Annons:
Etikett06-mat-leksaker
Läst 1333 ggr
SFalkbring
7/18/16, 9:49 AM

Plastätare...

Är det fler som har katter som gärna äter plast?

Samson knaprar gärna i sig plastbitar i samband med lek. Han snor dem lite här och där, busar runt och sedan tugga i sig t ex små plastflärpar från olika matförpackningar, silikonarmband, vitlöksskalaren (ett sånt där silikonrör man rullar klyftorna i), osv. Är man inte snabb när man packar upp nya saker sitter han gladeligen och gnager i sig frigolit (den sitter han verkligen och äter på!) och senast i helgen trodde jag han skulle spy upp en hårboll, men upp kom en halv kattleksaksboll i skummplast… så nu är de bannlysta som leksaker här!🥵

Sladdar och liknande är han som tur är inte på iaf!

Annons:
LaSadie
7/18/16, 11:19 AM
#1

Vår Custer älskar att slicka på plast, tur nog så äter han inte på det.

OberonsMatte
7/18/16, 11:23 AM
#2

Ja, en av mina tidigare katter älskade att tugga på hård och "seg" plast. Morgans  specialitet var små pälsklädda skrammelmöss med ett hårt plastskal inuti. Päls, ögon och svans var ingen match att få bort och sedan gnagde han sönder plastskalet till oigenkännlighet. Tops med plastpinne tyckte han också var gott.

Han brukade även slicka/bita/äta på plastpåsar så han hade väl ett ganska typiskt pica-beteende och även om ingen av mina nuvarande katter tuggar på plast på det sättet är jag fortfarande väldigt försiktig med att låta saker ligga framme som Morgan hade ätit upp eller tuggat på.

Morgans efterträdare Moltas äter inte plast utan "bara" skosnören, mysbyxsnören och tunna sladdar… Så nu får småsladdar och kläder med snören aldrig ligga åtkomliga och snörskor måste ställas på hatthyllan.

Om katten gillar att tugga på saker kan det också bero på att det är något med tänderna som behöver åtgärdas, så det kan vara bra att t.ex. låta en veterinär utesluta tandsjukdomen TR /FORL.

Sajtvärd Katter iFokus

Therese
7/19/16, 11:45 AM
#3

Zelda tuggar på det mesta, plast är hennes favoritsmak. Hon tuggar gärna på just plastpåsar, godispapper och sånt.  Man blir lätt rädd över vad hon får i sig. Hon blev ju dålig förra året när hon ätit typ skumplast..

CaptainMorgan
7/19/16, 7:57 PM
#4

Morgan älskar att tugga på gummi och älskar mina flip-flops så köpte en katt-Kong tug leksak åt honom istället som han blev tokig i

Upp till toppen
Annons: