Annons:
Etikett03-avel-genetik-uppfödning
Läst 6710 ggr
Labolina_73
12/29/10, 4:16 PM

Avel?

höggradigt vitt med vitt? Det borde ju gå. Vitfläck och helvitt är ju 2 olika saker..

Jag har funderat en del på detta och jag kan inte komma fram till något annat.. :-/

//Linda

Annons:
Sissi
12/29/10, 4:25 PM
#1

Hur menar du?
Klart att du kan para en höggradigt vit katt med en helvit katt. Glad

*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***

Labolina_73
12/29/10, 4:30 PM
#2

Ok Sissi,, ja det var så jag menade,, men vissa säger ju att man absolut inte ska göra det.. Men jag kan inte förstå varför iom att det är helt olika saker med vitfläck och helvitt..

//L

SilentHills
12/29/10, 4:32 PM
#3

Hör med Sylvia S*Little L's. Jag vet att hon är väldigt påläst på vad som gäller med avel på vita katter. Jag vill dock minnas att jag hört någonstans att man inte ska para höggradigt vita med helvita. Men jag kan ha fel.

Sissi
12/29/10, 6:00 PM
#4

Hmmm…då innebär det ju att jag har fel. Flört

*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***

SilentHills
12/29/10, 6:09 PM
#5

Hahaha, jag kan ju också ha fel. Vet bara att jag hört det. Men jag är inte så påläst när det gäller avel på vita i och med att jag själv aldrig avlat på vitt. Men det finns ju flera uppfödare att kontakta som är väldigt duktiga på just vitt. Så lättast är väl att kontakta någon av dem istället för att spekulera.

WesthKiowas
12/30/10, 2:49 PM
#6

Ca 80% av vita blåögda katter blir döva och ca 20% av vita gulögda katter blir döva. Även odd-eyed katter kan bli döva även höggradigt vitfläckiga katter. Vit färg är alltså knutet till anlag för dövhet. Så jag skulle absolut undvika att para höggradigt vitt med vitt.

Mvh Camilla

Mvh Camilla Glad

Besök gärna min hemsida S*WesthKiowa's Norska Skogkatter

Kattungar planeras!

Annons:
Labolina_73
12/30/10, 2:56 PM
#7

Camilla,, Jag tycker att det där är väldigt höga siffror.. Är du säker på det där? :-/

//Linda

Humletassens
12/30/10, 3:04 PM
#8

Camilla var har du dån siffrorna ifrån???

Linda du måste skilja på vita katter och katter med mycket vitt. Det är inte samma sak.MEN naturen kan ju alltid ställe till med spratt så bara för att det inte borde hända nått konstigt så ska man aldrig räkna bort nått. Det är det där med sannoliken men det är tråkig mattematik ;-)

Tänk så här, 2 döva föräldrar brukar med stor sannolikhet få hörande barn. Så då är det ju inga problem att para en Vit katt med en katt med mycket vitt.

//Henrik

haapets
1/1/11, 4:50 AM
#9

Jeg har ingen erfaring med avl på hvitt, men etter hva jeg har lært, så har man kommet fram til at høgradigt hvitt og hvitt til en viss grad har samme funksjonen og at det forsterker hverandre. Så slik jeg tolker det, øker faren for døvhet. Hører også at mange som avler på hvitt ønsker å unvike hvitflekk generelt og anvender kun katter uten hvitt mot hvite katter.

Men igjen, har ingen egen erfaring:)

AgnetaB
1/1/11, 11:18 AM
#10

#7 håller med för isof borde det vara föbjudet att göra sådana kombinationer så det blir sådana katter. Det får ej avlas på sådant vis.

LittleL
1/3/11, 1:28 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Det råder som alltid delade mening om allt och det är så klart upp till var och en hur man väljer att göra. Jag är absolut ingen expert  på detta, det finns många som är betydligt duktigare än jag;) Men jag ska iaf försöka förklara hur JAG tänker…

Först lite fakta:
Genen för helvitt är programmerad att "avstanna" när pigmentet ska "fyllas på" på katten. Alltså blir där ingen synlig färg utan katten förblir vit.

Genen för vitfläck är likadan, alltså programmerad att avstanna i ett visst läge. På den höggradigt vita katten avstannar alltså pigmentfördelningen tidigare än på en katt med lite vitt.

Det är samma anlag som styr om katten förblir blåögd. Det är egentligen pigmentet som avstannat och ögat blir utan färg, alltså blått. Därför är det vanligt med blåögda helvita katter, men blåögdhet förkommer även annars men då oftast på en höggradigt vit katt. På en odd-eyed katt så har helt enkelt pigmentet "runnit ner" på ena sidan men inte på andra.

Problemet med dövhet uppstår egentligen pga att samtidigt som pigmentet utvecklas på fostret så utvecklas även örat. Och om pigmentet "avstannar" för tidigt så kan även "hörseln" avstanna. Givetvis föds alla kattungar döva men på en kattunge som blivit störd under utvecklingen (där det avstannat för tidigt) så återbildas förmågan för att kunna höra senare.

Mina egna tankar:
Jag ÄLSKAR vita skogkatter och vill verkligen att dom ska finnas och bevaras. Därför tycker jag också att det är viktigt att man tar ansvar och har lite kött på benen när man avlar på just vitt. Och inte vara rädd för att fråga andra, läsa på och ta till sig nya forskningsrön. Det tycker jag iof gäller all avel;) Tycker också man ska se till nästa led i aveln..hur blir det när katten får egna ungar om den har olika anlag när det gäller pigmenteringen? Ger den fler döva avkommor?
Min mening är att det är att utmana ödet att använda två katter med olika anlag för att "avstanna" pigmenteringen tidigt, då båda kan påverka hörseln. Vill tillägga att det händer att även händer att "färgade" katter är döva men det testas aldrig.
Enligt Susan Little som är erkänt duktig på avel med vita katter så ska man helst avla på dom som föds med rejäl fläck på huvudet (det som förr kallades hörselfläck). Helst ska dom behålla fläcken upp i vuxen ålder. Nu vet man att det inte bevisar att katten hör men jag tror att Susan Little är inne på rätt spår när hon tänker så. För om pigmentet kommit så långt så borde även örats utveckling kommit tillräckligt långt.

Hoppas ni kunnat förstå något av mitt låååånga och lite röriga inlägg;)

/Sylvia

Ps. Linda, du får gärna ringa mig så ska jag försöka förklara lite bättre hur jag tänker.

Sissi
1/3/11, 1:52 AM
#12

#11 Intressant Sylvia, hade ingen aning om att det var just så.

*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***

Kronängens
1/3/11, 11:53 PM
#13

#11 Jag tycker att du förklarade bra!

Annons:
Merlyn
1/4/11, 4:05 PM
#14

Jättebra förklaring Sylvia!!

jaanuska
2/12/11, 1:45 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Väldigt intressant läsning. Vi har avlat två gånger med vitt. Först var våran Albin pappa till kullen. Han är helvitt och blåögd, hörande. Vi fick 5st vita kattungar. 1 var blåögd,hörande. 3st var oddeye och en av dom var döv. 1 var gul ögd, hörande.Så i våran kull hade vi alltså 4 hörande och en döv. Mammakatt var g03. Våran Albin fick två kullar till, en vitt kattunge i varje kull. Båda blåögda. En var döv i ena örat och en var hörande.. Vi själv använde vita hanen i våran första vitt kull som pappa till våran nuvarande kull. Han är oddeye. Mammakatt till kullen är n0922. Vi fick två vita,en dog i födseln och en är blåögd, hörande. Samma kull kom också två honor. Deras färger är g0922 och g03. Dom är definitiv hörande. Antingen vi har haft väldigt mycket tur eller… Lena från S*LennLass uppfödning har väldigt intresant teori om hörande och vita färgen. Hon har avlat vitt väldigt länge. Om hon har rätt, så stämmer det med våran avel med vita katter väldigt bra. Våran Albins mamma kommer från hennes uppfödning.

// Jaana

jaanuska
2/12/11, 1:58 AM
#16

Jag måste säga en sak till. Den andra hanen (gulögd,hörande) i våran vitt kull användes i avel och han fick flera vita kattungar och om jag kommer ihåg rätt så var alla dom hörande. Hur många av dom var blåögda eller oddeye, kommer jag inte ihåg. En av honorna har också använts i avel en gång med en svart vit hane. Hon fick inga vita kattungar. Alla var svart vita ( 2st n09 och 1st n03, hörande ).

// Jaana

Upp till toppen
Annons: