Annons:
Etikett02-kattungeprat
Läst 4501 ggr
bumpit
2/25/11, 9:44 PM

Min kattunge

Hej!

Igår fick jag hem världens sötaste tjej, en sköldpadds norsk skogkatt. Som förväntad var hon väldigt blyg och ledsen, hon varken åt eller drack. Idag kom min mamma på besök och till min förvåning sa hon att kattungen inte kunde vara tolv veckor, hon gissade på mellan 7 till 8 veckor… Har ni något tips på hur jag skall göra?

Jag har börjat mata henne ur handen och har med mig henne i famnen hela tiden, nu är hon så säker så att hon somnar i min famn utan problem men ska jag köpa något extra tillskott eller så? Några bra tips?

Annons:
LaSadie
2/25/11, 10:52 PM
#1

Om du har fått henne från en uppfödare så har den gjort fel och skall anmälas (vilket det ska göras vilket som eftersom kattungar inte får lämna mamman förrens tolv veckor). Om du inte fått stamtavla på katten så har du en söt huskatt :)

Om kattungen är under 12 veckor så ska hon genast tillbaka till mamman och så får du hämta tillbaka henne när hon har uppnått rätt ålder.

maximus
2/25/11, 11:51 PM
#2

hejsan

håller med #1

men om nu det inte går att lämna tillbaka kattungen så får du lära den att äta ,du kan köpa babycat torr foder (Royal canin)  och blöta upp det med modersmjölkersättning som du köper på apoteket,

som sagt man får inte leverera en kattunge förrän tidigast när kattungen är 12 v och då ska den vara vaccinerad ,chipmärkt ,vwererinär besiktad och ha stamtavla och har du köpt den av en uppfödare så ska den anmälas och hon ska genast ta tillbaka kattungen så den får vara med mamman tills det är dags att flytta hemifrån vid rätt ålder

lycka till med din kattunge :)

LittleL
2/26/11, 12:48 AM
#3

Om kattungen du köpt inte har någon stamtavla spelar mindre roll i detta läget. Man får inte enligt svensk lag lämna ifrån sig kattungar innan 12 veckor! Men jag förstår att det kanske är svårt att lämna tillbaka den nu. Du får ge den lättsmält mat, t ex nötfärs. Och så babymat så klart! Det ska säkert gå bra! Jag håller tummarna för er!

/Sylvia

LaSadie
2/26/11, 12:56 AM
#4

#3 Svårt och svårt… åk till kattungen till uppfödaren och säg att det är emot svensk lag att kattungar lämnar mamma alldeles för tidigt och hämta hem den när den är gammal nog. Bättre det än att kattungen drabbas av beteendestörningar om man har otur.

[Dreamis]
2/26/11, 10:24 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Jag skulle nog ialf börja med att ta kontakt med uppfödaren och under tiden ge kattungen lättsmält som ovan skrivare har skrivit. Jag skulle tala om för den som sålt kattungen om dessa regler, så inte personen ifråga gör om samma sak.

Sedan ska jag tala om hur min huskatt Savannah fick för beteendestörning pga att hon togs från mamman för tidigt, dock trodde jag att hon var 12 veckor gammal, men har förstått i efterhand att det var hon inte. Hursomhelst är Savannah världens finaste huskatt, dock ville köparen säga att hon var 75 % norsk skogkatt etc, men som tur så förstod jag att det kunde hon inte vara. Hursomhelst så är Savannah idag snart 5 år och hon har ett snuttbeteende som jag tror beror på att hon togs för tidigt från sin mamma. Inte för att det är något farligt beteende och hon har det väldigt bra hos mig med sina vänner, så hon har fått väldigt mycket trygghet. 

Jag önskar dig all lycka med din lilla kisse och fortsätt ge den massa kärlek.

Kram Eva-Helen

Ps. skickar med en bild på min Huskatt Savannah.

bumpit
2/26/11, 10:28 AM
#6

Ja jag förstår att det är emot svensk lag. Men jag kommer att ha lite problem att åka till Hässleholm bara sådär. Testade nötfärs och nu äter hon friskt och börjat leka och spinna. Tack för tipsen.

Annons:
AgnetaB
2/26/11, 11:34 AM
#7

Har du stamtavla på henne?

Upp till toppen
Annons: