Annons:
Etikett17-utställningar-resultat
Läst 5383 ggr
mathiason
1/5/11, 11:09 PM

Att vänja katten att bada?

Hur gör man när man ska vänja katten att bada? Då jag tänker att man ska bada innan utställning, då kanske man ska börja tidigt att bada eller blöta ner katten så den lär sig att inte vara rädd…

Hur gör ni?

Välkommen in till min hemsida, Lyckanz.se! Eller Facebook! 

Annons:
Idihs
1/5/11, 11:49 PM
#1

Första gången jag badade min katt så hällde jag upp  lite vatten i en större balja och hade en badsvamp som jag blötte och "krammade" emot pälsen.

har du badkar eller dusch? badkar tycker jag personligen är lättare men tänk på att ha en halkmatta vilket underlättar. När det är första gången är det bra om du inte har så mkt stråle på duschhandtaget. :)

Lycka till

mathiason
1/6/11, 12:13 AM
#2

Jag har dusch.. Får köpa en halkmatta då :P Och en svamp^^ Haha Så du bara droppar lite i början näst intill? så att det inte är så mycket i början. och sen ökar varje gång. Eller blöter du ner hela katten första gången?

Välkommen in till min hemsida, Lyckanz.se! Eller Facebook! 

AgnetaB
1/6/11, 11:27 AM
#3

Jag undrar däremot hur man ska få katten att gilla att bli fönad:)

mathiason
1/6/11, 11:42 AM
#4

#3 Det var ocskå en bra fråga. Kanske måste köpa en ny fön, min väsnas ^^

Välkommen in till min hemsida, Lyckanz.se! Eller Facebook! 

Kronängens
1/6/11, 12:25 PM
#5

Jag badar alltid kattungarna innan jag säljer dem så att det ska ha fått prova på det. Om jag skaffar en ny kattunge badar jag henne kanske en gång i månaden för att vänja henne. Jag blöter hela katten i duschen men schamponerar bara som hastigast första gången och sköljer ur. Sedan torka och mysa innan fönen dyker upp :-)

Nästa gång blir det också en shamponering, men sedan kan man köra åtminstone två schamponeringar. Man bör ha blandat till schampot och ha allt i närheten innan man sätter igång så att man kan koncentrera sig på katten.

Lycka till!

mathiason
1/6/11, 12:36 PM
#6

#5 tack så jätte mycket! men ska jag vänta någon vecka så hon hinner känna sig trygg hos mej?

Välkommen in till min hemsida, Lyckanz.se! Eller Facebook! 

Annons:
Kronängens
1/6/11, 12:43 PM
#7

Vänta du ett par veckor innan du badar henne.

AgnetaB
1/6/11, 3:15 PM
#8

#5 Det har jag aldrig tänkt att man ska.Man tycker ju de är så små:)  Däremot är jag jätte noga att träna mina föl med allt ifrån början o resultatet blir toppen bra. Träning , träning o åter träning.

Brukar de går bra med fönen också?  Vissa är ju av naturen mera rädda för ljud o en del är det ok för.

Skulle du tvätta  dina kattungar innan utställning?   Har de mycket vitt kanske man måste, tassar mm.

Kronängens
1/6/11, 3:52 PM
#9

#8 Jag badar alltid innan utställning. Det är ju en skönhetstävling. Ren och borstad bör man nog vara då… Vita katter eller katter med vita tassar ska naturligtvis vara vita, dvs bad behövs.

Jag tycker inte att kattungarna är så rädda för fönen. Om någon är det kan man blåsa lite från långt håll och träna dem vid det höga ljudet, men man måste kanske inte föna dem helt torra.

Fonrims
1/6/11, 5:54 PM
#10

Jag har aldrig fönat mina katter… man kanske borde göra det ändå?

amandanaemi
1/6/11, 6:02 PM
#11

#10 Föna är ju jätte bra för att få bort det krulliga i pälsen som lätt blir annars :) Men det räcker ju om man fönar krage, svans och mage.

I övriga diskussionen så tror jag inte att man ska bada katten mer än vad man måste. Jag tror att har du en katt som du tränar på olika typer av hantering så att den accepterar att du bestämmer tror jag att badandet går bra ändå.

Majoriteten av katter kommer ju aldrig gilla att bli blöta ändå, behöver inte göra det i onödan. Tror risken finns att de tröttnar då. Bada endast innan utställning tycker jag :) Men ska man inte ställa katten innan den blir vuxen är det kanske bäst att testa en gång med en liten katt som är lättare att hålla stilla än en stor.

Hoppas nån förstår mitt babbel ;D

//Amanda

Upp till toppen
Annons: