/10, 3:36 PM
#5

Jag förstår inte varför du startar en ny sådan här tråd??? Har du ingen kompis du kan prata med istället?

*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***

vino
10/17/10, 5:58 PM
#6

Jagtycker att det ärintressant läsning. och varförska folk inte kunnaskriva vad detycker i sina trådar? det är jufrivilligt att läsa. och attsvara.

Annons:
Silvestris
10/18/10, 4:54 PM
#7

Självklart ska uppfödare reflektera över vad vi gör och min erfarenhet är att vi gör det. Hela tiden.

Du får det att låta som att vi överlag är en huvudlös skara som snackar men lirar lite hockey och även där skiljer sig våra erfarenheter åt.

Jag står för varenda beslut jag tar i min avel och katthållning.

Mona22
10/19/10, 12:24 AM
#8

Visst är det kanske tråkigt för katterna men mina katter sover nästan hela tiden så för dem går dagen fort, synd att man själv inte kunde sova bort dagen Flört

Det Går inte ställa ut en katt som inte vill, den är inte foglig alls. insåg det med min huskatt, han fick stanna hemma.

Jag tycker att de som ej går till final kan få åka hem igen, ser ingen anledning att vara kvar. För publikens skull? De kan ju komma när som helst under dagen ju.

Humletassens
10/19/10, 6:41 PM
#9

#8 Tyvärr finns det ju dom som ställer ut sådana katter som inte vill, och dom verkar ju inte lära sig att deras katt inte vill, tyvärr.

Mona22
10/19/10, 6:55 PM
#10

#9 om den är aggresiv så får den inte vara där. 
Man måste ju läsa av katten, vill den inte och blir sur osv, då ska den ju få stanna hemma istället. Men i vissa fall kan katten vara osäker om det är första gången. Såna katter ser man lite då och då.

AgnetaB
10/20/10, 11:58 AM
#11

ja jag har fått höra att man skall börja o åka med kattungen på utställning

 när den är liten för att träna. Då antar jag att man menar 3-6mån o någon

 gång då o då? Däremot så tycker jag definitivt de borde ha dispans o få åka

 hem efter typ halv dag. Vill ju att det skall bli en hyfsad tillvänjning, som barn

 på dagis :).

Mvh

Agneta

LaSadie
10/20/10, 1:58 PM
#12

#11 Det är en bra idé att kunna åka hem tidigare med små eller som Birka gör att de som inte går vidare kan åka hem vid två. Det är så himla skönt att kunna åka hem när man är klar.

Mizzi
11/6/10, 3:27 AM
#13

För att svara på frågan om avundsjuka så kan jag bara säga att det är inte fallest, som jag sa så är jag själv gammal utställare och med väldigt bra resultat från de katter jag ställt ut så det är inte där skon klämmer.

Jag vill ha igång en debbatt om huru vida det vi gör med våra katter är okey.

Man blir lätt blind när man är mitt i det, men när man som jag slutat och står vid sidan av och "tittar in" så vaknar man upp och ser en helt annan sida som man inte riktigt "ville" se förut .

Annons:
Mizzi
11/6/10, 3:34 AM
#14

Jag vill ingen illa , jag vill bara skapa debatt för skogkattens skull och att man ser "över sitt hus " om vart man är på väg mm.

Jag som numera sitter vid sidan av ser ju hur skogisarna förändras mer och mer, och de flesta skriver ju på sin hemsida om hur man vill "bevara "skogkatten.

Men som jag ser det  i dag och i gemförelse med hur skogkatten såg ut förut så kan jag ÄRLIGT SÄGA ATT DET BÖRJAR LUTA ÅT SAMMA HÅLL SOM FÖR PERSERN.

Så länge man är mitt uppe i det så ser man det säkert inte, men JAG som tagit paus i några år SER att skogisen håller på och balka iväg till något helt annat än vad den ska se ut.

Jag hoppas av hela mitt hjärta att ni alla tar detta som konstruktiv kritik, och börjar ransaka er avel innan skogkattens ur utseende är helt utdött.

Mizzi
11/6/10, 3:42 AM
#15

Och i och med att Skogkatten faktiskt är en "natur ras" som kommit av sig självt så är det vår förbannade skyldighet att behålla den som den är och inte sticka i väg i några slags skönhets ideal vi själva har och låta utställningarna och deras domare forma om utseendet på skogkatten.

Jag vill inte någon illa som sagt, jag vill bara uppmana till självkritik och eftertanke.

flugufrelsarinn
11/6/10, 12:15 PM
#16

#14 Vad är det som har förändrats med skogkattens utseende tycker du? Jag bara undrar för jag har egentligen bara tittat på skogkatter sen 4-5 år tillbaka så om det är nåt som har ändrats så har jag nog inte hunnit se det..

rockringen
11/8/10, 10:28 PM
#17

15 Självkritik och eftertanke?

Det tycker jag borde gälla alla människor, oavsett vad man än håller på med.

Hälsningar

Barbro

Upp till toppen
Annons: