Annons:
Etikett01-allmänt-skogkattprat
Läst 7123 ggr
JessicaN
1/5/11, 4:20 PM

Vad svarar man? Skogis utan stamtavla.

Hoppas det här är okej att skriva, annars får någon redigera inlägget.

Hittade en annons på Blocket om "Äkta Norska skogkatter".

Brukar annars aldrig lägga mig i sånt där men jag va bara tvungen att skicka ett mejl.

Annonsen såg ut såhär;

100% Äkta NorskSkogKattungar

Säljes av --- 4 januari 14:55. 

Pris: 4 500:-

Typ: Katt

Karlstad

Nu är det snart dax för våra Underbara Lurvisar att flytta. Har både mamman & Pappan som är 100% Norskskogkatt med stamtavlor.
Födda: 6/11 - 10
Lev,klara: 29/1- 11. Är då 12veckor
2 st Sköldpaddsfärgade är honor , 2 st Tigrerade är hanar. Är vana barn och andra katter. Mycket busiga=) men är även mkt keliga&gosiga.. Kommer från 2 föräldrar med fina stamtavlor och väldigt bra psyke. Vid intresse mail eller ring & berätta vad just du/ni kan erbjuda en liten katt. Vid leverans är dem::
Grundvaccinerade
Vetrinär besiktade
Avmaskade minst 2g
Uppföda på Royal Canin
Pris: 4500 kr *Viktigaste är att de kommer till stabila hem och till rätt ägare!
Med Kattungarna med följer: Kattbok,leksak,halsband&godis/vitaminer.

Jag mejlade då nedanstående text (tyckte själv att det var ett trevligt mejl som bara talade om hur det låg till)

Hej!
Har bara en liten fundering angående din kattunge annons på Blocket.
Ta det inte på fel sätt, jag bara frågar.
Har kattungarna stamtavlor? För det framgår inte i annonsen.
Om dom inte har stamtavlor så är det faktiskt huskatter du säljer,
oavsett vilka föräldrarna är.
Det går att ordna med stamtavlor även om man inte är registrerad
uppfödare, så länge föräldrarna har stamtavlor.
Ett tips är att du iallafall skriver i annonsen att dom räknas som
huskatter eller något liknande så att du inte lurar en eventuell köpare.
Ta det inte på fel sätt, ville bara hjälpa till och ge dig råd.
Tvivlar inte alls på att du skulle vara oseriös eller så men ville bara
påpeka det så att ingen som tror sig köpa en renrasig Norsk Skogkatt
istället köper en dyr huskatt, i tron om att dom köper en renrasig, för
det är som sagt huskatter om dom inte har stamtavla, oavsett vilka
föräldrarna är :)
Mvh Jessica

Inte va det väl otrevligt på något sätt..? Fick då detta tillbaka;

Hej Jessica !
Ja du kanske tycker så men de är 100% norska skogkatter och vill man ha reg så gör man de (upp till köparen ) Har stamtavlor på föräldrarna så sånt är enkelt att skaffa. Klart man blir arg och sårad över människor som du som skriver de är huskatter …. Skaffar jag stamtavlor kostar dem 6000kr , vilket jag tycker är onödigt om man ändå bara vill ha en äkta norskkatt och inte ha den på utställningar. Har haft massa kattungar vissa har varit 75% norsk OCH INGEN HAR KLAGAT ELLER SAGT NÅGOT… LURAR INGEN …. De är förtal så tänk på vad säger…  Säg huskatt med 100 % noskskogkatt i sig .. Hjälp sluta lägg dig i

Va svarar man på det..? Obestämd

Man kan ju undra varför hon isåfall inte för egen del tar mer pengar för dom och då "tjänar" mer på det, oavsett om de nya ägarna ska ställa ut eller inte. Ligger det avelsförbud bakom kanske..? Och inte kan väl köparen ordna med stamtavla i efterhand..? Låter helt befängt måste jag säga Förvånad Hon säger själv att hon inte luras men är inte detta lurendrejeri på högsta nivå..?

Annons:
EvaSe
1/5/11, 4:34 PM
#1

Håller fullständigt med dig. Tyvärr är det inte upp till köparen att skaffa stamtavla då bara honägaren kan göra det och bara till hela kullen på en gång. /EvaS

/EvaS

S*Capsicum´s   www.capsicumcats.se

JessicaN
1/5/11, 4:41 PM
#2

Precis va jag tänkte. Och just det att h*n inte alls verkade tycka att h*n lurades är ju verkligen oroväckande Förvånad

Och att jag blir anklagad för förtal… Ja, va ska man säga..? Jösses Foten i munnen

LaSadie
1/5/11, 4:43 PM
#3

Illa, man blir ledsen Rynkar på näsan reagerar på att det är så enkelt att skaffa stamtavla på dem. Visst är det enkelt, men det är hon som ska regga hela kullen för att katten ska ha stamtavla.

LaSadie
1/5/11, 4:44 PM
#4

SAMT att om hon är så mån att kattungarna ska vara mysiga sällskapskatter, varför kostar de så mycket då? Nej, det är bara för att tjäna pengar

JessicaN
1/5/11, 4:47 PM
#5

Håller fullständigt med. Om någon vill ha länken till annonsen för att också skicka mejl så är det bara att PM:a mig. H*n kommer säkert ändå inte ändra på sig men man måste ju göra vad man kan..

Kajs
1/5/11, 6:20 PM
#6

 Jättebra att du reagerar………………! Så borde ännu fler göra så att dessa människor inte bara får agera ifred. Får de bara ordentligt med kommentarer på sig så kanske………….de tänker till lite och inser att de är så oärliga som de bara kan vara. Fast ska jag vara ärlig så är de nog redan medvetna om det men hoppet överger en ju aldrig.

Ännu bättre vore om någon större tidning tog upp detta med att icke rasrena husdjur säljs under falska förespeglingar. Då kanske man kan nå ut till "vanligt folk" och gör dem uppmärksamma på vad det är de lägger pengar på.

Hälsningar / Kajs

Annons:
EddaM
1/5/11, 6:37 PM
#7

6000kr att regga kattungar hahahahahahaha nja 300kr/st ligger lite närmare sanningen. Detta måste vara en människa som inte har kollat upp något. Det spelar ingen roll hur fina stamtavlor föräldrarna har om inte kattungarna har det. Usch bra gjort Jessica, du kanske skall säga till personen att det bara kostar 300kr/kattunge att regga. Det är det minsta man kan göra tycker jag. Stör mig så på sådana personer att jag inte ens kollar på blocket längre.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

 

AgnetaB
1/5/11, 7:29 PM
#8

Nej du hade inte skrivit otrevligt men hon blev ju sur då hennes "levebröd"

hotas. Detta måste väl vara värsta sortens bedrägeri (på kattfronten)för alla

 tror när de ser denna trevliga annons att det köper en äkta norsk skogkatt.

  Efter ett tag så börjas det som med alla att de vill ta kattungar o  åka på

 utställning o så känner de sig lurade. För mycket pengar dessutom. Lägger

 de till en tusing så kan en få en äkta skogkatt med stamtavla mm.

JessicaN
1/5/11, 8:49 PM
#9

Är själv sååå trött på sånt här men när det annars brukar handla om ca 1500 kr för katterna så orkar jag inte bry mig men när dom nu kostar så pass mycket så va jag tvungen att höra av mig, det är ju faktiskt huskatter hon säljer, även om föräldrarna har massor av fina titlar och fin stam, bakom sig..

Såg nu att jag hade skrivit "Man kan ju undra varför hon isåfall inte för egen del tar mer pengar för dom och då "tjänar" mer på det, oavsett om de nya ägarna ska ställa ut eller inte." menar ju då självklart att varför skaffar hon inte stamtavlor för ca 300 kr st och sedan säljer katterna för 6000, då "tjänar" hon ju ännu mer på det… Obestämd Verkar inte vara så påläst..

Hon verkar ändå inte vara så oseriös som vissa andra eftersom dom blir vaccinerade, vet kollade och allt det men om då priset hade legat på 1500 kr per katt så hade det varit lite mera rimligt..

AgnetaB
1/5/11, 9:10 PM
#10

Fast just det att ej göra det helt korrekt gör att folk ännu mera tror att de

 köpt en raskatt som de kan ta ungar o gå på utställning på.  Det skiljer ju

 nästan ingenting i annonsen mot andra med raskatter o hon skriver att

föräldrarna har stamtavla så jag skulle ta för givet att ungarna har det också

 för hon skriver inte i annonsen att de ej har det. Med det priset så tror man

 också att allt är ok . Varför inte göra allt korrekt bara o vara en seriös

 uppfödare!

JessicaN
1/5/11, 9:34 PM
#11

#10 Där har du absolut rätt! Men eftersom hon gör det nästan likvärdigt med andra raskatter så kan man ju undra sig, varför lägga ner allt det besväret på att göra det i stort sett likadant, med renrasiga föräldrar och sen inte skaffa stamtavlor till ungarna.. Hur mycket extra jobb är det att skaffa stamtavlor när hon ändå lägger ner så mycket energi som hon gör.. Vedervärdigt!! Skrikandes

blondifire
1/5/11, 10:02 PM
#12

jag hade mailat ett "intresse " och frågat vad föräldrarna heter. om inte annat för att deras uppfödare nog vill veta vad "deras" katter används till….

S*Winsnes Wilda

baloo4
1/5/11, 10:06 PM
#13

Jag kan inte annat än att hålla med dig Jessica !

Dessutom är det ju fånigt att inte regga dem , det är ju som sagt inte den stora kostnaden i att ha en kull kattungar.

För 200:- per kattunge kan hon "få ut" 6000:- /st i stället för 4500:-/st

Jag tror nog inte heller att det blir lätt att sälja en kattunge för 4500:- utan stamtavla..

För några år sedan hade man ju problem att få sålt kattungar MED stamtavla för det priset.

Synd för hon verkar ju seriös för övrigt med vaccinering o så.

/Fia

Annons:
Idihs
1/6/11, 12:00 AM
#14

Håller verkligen med dig Jessica! Har själ varit med om att jag skrev på en anons på blocket och blev bemött precis på samma sätt. Fler borde reagera på hur vissa beter sig! ¨

Frågan är egentligen varför hon tar åt sig när du snällt skriver att du itne menar ngt illa utan bara frågar (vilket jag tycker är bra att du gjorde)! Hon lever ju på att sälja kattungar verkar det som och vadå att hon vänar över vart kattungarna hamnar? Som tidigare svarat så handlar det bara om att tjäna pengar!

Nej bedrägeri till tusen! tur att fler reagerar. alla tummar upp till dig Jessica som får andra att reagera.

Stå på dig.

Mvh

Kajs
1/6/11, 1:25 PM
#15

Det är en hel del åsikter i detta. Framför allt varför den här tjejen gör som hon gör. Hennes motiv så att säga och många funderingar runt detta.

Min tanke blir "hur ska vi kunna påverka så att sånt här moverkas"? Vi kan nog aldrig komma ifrån att det pågår men hur gör vi folk medvetna? Är det någon som har en vettig idé? Det handlar ju både om att sk seriösa uppfödare blir medvetna om vad dom pysslar med och att kattspekulanter får insikt i vad de köper när de vänder sig till någon med oreggade kattungar.

För mig som uppfödare så finns ju alltid risken att jag betraktas som sniken och ogin om jag framför min åsikt om detta. Ändå gör jag det i olika sammanhang när kattköp kommer på tal eller bara när folk är nyfikna på min uppfödning. Ändå………………så köper människor i min närhet dessa oreggade kattungar. Fastän jag har argumenterat så gott jag kunnat men ändå så är det priset som i slutändan avgör för dessa köpare. Sen finns givetvis motsatsen också, männsikor som tar till sig mina argument och tänker om.

Tipsa media om detta fenomen? Införa olika priser på kattungar i en kull och sätta avelsförbud på kattungar med lägre pris så att även enbart köpare av sällskapskatt har "råd med raskatt"?

Kom med idéer! Tillsammans kanske vi skulle kunna komma en bit på väg att motverka oseriös avel. Skulle det kunna bli en intressant diskussion…………………?

/ Kajs

JessicaN
1/6/11, 9:21 PM
#16

En av mina vänner mejlade henne detta:

Hejsan!
Har varit inne på Blocket och läst din annons ang. kattungarna. Jag vill bara påpeka att så länge inte ungarna är registrerade och har stamtavla, så är de Långhåriga Huskatter, inte Norska Skogkatter. Det är helt oväsentligt huruvida föräldrarna har stamtavla, även ungarna måste ha det!
Mvh Malin

Det här är vad hon fick tillbaka:

Åh !!! Vad ska jag skriva huskatter som är 100% norskt i sig.. Kan registrera dem vilket kostar 2000kr/st . Tänk när jag hade annonser på mina andra katter vilket då jag skrev 75% norskskogkatt ---Ingen som sa något. Vad är de för fel att sälja och skriva 100% norskskogkatt när de är de… Har ni inget annat för er än att klaga på andra.. Har hållt på med detta i 10 år och haft reg på vissa kullar . Så jag vet . DESSA UNGAR ÄR 100% NORSKSKOGKATT UTAN REG…………………………….. MEN GÅR EJ ATT STÄLLA UT…..KÖP EN MED STAMTAVLA FÖR 6500KR ,,MINA KÖPARE ,KÖPER HELLRE EN UTAN STAMTAVLA (FÖR DE VILL HA EN SOM SER UT SOM NORSKSKOGKATT)OCH FÅR DÅ BETALA 3000-4000 IST.. ALLA VILL OLIKA!!! SLUTA OCH LÄGG DIG I………….

2000 kr st för att regga, det är ju tragiskt vad hon lurar sig själv Obestämd

Dessutom, om hon har reggat vissa kullar som hon skrev (reggat menat stamtavla) så måste hon ju ha registrerad uppfödning, för man får väl bara regga en kull utan stamnamn..?

EvaSe
1/6/11, 9:29 PM
#17

Det troligaste är att hon inte längre är med i någon kattklubb, antingen för att hon inte vill eller för att hon blivit utesluten.
Man måste nämligen vara fullvärdig medlem i kattklubb ansluten till Sverak för att få registrera kull.

/EvaS

/EvaS

S*Capsicum´s   www.capsicumcats.se

AgnetaB
1/7/11, 1:04 PM
#18

kanske en sådan som ej skött sig o har svårt att rätta sig i ledet(som jag

 brukar säga) o därför blivit utesluten. Tyvärr så fortsätter sådana människor

 iaf.  Nu är hon ju misstänksam annars skulle man skriva dit o låtsas vilja

 köpa o se om hon någon gång själv tar upp att dessa som är 100% skogis

(som hon tjatar om) ej är reggade. Tillslut skulle man ju fråga lite om det o se

vad hon svarar.

Mona22
1/7/11, 2:14 PM
#19

#16 det där ska din kompis nästan svara på. skriva och säga att det inte kostar 2000 kr att registrera 1(!) katt.det kostar 300kr.

hade det varit så dyrt  hade ingen uppfödare kunnat sälja katterna för under 7-8000 utan att gå massor med minus.

Jag tror att antingen är inte föräldrarna registrerade som hon säger eller så får hon inte vara med i en klubb och registrera kattungarna, men hon skyller på att det är så dyrt för de som som ska köpa vet inte att det är minsta utgiften.

David
1/7/11, 4:45 PM
#20

Hon behöver inte nödvändigtvis ha varit SVERAK-uppfödare. Känner igen tankesättet ifrån uppfödare som tillhör andra organisationer. Om hon har ett SVERAK-stamnamn begår hon ett brott med regelverket.

Uppenbarligen har hon ingen koll alls, en stamtavla har väl aldrig kostat 2.000 kr.

PM:a mig gärna länken. Finns en galning här i trakterna som pysslat med sådant här tidigare med ungefär samma argument.

Annonsen kan också anmälas till Blocket eftersom det är falsk marknadsföring.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Annons:
Josephinesfina
1/7/11, 4:55 PM
#21

Fick svar på ett intressemail (hoppas inte att hon läser här inne och känner sig kränkt… :S)

Jag fick i alla fall ett väldigt snabbt och trevligt svar att hon efter alla reaktioner bestämt sig för att skaffa stamtavlor til bebisarna, och att hon skulle ändra priserna och infon i annonsen.

Hela kullen var oplanerad och upptäcktes i samband med att honan skulle steriliseras.

Slutet gott, allting gott? ;)

LaSadie
1/7/11, 4:55 PM
#22

#20 Blocket bryr sig inte om vad man tycker. Får de betalt så skiter de fullständigt om det är fel eller inte. Man får ett standardsvar när man påpekar annonser som är falsk marknadsföring med katt.

Mona22
1/7/11, 4:58 PM
#23

#21 Jag tycker inte det finns någon anledning att INTE fixa stamtavlor på bebisarna om föräldrarna har. så det är ju bra att hon gör det =)

Måste hon inte ha vissa intyg för att få registrera ungarna också. hoppas hon vet det.

David
1/7/11, 5:09 PM
#24

#21. Då är det ju egentligen ännu allvarligare, för då verkar hon vara en aktiv (?) uppfödare som är medlem i någon SVERAK-ansluten kattklubb och bryter mot regelverket för att "spara" 300,00 kr per katt. Men skönt att hon förhoppningsvis gör det nu. Dessutom verkar det ju som hon gjort det här tidigare, fast då med någon blandning, dvs. upprepat bryter mot reglerna. Trist trist och åter trist…

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

AgnetaB
1/7/11, 5:34 PM
#25

Måste föresten fråga en sak.  För att sälja en skogkatt behöver man ta ett minsta pris för kattungarna?  Är det fel om hon fortsätter o ta 4500kr o reggar dem?  det är ju dåliga tider nu o folk måste ju bli av med sina kattungar.

WesthKiowas
1/7/11, 5:47 PM
#26

De är helt upp till säljarna att bestämma pris på sina kattungar.

Finns lagar mot kartellbildning. Priserna varierar lite över landet. Men vi som är uppfödare förbinder sig via medlemskapet i vårt förbund att inte annonsera med ord som tex. Bortskänkes, reas osv. Våra annonser får inte ses som oseriösa och vi får inte agrera så att vi kan anses sänka kattens status.

Mvh Camilla

Mvh Camilla Glad

Besök gärna min hemsida S*WesthKiowa's Norska Skogkatter

Kattungar planeras!

AgnetaB
1/7/11, 6:07 PM
#27

# 26 ok tackar.

Annons:
JessicaN
1/10/11, 5:05 PM
#28

Nu har hon ändrat i annonsen och det står att kattungarna har stamtavla. Undrar bara om det är en äkta stamtavla så det inte är någon egenskriven Obestämd

Eftersom hon känner igen min mejl så kan jag inte skicka mer, finns det någon som känner sig manad att skicka ett intressemejl och fråga lite nyfiket om hon har stamnamn och i vilket förbund kattungarna är registrerade, och sedan skicka svaret i ett PM till mig..? Glad

LaSadie
1/10/11, 6:03 PM
#29

Jag hittar inte annonsen.

JessicaN
1/10/11, 6:06 PM
#30

#29 Om du söker under Värmland, det är samma bild och överskrift som förut. Nu står priset på 5 500 kr.

LaSadie
1/10/11, 6:09 PM
#31

Söker på värmland, det enda jag får upp är en långhårig huskatt

LaSadie
1/10/11, 6:14 PM
#32

nu hittade jag den och skrev ett mail.

AlexH
1/10/11, 9:29 PM
#33

# 32

om du får ett stamnamn som inte är sverak reggat av henne, skulle du kunna maila det till mig då så jag kan kolla WCF stamnamnen.. Våra svenska klubbar kräver stamnamn från första kullen,¨så har hon reggat katter tidigare så kan jag finna upp det…

Mvh

Alexandra

SNRF-WCF

Alexandra H

Medarbetare på Cornish Rex Ifokus

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

erspers
1/10/11, 10:12 PM
#34

man får väl regga en kull utan stamnamn iaf ?..eller har dom ändrat det numera ? fick iaf göra det tidigare i Sverak

Stefan

Annons:
LaSadie
1/11/11, 12:33 AM
#35

fick ett svar, frågade om mammans och pappans namn men fick inget svar på det utom att de ställts ut och fått fina priser. Ska försöka få ut det :)

Tjuhobbit
1/11/11, 1:03 AM
#36

#34 Ja, det får man. Men inte inom WCF.

David
1/11/11, 6:42 AM
#37

Om jag förstår det hela rätt så är hon inte uppfödare men har tänkt att utnyttja sin rätt att registrera en kull (denna kull) utan stamnamn i SVERAK. Det verkar som det var en tjuvparning.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

VargenCV
1/11/11, 11:35 AM
#38

#35
Jag har mammans och pappans namn

JessicaN
1/11/11, 12:41 PM
#39

Fast jag tycker det låter som en bortförklaring med tjuvparning, i svaret till mig så medger hon att hon tagit kull med typ 75 % skogis i sig så jag tror inte det handlar om tjuvparning. Dessutom så hoppas jag (men tror dessvärre) att hon kommer fortsätta ta oregistrerade kullar och sälja dyrt, speciellt nu när hon inte får regga fler kullar utan stamnamn, att hon kanske bara gorde det denna gång då det va så många som mejlade henne. Och jag förstår inte varför hon blev så arg på mitt först mejl, hade det varit en tjuvparning som hon sa, varför inte förklara det direkt så hade jag släppt alltihop Obestämd

#38 Vill du PMa mig namnen på dom..?

VargenCV
1/11/11, 4:13 PM
#40

#39

Tror jag har skickat nu :p

JessicaN
1/11/11, 4:45 PM
#41

#40 Ja, det har du :) Tack så mycket!

Annons:
Idihs
1/11/11, 8:14 PM
#42

Även jag mailade henne för att se om man kanske kan få fram namnen på föräldrarna :)

Upp till toppen
Annons: