Annons:
Etikett01-allmänt-skogkattprat
Läst 3954 ggr
ellionore
2010-11-16 09:45

Finns det?

Kan det finnas Norska skogskatter som inte fäller något hår? Eller, iaf mindre än vanligt. Jag vet ju iofs inte hur mycket en NS fäller i vanliga fall, men finns det dom som fäller mindre än andra? För jag älskar NS och jag vill verkligen ha en, men min pappa är allergisk, och jag vill ju givetvis ha en katt som inte utlöser hans allergi så värst mycket..

Eller kan det finnas andra raser som funkar som allergikatter? Inte helt hårlösa helst..

Annons:
EddaM
2010-11-16 10:50
#1

Alla skogisar fäller i perioder men kastrater fäller i regel mindre än fertila katter. Din pappa kanske kan göra ett allergi test och se vad exakt i kattens päls han inte tål då folk är allergiska mot olika saker i kattens päls. Då kan man välja ras efter det.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

 

Mona22
2010-11-16 12:14
#2

Våran skogis fäller nästan inte alls. När han gör det så blir det små tussar som är lätt att städa undan.

De som vissa allergiker kan tåla är turkisk van, cornish rex, devon rex och sphynx. men det beror ju helt på Vad man är allergisk mot också.

Josephinesfina
2010-11-16 12:24
#3

Det är som ovanstående säger väldigt olika vad man är allergisk mot. I många fall är det inte pälsen man är allergisk mot, utan själva "huden" hos djuren. Hos hästar kallas det stöv, men jag vet inte riktigt vad man kallar det hos hund och katt… :)

Jag tål inte hund och inte alla katter heller, men skogkatt är något som funkar för mig. Det bästa är ju om man har en uppfödare eller e.t.c. som man man umgås med en heldag eller så för att se hur det känns!

Lycka till, för lycka är en skogis! :D

WesthKiowas
2010-11-16 13:07
#4

Jag skulle inte sälja till någon som har allergi i familjen, för har man otur så kan allergin bli mycket värre efter ett tag. Det vore så tråkigt att behöva omplacera katten igen. Jag tänker på kattens bästa. 

Jag förstår att det är väldigt frestande att skaffa katt men det bästa i ditt fall vore att vänta tills du flyttat hemifrån.

Ett annat tips är att du ber din pappa att vaccinera sig mot katt. Man kan numera göra det. Det är lite jobb, men funkar bra när man är klar.

Mvh Camilla

Mvh Camilla Glad

Besök gärna min hemsida S*WesthKiowa's Norska Skogkatter

Kattungar planeras!

AgnetaB
2010-11-16 20:28
#5

Sibirisk katt ska  en del allergiker tåla o en del har sk test hem där man kan

 se om man verkar tåla dem el inte.  Sibiren är långhårig  o du kan gå in hos

 www.solfrokens.se o kolla (hon ska även ha kattungar snart). Hon har själv

 en allergisk son men denna ras går bra.

Scully
2010-11-16 21:42
#6

Jag har en väninna som är allergiker men hon reagerat inte alls på Sibirisk katt, men som #2 säger så är det ju viktigt å veta var som utlöser allergin.

#4 Jag har läst om det där vaccinet och väldigt nyfiken på när det skulle komma till sverige (Har läst någon artikel i USA eller dyl.), du skriver att det är lite jobb, hur menar du då? Är så nyfiken Glad

Annons:
ellionore
2010-11-16 22:03
#7

Jag har funderat länge nu och jag ska prata med min pappa, Sibiriska katter var ju hyfsat lika Norska skogskatter som är mina favoriter Glad och visar det sig att pappa bara är allergisk mot pälsen så ska det ju inte vara några problem Skrattande

WesthKiowas
2010-11-17 00:09
#8

#6 Vaccinet har funnits länge i Sverige. Att det är jobb med det beror på att man ska börja ta sprutor ganska tätt i början. Vet inte hur tätt men jag tror att det är flera gånger under de första veckorna för att sen dras ut på under en längre period.

Dock måste man vara kattfri under de två första veckorna.

Mvh Camilla

Mvh Camilla Glad

Besök gärna min hemsida S*WesthKiowa's Norska Skogkatter

Kattungar planeras!

blondifire
2010-11-17 00:14
#9

finns uppfödare man kan besöka för o testa sin allergi, eller ta med tex ett örngott och låta katterna ligga på det sen ta hem o se om det blir reaktion. har oxå hört att man kan få låna hem en katt några dagar.. men som sagt,oftast huden och/eller saliven man reagerar på.min store kille har kontaktallergi,kan utan problem klappa o hanskas med våra skogisar men huskatten vi hade kunde han inte röra.

S*Winsnes Wilda

LaSadie
2010-11-17 00:23
#10

Om du bor i närheten av Västerås kan du komma till oss och prova  Glad

Kattilaforsens
2010-11-17 00:30
#11

Jag sålde en katt till en familj för några år sedan där pappan är allergisk och det har gått jättebra. Han känner inte av katten alls. Innan de fick köpa katten fick de presentera en hållbar lösning för den om det inte skulle fungera. I det här fallet skulle katten i så fall få bo hos barnens mormor och morfar.

ellionore
2010-11-17 00:32
#12

#10 Tyvärr bor jag i Växjö så det är ju en bit att åka Rynkar på näsan

#11 Ja det är väl olika från person till person, min pappa har lovat mig att han ska göra allergitest nu fram över så vi får se hur det går. Glad

Upp till toppen
Annons: