Annons:
Etikett03-avel-genetik-uppfödning
Läst 4168 ggr
KarolinaM
2010-11-16 00:39

Endast en vaccination innan försäljning?

Nu när jag ringde min veterinär så berättade hon att dom ger första vaccinationen på kattungar vid 12 veckors ålder OM mamman till kattungen är fullvaccinerad? Sen ger man en till 3-4 veckor efter igen. Är det något nytt?

Hon hävdade att om man ger en vaccination innan 11-12 veckors ålder, så ger den egentligen inget skydd alls, då skyddet redan finns i kattungarna via mamman?

Annons:
blondifire
2010-11-16 01:17
#1

aldrig hört Förvånad! hur går det med leveranserna då eg Obestämd

S*Winsnes Wilda

EddaM
2010-11-16 10:52
#2

Vad knepigt, har jag aldrig hört heller.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

 

Mona22
2010-11-16 11:25
#3

det har jag hört. Vet dock inte om det stämmer.

David
2010-11-16 11:50
#4

Nu har jag inte allt i huvudet, och är inte hemma heller, men det där stämmer inte.

Hoppas att ex. Barbro (Rockringens) ser det här, har för mig att hon är proffs på vaccinationer.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

WesthKiowas
2010-11-16 13:00
#5

Kattungar får inte flytta till ny ägare (hem) innan de är tolv veckor gamla och har blivit fullvaccinerade mot

kattpest och kattinfluensa/kattsnuva, såvida inte veterinär föreskriver annat förfarande.

Det kan ju tolkas som om din veterinär föreskrev något annat än fullvaccination.

/Camilla

Mvh Camilla Glad

Besök gärna min hemsida S*WesthKiowa's Norska Skogkatter

Kattungar planeras!

JessicaF
2010-11-16 20:41
#6

Jag var på en föreläsning om vaccin som Birka anordnade för ett par år seda. Där berättade veterinären att kattungar har inte utvecklat sin förmåga att bilda antikroppar 100% innan 10veckor, det är därför det är så viktigt att mamman är fullt vaccinerad när kattungarna föds så dem får ett visst skydd från henne.

När det gäller tidpunkt för vaccination så väljer många uppfödare att vaccinera redan vis 8 veckor så att dem ska hinna med en 2:a omgång 14 dagar innan 12 veckor så att dem kan åka på utställning.

Jag tillhör den gruppen som tycker att vi ska höja åldern på dem yngsta tillåta kattungarna på utställning till 16 veckor. Då hinner man vaccinera 2 gånger innan utställningen och göra 1:a vaccinationen när kattungens immunförsvar är redo.

Annons:
blondifire
2010-11-17 00:17
#7

#6 håller  med dig, jag har valt att denna kullen vaccinera första gången vid 10 veckor o nästa blir då vid 14 v. problemet som då kan uppstå förutom utställning är ev köpare som gärna vill ha "sin" kattunge så snart som möjligt..

S*Winsnes Wilda

Ixatrixa
2010-11-17 10:49
#8

Så här står det på fass om felocell cvr som mina kattungar får om dosering

Dosering

Beredning av en dos:
Lös upp vaccinet i en glasflaska med 1 ml spädningsvätska.
Skaka om och injicera genast.
1 ml injiceras subkutant
Katter över 9 veckors ålder ges två injektioner med 3 - 4 veckors mellanrum för fullgod immunitet.
Årlig revaccinering med 1 dos rekommenderas.

David
2010-11-17 11:29
#9

Jag har faktiskt aldrig hört talas om något liknande.

Skulle vara intressant om det var ett stort djursjukhus eller en liten privatpraktiserande veterinär som kom med det påståendet, och vilket vaccin det gäller (alla vaccin jag känner till kräver två doser som liten, med ca 3 veckors mellanrum) och en revaccination 1 år efter för att ha fullgott skydd, och sedan såklart årlig vaccination efteråt.

Att jag har sånt dåligt minne, vet att vi pratade om just det här med vaccinationer alldeles nyss… hur viktigt det var att planera både honans vaccination och kattungarnas. Men minnet sviker mig.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Sveinsson
2010-11-17 23:48
#10

Det finns väl flera trådar här på forumet ang vaccinationer men åsikterna går väl isär.Du har väl träffat på en vet som vill vara lite försiktig med vad man sprutar in i små kattungar (och kanske även människor egentligen)Jag fick felocell cvr till mina för några veckor sedan.Jag upptäckte sedan att detta vaccin inte är avdödat som dom tidigare har varit.Ena kattungen fick otrevlig ögoninflammation som ännu efter ett par veckor inte är riktigt bra… Vad man gör är ju att utsätta kattungen för det smittämne som man vill härda den emot så har man otur så får man ju en liten kattsnuva eller symtom på pest i mild form förstås.

Jag har varit med om att en hona lagrat sin kattsnuva som hon blev utsatt för i tidig ålder i kroppen,den bröt aldrig ut då..trots regelrätta vaccinationer.När hon sedan blev utsatt för stress i form av kattungefödsel så bröt kattsnuva ut.Fanns ingen annan smitta i närheten.Dum som jag var försökte jag ännu en gång att ta kull på henne eftersom uppfödaren hävdade att hon inte kunde ha det latent.Resultatet blev lika katastrofalt.Jag har nästintill förlorat 2 kullar på det här sättet.Vaccinationerna är ju inte alls hundraprocentiga i vilket fall som helst.60%eller nåt sånt?

Jag lutar nog åt att den vaccinationshysteri som råder bara ger en falsk trygghet.Det klart man ska vaccinera men tror då med avdödat vaccin som väl är mildare?Små kattungar borde inte behöva utsättas för smittämnen som finns på utställningar.4 månader räcker väl gott som utställningsdebut?

Karolina,du får väl  gå till en annan veterinär som vaccinerar tidigare,inga problem att hitta om du vill sälja dom vid 12veckor…

Silvestris
2010-11-18 00:41
#11

Det stämmer. Kattungar får antikroppar mot bla. kattsnuva via mammans modersmjölk och så länge kattungarna har maternella antikroppar mot kattsnuva i blodet kan de inte utveckla egna. Man beräknat att dessa antikroppar finns kvar tills kattungarna är ungefär 12 veckor gamla, men det är självklart individuellt. Då får man ju även ha i åtanke att kattungar som av någon anledning inte har fått modersmjölk alls (eller bara under en mycket kort period) inte har dessa antikroppar alls och kanske bör vaccineras redan vid 6 veckors ålder.

Jag har sedan flera år sedan slutat vaccinera före 12 veckors ålder. Jag skull hemskt gärna inte ge en andra spruta alls (om sprutan ges när de maternella antikropparna försvunnit behövs egentligen bara en spruta för fullgott skydd) men av försäkringsskäl blir det en andra spruta ändå.

Läser man hela bipackssedeln till tex. Nobivac Tricat står det visserligen vaccination från 8 veckors ålder men även:

Maternala antikroppar, vilka kan dröja kvar upp till 9 - 12 veckors ålder, kan ha negativ inverkan på vaccinationseffekten. I närvaro av maternala antikroppar förebyggs kliniska symptom, leukopeni och virusutskiljning inte helt efter en infektion med FPLV.

Mina kattungar brukar dia vid 8 veckors ålder så de har garanterat maternella antikroppar vid så ung ålder så det vore bara dumt att injicera vaccin i dem, som ändå inte kommer ge särskilt bra effekt.

JessicaF
2010-11-18 09:26
#12

#10 Avdödat är inte alltid bättre, för att kunna behålla den vaccinerande effekten måste man använda en massa olika "kemikalier" och enligt den föredragshållaren vi hade så är det vanligare att katter reagerar på dem kemikalierna än på det levande vaccinet.

Men självklart måste det finnas båda två då alla katter inte reagerar likadant. Tex min en hona fick en reaktion från Nobivac Tricat när hon var liten men övriga vaccin har gått utmärkt och då även Nobivacs Rabiesvaccin.

Silvestris
2010-11-18 10:55
#13

#12

Precis. I inaktiverade vaccin krävs immunretades substanser för att immunförsvaret ska triggas att reagera på det döda smittämnet (sprutar man bara in dött smittämne händer inte så mycket). De substanserna är inte alltid så snälla och de är per definition retande, det är deras själva uppgift.

MLV behöver inte sådana substanser eftersom smittämnet inte är avdödat, bara modifierat till att vara ofarligt. Däremot kan ju katten då istället få en mildare släng av sjukan den vaccineras mot.

Men jag är också glad för att båda finns. Har fött upp en kattunge som reagerade häftigt på levande vaccin och han vaccineras nu fortsättningsvis med avdödat vaccin, utan problem.

Annons:
lillafluffy
2010-11-22 16:19
#14

Så här står det i Att ha katt från Sverak: Kattungen får via modern som foster och genom råmjölken och di, antikroppar viket ger ett smittskydd s.k maternell immunitet. Detta varar till katten är ca 4-6 veckor gammal, då börjar den producera egna antikroppar. När katten är mellan 6-8 veckor börjar antikropparna från modern brytas ner. Första vaccinationen bör därför ske vid 8-9 veckors ålder (beroende på vaccin). Andra vaccinationen bör ske omkring  3-4 veckor senare, dock bör inte sista vaccinationen ges före katten är 12 veckor gammal. Angående att kattsnuva skulle lagras i kroppen stämmer inte.

Silvestris
2010-11-23 20:23
#15

#14

Ja, SVERAK vet såklart bättre än både FASS och SVA.

Att kattungen börjar producera egna antikroppar är inte detsamma som att det maternella försvinner och så länge de maternella antikropparna mot kattpest och kattsnuva finns kvar i blodomloppet kan inte kattungen börja bilda egna mot dem. Dock bildar de en massa andra antikroppar.

Silvestris
2010-11-23 20:24
#16

Vad menar du f ö med att "kattsnuva skulle lagras i kroppen"?

Sveinsson
2010-11-24 19:52
#17

Vad jag menar var att en kattunge som blivit utsatt för kattsnuvevirus,ex calciovirus eller kanske vanligare med herpesvirus som liten men inte visat några symtom då,kan bära detta latent i kroppen.När den katten utsätts för stress som flytt eller kattungefödsel kan snuvan bryta ut och smitta hela katteriet och speciellt de nyfödda ungarna drabbas hårt.Katten fortsätter att vara bärare hela livet.Har frågat flera vet. som bekräftat att så kan det vara.Virusen överlever dock inte mera än någon vecka i omgivande miljö så när katterna frisknat till är även viruset borta.Test  för att se vilket virus katten bär kan ju bara göras vid ett utbrott av infektion.Vacc katter bör väl i alla fall få en mildare variant…

Silvestris
2010-11-24 20:03
#18

#17

Jo, jag vet. Jag var mer fundersam över #14 uttalande.

Sveinsson
2010-11-25 18:42
#19

Jag kom ju dessutom lite utanför ämnet som ju gällde senare vacc.

Idag när jag reevacc mina kattungar sa vet att det inte längre fanns avdödat vacc eftersom man kommit fram till att det inte fungerade tillfredställande?Om jag lät bli att vacc 2:a gången(jag ska behålla henne själv)skulle hon dö om hon fick smittan.Jag skulle kontakta henne om det skulle bli en reaktion igen.Till saken hör att vi bor på landet och för ett par år sedan dog enmassa katter i kattpest här runt omkring.Beror naturligtvis på alla ovacc hus o lagårdskatter. Min vet jobbar på en liten privat klinik så det är inte på ett djursjukhus.

WesthKiowas
2010-11-25 23:50
#20

Det finns avdödat kvar men vetrinärerna kan välja att inte ta hem det.

Mvh Camilla Glad

Besök gärna min hemsida S*WesthKiowa's Norska Skogkatter

Kattungar planeras!

Annons:
Upp till toppen
Annons: