Annons:
Etikett08-skogkattens-hälsa
Läst 2242 ggr
Josephinesfina
10/21/10, 10:45 AM

Hur tidigt GSD IV-testa?

Ledsen om det redan skrivits om detta, men jag hittade inget så nu kastar jag ut frågan:

Hur tidigt kan man GSD-testa? (finns det någon nedre åldersgräns)

Känns som att det borde gå att testa hur tidigt som helst, men man vet ju aldrig… :)

Annons:
Sagolika
10/21/10, 10:50 AM
#1

De som har behövt testa sina kattungar, ifall ena föräldern är bärare, har i alla fall testat dem innan kattungarna flyttar. Så det kan man testa väldigt tidigt.

Josephinesfina
10/21/10, 11:07 AM
#2

Jag behöver testa båda mina, då bara en av föräldern är testad (och de blev inte själva testad som kattunge).

Eftersom vi likaså ska till vet med Messi's (fd) benbrott så tänkte jag passa på att göra det samtidigt. Ngn som vet hur länge det tar innan testpaketen man beställer från Skogkattslingan kommer?

Humletassens
10/21/10, 5:27 PM
#3

#Det kan du göra när som eftersom DNS kommer inte ändra sig med åldern.

Seerath
10/21/10, 6:41 PM
#4

Men dina är väl redan fria bakifrån i leden? Det måste inte vara föräldrarna som är testade så länge det är heltäckande. Dvs föräldrarnas föräldrar kan vara testade.

Josephinesfina
10/21/10, 7:21 PM
#5

#Måste kolla igen… Tyckte att det var någon/några "luckor"? Men jag ska kolla ordentligt, tack för tipset!

Josephinesfina
10/21/10, 9:45 PM
#6

Har kikat litet nu, och enligt Pawped:

**Messi
**Ingen av föräldrarna testade
farfar fritestad genom föräldrar, farmor otestad (och inget bakåt)Morfar testad neg, mormor otestad (och inget bakåt)

Leah
pappa testad neg, mamma fritestad genom föräldrar

Med andra ord behöver jag bara göra ett test! (hade missat att kolla Leahs pappa… Hade bara tittat på han föräldrar och bakåt! *s*)

Annons:
Seerath
10/21/10, 11:38 PM
#7

Tänk på att det inte alltid står på pawpeds resultaten så kan vara bra att kolla med hans uppfödare, på hennes sida står det att båda föräldrarna är fria.

Silvestris
10/23/10, 6:51 PM
#8

DNA-test kan göras redan från födseln men  ska man svabba saliv är det viktigt att se till att kattungen inte nyss ätit eftersom rester av mjölken kan kontaminera provet.

Upp till toppen
Annons: