Annons:
Etikett29-avelshanar-finnes-sökes
Läst 6333 ggr
Nina-R
1/28/11, 11:59 AM

Hjälp med hane

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har kikat en del själv och hittat två som jag tycker är intressanta, men jag tror det finns många hanar där ute som jag inte nosat upp.

Sedan tänkte jag att ni här inne är garanterat duktigare på att hitta "den rätte".

Så lite tips tack =)

Honan heter S*KillerCats Aura Antigua och är nu 10 månader så det är inte riktigt aktuellt än så det bör ju vara en hane som tänkts hållas fertil ett tag till.

Det jag känner är att jag vill ha en maskulin hane med rejäl stomme, väl tilltagen svans, bra sidolinjer och gärna ganska bred öronbas. Gärna en lite "grym look". Är jag helt ute och cyklar eller har jag lite rätt ändå?

Postar med ett par kort, inte dom bästa, men inte så lätt ensam!

/SE*Barababelle's

Annons:
Nina-R
1/28/11, 12:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

En till

/SE*Barababelle's

Nina-R
1/28/11, 12:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

ännu en

/SE*Barababelle's

Nina-R
1/28/11, 12:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

profil

/SE*Barababelle's

Nina-R
1/28/11, 12:06 PM
#4

Kan tillägga att jag finns i Mariestad, är beredd att åka en bit men det bör ju vara rimligt Skrattande

/SE*Barababelle's

FruFilur
1/28/11, 1:48 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Svans, check, den är rejäl… Stommen, mja…. Den finns kraftighet i linjerna, dock har just denne herre inte riktigt plockat upp den delen, men han är välbalanserad med fina längder. Fertilskranglig, men börjar äta upp sig nu (chipkastrerad)

Kunde har lite större öron, men de sitter bra i alla fall

Grym look, mja :o) Han är vårt lilla sweetface tycker jag, men tittar man så är han ju faktiskt inte docksöt utan har en viss attityd! Rak profil (dock luras utseendet lite, han har en virvel som gör att profilen inte ser rak ut). Pälskvaliten finns inget att säga om, han har inte gått i full päls ännu, men den han har är rätt och lättskött (har aldrig badat, blir kammad kanske var 6:e vecka och inför utställning)

Outstanding temperament, han är en gullegris och en spelevink och du får göra nästan vad som helst med honom utan protester. Strilade inte inomhus, och över huvudtaget en go grabb.

S*Spin Engine's Gold-X, nt 0922

På bilden ett år gammal (är nu drygt 1½)

Tjänstehjon åt Bröderna Bus

http://bröderna-bus.har.skoj.nu

FruFilur
1/28/11, 1:53 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

En bild till, tillsammans med sin kullbror.

Finns f.ö i Örebro :o)

Tjänstehjon åt Bröderna Bus

http://bröderna-bus.har.skoj.nu

Annons:
Signe-Jonna
1/28/11, 3:31 PM
#7

Hoppas Aura hittar en stilig karl! Glad

Sagolika
1/28/11, 8:55 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

S*Golden Oracle's Snoop Dogg, bor i Helsingborg. Han har allt du efterfrågade och är social, trevlig & gosig.

Jag hittade ingen stamtavla på din katt, så jag vet inte om de passar ihop. Kan du inte lägga upp den här? :)

Signe-Jonna
1/28/11, 9:12 PM
#9

#8 Stamtavlan finns på pawpeds.

Sagolika
1/28/11, 9:28 PM
#10

Tack!

dqhh
1/29/11, 12:34 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Min "lilla" kille passar in på din beskrivning förutom att man kunde önska lite längre svans. Men båda hans föräldrar har långa svansar så det finns kanske där.

Han heter CH S*Haylow's Alakazam, NFO n 24 (nu var det bara hanar med rött här så det kanske är det du letar efter?)

Han är iallafall super i temperamentet och har en tendens att se grym ut :)

Vi väntar kull efter honom runt 8 mars. Vi finns i Nyköping.

/Sara

blondifire
1/29/11, 10:56 AM
#12

#11 första hanen är amber,inte röd..Flört

S*Winsnes Wilda

Nina-R
1/29/11, 11:05 AM
#13

Alla färger är välkomna ;) Förutom vitt, eller är jag helt ute och cyklar, jag borde väl inte para med vitt när hon har blå ögon? (Nina som behöver läsa en hel del genetik)

/SE*Barababelle's

Annons:
Signe-Jonna
1/29/11, 1:28 PM
#14

#13 Om du tänker på risken för dövhet så tror jag inte att den skulle öka på grund av att Aura har blå ögon. Som jag förstått det är det på genen för den helvita pälsfärgen som även genen för dövhet finns och inte på genen för blåögdhet. Däremot är ju de vita katterna med blå ögon oftare döva än de med andra ögonfärger. Men Aura är ju inte helvit, så jag personligen skulle inte vara rädd för att para henne med en helvit om det var den färgen jag önskade, men antalet vita hankatter är ju begränsat. I en parning med en vit katt kommer de flesta kattungarna bli vita eftersom genen för helvitt är dominant. Jag kan ge dig boktips på böcker om grundläggande genetik om du vill ha sådana tips. Flört

DjupbackensJessica
1/29/11, 1:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Vi har en hane som är 7 månader S*Silvernalle´s Talisman, n 24, och väger 4,9 kg Förvånad. Han är fritestad mot GSD-IV genom föräldrarna, och kommer att HCM-testas vid ett års ålder. Han har stor benstomme, lång buskig svans, fina sidolinjer, rak profil och öronbasen kunde kanske ha varit lite bredare. Finns i Västerås. Han kommer att komma på Nerks utställning imorron.

LaSadie
1/29/11, 2:12 PM
#16

#0 Kolla in Framtidens Pojkar 2010-2011 om du vill se på fina pojkar som kan vara fertila än

Nina-R
1/29/11, 6:57 PM
#17
#13 Ja tack till boktips!

/SE*Barababelle's

LittleL
2/9/11, 1:01 AM
#18

 #13 Du har helt rätt!!! Med tanke på din honas blå ögon så borde du inte para henne med en helvit katt! Jag har skrivit i en annan tråd om avel på vita katter om du är intresserad av att veta lite mer? Där försöker jag förklara lite hur det fungerar med pigmentet både på pälsen och i ögonen. Lägger en länk här: Avel?

/Sylvia

EddaM
2/9/11, 1:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Jag hade valt en hane med vitt då det är större chans att det blir kattungar med vitt o blåa ögon då =)

Men annars så har jag min hane här hemma som gärna skulle träffa en tjej som han får para =)

Han heter CH S*Luddhuvet´z Fengari e22. En jätte fin o kraftig hane som väger 6,5kg. Han är 1 1/2 år och jätte go. Skickar med en bild på honom från senaste utställningen där han blev champion och NOM.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

 

Signe-Jonna
2/9/11, 5:57 PM
#20

Jag vidhåller att jag inte skulle vara rädd för att para Aura med en vit katt, hon saknar inte pigment eftersom hon är röd. Det råder med största sannolikhet ingen större kunskap kring parning mellan blåögd med pälsfärg och vit katt eftersom det är en så pass ovanlig kombination. Däremot kan ju resultatet bli ordentligt häftigt OCH viktigast av allt kan man lära något nytt av det. Jag vidhåller fortsatt att Aura inte går att likställa med en vit katt. Men valet av hane är helt och hållet ditt Nina! Glad

Annons:
Nina-R
2/11/11, 8:56 PM
#21

Här hade det kommit lite svar! Intressant detta med blåögda katter. Har luskat runt lite och det enda som jag kan förstå är att bland vita katter så är det vanligare med dövhet än bland de med "vanlig" färg på ögonen. Vad jag förstår finns alltså inga belägg för att det är just blåögda katter som kan ge dövhet.

Visst är tanken lockande med ett gäng blåögda katter! Och även intressant ur avels synpunkt, att se vad som kommer ut så att säga! Men jag gör hellre ett försök att få fram bra, rastypiska katter än att enbart gå efter färg.
Jag har inte hittat någon vit hane som jag känner att det där vore något! Däremot har jag hittat av annan färg som känns väldigt intressant.

Och det finns ju inget som säger att det enbart blir en kull!

Det är inte lätt detta men jag har ju några månader på mig innan jag bör ha bestämt mig!

/SE*Barababelle's

Signe-Jonna
2/12/11, 4:35 PM
#22

#21 Rastypiskhet och färgval behöver inte stå i strid med varandra ;) I brittaveln måste vi även tänka färg och mönster och "färgavla" utöver att tänka typ, så det går bra att ha både och i tankarna och ändå få fint rastypiskt resultat. Glad Själv hade jag dock inte en tanke på blåögda skogiskattungar, det fanns inte ens i min sinnevärld, de bara kom av sig självt. Skrattande Så det kan nog vara svårt att luska ut exakt vad man får alla gånger.

Nina-R
2/15/11, 7:32 PM
#23

Tack till alla som visat intresse!!
Planen är att S*KillerCats Aura Antigua kommer träffa S*Redtails Artie efter utställningen i maj! Skrattande

/SE*Barababelle's

Draken_old
2/15/11, 7:44 PM
#24

Lycka till!
Din tjej är har ett väldigt vackertutryck med eller utan blå ögon. Roligt att få se bilder på henne då hon påminner starkt om min gamla hane EC S*Drakborgens Busterlunkerntuss som din hona har dubbelt bakom pappan, Boss. dvs Buster är pappa till S*Lisjöskogens Elton och S*Lisjöskogens Choire.

DjupbackensJessica
2/15/11, 10:14 PM
#25

Lycka till!!

MikaelaPetersson
2/16/11, 1:22 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

KyssArtie gubben är smickrad! Ska bli en spännande kombination. Nospussar till sin tjej..

EddaM
2/16/11, 10:57 AM
#27

Men vad kul =) Halvsyskon till mina senaste då =) Kommer bli kanon fina små=)

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

 

Annons:
Upp till toppen
Annons: