Annons:
Etikett03-avel-genetik-uppfödning
Läst 6394 ggr
Labolina_73
2/11/11, 1:53 AM

avel och betalningar.

Hallåj i natten..

Jag sitter och fnular lite på pengar och betalningar kring sitt avelsarbete.

Man är ju 2 om att tro på en kombination.

Låt säga så här. Man hittar en hane som man skulle kunna tänka sej till sin hona men han bor en bra bit bort. Honägaren får pengar vid försäljning av unarna, men får oxå stå för alla utgifter kring ungarna och eventuella komplikationer.

Hanägaren får sin parningsavgift låt säga 1000:- / kattunge.

Anser ni att det automatiskt ska vara så att honägaren betalar för resan till hanen med sin hona?

Varför ska honägaren göra det?

Varför inte?

Fnula lite på det och så ser jag fram emot svar.

//Linda

Annons:
Josephinesfina
2/11/11, 12:51 PM
#1

Man kan ju faktiskt leka med tanken att han- och honägare delar på ALLT: både inkomster och utgifter?

It takes two to tango… Flört

Dock är det ju kanske inte riktigt så enkelt då det finns flera aspekter… jag menar, det är ju bra mycket mer jobb som honkattägare i och med att du ska ha bebisar hemma i 12 veckor, å andra sidan så måste ju hankattsägare kanske ställa ut litet mer frekvent (kostnad plus jobb) för att överhuvudtaget ha intressenter till sin hane.

Sedan kan det ju vara så att en hanägare lånar ut sin hane till kombination där den inte har något eget intresse i avkomman(kanske behöver hanen para sig? Kanske hanägaren ser det rent ekonomiskt? etc), och där antar jag att hanägaren självklart vill lägga ut så litet pengar/ta på sig så litet extraarbete som möjligt.

Intressant fundering kring något som man bara tar för givet… Ska bli intressant att följa svaren! :)

Ixatrixa
2/12/11, 9:59 AM
#2

Jag är jättetacksam för de som står ut med att ha avelshane hemma framför allt för det mer arbete det medför….stänga dörrar, p-piller , städning osv

Själv tänker jag så att…vill jag ha en avelshane i Norraste Norge eller i skäne eller i annat land är detta mitt problem då det är jag som väljer hane i första hand…om man får låna är ju en helt annan sak;) I första hand är det ju mina planer och min uppfödning det handlar om som jag ber en annan uppfödare vara delaktig i. Kattungarna får ju också mitt stamnamn.

Lånar jag hem en hane så tycker jag man skall slippa ev parningsavgift/städavgift eller i alla fall få avdrag på den då parningen blir mitt ansvar och det blir mitt hem som drabbas;)

Annars betalar jag glatt:)

Labolina_73
2/12/11, 12:14 PM
#3

Men ja jo även om det är jobbigt att ha en avelshane så är ju det trots allt ett val man gjort och det är ju inte för min skull dom har en avelshane och dom flesta som har en hane har ju trots allt en hane som sköter sej.

Men visst är det jobb med att ha hane,, inget snack om det. Men jag tycker allafall att även om man hittar en hane i Nordligaste Norge som man fastnar för så måste ju ändå den hanägaren oxå tycka att det är en bra kombination som hon tror på.

Det är ju inte alltid så billigt faktiskt att ha en avelshona heller, med allt som "kan" hända, juvertumör, livmoderinflammationer etc. + p-piller kanske annat foder om dom går ner sej under löp etc etc,,

Men oavsett vad man väljer att ha för kön på sitt djur är ju det sitt eget val och man skaffar ju inget djur för någon annas skull,, men sedan om det kan hjälpa någon annan är ju en helt annan sak.

Jag tänker lite så här:

iom att man är 2 som vill para dessa 2 katter så står honkattägaren för allt som hör aveln till kring sin hona och kring kattungarna med eventuella komplikationer, vetbesök, foder, låda, leksaker och allt som kan tänkas vara och som man vill byta ut vid var kull.

hanägaren står för sin hane och vad det kan tänkas kosta, hon får pengar för att jag får "låna" denna hane och eventuellt oxå om så önskas pengar för såkallad språng/städavgift.

Resan splittar man på, oavsett det är i nordnorge eller bara ett kvarter bort.. (lite överdrivet men för att ni ska förstå hur jag tänker)

Dom gånger jag har haft hanen hemma hos mej har jag ju inte tagit någon avgift alls,, vilket man kan ju tänka varför inte då?? Det blir ju samma problem för honkattsägaren som för hankattsägaren med plats etc om man inte bara har en hona då vill säga och dom kan gå fritt, men om man msåte ha dom i ett speciellt rum eller nåt.

Det är så vansinnigt mycket som kostar kring en kull endå och även om det är /kan vara dyrt att ha en hane så varför ska det automatiskt vara så att,, jag har en hane,, det är dyrt jag vill bara ha pengar om DU vill låna min hane,, du vill låna min hane?? hm man är väl 2 iaf i aveln, även om första visningsintresset kommer från honägaren. Ibland känns det som att det ska vara en "ära" att få låna en hane medans jag tycker och anser att det bör vara lika viktigt att hanägaren tror på parningen. Tror man inte att dom passar varandra,, säg nej. Annars gör man ju iaf inte skogkatten en tjänst om man para parar bara för att..

Det är lite mina tankar,,

hur tänker ni andra…

MVH Linda

Josephinesfina
2/12/11, 2:01 PM
#4

Som #2 säger så är det en viktig aspekt att kattungarna faktiskt får honägarens stamnamn. Det förstärker det faktum att det är honägaren som lånar en hane, inte hanägaren som lånar en hona.

Med andra ord kan man krasst säga att hanägaren "inte vinner något på parningen" förutom det faktum att hanägaren får betalt. (visst, det står ju alltid med i stamtavlan så klart vem som är fader, men ser man på utställningsresultat, e.t.c. så är det ju stamnamnet som lockar nya kattungeintressenter till katteriet.)

Ixatrixa
2/12/11, 3:04 PM
#5

Jag har ju varit hankattsägare och kommer nog vara det igen så småningom;)

Att det skall vara en ära att låna en hane det kan jag hålla med om att en del har den åsikten men det går att välja bort sådana människor.

Personligen har jag varit väldigt glad över att få följa mina hankatters avkommor och jag lägger ner lika stort värde i det.

Men jag förstår faktiskt inte alls varför hankattsägaren skall betala för själva resan…jag reagerar nog på detta på samma sätt om hankattsägaren hör av sig och frågar om jag vill låna hanen…det känns helt fel. Oskrivna lagar helt enkelt:)

Ixatrixa
2/12/11, 3:04 PM
#6

Jag har ju varit hankattsägare och kommer nog vara det igen så småningom;)

Att det skall vara en ära att låna en hane det kan jag hålla med om att en del har den åsikten men det går att välja bort sådana människor.

Personligen har jag varit väldigt glad över att få följa mina hankatters avkommor och jag lägger ner lika stort värde i det.

Men jag förstår faktiskt inte alls varför hankattsägaren skall betala för själva resan…jag reagerar nog på detta på samma sätt om hankattsägaren hör av sig och frågar om jag vill låna hanen…det känns helt fel. Oskrivna lagar helt enkelt:)

Annons:
blondifire
2/13/11, 10:32 AM
#7

Jag håller med #6. sen kan jag som hankattsägare känna att jag tar ingen språng/städavgift om honkattsägaren har lång väg o åka ,samtidigt är det ett stort ansvar att ta hand om nåns katt medans hon är här,precis som när man är barnvakt om du fattar vad jag menar. samma om jag lånar en hane. visst, säg att jag då betalar 1000/kattunge. men som sagts mitt stamnamn samt att jag kan ta ut vilket pris som helst för kattungarna t ex.. vet ju såna som tar 6-8 000 per kattunge. då tjänar du som honkattsägare bra mycket mer än hankattsägaaren trots utgifter.att hålla en hane är inte alltid lätt och även om han "sköter sig" så tar man en stor risk, han kan när som behövas kastreras av olika skäl.

man har alltid ett val: håll dig inom rimliga resvägar,skaffa egen hane eller avla inteFlört.

S*Winsnes Wilda

Labolina_73
2/13/11, 7:26 PM
#8

Jo absolut,, visst har man ett eget val..

men jag tycker och anser iaf att det "bör" vara lika stort intresse från båda håll att det ska vara en bra kombination och därav anser jag oxå att hanen är precis lika stor delaktig, utan hane, inga barn liksom,,

Jag tycker heller inte att det är fel av en hanägare att höra av sej till en honägare om dom tycker eller tror att det skulle kunna gynna rasen på ett eller annat vis.

Varför ska det vara honan som hör av sej bara för?

Njä jag förstår inte riktigt men men,,

Jag betalar gvetvis resan om jag "hittar" en hane långt härifrån men anser iaf inte att det ska vara en självklarhet då det bör ligga i bådas intresse att parningen blir av.

Vissa hanägare har ju inte ens någon hona så då finns det ju inget "katteri" att lockas till.

Jag för egen del kollar ju vad hanen (om han fått ungar innan vill säga) kollar ju vad han givit, hur han ser ut etc etc,, för min del kollar jag precis lika mycket på hanen som på honan och även tillbaka i generationer för att se utvecklingen, sedan vad katten heter,, det vill jag faktiskt till att skita i….  För ska man tänka på det så kan man ju avla både på kleti och pleti, bärare av GSD IV etc bara för att katten har ett speciellt namn..

Absolut är utställningsresultat bra så man vet att det är en bra typad katt,, men om katten BIssar eller ej ser jag inte som någon större betydelse, bara katten passar och kompletterar den katten jag har själv och att man bara avlar på hälsosamma och friska katter.

Så att säga..

//Linda

blondifire
2/14/11, 12:54 PM
#9

visst är hanen lika viktig. men det som kan störa mig mest är som du säger: vad katten heter o vad den har för utställningsresultat verkar styra priser väldigt.. sen vad som eg ligger bakom bryr man sig inte så mycket om. jag väljer hellre en hane jag gilla i utseende och stamtavla än i meriter.. vi vet ju alla att domare inte bara styrs av standarden.. absolut kan jag dela vissa ksotnader om det är en hona där j verkligen tror på komb o det gynnar min avel o katteri men jag har ju hanen till mina egna i första hand så varför jaga honor? visst sitter du endast med en hane hamnar du i ett annat läge.

S*Winsnes Wilda

Labolina_73
2/14/11, 3:44 PM
#10

#9.. nu förstår jag inte rikgit alls vad du menar,,,, citerar ditt inlägg men det som kan störa mig mest är som du säger: vad katten heter o vad den har för utställningsresultat verkar styra priser väldigt.. sen vad som eg ligger bakom bryr man sig inte så mycket om.

Det har jag ju inte alls sagt,, :-( Tolkade du det så så ber jag absolut om ursäkt jag menade precis tvärt om om du läser mitt inlägg igen..

//Linda

blondifire
2/15/11, 12:06 AM
#11

sorry Linda jag läste heelt fel..Skäms ja såklart höll jag med det du menade !

S*Winsnes Wilda

Kattilaforsens
2/15/11, 12:26 AM
#12

Jag håller med #2 men blev lite nyfiken på det du skriver i inlägg #3: "…och dom flesta som har en hane har ju trots allt en hane som sköter sej." Hur vet du att det är så? Många jag känner som har fertila hankatter hemma har av och till ganska mycket jobb med sina hanar, som både ropar på honor och pinkar samt är dominanta mot övriga katter.

Labolina_73
2/15/11, 8:51 AM
#13

#12 med sköter sej menar jag kisseriet och där tror jag inte så många har dom springande löst om dom kissar precis överallt..

Ropande,, javisst,, absolut,, dominanta,, absolut. Men det är ju faktiskt ett val man gjort när man skaffade en "avelshane"  Man vet att dom ropar, man vet att dom har en tendens att vara dominanta och man vet att dom kan kissa,, ner ett helt hem om det vill sej illa.. Jag har varit där och fort gick det,, men utifrån det har jag valt att inte ha någon när jag har fertila honor hemma.

Om man väljer att ha en pinkande hane hemma så är ju det upp till denna person som jag anser, och det ska inte "drabba" honkattsägaren som om det vore en merit att få låna in en hane för att det är ju så jobbigt att ha en.. hm,,, stämmer inte i mina öron.

Jätte jättebra att det finns dom som väljer att ha ferila hanar såklart med i slutänden är det faktiskt sitt eget val, ingen har ju en fertil hane som pinkar ner hemmet för någon annans skull iaf.

Jag vet ju oxå att vissa har fertila hanar boendes ute i garaget/husvagnar och div andra ställen bara för att,,, men ja men annars kissar han ju ner överallt…. Varför har man en hane då?  För kattens skull?

För mej personligen tycker jag att man i första hand ska se till kattens väl och ve och inte sin egna hobbys. Nu säger jag INTE att folk inte ser till kattens bästa men JAG skulle iaf gärna se att man har katterna tillsammans och går inte det med fertila katter så får man helt enkelt kastrera dom,, svårare än så är det inte.. För mej,,,,

Annons:
Camizen
2/15/11, 9:39 AM
#14
Mulan
2/15/11, 7:05 PM
#15

Hej!

Jag har två fertila hankatter. Jag lånar ut dem till väl valda honkatter som ställer frågan om de får låna. I många fall säger jag nej p g a att jag inte tycker att kombinationen är intressant. Jag har som regel att maximalt låta hanarna få fyra kullar per år och helst inte för tätt, jag vill gärna utvärdera kullarna lite innan jag går vidare. Jag har även katteri med stamnamn sedan flera år tillbaka och har under alla år tidigare lånat hanar av andra. Oftast minst 35 mil från mitt, just för att jag inte vill ha kattungar med samma hane som alla andra i närheten. Jag vill bara säga att jag tycker ditt resonemang är fullständigt befängt, Labolina… Flört

DU väljer ju själv att ha honkatt och avel, menar du verkligen på fullaste allvar att du tycker att hankattsägaren ska betala hälften av resan till o från honan? Varför inte skaffa en egen hane till dina honor i så fall?

Mina hankatter kostar mig en rejäl slant varje år, plus att jag indirekt förlorat deras försäljningspris som jag fått om jag hade sålt dem. Jag HCM-testar dem årligen, jag ställer ut dem och jag vaccinerar, samt har dem försäkrade, samt kollar deras hälsa hos veterinär årligen. Självklart tar jag betalt för deras tjänster, och jag skulle aldrig bekosta resan för en honkattsägares katt hit av anledning att honkattsägaren tycker att det är "rättvist". Jag står för mat och sand samt omvårdnad av honorna som kommer hit och det är ganska mycket arbete att ta emot främmande besök. Vi har särskilda mattor som används, och som ska saneras efter varje honkatts besök. Rummen ska städas kliniskt noggrant. Vi har egna kattlådor till honkattsbesökare, som också ska städas o saneras. Plus sand som går till spillo eftersom vi slänger kattsanden som varit i parningsrummen efter varje parningstillfälle. Det är inte billigt att ha hankatt om man är noggrann!

Däremot försöker vi samåka och synka våra utställningsresor ibland, om honkatten bor långt borta, likaså har vi haft honkatter här ett bra tag just för att vi ska kunna se att honan är dräktig och för att ägaren bor långt borta och inte kan åka när som helst och hur som helst. Ibland tar vi emot honor innan de löper för att det passar med resor vi ändå gör.

Jag har också ett gäng kastrerade katter som av olika skäl inte gick att hålla fertila eller som inte funkade att använda i mitt avelsarbete. Det är måååånga tusen kronor nerplöjda i min uppfödning utan återbäring och om jag får några kronor tillbaka på mina hankatter så täcker det definitivt inte de förlusterna på många år.. Cool Men det är ju en kostsam hobby vi har!

Om man upprörs över en hankattsägares priser och/eller avgifter, eller räds att bekosta resan till o från hanen själv så är valet enkelt, låna inte deras hane, köp istället en egen eller låna någon annans. Som hankattsägare löper man också risker med att ta emot katter från andra katterier i sitt hem, så jag vill nog påstå att resonemanget att honkattsägaren står för "allt" runt kullen är lite orättvist.

För övrigt kan jag tillägga att jag tar 1000kr i parningsavgift, samt 1000kr per kattunge i kattungeavgift, jag bekostar inte honornas resor till o från oss och jag är supernöjd med mina hankatters prestationer. EN enda gång har vi haft en hona på omparning, och hon bodde nära, så det är ganska bra statistik på deras parningsförmågor tycker jag? Innan de fått kullar var parningsavgiften lägre, men nu har vi sett att de kan (och vill) para, plus att avkommorna ser bra ut, är hälsosamma och trevliga. Varför skulle jag som hankattsägare sponsra ett annat katteri med billiga avgifter, eller betala hälften av resorna till o från min hane?

line84
2/15/11, 10:35 PM
#16

Håller helt och hållet med Mulan!! Mycket bra skrivet! Varför i hela friden ska hankattens ägare betala halva resan?? Ta en annan katt då som finns närmre eller som Mulan skriver, skaffa en egen! Det ligger väl i honkattens ägares intresse att para så jag tycker att en sådan kostnad ska honan betala.

Labolina_73
2/16/11, 8:50 AM
#17

#15 jo,, det var väldigt bra skrivet MEN,, Flört jag måste ju givetvis åpponera mej lite trots alls..

Mina hankatter kostar mig en rejäl slant varje år, plus att jag indirekt förlorat deras försäljningspris som jag fått om jag hade sålt dem. Du valde av en anledning att inte sälja domJag HCM-testar dem årligen, jag ställer ut dem och jag vaccinerar, samt har dem försäkrade, samt kollar deras hälsa hos veterinär årligen. Jag förutsätter att alla tar så väl om sina katter som du, men att baka in vad det kostar att ställa ut tycker jag är fel, det hävdar jag fortfarande.Självklart tar jag betalt för deras tjänster, Absolut ska du göra det,, det har jag inte påstått annat.och jag skulle aldrig bekosta resan för en honkattsägares katt hit av anledning att honkattsägaren tycker att det är "rättvist". Handlar inte om att det ska vara "rättvist" utan frågeställningen handlar om att man bör vara i bådas intresse att parningen sker. Jag står för mat och sand samt omvårdnad av honorna som kommer hit köper du då hem den maten honan äter, och detsamma med sand/pellets?och det är ganska mycket arbete att ta emot främmande besök. Självklart är det jobb,, det är det med avel övh ju. Men skulle du hellre lämna iväg din hane? Vi har särskilda mattor som används, och som ska saneras efter varje honkatts besök. Rummen ska städas kliniskt noggrant. Vi har egna kattlådor till honkattsbesökare, som också ska städas o saneras. Plus sand som går till spillo eftersom vi slänger kattsanden som varit i parningsrummen efter varje parningstillfälle. Det är inte billigt att ha hankatt om man är noggrann! Självklart är det inte billigt,, det är det inte med några djur. Men om du tar 1000:- i sk städavgift bör det nog täcka upp för denna städning då man får betala ca 2000-2500:- för en flyttstädning och då av hela stället man bor på.

Det jag ställer mej frågande till är att det är så vansinnigt ointressant och att alla hanägare blir helt av sej i trasorna i denna frågeställning.

1 man lånar ju bara ut sin hane till väl utvalda honor sägs det?

2 man tar ju betalt för hanens "tjänster" och städavgifter.

varför är det då eller rättare sagt, varför SKA det då vara en självklarhet att honägaren ska stå för hela resan? Hanägaren har sina utgifter kring och runt parningen, och honägaren har sina. Dessa är givetvis olika utgifter iom att det är hona/hane men trots allt utgifter som man "valt" att ha iom den hobbyn man valt att ha.

Jag kan bara inte förstå denna självklarhet… Oskyldig

#16 vad trevligt att du håller en så trevlig ton….. Flört och nej,, jag tycker inte att det enbart är honägarens intresse av att para. Det bör ligga i allt "skogisfolk" att föra rasen vidare på ett sunt och rastypiskt vis. Om någon annan har en hane som passar mina honor bättre än den jag har hemma (har ingen nu dock) så väljer jag ju inte min egen bara för att jag har honom. Jag vill ju försöka få fram så bra katter som möjligt givetvis. Så där håller jag absolut inte med dej, men absolut,, det är honägarens ansvar/tid och pengar när kullen kommer.

Har jag missat nåt?? hehe aaa säkert….Kyss

//Linda

Mulan
2/16/11, 10:41 AM
#18

Först vill jag bara säga att jag inte blir "helt till mig i trasorna" av en frågeställning som jag finner fullkomligt absurd.. Cool Däremot förstår jag inte varför hankattsägaren ska bekosta honkattens halva resa till honom? Honkattsägaren får betalt för kattungarna, det får inte hanen, förutom kattungeavgiften.

Mina hankatter kostar mig en rejäl slant varje år, plus att jag indirekt förlorat deras försäljningspris som jag fått om jag hade sålt dem. Du valde av en anledning att inte sälja dom.

Ja. Precis som du valde att skaffa honor och starta en avelsverksamhet. Varför inte köpa en hane istället för att gnälla om att hankattsägarna ska betala hälften av dina reskostnader? Vad är problemet? Ska hankattsägaren komma och ha delad vårdnad om kattungarna också när det blir problem? DU har valt att bli uppfödare, vill du inte acceptera hankattsvillkoren så är det upp till dig. Varför har du inte egna hanar istället?

Jag tar inte "städavgift", jag tar parningsavgift. En parningsavgift tar jag av anledning att jag vet att mina hankatter kan para, och att de är effektiva. Om sedan honan blir dräktig eller ej beror på henne, inte på dem, de är fertila.

Jag tycker definitivt att fertila katter ska ställas ut på kattutställning och även om man gör det av fri vilja är det väldigt viktigt att se att den fertila kattens temperament håller för utställning, hur ska du annars kunna sia om de framtida ungarnas temperament?

Vi använder oss av kattsand och kattmat som jag informerar honkattsägaren om, vill de ha andra sorter är det upp till dem att skicka med honan det i så fall.

Jag lånar enbart ut mina hanar till utvalda honor vars ägare frågar om de får låna. Ibland säger jag nej, ibland säger jag ja, beroende på mina åsikter o mina avelsmål.

Nej, jag lämnar inte bort min hane för parning hemma hos honan.

Jag tar betalt för mina hanars tjänster, men har ingen uppsökande verksamhet där jag frågar honkattsägare om de vill låna min hane. Du får jättegärna redovisa dina uppgifter för kullar, jag är mycket intresserad av vad du tar för pris för en kattunge, hur mycket du betalar för foder, sand, vaccination, chipmärkning mm.

Jag förstår inte din problematik i att betala för resa till o från hankatten, du väljer ju själv hane samt att ta en kull? Eller menar du att hankattsägaren ska känna sig hedrad över din fråga att få låna deras hane och kanske betala för det?

Draken_old
2/16/11, 12:02 PM
#19

En eloge till Mulan som orkar svara på trådens frågeställning.

line84
2/16/11, 12:49 PM
#20

#17 Vad är det för fel på tonen? Kan inte se något otrevligt alls med mitt inlägg. Kanske uppfattar du det som otrevligt eftersom jag inte alls håller med dig? ;) Återigen mycket bra svar av Mulan! Intressant fråga och även intressant att man kan ha så olika åsikter.

Annons:
Mulan
2/16/11, 1:12 PM
#21

Jag tänkte bara lista lite problem som man råkar ut för som hankattsägare, och vilka svårigheter man kan drabbas av:

*hankatten kan strila, vilket innebär att du måste sanera o rengöra ofta, samt ersätta saker som förstörs. I vårt fall handlar det bl a om skolböcker och en bokhylla, annars sköter sig våra killar perfekt.

*hankatten kan få urinvägsinfektion, testikelproblem, dålig parningsförmåga, fetsvans mm mm, precis som honkatten kan få juvertumörer o andra problem så drabbas även hankatter av sjukdom.

*fertilitet och könsmognad sker vid olika tidpunkter, jag har haft hanar som blivit fertila vid 7 månaders ålder, samt andra som är könsmogna först vid två års ålder..

*en fertil hane kan agera aggressivt mot andra i flocken, främst då andra hanar eller kastrater som är ett hot mot rangen. Ibland är man tvungen att avsätta eget utrymme för hanen, t ex bygga hankattshus osv. Vid otur så kan den andra katten drabbas av sårskador som gör att den behöver veterinärvård.

*det låter att ha hane. Ofta sjunger de och beklagar sig eller kallar på flickor.

*en hankatt kan behöva massor av extramat och tillskott, personligen har jag nog lagt mer pengar på mat till mina fertila hanar jämfört med de dräktiga honorna. Allt för att stimulera aptiten!

*det har hänt att mina hanar har strilat när vi åkt på utställning, på hotellrummen. Eftersom jag, till skillnad från Labolina, oftast har runt 30-40 mil till varje utställning, enkel resa, så måste jag ha bra rengöringsmedel med mig på resan för hotellrummet bl a. Än så länge har jag sluppit ersätta hotell osv, men den dagen kanske kommer.

Det var lite av kostnaderna o besväret av att ha fertil hane.. Å andra sidan så är det besvärligt att ha en del husdjur ö h t, så jag beklagar mig inte, jag vill bara påstå att det är MINST lika krävande, dyrt och jobbigt att ha hane som att ha en avelshona man tar kullar på.. ;)

Labolina_73
2/16/11, 2:02 PM
#22

Men vänta lite nu,,, STOP……

Jag säger ingenting om att JAG har problem med detta,, inte på det viset,, jag skriver en fråga och en frågeställning utifrån hur jag tänker kring detta,, inte vad jag kommer eller inte kommer att göra..

vill bara göra klart det på en gång..

det är precis det jag menar,, att en hane kan bli sjuk,, likaså en hona,, katter/hundar/alla djur kan ju bli sjuka,,

jag vet inte om ni läst allt jag skrivit eller inte förstått vad jag menar eller helt enkelt inte har läst, det kan jag ju inte uttala mej om,,

Jag har absolut inte sagt något om att det inte är jobbigt med en fertil hane,, eller fertil hona eller avel övh,,

Jag vet ju precis hur jobbigt och inte jobbigt det är.

Den enda frågeställningen jag hade var.

varför ska det vara en självklarhet att honägaren betalar hela resan när det bör ligga i bådas intresse att parningen blir av.

ingenting om att jag minsann inte tänker göra vare sej det ena eller andra.

Det känns lite som att det blir en höna av en fjäder här.. vilket inte alls var min mening. Rynkar på näsan

Men det är tydligen bara jag som tänker så här.. eller iaf bara jag som vågar stå och svara för det,,

Hittar jag en hane långt bort betalar jag givetvis för resan,, absolut,, det har jag alltid gjort,, jag undrade bara över att det ska vara en självklarhet men jag får nog inga fler svar i denna tråd.. Skäms

Kram Linda

Mulan
2/16/11, 2:22 PM
#23

 Återkommer till frågorna som JAG som hankattsägare vill ha svar på från dig som startar den här tråden: Cool

Varför skulle jag som hankattsägare sponsra ett annat katteri med billiga avgifter, eller betala hälften av resorna till o från min hane? Av vilken anledning?

Jag förstår inte din problematik i att betala för resa till o från hankatten, du väljer ju själv hane samt att ta en kull? Eller menar du att hankattsägaren ska känna sig hedrad över din fråga att få låna deras hane och kanske betala för det?

Du får jättegärna redovisa dina uppgifter för kullar, jag är mycket intresserad av vad du tar för pris för en kattunge, hur mycket du betalar för foder, sand, vaccination, chipmärkning mm.

Jag har förstått vad du har skrivit, men jag tycker fortfarande att din frågeställning är absurd. Som hankattsägare får man i snitt priset för en kattunge för varje kull, en del kullar är mindre, andra är större, men slår man ut ett genomsnitt så "tjänar" jag ca 5000kr per kull som mina hanar är pappa till, om jag bortser från alla utgifter. Om man som i mitt fall låter hanen få tre till fyra kullar per år innebär detta ca 20 000kr per år i inkomst. Om du som uppfödare bortser från utgifter och tar två kullar per år à 5 kattungar med ett pris på 5000kr i varje så tjänar du 50 000 kr per år, varav ca 5000kr per kull går till hankatten, alltså 40 000kr per år i total inkomst. Det blir sabla mycket sand, mat och resor för de pengarna.. ;) Du har stamnamnet som kattungarna föds upp i och därmed "äran" om de blir framgångsrika. Är något fel med kullen är det enklast att skylla på hankatten, så brukar det nämligen vara.. ;) Om man inte har en bra relation till honkattsägare, vilket jag lyckligtvis har haft i alla fall hittills. Kyss

Mulan
2/16/11, 2:30 PM
#24

Vi kan vända till ytterligare ett scenario:

Åk utomlands, köp en hane av helt annan stamtavla än hemma och använd honom i avel. Ska honkattsägarna som får låna honom betala hälften av min resa till utlandet då, eftersom det ligger i skogkattavelns intresse att få in stamtavlor som inte innehåller samma katter som alla svenska katter har i sin stamtavla?

Labolina_73
2/16/11, 2:50 PM
#25

Varför skulle jag som hankattsägare sponsra ett annat katteri med billiga avgifter, eller betala hälften av resorna till o från min hane? Av vilken anledning?
Svar: För mej handlar det inte om att sponsra, det handlar om samarbete. IOM att man borde vara lika mån om att kullen ska bli av, där tycker inte jag att det bara ligger på honkattsägaren iom att hanen har precis lika stor del i att det blir en bra kull.

Om jag frågar dej om att få låna din hane är ju det för att jag tror på att det kan bli en bra kombination mellan dessa 2 katter, och om du oxå tror det så är vi ju 2, tycker du inte det så säger du nej.

Jag förstår inte din problematik i att betala för resa till o från hankatten, du väljer ju själv hane samt att ta en kull? Eller menar du att hankattsägaren ska känna sig hedrad över din fråga att få låna deras hane och kanske betala för det?
Svar: Jag har ingen problematik alls, jag undrade bara över varför det ska vara en självklarhet att honkattsägaren ska betala resan när man är 2 som planerar kullen, sedan att det är honkattsägaren som har hand om kullen och allt kring det är ju givetvis dennes val men för mej har hanen precis lika stor etydelse för att det blir bra.

Det sista tycker jag är lite fånigt att svara på, för det kan man ju vänta och vrida hur mycket som helst,, ska honkattsägaren känna sej hedrad om hankattsägaren säger ja?? Blir ju bara dumt att gå in på det.

Du får jättegärna redovisa dina uppgifter för kullar, jag är mycket intresserad av vad du tar för pris för en kattunge, hur mycket du betalar för foder, sand, vaccination, chipmärkning mm.
Svar: Jag har faktiskt ingen som helst lust att gå in på detjust nu men jag återkommer med en annan beräkning. Jag tycker att du räknar väldigt konstigt.

Är något fel med kullen är det enklast att skylla på hankatten, så brukar det nämligen vara.. ;)
Svar: Ok, ja det kan jag inte svara för alls då jag inte alls ser det som så.

//LindaSkrattande

Labolina_73
2/16/11, 2:55 PM
#26

#24 Det är väl inte samma sak,,,, hur man än vrider och vänder på den frågan så är ju det mitt beslut att köpa in denna hane. Man kan inte blanda ihop äpplen och päron / lån och inköp.

Njää det där var lite lågt faktiskt..

//Linda

Mulan
2/16/11, 4:20 PM
#27

Jag tror inte jag är ensam om att inte förstå ditt resonemang, tvärtom tror jag att ytterst få honkattsägare har åsikter om att man ska "dela" på utgifterna kring resor till o från hanen. Jag har aldrig ö h t reflekterat över att hankattsägaren ska betala hälften av resorna då det ju handlar om min kull och min hona. De står för en tjänst som jag vill bruka.

Som hankattsägare ser jag utlåning som ett samarbete, dock står jag inte för hälften av utgifterna för resa, kull eller annat, eftersom det inte är min kull! 

#26 Jag förstår inte vad du menar med lågt? Inte heller att lån kontra inköp inte hör ihop, för indirekt gör de ju det.

Annons:
WesthKiowas
2/16/11, 4:50 PM
#28

Mulan, jag håller med dig i allt. jag orkar bara inte lägga ner tid och energi på att svara. Bra att du orkar Skrattande

Mvh Camilla Glad

Besök gärna min hemsida S*WesthKiowa's Norska Skogkatter

Kattungar planeras!

Mulan
2/16/11, 5:06 PM
#29

#25 Du skriver att jag räknar väldigt konstigt.. Berätta gärna hur, för jag vet inte vad du menar?

"Du får jättegärna redovisa dina uppgifter för kullar, jag är mycket intresserad av vad du tar för pris för en kattunge, hur mycket du betalar för foder, sand, vaccination, chipmärkning mm.
Svar: Jag har faktiskt ingen som helst lust att gå in på detjust nu men jag återkommer med en annan beräkning. Jag tycker att du räknar väldigt konstigt. " slut citat.

Mulan
2/16/11, 5:08 PM
#30

#19, #20 och #28 Tack! Glad Skönt att höra att fler än jag reagerar.

Labolina_73
2/16/11, 5:18 PM
#31

Nåja,, jag får väl ses som urbota dum och eller korkad då, men jag förstår iaf inte varför det ska vara en självklarhet att honkattsägaren ska betala  hela resan. Nu gör jag gärna det,, det är inte alls det utan det som stör mej är att det ska vara en självklarhet.

Jag vet vad jag skrev, du behöver inte citera. Ja jag ska återkomma med vad jag menar med att jag tycker att du räknar konstigt,, jag vet bara inte hur jag ska formulera mej då allt jag skriver verkar tas på helt fel vis.

Jag kanske är ensam om att tänka så här, det vet jag inte men jag behöver inte bli dumförklarad för det. För för mej är det inte eller iaf bör det inte vara en självklarhet.

/L

[Dreamis]
2/16/11, 5:26 PM
#32

Jag själv skulle aldrig ens fundera över att hankattsägaren skulle betala en del av resan om jag som honkattsägare vill låna deras hane oavsett hur långt jag som honkattsägare skulle behöva åka. Båda ska givitvis tro på kombinationen annars blir det ju inget av heller, men eftersom jag också själv har fertila hanar hemma så vet jag att en fertil hane också kostar en hel del att hålla fertil. Jag har också lärt mig att aldrig skicka iväg en fertil hane pga riskerna man då kan ta med ev. strilning etc. Jag vet även att det kostar att ta kull, men detta är vår hobbie och ta kull är inget som jag räknar några vinster på, varken att ta kull eller att låna ut mina fertila hanar, för det finns inga vinster att hämta med denna hobbie rent ekonomiskt så går nog de flesta back en hel del. Vill man fortsätta med denna hobbie som vi alla "brinner" för så får man betala det "priset" oavsett om man är honkattsägare eller hankattsägare. Detta är bara mina åsikter och jag bryr mig inte om hur andra gör eftersom vi alla säkert tänker olika i denna fråga.

Mvh,

Eva-Helen

Mulan
2/16/11, 6:29 PM
#33

#31 Snälla du, vi måste väl kunna ha en diskussion? Jag trodde i min enfald att det var det som forumet var till för?

Jag tycker ditt resonemang är fullt av luckor och förstår inte ditt tankesätt, därför har jag försökt tala om för dig hur jag, som har hankatter ser på det och fråga hur du rent logiskt resonerar? Jag har inte mina hankatter för att "tjäna pengar", i så fall skulle jag förmodligen lånat ut dem till alla som frågar?

#32 Jag instämmer i ditt resonemang.

blondifire
2/16/11, 7:27 PM
#34

Fast seriöst Linda. du tar mellan 6000-7500/kattunge. ger du 1000/kattunge oavsett hur många som föds? eller upp till vad en kattunge kostar? för ponera att du får 5 st som du tar 7500kr per st för = 35.000kr. o säg -vad en är värd(7500kr) +städavgift 1000 kr till hankattsägaren.

då har du 26.500kr "kvar".sen minus vetkostnader+mat. skulle då den där 1000lappen + ev resekostnad väga upp, vad??

S*Winsnes Wilda

Annons:
Labolina_73
2/16/11, 9:23 PM
#35

#34 Att jag skrivit så ang priset är för att sist jag hade kull ville 2 att dom skulle vara kastrerade vid leverans så för att väga upp till det så är det ett diff på det däremellan. Jag har hittills bara tagit 6000:- / kattunge som max. Sedan vet man ju inte om man säljer till sällskap/avel, men det är ju en helt annan diskussion som jag inte funderat klart på alls..

Jag betalar det hanägaren vill ha för att låna ut sin hane.

Vad menar du med: skulle då den där 1000lappen + ev resekostnad väga upp, vad??

#33 absolut ska vi ha det… det kändes bara som att jag blev nedtrampad i skorna av vissa.

ang räknar konstigt så.. en sak som jag undrar lite över är: vad menar du med att du tjänar ca 20 000:- / år, exklusive avgifter,, vad menar du då för avgifter?

//Linda

Mulan
2/16/11, 10:12 PM
#36

#35 Jag har inte skrivit att jag tjänar ca 20 000:- år exklusive avgifter, det var ett resonemang kring skillnaderna i inkomst mellan att ha kull kontra hankatt. Om du med "avgifter" menar utgifter så är jag villig att berätta lite om dem för dig, trots att du inte vill berätta om dina inkomster kontra utgifter.

Jag kan dra ett exempel på vad mina hanar har för utgifter:

vaccin samt rabiesvaccin varje år.

HCM-test

veterinärkontroll

Vi har ca 2 mil till favoritveterinären som är väldigt noggrann och duktig. Alltså 4 mil t o r med bil.

extra fet mat samt olika sorters kött att komplettera torrfoder med (just nu petar den ene av dem lite med maten, och vill helst enbart äta oxfilé eller lövbiff.. Vilket jag inte alltid köper, men ibland så..Tyst)

Spray mot hankattsdofterna (går åt ungefär en sprayflaska i månaden).

Möbeltvätt (eftersom en av grabbarna envisas med att pinka in sitt revir på ena soffkudden, som måste skuras o tvättas ungefär en gång i veckan för att doften inte ska sätta sig)

utställningsavgifter (eftersom jag gärna ser att de blir Supreme Champions då jag tycker att de håller hög kvalitet. Och kom inte med resonemanget att vi inte ska räkna in utställningar i utgifterna, för det gör jag. Om du har en hankatt som INTE ställs ut och INTE visar att han har bra temperament osv är det oerhört svårt att få andra att intressera sig för hankatten. Däremot upplever jag inte att de måste bli BIS eller vinna klasserna för att få intresserade, men visa upp sig absolut!) Den ene av dem har ofta GRYMT hård konkurrens, och brukar ha minst ett par motståndare mot sig i sin klass vilket gör att certen inte direkt är enkla att plocka, tvärtom.. Eftersom vi har runt 35-40 mil enkel resa till nästan varje utställning behöver vi hotellrum att sova på om vi inte har goda vänner där utställningen är.

Ofta passar vi på att lämna eller hämta honkatten i samband med utställningsresorna eftersom vi ändå åker då..

Extra kattsand, extra toalådor till honkatterna som kommer på besök.

Parningsmattor (som byts ut ganska ofta eftersom de slits eller blir nerpinkade)

Mina hankatter ingår i mitt katteri, som i nuläget består av en fertil hona, en hona på foder (som är dotter till ene hanen), två fertila hankatter och en hona som vi förmodligen inte kan använda i avel och 5 kastrater. Lyckligtvis är mina katter friska o krya, men under årens lopp har vi lagt ungefär 25000kr på veterinärkostnader för kastreringar p g a livmoderinflammation (å självaste nationaldagen minsann, inte billigt!), operationer av olika slag (bl a hårboll i magsäcken, samt tumör på tassen). Vi köper kattmat för ungefär 1000kr i månaden, kattsand för ca 1600kr i månaden och har försäkringsutgifter på ca 1000kr i månaden. Det är bara de "fasta" räkningarna, sen tillkommer extramat o särskilt foder till de som behöver det..

Medlemsskap i kattklubb o rasringar bör man ju också ha om man pysslar med seriös kattavel, och det kostar runt 600kr per år för mig.

Så i mitt resonemang skriver jag att OM jag lånar ut min ena hane för avel 4 ggr per år (vilket jag hittills inte har gjort..) så "tjänar" jag 20 000kr (obs att allt bara är spekulationer och inte faktiska inkomster i nuläget) per år på mitt katteri, samtidigt som mina fasta utgifter i form av mat, sand och försäkringar samt vaccinationer för mina högt älskade nio katter ligger på drygt 45 000kr per år.. Guld i mun Och då har jag inte ens räknat in utställningarna!!! Oskyldig M a o så går jag likförbaskat minus 25 000kr per år i mitt katteri på de "fasta utgifterna" och då har jag inte ens räknat med HCM-testerna och rengöringssprayer mm mm mm..

Men det är ju min hobby, så jag vill bara ge dig lite exempel. Nu är det ju också så att jag ser seriöst på min avel och har därför valt att engagera mig i att hjälpa till på min ort med föreläsningar o annat i kattklubben, PLUS att jag sitter i styrelsen i Skogkattslingan sedan flera år, och det tar en hel del tid. Men arbetstiden räknar jag heller inte in, eftersom allt kattjobb är ideellt och gjort av egen fri vilja. Precis som att skaffa avelskatter. Eller avelshanar. Eller ta en kull. Jag är ändå nöjd med mitt val av hobby, men tjänar pengar gör jag då rakt inte.. Och det är inte det jag är ute efter heller, då hade jag nog omplacerat mina kastrater och lånat ut hanarna till allt o alla. Förvånad

SilentHills
2/16/11, 10:42 PM
#37

Jag kan inte annat än hålla med Mulan i allt hon skriver. Tack Malin för bra resonemang och belägg för dina åsikter!

Jag ser det som en absolut självklarhet att oavsett om jag väljer att låna hane på nära håll eller långt ifrån så är det jag som ska stå för transportkostnaden. Jag skulle inte ens tänka tanken på något annat! Att man sen kanske kan hjälpas åt, och som Mulan skriver ordna transporten i samband med utställningsresor eller annat är ju såklart jättebra. Men även då hade jag valt att betala hanägaren för transporten. Det ska inte kosta hanägaren något att få hem min hona till sin hane.

Labolina_73
2/17/11, 10:37 PM
#38

Så här har jag räknat.

//Linda

Mulan
2/18/11, 12:07 AM
#39

#38 Jag har inte hunnit kolla på dina beräkningar noga, men att en hankatt är aktiv under 6 års tid och får fyra kullar per år tror jag definitivt är en utopi.. Man får nog vara glad om han kan vara "aktiv" i ett eller två år.. Flört Återkommer när jag kollat noga.

Kajs
2/18/11, 6:36 PM
#40

En gång under min uppfödartid har jag haft egen avelshane. Eftersom han började strila ganska tidigt så blev han avelskarriär tämligen kort bara ca 6 månader. Under några år vid den här tiden förde jag noggranna beräkningar på inkomster och utgifter för mitt katteri och det var endast ett år jag gick med några tusen i "vinst" och det var det året jag hade egen avelshane som jag dessutom lånade ut några gånger. Själv har jag en till två kullar per år. Min slutsats blir därför att ha en egen hane kan ge ett litet plus i kassan medan att låna hane för min del alltid har gett minus totalt sett.

En annan fundering. Priset för NFO är olika beroende på var i Sverige man bor. Låt säga att hankattsägaren skall ha max vad en kattunge är värd. Om jag då lånar en hane från ett område där man tar 7000:- per kattunge men själv bor där andra uppfödare (och jag själv) tar 5000:- vilket pris ska man då beräkna kattungeavgiften på?

Kattuppfödning - hobby - JA! Definitivt, här gör man inga större pengar. MEN jag förstår inte varför man behöver känna sig trampad på tårna utan i stället erkänna att man som ägare till en aveslhane kan få en liten vinst på att låna ut sin hane. Sen må det ske genom "marknadsföring" eller inte.

LittleL
2/19/11, 2:58 AM
#41

Oj, oj, oj…..Vet inte riktigt var jag ska börja men känner att jag måste skriva något! Jag blir förfärad när jag läser i denna tråd! Vi har alla själva valt att ägna oss åt detta! Som man bäddar får man ligga=) Vill man avla (ta kull i sitt namn) så får man också ta det ansvaret. Vill man hålla egen hane så gör man det!

Jag har valt att ha egna hanar med allt vad det innebär! Ja, det är dyrt och väldigt komplicerat många gånger! Men det är mitt val! Men jag skulle ALDRIG bekosta halva resan för honkatten. Jag kan (som Malin skriver) ta med honan om jag ändå ska åka åt det hållet eller dylikt. Att samarbeta är en sak, och att betala för att någon annan ska kunna avla är en annan! För det är ju just det som det handlar om…honkattsägarens uppfödning!!

Jag undrar lite över varifrån du fått uppgifterna i din uträkning? Något som jag reagerar på är utgifterna för oförutsedd veterinärvård? Varför i jösse namn skulle den vara lägre på en hane än en hona?

Sen vill jag göra ett tillägg här;) Du skriver att katterna beräknas vara aktiva i 6år!! Nu finns det hanar som är det men dom är ju ganska lätt räknade;) Sen hoppas jag innerligt att det förblir så då det verkligen inte är något främjande för aveln!

6 år x 4 kullar x 4 till 5 kattungar = drygt 100 avkommor

För att främja avelsbasen bör en hane och en hona i varje kombination gå vidare i avel. Och antalet avkommor efter dom bör så i relation till varandra. Man brukar räkna med att en hona kan vara aktiv tills hon är 6år, alltså få 5 kullar = ca 20-25 avkommor. Om detta ska stå i relation till varandra så bör alltså inte heller hanen få fler än 20-25 avkommor!

Tar man med detta i beräkningen så förstår du snabbt att hålla en hane blir en förlust affär, och att man "tjänar" mer på en hona. Hans "inkomster" krymte väldigt snabbt;) Men många av hans utgifter förblir det samma, iaf om man följer hälsoprogrammet och fortsätter HCM-testa och dylikt. Har man sen otur så slutar han aldrig att strilaFlört

/Sylvia

*som är förbannat glad att det finns folk som kan tänka sig att hålla en hane*

Annons:
Nenya
2/19/11, 1:43 PM
#42

Jag håller helt och fullt med om allt Mulan skriver i den här tråden.

Och jag lägger till.

Jag är uppfödare och tänker långt och länge igenom mina parningar innan jag gör dem utifrån vad jag vet om mina tjejers linjer, styrkor, svagheter osv. Naturligtvis tar jag reda på precis allt jag kan även om hankatten, hans linjer, hans styrkor och svagheter osv innan jag ställer frågan till hans ägare om de är intresserade av att låna ut deras hankatt till min avel.

Och de sista två orden ovan är det som är nyckelpunkten till det hela, det är min avel deras hanar isf används i. Alla avkommorna kommer heta mitt stamnamn och framåt är det mitt stamnamn de kommer förknippas med. Hankattägarna är ofta stolta och engagerade i kattungarna men det är ändå mina planer, min avel, mitt namn som kattungarna står för.

Jag har min hane för min egen skull. Visst har jag lånat ut honom, och tänker fortsätta göra det i intressanta kombinationer så länge han trivs och sköter sig som fertil, men anledningen att jag håller honom fertil är för min skull. Och nu låter jag kanske egoistisk i TS ögon, men min främsta tanke för att ha honom fertil är just för min avel. Rasen Norsk Skogkatt är så stor att jag kan inte ta ansvar för den mer än att jag försöker ha hög kvalitet på min egen avel. De honor och hanar jag har och väljer att ha i min avel gör jag så för att hålla just hög kvalitet på min egen avel - därigenom tar jag ansvar för framtiden av rasen Norsk Skogkatt.

Dessutom, förutom all denna fokus på ekonomi, så finns det en ytterligare aspekt med att ha hankatt som jag inte tror många som inte har fertila hankatter tänker på eller känner till (åtminstone gjorde jag inte det när jag inte hade haft fertil hane).
Min hankatt kräver mycket mer av mig som ägare än mina honkatter. Det är inte så att det bara går att räkna av ekonomin och peka på att det är det enda man ska räkna av hankatten emot. Jag lägger enormt mycket tid på min hankatt - med någon slags snabb överslagsräkning lägger jag nog hälften av den totala mängden tid, energi och tankeverksamhet på honom, och han är en av fem katter jag har, och det är absolut inte så att jag gör det för att han är viktigare eller mer inkomstbringande än mina tjejer, jag älskar mina tjejer högt - lika högt som jag älskar min hane, utan för att han behöver all den energin för att fortsätta vara harmonisk, trygg, lugn och må bra. Mina tjejer kräver absolut också uppmärksamhet, men inte alls på samma nivå som min hankatt behöver det.

Ovanstående har jag en enorm respekt för när jag ber att få låna en annan hane till min avel, och jag skulle aldrig komma på tanken att hankattägaren skulle dela kostnaderna för mig, för jag ser det helt och fullt så att det är mitt ansvar att bära kostnaderna för min avel, och det är hankattägarens ansvar att bära kostnaderna för sin hankatt. Hankattsägaren sätter pris på sin hankatts tjänster utifrån hens värdering och utgifter och jag sätter priset på mina kattungar utifrån min värdering och utgifter på min avel.

Sissi
2/19/11, 4:30 PM
#43

#42 Det har du faktiskt rätt i Lena, det blir lite extra tid man lägger på sin hane för att han ska känna sig harmonisk och lugn.

Linda jag tror du förstår att de flesta här inne INTE håller med dig i ditt resonemang.

Jag betalar den avgift som krävs av hankattägaren och det är MITT val att säga ja eller nej till detta och vad det beträffar min hane så förväntar jag mig samma sak tillbaka av de honkattägare som vill låna honom till sina honor vare sig de bor 1 meter eller 1000 mil härifrån.

*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***

[Dreamis]
2/19/11, 4:52 PM
#44

Bra skrivit av er båda #41 och #42.

Då jag har fått förfrågan på mina fertila hanar så har jag aldrig någonsin fått den frågan om att dela på avgiften för resan. Jag anser att det är till mig som honkattsägare att ta den avgiften. Nu har jag varit sparsam med att låna ut mina fertila hanar pga att jag först och främst använder dem i mitt egna avelsarbete och jag har tackat nej då jag inte själv har trott på kombinationen eller att det pga någon annan anledning inte passar i tiden. Jag tror på att en god kontakt med den som vill låna ens hane eller om jag vill låna någon annans hane är A och O för samarbetet sitter inte i pengarna.

Mvh,

Eva-Helen

Labolina_73
2/21/11, 4:22 PM
#45

Nu är jag hemma igen efter en helg med min dotter i Gävle.

Jag känner att detta inte leder någon stans alls.

Vissa skriver att hålla en fertil hane är SITT eget val.. Precis som jag oxå hävdat hela tiden,, men för att i nästa sekund på något vis säga att jag sagt motsatsen vilket inte alls är så..

Jag har sagt att det är ENS egen val att hålla på med detta,, oavsett ,an valt fertila hanar eller fertila honor. Att man inte håller en fertil hane för någon annans skull utan för sin egen.

Jag har heller inte sagt att si eller så kommer jag inte att göra,, jag har frågat VARFÖR det ska vara /ses som en självklarhet att honkattsägaren ska betala för hela resan när man är 2 av kullen. Men det är ingen,, absolut ingen här som kan svara på det,, det enda svaren jag får är att det är en självklarhet men ingen kan säga varför..

Självklart så säger man inte att,,, men eftersom jag vill låna din hane kan vi väl splitta på resan? Det är inte alls det jag vill få fram,, men nåja,, det spelar ingen roll hur många ggr jag frågar detta eller lägger fram hur jag menar och eller tänker kring detta,, ingen svarar konkret på min fråga iaf..

Jag tycker inte att alla ska tycka och tänka som jag,,, gud förbjude,, Flört men det vore hur som helst kul bara att se varför det är en självklarhet,, men det är ingen här som kan svara på det så jag lägger ner nu,,,

blir bara en trist stämmning och en massa missförstånd vilket inte alls var tanken kring detta..

Kramar Linda

Mulan
2/21/11, 6:11 PM
#46

#45 Oki, då drar vi det en gång till o gör det väldigt kortfattat o tydligt.

*du vill nyttja en tjänst från en hankatt o hankattsägare, alltså reser du till o från hankatten och även om kullen är i bådas intresse så är det DIN kull, inte hankattsägarens

*kullen får DITT stamnamn, inte hankattsägarens

*du får betalt för DIN kull, varav en liten del av detta går till hankattsägaren

Enligt ovanstående tycker inte jag att hankattsägaren ska betala halva resan.

Om du har en väldigt okomplicerad kull och lägger ut ca 1500kr på fasta utgifter i form av stamtavla o vaccin, samt chip så blir det ju en hel del pengar över till mat o sand per kattunge. Har väldigt svårt att tänka mig att om man tar 6000-7500kr per kattunge och har en kull på 5 stycken kattungar att man skulle gå back på kullen trots att man betalar hankatten 6000kr.. och betalar resan till o från hanen, låt oss säga 80 mil t o r á 20kr milen, då blir det 1600kr..  Cool Hankatten har ju kostat lika mycket som honkatten i inköp, plus att han behöver samma tester som honan, så i slutändan så är det ju trots allt honkattsägaren som får största inkomsten, eller? Tidigare har vi ju enats om att hankatter kostar en hel del att hålla, och jag har svårt att tänka mig att en kull kattungar som man utfodrar och ser till har sand i lådorna kostar så fruktansvärt mycket mer? Det gör det inte hemma hos mig i a f, hankatternas utgifter överskrider kullar o honornas klart.

Under mina år som uppfödare har jag haft några totalt okomplicerade kullar, och då går man plus (om man bortser från alla katter som gått till spillo o blivit kastrater istället för avelsdjur, plus avstår att räkna in utställningar.). Sedan har jag haft kattungar som jag velat röntga för att jag misstänkt ev höftproblem, kullar med magproblem som behövt vätskas upp med jämna mellanrum (en kattunge, som vi dessutom äger själva) osv. I de kullarna går man ofta minus, inte minst för att man är tvungen att ta ledigt ganska mycket från jobbet.

Men allt beror på hur man räknar, givetvis.

Om du inte förstår vårt resonemang som vi förklarat flera olika inlägg ovan så är det ju kanske inte så konstigt om vi inte förstår ditt. För mig låter ditt resonemang mer som ett ekonomiskt resonemang än något annat, och vill man lägga fokus på ekonomi o försöka driva sitt katteri vinstbringande så är det väl upp till var o en. Personligen kan jag inte det, eftersom jag fäster mig vid mina djur något oerhört, och därför bor mina kastrater kvar..

Angående dina beräkningar i inlägg #38 så kan jag berätta att jag tar ungefär 3 kullar per honkatt, vilket jag tycker är lagom. Jag tar ungefär en kull per år, något år har det blivit två. Jag har köpt in flera katter tänkta till avel som jag ratat p g a att jag tycker att de av olika anledningar inte passar i avel eller för att de av fysiska skäl inte kan avlas på. Det kallar jag selektion av avelsmaterial. Hankatter är sällan fertila och användbara 4 ggr per år i 6 års tid, inte heller honkatter som får en kull per år i 6 års tid, det är nog snarare ett önsketänkande?

#40 Jag har inga som helst problem med att se de facto att man KAN gå med vinst om man har egen hane. Men jag tror det är synnerligen ovanligt om man driver ett katteri som ställer ut, testar för olika sjukdomar mm. Jag skulle i a f inte få det att gå ihop.. Inte under de förutsättningar jag lånar ut idag. Om man däremot enbart har en fertil hane eller två så är det väl självklart att du tjänar på det om hanen är fertil o lånas ut några ggr per år? 

Till syvende och sist så tycker jag fortfarande att din frågeställning är absurd, främst med tanke på att det är din kull, du väljer hane och därmed också förutsättningarna för kullens tillblivande. Jag kan tänka mig att du skulle bli lite förvånad om du kollar på andra raser och ser deras priser, framför allt när det gäller olika ovanliga färger mm.. Flört

Labolina_73
2/21/11, 7:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#47

Ok,, så allt detta har handlat om att man inte förstår varandra? !

I vissa fall kan jag absolut förstå det,, dels för att jag är usel på att förklara,, oavsett vad det handlar om så blir allt mer komplicerat än det skulle behöva bli,, Jag har oxp många ggr svårt att läsa mellan raderna utan tar in det precis som det är skrivet.

Det kanske är där det största problemet är. Jag är trög helt enkelt.. Flört Skämt å sido,, men faktum är att jag har svårt att förklara och jag har svårt att förstå vissa saker och vissa förklaringar om dom inte är precis rätt.. Låt säga,, klockan är 18,57 och någon frågar vad klockan är,, 7 svarar någon,, och jag märker att det är fel så säger jag,,, nej klockan är 3 minuter i 7.

Ang 6 år så var det bara ett tal taget ur luften,, jag ville visa på att det kostar lika mycket att HA katt, oavsett kön, sedan om man väljer att avla blir det ju såklart skillnader,, en hane kostar mera att hålla fertil än en hona med rengöring etc, och en kull kostar mera att ha än en hane vid själva parningen,,

Asså äh jag vet inte,,,

Kanske är jag som rört till allt ting till en jäkla gryta,, det vore ju inget ovanligt om man säger så…

Jag har absolut inget att säga om att hanen inte betalar halva resan, det är det självklara jag funderade över,, Jag kanske har fått svar på det trots allt,, jag vet inte….

Nåja,, jag hoppas inte att ni tycker jag är rikspucko iaf.. FlörtOskyldig

Inte ens min man fattar exakt vad jag vill få fram,, även om han förstår hur jag menar,, men jaja,, bara att lägga ner kanske.. Kyss

Tack iaf för en mycket intressant tråd. Eller kanske inte,, eller hehe jag vet inte vad som hände.. Nu komme rjag välan vara tvungen att köpa min egna hane för alla tror att jag kommer kräva dom på respengar… Tyst Så är det givetvis inte,, men jag tror nog ni förstår det iaf..

Kram Linda

Nenya
2/21/11, 10:09 PM
#48

För att ge ett rakare svar på frågan så tror jag att det är självklart delvis för att man redan från början av aveln med sällskapsdjur (och bruksdjur för den delen) sett de så att det är den i vars namn avkommorna föds som tar ansvar för och därmed står för även det ekonomiska ansvaret vid parningar.

Jag tror att det nu är så invant att det är stamnamnsinnehavaren/honkattsägaren som planerar parningar och söker rätt på en passande hankatt att motsatsen känns väldigt främmande.

Dessutom har många uppfödare planerat sin avel i många generationer framåt i vad de behöver i styrkor och stamtavlor framåt, så att en hankattsägare skulle komma med frågan passar sällan in i planeringen.

Dessutom tror jag att de flesta vill känna att det är just de själva som kommit på kombinationerna de gör i sin avel..

Jag tycker inte frågeställningen i diskussionssyfte är dum, även om jag inte alls vill förändra sättet vi hanterar betalningar vid parningar som det är idag ;)

Annons:
Mulan
2/22/11, 12:07 AM
#49

#47 Det är alltid intressant att diskutera, och komma fram till olika saker. Ibland håller man fast vid sin åsikt, ibland ändrar man den. Flört 

Jag hoppas inte du tar illa upp för att jag har delgett mina åsikter och berättat hur jag ser på saken, som hankattsägare OCH uppfödare med honkatter o stamnamn, mitt syfte var enbart att besvara din frågeställning och berätta hur jag ser på det hela.

Jag är säker på att många har läst tråden och kanske fått en förståelse för varför hankattsavgifterna ser ut som de gör och förhoppningsvis att avelsarbete ofta är väldigt kostsamt oavsett om du väljer att ha hane eller hona, och att man aldrig har några garantier för någonting. Nästan vad som helst kan hända när som helst, och ofta det man definitivt inte planerat eller tänkt. Hur sedan avgifterna och resvägen till o från hanen blir i slutändan är en diskussion mellan honkattsägaren o hankattsägaren. Flört

Labolina_73
2/22/11, 8:38 AM
#50

#48… Tack för ett bra och förståeligt svar… Flört

#49… Nej, jag tar absolut inte illa upp…. JAg hade bara svårt att förstå och såg inte era svar på det sättet som jag tror att ni menade..

Om jag tagit illa upp hade jag inte skrivit mer,,, tagit bort mitt konto här etc,, så.. när jag gör det så vet ni att jag tagit illa vid mej… *skratt*

Nej, men absolut inte,, jag vet ju vad jag menar,, och jag vet hur jag tänker etc etc,, men jag kan inte få fram det på rätt vis. Det är ju jag och jag har lärt mej att leva med det,, även om det i vissa fall blir väldigt frustrerande..

Ni ska se om jag varit på föräldrarmöte i skolan eller hos läkaren och jag kommer hem och från frågan,, vad sa dom??

Eeeeeeeemn nja ja jo men dom sa typ att,,, Jaaaaaaa.?

Det var iaf så dom tyckte att vi skulle göra… -Hur då..? ja men du vet,, sååå där på nåt sätt,, men jag fattade inte riktigt.

Det blir som ni kanske förstår inte så lätt för Johan att fatta vad som hade pratats om… Flört

//Linda

Wichita
9/11/11, 10:04 PM
#51

Finns det något djurslag när hanens ägare betalar honans resaObestämd?

Upp till toppen
Annons: