Annons:
Etikett02-kattungeprat
Läst 4001 ggr
TantGertrud
2011-01-04 00:39

AKUT råd

Har ikväll fått en liten skogisunge =).

Problemet är att mamman inte tar den till sej. undrar därför om någon vet hur man ska gå till väga.

Mamman är gammal (10 år) och aldrig fått ungar förrut (trodde hon va steril).

Ungen är väldigt levnadsglad och framåt men får inte till det med diandet.

Snälla…hjälp mej snarast då denna katt betyder väldigt mycket för mej.

Annons:
Tjuhobbit
2011-01-04 00:45
#1

Jag vet tyvärr inte, har inte haft kattungar. Men du måste börja stödmata ungen fort om den inte får i sig modersmjölken. Om mamman inte toar unge, får du lov att göra det också. Jag tror man gnider en våt handduk mot ungens underliv.

Hoppas du får många råd från någon mer kunnig än jag. Lycka till!

JohannaEkroth
2011-01-04 01:04
#2

Du måste börja stödmata kattungen med modersmjölksersättning för katt i spruta eller nappflaska för kattungar. Viktigt att du inte trycker i kattungen ersättningen för då kan de få i lungorna och få lunginflammation.

Kattungen äter inte om den inte är kissad innan. Ta ett papper och massera försiktigt ungen i baken vid urinmynningen så kommer kisset.

Försök dock få den lilla att dia, det är det bästa. Sätt ungen vid mammans spene och hjälp till med fingret så ungen får spenen i munnen. Du kan få hålla i ungen vid spenen tills den får sugfäste. Ett tips är att massera med fingrarna nära runt spenen så att mjölken rinner till.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Katzuki
2011-01-04 01:09
#3

Hej. Jag kan tyvärr inget om sånt här ännu, men om du behöver mer råd än #2 gav så fråga på katter.ifokus också, det brukar finnas många som är aktiva där även så här sent.
Lycka till med kattungen!

Mvh, Sara

S*Capsicum's, www.capsicumcats.se

Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

TantGertrud
2011-01-04 01:18
#4

Å vad snälla Ni är. Tar all information jag bara kan få.

Det bästa av allt, för stunden, är att ungen diar till slut. Blir nog en lång natt….=S

AgnetaB
2011-01-04 01:22
#5

Precis katter.ifokus är det mera aktivitet på men nu börjar nu folk sova snart om du undrar något.

Spännande o hoppas allt går bra, du får nog ha lite koll i natt så allt funkar då allt är nytt för mamma. Jag vet vilket jobb det är med hästarna i ett kallt stall när de ska fölas o dias. Jag är helt slut efter men så är det.

Tjuhobbit
2011-01-04 01:23
#6

Ungen diar? Vad underbart!

När ungen ätit och allt lugnat ned sig en smula, se till att väga ungen. Har du någon köksvåg? Det är viktigt att du håller koll på ungens vikt, särskilt nu i början, så att den går upp som den ska.

Annons:
JohannaEkroth
2011-01-04 01:25
#7

Åh vad roligt! Grattis! Hoppas det håller i sig! Uppdatera gärna med info om den nyfödda. Glad

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

AgnetaB
2011-01-04 09:22
#8

Hur går det?

TantGertrud
2011-01-04 15:02
#9

Imorse fick hon en till unge men den gick tyvärr inte att rädda…
Mamma Elize mår jättebra och har börjat fatta detta nu och lilla kattungen som fick namnet Crystal Castle mår finnemang! :)

AgnetaB
2011-01-04 15:35
#10

Jasså så sent. Har hört att det kan gå lång tid o tråkigt att det ej gick bra

 men skönt det verkar funka med den andra lilla. Grattis, har tänkt på dig fast

 jag ej känner dig men vet hur stressad o orolig man blir vid födslar. Har ju

 häst o de kommer nästan alltid på natten o man står där själv, usch.

Sagolika
2011-01-06 23:17
#11

Du har haft en enorm tur att mammakatten klarade detta! Hon är vid 10 års ålder alldeles för gammal att vara förstföderska och borde kastrerats för länge sedan. När hennes unge är lite större får du allt kastrera mamman snarast! Om hon är utekatt måste du hålla henne inne nu i minst 12 veckor eller tills ungen ev. flyttar. Är detta skogkatter med stamtavla eller huskatter? Äger du själv pappan också eller hade mamman gått ut och parat sig?

Hoppas det löser sig till det bästa i alla fall.

AgnetaB
2011-01-07 12:57
#12

#11 de ska helst inte vara äldre än typ 2år första kullen va? 

Kostigt denna ej blivit dräktig på alla år om hon gått ute som jag förstår för ingen seriös uppfödare tar ju emot en så gammal dam.

Sagolika
2011-01-07 22:25
#13

Man rekommenderar ofta att honan inte är äldre än 2 år då hon får första kullen, men jag vet flera exempel på katter som varit både 3 och 4 år första gången där det gått bra. Det är bäckenet som kan stelna på dem. Risken finns ju att man måste ta kejsarsnitt.

Sen finns det vissa uppfödare som faktiskt tar en kull även på en 10 år gammal hona, om hon är i bra skick, men själv skulle jag nog dra gränsen vid ca 8 år, tror jag. Då menar jag honkattens sista kull alltså, inte hennes första.

Annons:
[Thiah]
2011-01-07 23:34
#14

Hoppas allt fortfarande går bra för mamma och bebis Glad

TantGertrud
2011-01-13 16:10
#15

Vill bara meddela att både mor och dotter mår alldeles prima =). Elise är den stoltaste mor man bara kan tänka sej och lilla My är verkligen nöjd med livet, särskilt som hon nu börja se omvärlden oxå.

Kan bara nämna, att detta va ingen planerad dräktighet på något vis. Som sagt tidigare, så trodde vi hon va steril efter alla år.

dqhh
2011-01-13 19:23
#16

Så skönt att allt gått bra, lycka till med den lilla Glad och mammakatt

/Sara

Upp till toppen
Annons: