Annons:
Etikett17-utställningar-resultat
Läst 5406 ggr
mathiason
2010-12-13 16:03

Hur gammal för att se utställningspotential?

Hej!

Hur små kan de vara för att ni vana skogis uppfödare kan se om det är någon som kan lyckas på utställning?

Då jag är ny kan jag inte jätte mycket och skulle vilja ha ett vant öga och se om denna lilla unge som jag har tänkt att köpa är någon som jag kan ställa ut. Hon är snart 4 veckor. En NFO g 23, om jag inte minns fel…

Välkommen in till min hemsida, Lyckanz.se! Eller Facebook! 

Annons:
blondifire
2010-12-13 18:30
#1

omöjligt o svara på. man kan få en känsla men sen hur hon utvecklas.. titta på föräldrarna hjälper kanske men alltså det är omöjligt o veta,därför man säljer i första han till sällskap,som d heter…

S*Winsnes Wilda

AgnetaB
2010-12-14 10:16
#2

Om du har möjlighet o kolla upp andra kullar med föräldrarna är det bra.

Den som är fin som liten behöver faktiskt inte bli så fin som vuxen mm men

 köper ju hellre en fin liten än en ful o hoppas att den ska bli bra.

Däremot  med häst som jag avlat på i många år så kan jag se om fölet är bra

 redan som mycket liten, även om det ej finns några garantier. Borde det ej vara samma med en kunning

 kattuppfödare

 som har hållit på i många år o också har ett intresse för utställningar

 själv. Tycker nog det är  skillnad att bara producera djur till sällskap

än  avla fram djur till tex utställning/avel. Det kanske är annorlunda på katt.

Kronängens
2010-12-14 21:13
#3

Man kan ju se att en unge ser lovande ut. Sedan vet man ju inte helt hur den utvecklas. Jag skulle titta på föräldrarna och ev avkommor till dem också. Det man inte kan veta är om hur kattungen kommer att ta det här med utställning Det är också viktigt att kolla upp föräldrarnas temperament och temperamentet bakåt. Visst kan en uppfödare med viss erfarenhet se om en kattunge ser rastypisk och lovande ut, men lova något vågar man nog inte… eftersom man inte kan sia i framtiden.

Något som faktiskt är viktigt för en köpare är att man är tydlig vad man vill med sin katt. Ska den ställas ut är det bra om man säger det så att man kan få en så bra katt som möjligt till det. En katt som enbart skall vara sällskapskatt behöver inte vara lika rastypisk. Då är det viktgare att du väljer efter hjärta och känsla.

Fyra veckor börjar man kunna se vart det lutar, men man ser tydligare vid fem och sex veckor och sedan ännu bättre ju äldre kattungen blir förstås.

mathiason
2010-12-14 21:21
#4

Har ju tittat på en katt från Fursterikets katteri i avesta. Hon är nu tror det va 3½ vecka. Har sagt att jag vill vänta tills hon är 4-5 veckor, så man börjar se. Min första tanke är att ställa ut. och senare kanske börja föda upp egna. Men vill då lära mig hur en skogis och hur utställningar går till. Har anmält mig till Pawped.

En blå padda är hon iaf =) Fastnade på utställningen i frölunda i början av december på Cederskogens katt =)

Välkommen in till min hemsida, Lyckanz.se! Eller Facebook! 

Kronängens
2010-12-17 19:54
#5

Jag var inne och kikade på hemsidan. Jag kan inte se trekanter ordentligt på vare sig föräldrar eller kattungarna pga att bilderna inte är tagna rakt framifrån, så det går inte att bedöma hur rastypiska katterna är. Men om du är intresserad får du väl besöka dem. Då får du ju se själv. Det är ändå lagom att besöka kattungar först när de är fyra eller fem veckor tycker jag, för de är roligare för besökare vid den åldern. Innan ligger de mest och diar och gör inte så mycket väsen av sig. Glöm inte att säga till uppfödaren att du vill ställa ut katten. Då hjälper hon/han dig säkert att få en som håller för det.

Roligt att du anmält dig till en pawpedskurs. De är jättebra, men det är lite jobb att gå dem. Lycka till!

EddaM
2010-12-20 14:03
#6

Sedan behöver inte en bra avelshona vara jätte fin för att ge fina kattungar o en jätte fin katt behöver inte ge jätte fina kattungar! Men det är ju klart större chans att få fina små med en fin katt.

Så det kan vara jätte svårt det där. Sedan tycker jag inte att man skall snöa in på en färg utan gå på hur katten ser ut och föräldrarna. Men det är klart att man är svagare för vissa färger. Och då jag med gillar paddor så vill man ju ha dessa i framtida kullar men parar man med en röd/creme hane så kan man ju få dessa ialf.

Om man ser på utställning så är just grupp 6 en av dem som har flest katter o då mer konkurrans. Grupp 6 är röda/sköldpaddor med vitt. Och då måste man ha en kanon katt för att ta de åtråvärda certen. I grupp 5 (röda/sköldpaddor utan vitt) är det lite lättare men tufft ändå.

Jag hoppas att du hittar DIN katt =) Lycka till i letandet!

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

 

Annons:
mathiason
2010-12-20 14:30
#7

Jag letar som sagt efter en katt. Färgen är ju inte det viktigaste, utan att jag får en bra kontakt med uppfödaren och att jag tycker att katten är fin och har rätt psyke. Sen är det ett jätte + om den är en padda =)

Det här med utställning vill jag lära mig. Så de här med grupperna vet jag inget om men är det en stor grupp så får man ju mer konkurans =)

#6 Tack

Välkommen in till min hemsida, Lyckanz.se! Eller Facebook! 

mathiason
2010-12-25 20:28
#8

Nu har Fursterikets lagt upp nya bilder. Vill någon vara snäll och titta och säga va ni tycker? =)

Välkommen in till min hemsida, Lyckanz.se! Eller Facebook! 

amandanaemi
2010-12-26 03:30
#9

Hej!

Här kommer vad jag tycker, men ta inte det som fakta då jag bara kan ge min personliga åsikt :) Har själv aldrig haft nån kull, men går assistent på utställningar mycket och försöker lära mig så mycket det går om skogkatten!

Jag tycker att hon ser fin ut! Hon ser ut och ha ett fint uttryck och fin rak profil. Hade önskat en starkare haka på henne, om du förstår hur jag menar? Sen tycker jag att hennes öron kunde varit lite större och haft toffsar på toppen. Toffsarna på toppen är absolut inte viktigt för mig, men har förstått att du är intresserad av utställning och där är toffsar viktiga.

Den i kullen som jag gillar bäst är Bagheera :) Han ser inte ut att ha bättre haka, men har för mig bättre öron med både storlek och toffsar! Synd att du inte letar efter en hane ;)

Avslutningsvis vill jag tillägga att detta bara är min åsikt och att jag som sagt inte är helt torr bakom öronen när det kommer till skogkattens standard.

Hoppas du hittar det du söker!

// Amanda

SE*Authentic's

mathiason
2010-12-26 16:15
#10

#9 Tack så jätte mycket! Det är sån här info som jag vill ha =) Super tack =)

Välkommen in till min hemsida, Lyckanz.se! Eller Facebook! 

MissHafrar
2010-12-26 18:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Här kommer en bild på lilla Fiona som är samtalsämnet här, roligt att få läsa vad ni har för synpunkter och åsikter om henne.

# 9 Fast jag lär ju dementera detta angående tofsar på öronen, det är ett extra plus om dom har detta men det är inget som är avgörande på utställning.

Men jag håller med dig om att det är Bagheera som är bäst av alla i kullen, men Fiona är inte långt efter.

MissHafrar
2010-12-26 18:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Här kommer en till bild

MissHafrar
2010-12-26 18:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Ytterligare en, den sista som jag lägger in, kom gärna med fler kommentarer

Annons:
mathiason
2010-12-26 22:56
#14

Tack Åsa =)

Välkommen in till min hemsida, Lyckanz.se! Eller Facebook! 

amandanaemi
2010-12-27 02:07
#15

#11 Härligt att du har hittat till tråden :)

Vill bara tillägga att jag skrev att det är viktigt på uställning och inte att det var avgörande, ifall det blev något missförstånd där.

mathiason
2010-12-29 20:46
#16

Hur tidigt får man ställa ut? och vilken ålder rekomenderar ni?

Välkommen in till min hemsida, Lyckanz.se! Eller Facebook! 

AgnetaB
2010-12-29 22:42
#17

#16 första klassen är 3-6mån o om jag hade en kattunge hade jag börjat då

 om det fanns en utställning som ej var så långt att åka till. Gärna också en

utställning där man får åka hem tidigare o ej behöver stanna hela dagen med

en liten.

Det är bra att träna en ung katt att vara på utställning men ej varje helg

 förstås.

Upp till toppen
Annons: