Etikettanekdoter-om-din-skogis
WesthKiowas
2007-05-18 19:57

Norge, Den andra resan.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag skrev ju tidigare här på NFO ifokus om vår första Norge resa med katterna, då provade Amiz & Roddan på att vara hotellkatter. Nu har vi gjort vår andra Norgeresa och tänkte därför skriva några rader, inte så mycket om utställningen, utan om katternas förvandling till campingkatter.

Allt började redan hösten 2006 när svärföräldrarna gick och köpte en husbil. De erbjöd oss att låna denna vid tillfälle, något som vi snabbt la på minnet. Framåt vårvintern 2007 blev det dags att leta utställningar i Norge då vår S*IceWood`s Rodrigo varit stoppad i Sverige i nästan 1 år. Han behövde en IP titel för att kunna fortsätta ställas i Sverige.

Efter en koll i utställningskalendern så bestämdes det att Mjøskattens utställning i Hamar skulle bli perfekt. Vi fick även låna husbilen så vi behövde inte bekymra oss boendet. Efter lite planerande så var det dags att den 11 maj styra kosan mot Norge. Amiz & Roddan satt i sina fastspända burar under färden. Vi stannade dock några gånger och släppte ut dem i husbilen så de fick rasta. På toaletten så hade vi placerat deras låda, så de kunde knalla in där under stoppen. På eftermiddagen nådde vi OL-Amfi i Hamar. Där så blev vi väl omhändertagna av arrangörerna. Vi fick campa ca 25 meter från entrén till utställningen, så läget var kanonbra.

Amiz sover på  förarplatsen

Amiz sover på förarplatsen

Fredagskvällen ägnades åt lite pysslande med katterna inför utställningen. Vi tog oss även en titt på hallen som var den bästa vi ställt i, men fattas bara när det var OS hall så sent som 1994. På kvällen efter läggdags så hittade katterna på en rolig lek. Husbilen är byggd så att det är en sovalkov ovanpå förarhytten där matte skulle sova. Husse däremot sov på en säng, ca 80 centimeter under alkoven, där kunde man ju hoppa. Jippi tyckte både Roddan och Amiz som ägnade största delen av natten att hoppa på husse. Jag gillar verkligen våra katter, men att få en 5 kilos skogis på sig en gång i halvtimmen en hel natt är ganska påfrestande.

Interiörbild i OL Amfi

Nåväl lördagen kom och det blev upp tidigt för frukost och incheckning till utställningen. Det var en väldigt trevlig utställning och vi hade trevliga burgrannnar från både Sverige och Norge att språka med, så lördagen gick fort. Resultatmässigt blev det en IP för Roddan som vi blev jätteglad för.

Tillbaks i husbilen så firade vi Roddans IP med fläskfilé och en kall Mariestad, Katterna fick även de lite godis. Det blev en kort kväll för både vi och katterna var trötta. Denna natt begränsade sig även Amiz och Roddan till att hoppa på husse endast ett fåtal gånger.

Roddan balanserar på ryggstödet, skönt att sträcka ut sig.

På söndagen fick vi sovmorgon eftersom katterna inte behövde vara i burarna förrän 09:00. När utställningen väl var igång så knep Roddan CAGPIB, BIV, NOM, gissa om vi var glada. Detta är det bästa resultatet hittills för oss. Amiz däremot kammade noll även denna dag, men så är det. Ibland funkar det, ibland inte. När utställningen var slut så packade vi in katterna i burarna och körde ner till gränsen.

Vi campade vid Morokulien som är ett område på gränsen mellan Sverige och Norge. Där finns det ett monument som restes 1914 till minne av den 100-åriga freden mellan Sverige och Norge.  Det var dock Lennart Hyland och Randi Kolstad som skapade namnet Morokuilien 1959. Detta gjordes i ett radioprogram som var ett samarbete norsk och svensk radio. Området utropades som egen stat, men med begränsad livslängd, en vecka fanns staten Morokulien.

Vi kom dit vi niotiden på söndagskvällen och Amiz & Roddan tyckte det var skönt att slippa sitta i burarna. De for runt i husbilen, något rastlösa efter allt sovande under utställningen. Husse och matte avnjöt en av campinglivets höjdpunkter, kokt korv med pulvermos, nedsköljt meden kylskåpskall Mariestad. Även katterna fick lite godis, men de gick snart till vila. Amiz tyckte att det var bra att sova på förarplatsen. Vi hade lite funderingar på att ta ut katterna i koppel, men när måndagen kom så blötlades dessa planer. Regnet fullständigt öste ner, så det blev en snabb frukost sedan körde vi i sträck ner till Karlskoga. Här fick katterna återigen rasta lite. Något motvilligt gick de med på att gå tillbaks till burarna för de sista tolv milen hem. Väl hemma så tycket nog katterna att det var skönt att vara tillbaks hos Buzzy & Engla som varit hemma med lillhusse och lillmatte. Även kattgården skulle besökas, och det kvickt. Amiz & Roddan hade ju inte varit ute på en dryg vecka efter badet inför utställningen.

Totalt så körde vi över 90 mil och campade tre nätter, och katterna skötte sig exemplariskt hela tiden. Nu har de provat på att vara hotellkatter och campingkatter. Vi får se vad det blir nästa gång.

/Bengan

Elinor
2007-05-19 10:17
#1

Tack för trevlig läsning och grattis till Roddans IP-titel!
/Elinor

SChamuels
2007-05-19 10:27
#2

Tack för du delar med dig av din trevliga historia och grattis till resultaten.

AsKetts
2007-05-22 12:32
#3

Tack för underhållande läsning, synd där på Amiz men vadå, nu måste ni ju göra ännu en trevlig resa. Ni kanske ska med till Östfold-katten i September?

/ Mats  (Jag glömde nästan, Grattis RoddanSkrattande )

Bengan.
2007-05-22 16:04
#4

#3 Jo det kanske vore läge med en ny resa till Norge i september.