Annons:
Etikett01-allmänt-skogkattprat
Läst 3626 ggr
aggeelin
2011-02-20 15:17

Hur tung är lagom?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en hankatt som är snart fyra år, Maxen. Maxen är en rejält lång kille och har nu   förstås också blivit ganska tung. Jag upplever inte honom som fet, men det kanske han är? Ni som har koll, hur mycket bör en vuxen hankatt väga? Maxen väger ca 9.5 kg. Vi har haft besökere som sagt att han "min är större och andra som sagt att han är den största katt de sett, och deras reaktioner måste bero av deras erfarenheter.

Är det någon som har koll? Vad bör han väga?

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Annons:
Seerath
2011-02-20 21:06
#1

Det går inte att säga från vikten utan du måste kolla hur hans hull är. Kan du känna ryggrad och revben utan att trycka in fingrarna i fett?

aggeelin
2011-02-20 21:55
#2

Jag kan känna ryggraden och revbenen, Maxen är stor, lång och hög, som pappan är.

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Seerath
2011-02-20 23:39
#3

Men då är det inga problem, då är han helt enkelt stor.

[Hilo]
2011-02-22 07:50
#4

Jisses! Jag tycker min hane är stor, och han ligger på ynka 5,1 kilo Oskyldig

aggeelin
2011-02-22 09:21
#5

#4 Efter att ha sett hankatterna hos "min" uppfödare så låter 5.1 litet - hur är det egenligen tro?

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

MissMikkus
2011-02-22 10:48
#6

Skulle vara intressant att få veta vem denna "jättekatt" är efter. Alltså med Stamnamn

Annons:
[Hilo]
2011-02-22 13:28
#7

#5 Jag vet inte.. Hans pappa är stor, hans bror är ganska stor.. Han är ju bara två år, men tror inte han blir så mycket större, haha.

Nina-R
2011-02-23 19:10
#8

9,5 kg låter väldigt mkt!
Mina föräldrar hade en kastrat som vägde runt 10, S*Ewkalas Beor, kanske ngn här inne som kommer ihåg han, va på mkt utställningar, röd och vit. Han va STOR!! Drog alltid mkt publik till sig. Men även i alldeles för gott hull..  Så en skogis i samma viktklass i normalhull måste va helt enorm!

/SE*Barababelle's

kerstin2181
2011-02-23 23:59
#9

Min ena hane väger 11kg, han är stor, och fet tyvärr, heter hemma här, mattes vita fetto, min fertila hane väger 7,3kg han är slank

Kerstin Carlzon S*Youngun`s

Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

LittleL
2011-02-24 02:08
#10

Så var det då dags för diskussionen "Vikt på vår skogkatt". Lättaste sättet att få fram en "normal" siffra är ju att kontrollväga ett antal katter. Nu behöver vi inte göra det för det är redan någon som har gjort! Skrattande Skogkattslingan hade ett så kallat viktprojekt, där ca 600 katter vägdes så det borde ju ge ett hum om hur stora eller små våra katter är i verkligheten;) 

Vikterna är lägsta - högsta vikt i kg

Vuxna hanar 3,9 - 7,5
Vuxna honor 2,8 - 7
Kastrathanar 2,9 - 9,9
Kastrathonor 3,1 - 6,8
6-10 månader hanar 3,3 - 6,1
6-10 månader honor 2,4 - 4,3
3-6 månader hanar 1,6 - 4,6
3-6 månader honor 1,7 - 3,5

Enligt min åsikt så tror jag dock att det är lättare att få en skogkattägare med en STOR katt att ställa upp på att väga sin katt. Men som ni ser så fanns det INGEN fertil katt som vägde över 7,5kg Flört 

/Sylvia

FruFilur
2011-02-24 11:55
#11

Cool Jag skäms inte ett dugg för våran plutt ; nu är han förvisso inte helt färdigväxt ännu (ett år och åtta månader, och fertil) men just nu ligger han på fyra kg. Men, viktigare tycker jag, är att dessa kg fördelar sig över en välproportionell kropp som faktiskt "väger mer än vad den ser ut för"! Finns i mitt tycke ingen anledning att skryta över en tung katt om det mest bara är fettvikt…

Min grova uppskattning är att han aldrig någonsin kommer att komma upp till fem kg som fertil, han plockade storleksgenen från sin pappas sida (pappan väger idag som kastrat kring 4½ kg lite drygt, så han är större än pappsen sin ändå).
Hans kullbror (som vi också har) plockade storleksgenen mer från mammas sida och väger just nu 6 kg (om inte nåt hg tillSkäms) som go, glad och lite knubbig kastrat, idealt skulle han nog inte väga mer än kanske lite drygt 5½, men han är både lite högre, bredare och längre än bror sin…

Tjänstehjon åt Bröderna Bus

http://bröderna-bus.har.skoj.nu

Upp till toppen
Annons: