Annons:
Etikett01-allmänt-skogkattprat
Läst 1738 ggr
mizzm
2016-08-29 23:44

Utstött katt - mobbning?

Hej! Skulle behöva lite tips och råd angående våra katter då jag och sambon har märkt att det inte riktigt står rätt till. Vi har 3 katter, den äldsta Nisse (huskatt) 12 år och Simba (huskatt) 4 år och Loui (skogis) snart 1 år. Nisse bodde först ensam, sedan skaffade vi Simba som sällskap till Nisse. Simba var lite "trasig" på insidan när han kom till oss, han har förmodligen varit med om något. De har byggt upp ett väldigt starkt band till varandra under åren och är oskiljaktiga, sover ihop, tvättar varann osv. Tyvärr fick vi reda på att Nisse har en tumör som veterinären inte kan göra något åt, så vi förstod att Nisse kommer gå bort förr eller senare. Vi tog då beslutet att skaffa en kompis till Simba så att han skulle slippa bli ensam när Nisse inte längre är med och för att de skulle hinna lära känna varandra ett tag innan. Så kom Loui, han har bott hos oss i ett halvår nu. I början hade de lite gräl osv men nu har både Nisse och Simba accepterat Loui, de äter bredvid varandra. Problemet är att Nisse är trött, vilket naturligtvis är förståeligt med tanke på hans ålder och att han är sjuk och Simba är inte direkt så intresserad av att leka med Loui. Loui har ju massor med energi och vill inget hellre än att busa men när han försöker så fräser ofta Simba och Nisse piper och visar att han inte vill leka. Man ser liksom på Loui att han blir besviken och så går han iväg och leker själv en stund. Det känns som att Nisse och Simba har sin lilla "grupp" och att Loui inte får vara med i den och det gör ju såklart att vi blir ledsna eftersom det var tänt annorunda. Pratade med en i vår kattklubb och hon trodde att Loui behöver en kompis som är lite yngre än Nisse och Simba, som han kan busa med och som har samma energi och vilja att leka. Vad tror ni? Överreagerar jag och sambon eller verkar det vara ett problem? Som det känns just nu så tycker vi synd om Loui som inte får sova i sängen fast dom gör det och som vill busa fast ingen vill..

Annons:
Therese
2016-09-11 13:02
#1

Det där var svårt, visst kan det fungera att skaffa en yngre kompis. Vill ni ha en till katt så kör på det tänker jag.

Men det kan ta en väldig tid för katterna att bli en "flock" och få ett band. Har du testat feliway? Är de kastrerade?

Therese
2016-12-04 15:57
Upp till toppen
Annons: