Annons:
Etikett01-allmänt-skogkattprat
Läst 1377 ggr
Therese
2016-01-16 19:17

Katt och hund. (Foder)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Om en månad kommer en hund flytta hem till oss. Vi har passat honom flera gånger då det är svärmors hund och han fungerar bra med katterna. Det jag funderar på är hur man kan göra med katternas mat så hunden inte äter upp den. Vi vill inte ha maten på bord eller bänk. Funderar på att ha någon möbel och göra en kattingång till den.

Hur gör ni som har hund och katt?

Annons:
AnneN
2016-01-16 19:22
#1

Jag har kattens mat i badrummet och en kedja på dörren så katten koms in men inte hundarna.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Therese
2016-01-16 19:23
#2

Okej, det var ju smart. Toaletten känns lite ofräscht hos oss, har en av toalådorna där inne :)

Nenujap
2016-01-16 20:02
#3

Spännande med ny familjemedlem! Nu vet jag inte vad ni har för klösträd, men kanske går det att bygga till nåt på det? Eller sätta upp en hylla bredvid? Så finns det ju matskålar med chipläsare också. Eller ett skåp med kattlucka :)

@Mpajunen på Instagram

Therese
2016-01-16 23:10
#4

Ja verkligen 😍 Ett skåp med lucka verkar väldigt intressant, barf i klösträd kan bli så slabbigt :p Har du något tips på skåp? Jag hittade sådana man kan ha toalådor i men jag tyckte de såg små ut, det ska trots allt få plats foderlabyrint och skålar med barf och även blötmat ibland 😊 Inte alls bortskämda :p

VargenCV
2016-01-16 23:37
#5

Vi har kattmaten på kjøkkenet, og har lært hunden at han ikke får gå inn dit. Har både bløtmat og tørrfor stående fremme, og hunden går ikke innenfor døråpningen, så ingen problemer :)

Therese
2016-01-23 18:11
#6

Ja det fungerar ju det med, han har begränsat utrymme där han bor nu så han är ju van. Jag vet dock inte om jag vill göra det då vi ju bara bor i en trea så utrymmet blir så mycket mindre.

Annons:
kara_murray
2016-01-31 17:15
#7

Grattis!! Vad roligt med en ny familjemedlem!! Skönt att katterna redan känner varandra och är trygga med varandra!! Det kommer att gå jättebra !!

Therese
2016-02-01 14:42
#8

Tack tack tack! :D Det ska bli superkul verkligen! Längtar som bara den!

Therese
2016-02-05 21:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Nu har han flyttat in! Min sambo överraskade mig så när jag kom hem från kvällsjobbet väntade han på mig. Vi har haft massa pusskalas och jag är överlycklig!

kigon
2016-02-06 00:45
#10

Som långsiktig lösning kan ni träna hunden till att inte röra katternas mat. Det gjorde vi, det funkar inte om maten står framme men inga problem när de äter det då han väntar snällt tills de gått ifrån  (o man låter ju inte barf stå framme under dagen direkt) så det kan nog gå 🙂

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

Therese
2016-02-07 17:27
#11

#10 Han har inte ens tittat åt katternas mat än :D Han är lite kinkig med mat, för tillfället i alla fall :P

kara_murray
2016-02-08 20:05
#12

Vilken bra överraskning du fick! Det blev en bra fredag Vad heter han/hon?

Therese
2016-02-08 21:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Det blev en fantastisk fredag, jag vet inte när jag lyckades sluta le :P Här är Jaxon, men i stamtavlan heter han Extra's it's my time

Annons:
kara_murray
2016-02-23 19:24
#14

Sötnos!! Vad tyckte Zelda & Link om att Jaxon bor hos er på heltid?

Therese
2016-02-26 12:06
#15

Link var något stressad när han insåg att Jaxon aldrig åkte hem igen (han har ju bara varit här i korta perioder innan) men nu brukar han ställa sig mot honom och gosa när vi kommer in från promenader även om det bara är lite.

Zelda är avvaktande men tycker det är kul att klappa på honom när hon sitter på bordet och han går förbi. Hon är som vanligt men om han vill vara med och leka får han en bitch-slap från henne än så länge.

Tifa är söt, hon bryr sig inte direkt utan har börjat leka lite med honom till och med :)

kara_murray
2016-02-26 15:28
#16

Haha Tifa är den coola lugna med stora nykomlingar… Skönt att de ändå gillade att få en kompis även om det tog en stund…

Upp till toppen
Annons: