Etikett01-allmänt-skogkattprat
Läst 2223 ggr
Mulan
2008-02-09, 18:26

Kattagility..

Hej!

Någon som har bra info om kattagility? Jag börjar bli lite intresserad eftersom vi har en sjumånaders kattkille som har antydan till damp, och som ÄLSKAR att jobba.. Han är mer som en hund än en katt, och apporterar bollar samt kommer till oss o piper om underhållning när han tycker livet är för tråkigt. Kanske kattagility skulle passa honom? Nu pratar jag inte tävling, utan mer för hans eget höga nöjes skull.. Inte lätt alltid att ständigt hitta på nyheter för att behaga lillemannen, och får han inte uppgifter att utföra så hittar han bara på j-skap i form av att plaska vatten över hela köket från vattenskålarna, sno mat på bordet o spela fotboll med mm mm mm.. Förvånad Han är underbar, men energisk, och min erfarenhet har hittills stannat vid lugna, coola skogisar, o så kom denne virvelvind in i våra liv… Skrattande Tips emottages tackamt, de vi redan har är apportering, vipplek, laserpekarlek, gömma godiset och allmänt busande..

Mvh Malin

Arabella
2008-02-09, 19:04

Her er litt info http://www.canis.no/nettbutikk/omtale.php?id=168

eller her http://catagility.com/resources/index.html

Søk på cat agility, clicker training, Karen Pryor… Det er masse info på nettet. Jeg har boken til Karen Pryor, den er kjempebra. Det er også et eget forum (på engelsk) for klikkertrening av katter, husker ikke adressen akkurat nå, men kan finne det ut hvis du er interessert.

iotdis
2008-02-09, 19:45

Jag har en film där en katt går (springer) en liten agilitybana med hjälp av "klicker".Klicker träning passar igentligen katt väldigt bra för katten kan aldrig göra fel utan man belönar det dom gör rätt.Det är härligt och se att katten "förstår" .Mina huskatter lärde jag vinka och sitt,gömma godis är också kul, dom är snabbare än hundarna att hitta godiset.SkrattandeMen där lärde sej katterna utav hundarna.Det är kul att göra något som båda parterna tycker är roligt.Är det något han tycker extra om så kan ha det som belöning.//Gunilla

Starta en egen diskussionssajt!

För föreningen, klubben, klassen, skolan, bloggen, hobbyn, intresset, spelklanen, familjen, kompisgänget, bostadsrättsföreningen, samfälligheten...

Kom igång på några minuter. Gratis förstås!

Mulan
2008-02-09, 20:02

Tusen tack för svaren, ska ägna kvällen åt att läsa på om kattagility då! Skrattande

mvh Malin

Draken
2008-02-09, 20:10

De ska finnas en finsk kattagility klubb som dessutom har hemsida. Kommer dock inte oihåg adressen men finns kanske på dom du redan har fått.

Skickar annars med en bild på en aktiverings tunnel som mina ADHD barn brukar gilla. Finns at köpa på IKEA å så klipper man hål i avskiljarna.
Ofta far dom omkring själv i den men här blev det lite hjälp för att få det på bild :-))

kerstin2181
2008-02-09, 20:14

#4 ha ha, jag brukar låta mina ligga ner, inte på höjden, he he, såg ju riktigt roligt utSkrattande

Kerstin Carlzon S*Youngun`s

Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

Kattfarmen
2008-02-09, 20:47

Oops!

Nu skrev jag en ny tråd istället för att svara på denna.

#4 skrev om aktivitetsleksaken från IKEA.

Den heter FÅNGST och är egentligen tänkt som förvaring av leksaker och mössor o.dyl.

Under 70:- och superattraktiv. Klipp hål i mellanväggarna utom sista botten. Hålen töjs ut en del så ta inte i för mycket från början.

Anna Kattfarmare

LittleL
2008-02-09, 20:49

#6 Klippa hål? Det skulle inte mina katter gilla. Min dotter har en sådan för sina gosedjur, och där i ligger det både en och två katter emellanåt. Perfekt sovplats. Man får dock förstärka översta ringen annars så vrider den sig utav tyngden. /Sylvia

Marie_F
2008-02-09, 20:51

Jag har haft samma problem, ja inte nu längre hon har vuxit upp men tja i 2 år var hon fullständigt odräglig. Underbar men odräglig, hon var överaktiv så till den milda grad att jag tog henne med ut på joggingrunda för att lugna henne. Vi joggade runt, hon bestämde takten i 1½ h och efter det var jag totalt slut och hon? Tja satt i nätet på balkongen som en fladdermus o skällde på de som gick förbi nedanför…

Så fick jag tipset att börja med klickerträning. Och min Dreams var som förvandlad, efter 10 min träning var hon helt utpumpad. Hon behövde hjärnträning ingen fysiskträning…

Det vi tränat är att hoppa upp på en pall, sitta, sitta fint, tass, håll om (dvs stå på bakbenen o hålla om min hand) och hopp, även kom och stanna.

För mig har detta gjort att jag klarat av henne, jag var ett tag helt uppgiven. Hon var totalt under mitt skinn, gjorde allt som hon inte fick. Allt för att få en reaktion från mig eller från de andra katterna.

Efter att jag börjat träna henne så började hon lyssna på mig, för det kunde ju leda till att vi tränade, hon var som en hund. Precis så som du beskriver! Lycka till och hoppas att det ger samma bra resultat!!

Du vet var jag finns så undrar du över ngt så hör av dig! På hemsidan finns mina telefon nummer!

Mulan
2008-02-09, 22:24

Härligt med så mkt bra tips! Tusen tack!! Skrattande 

Mvh Malin

Upp till toppen