Annons:
Etikett01-allmänt-skogkattprat
Läst 2718 ggr
Therese
2016-01-14 19:29

Hemmagjord "Peewee"

Jag vet att jag någonstans har sett någon som gjort egna "peeweelådor". Med plastbackar som det borrats hål i. Är det någon som gjort detta som kan tipsa om lådor och visa lite bilder?

Annons:
Maleficum
2016-01-14 19:41
#1

Denna blogg har ett inlägg på hur man kan göra http://cuntcat.blogg.se/2014/november/bygga-egen-peewee.html

Inte gjort någon själv men har fundering på det (men så fick jag en "riktig" peewee låda så kändes inte nödvändigt att bygga en själv).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Therese
2016-01-14 22:28
#2

#1 Tack, jag tror det var den jag sett innan faktiskt! Hur tycker du peewee fungerar? Använder du deras pellets eller annan?

Maleficum
2016-01-14 23:03
#3

Har lådan till min kanin och då funkar det inte (eftersom han inte krafsar i lådan på samma sätt en katt gör) men min kompis hade till sin katt för länge sedan och då funka det toppen (med peewee strö) även om man själv kan behöva vara där och "krafsa" lite för bästa effekt.

Till kaninen gör jag så att jag just nu har torv i bottenlådan (har annat material ibland beroende på vad som finns hemma) som suger upp kisset och sen lite hö i övre lådan (han har höhäcken vid lådan också så han drar själv ut hö i den och är van med den känslan under tassarna) för plupparna. Med rätt material i bottenlådan luktar det inte på direkten (vissa material luktar tidigare än andra) och han kan inte rota i det och jag slipper byta det dagligen (mindre strö åtgång, mindre jobb för mig och mindre kontakt med kisset för honom och det blir enbart hö runt draget överallt i huset :P) och bara att skopa ut plupparna i överlådan (vilket är bra då jag kan sortera det olika till kompost eller direkt till landet eller annat).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

SFalkbring
2016-01-15 08:49
#4

Vi har haft en vanlig liten kattlåda med pellets i (inte peewee-pellets utan vanliga träpellets från Bauhaus eller Jula tror jag) parallellt med den vanliga sandlådan, och Samson har under hösten börjat kissa ofta i den. Därför köpte vi en riktig peeweelåda, eftersom det blir lättare att rensa, men den har han nog bara använt en gång… så lådan är ju bra och lätt att rengöra (men man kan få "krafsa" eller skaka lite så allt spån åker ner), förutom att katten just nu inte vill gå på den då 🤪

Therese
2016-01-23 18:33
#5

#3 Ja man måste ju hitta rätt material, undrar vad mina katter skulle tänka om jag la in hö till dem 😃 Bytte din kompis låda sen? Varför i så fall, om du vet det =)

#4  Haha, nej vad typiskt! Jag ska ta och göra mig en egen, modell stor och hoppas att de går på den. Vad kostar den pelletsen och fungerar den lika bra som den "riktiga"?

Maleficum
2016-01-23 20:34
#6

#5 Hon har inte kvar katten längre men hade peewee låda hela tiden hon hade den.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
Therese
2016-01-23 21:49
Nenujap
2016-01-23 22:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#8

Jag blev så himla inspirerad av denna tråden! Så jag gjorde ett försök. Blev klar idag och har bytt en (av tre) låda mot den nya. Än så länge har den inte använts. Kiara har vart och tittat, men balanserar bara runt på kanten. Rafiki har krafsat lite men inte gjort något där. Tror inte att jag kommer kunna byta sand mot pellets i alla lådor, men med lite tur och tid kan jag ha det i en av dem :) Känns oerhört skönt att inte ha lagt 6-700:- på en riktig peeweelåda, när det inte verkar vara populärt.

@Mpajunen på Instagram

Maleficum
2016-01-23 22:02
#9

#8 Nu fick ju jag min låda, men har en av denna variant http://vetzoo.se/peewee-kattlada och den är inte såå himla dyr.

Men den blev riktigt fin den du gjort =D Hoppas dem vill börja använda den!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Therese
2016-01-23 22:15
#10

#8 Din möbel, vart får man tag på den? Snyggt jobbat! Jag ska ta och ge det ett försök :D

SFalkbring
2016-01-24 11:43
#11

#5 Kommer inte ihåg exakt vad den kostar, men de är inte dyra. Jag tror att Bauhaus har billigaste pelletsen, och både 6mm och 8mm tjock (kika på deras hemsida). Men de är billigare än "riktig" peewee-pellets. De fungerar likadant, dvs att de löser upp sig när de blir fuktiga. Jag tycker att de har hållit lukten väldigt bra med (när Samson använde den lådan…). 

#9 Ja en sån låda har jag med!

#8 Snyggt skåp! Är det köpt så eller har du sågat ut hålet själv?

Nenujap
2016-01-24 15:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#12

Än så länge står den oanvänd. Men den får stå ett tag till, så fått vi se. Lådorna får ju att använda till annat om det skulle visa sig att pellets absolut inte går. #10 möbeln är köpt på IKEA. Serien heter Stuva och går att kombinera på massa olika sätt. Jag har två "våningar", men man kan ha bara en eller tre också. Har gjort hålen i sidorna själv och satt en list runt dem.

@Mpajunen på Instagram

Therese
2016-01-24 15:53
#13

Så snyggt! Tror att jag kan ha sett den här innan va? Hålen på sidorna är riktigt snygga, vad använde du till det och vilka lister? Jag ska ta och visa min sambo, kanske kan vi göra något liknande :)

Annons:
Nenujap
2016-01-27 17:04
#14

Tack :)

Jag använde en list med lim på baksidan. Kommer inte ihåg vad den hette. Men man fäster den med värmepistol. 

Om jag skulle göra om det, skulle jag dock köpa kattluckor och sätta dit "stommarna" utan luckor. Eftersom det inte är massivt trä i möbeln, utan ganska mycket luft emellan, var jag tvungen att spackla jättemycket innan jag kunde fästa listen.

Så, om jag skulle göra om det hela, skulle jag lätt lägga några extra hundralappar på kattluckor och använda dem.

@Mpajunen på Instagram

SFalkbring
2016-04-19 14:53
#15

Hur går det för alla med era pelletslådor?

Vi tog helt sonika och plockade bort sandlådan (en helg så vi säkert var hemma om det skulle krisa) och ställde pelletslådan på den vanliga platsen, och det har fungerat sen dess :)

Nenujap
2016-04-19 17:11
#16

Så kul att det funkade för er! Hade hoppats på att det skulle gå här också, men jag gav upp :/ 

Båda katterna gick och tittade på pelletslådan, började gå in, backade sedan ut och gick till någon av de andra lådorna. Kändes tillslut bara onödigt att ha en låda som ingen ville använda. Jag kör vidare med sand, eftersom det är det katterna verkar gilla.

Fick lite tips i min zooaffär om vad man kunde använda som "övergångssand". Får se om jag gör ett nytt försök längre fram. 

Men vill egentligen inte tvinga dem att gå på något de inte gillar. Även om de kanske skulle acceptera det om det inte fanns annat att välja på.

Det var lite samma sak när jag testade parfymerad kattsand. När det bara fanns parfymerat, använde de det. Men när jag satte fram en låda med oparfymerad använde de bara den, oavsett hur skitig och ofräsch den blev.

Vi får se framöver, helt enkelt :)

@Mpajunen på Instagram

Upp till toppen
Annons: