Annons:
Etikett01-allmänt-skogkattprat
Läst 3924 ggr
SFalkbring
2016-01-04 10:05

2 vs. 1 katt?

Vi hade ju egentligen tänkt oss att bara ha en katt, men ha börjat leka med tanken på en till, eftersom vi tror att Samson skulle uppskatta att han en kompis att leka med. Men vi är lite osäkra på om det skulle fungera för oss eller ej. Så nu skulle jag vilja ha era åsikter på för- och nackdelar med att ha 2 istället för 1 katt!

Det jag funderar på är t ex om det blir svårare med kattvakt (enligt era erfarenheter), hur ni löser det om de behöver olika mat, behöver man ha två transportburar i bilen eller kan de dela på en större, hur krångligt är det att gå ut med två katter i koppel? Osv. Alla tankar är välkomna :)

Annons:
Therese
2016-01-04 10:37
#1

Jag har egentligen aldrig haft en katt, bara under korta perioder och mina katter trivs bättre när de är två-tre. De har alltid varandra,! Jag får mindre dåligt samvete av att lämna dem hemma när de har varann, de äter ihop, sover ihop och leker ihop :)

När jag bara hade en katt var det lättare för mig, för kattvakten jag hade då hade en katt och de brukade ha min katt hos dem då. Det blev för mycket när de var två. Jag tycker ändå att det fungerar bra med kattvakter även om det är hemma hos oss. Innan hade vi en som åkte hit två gånger om dagen, det fungerade men var nog inte kul att åka Tuve-Guldheden två gånger om dagen. Nu har jag en granne som har katt och vi passar alltid varandras katter när någon av oss åker iväg.

Våra behöver inte olika mat men äter det ändå så jag har en foderlabyrint med torrfoder och så ger jag barf. De vill inte ha varandras mat så det spelar ingen roll. Tänker du på kattungefoder så finns det t.ex Orijen cat and kitten, det är ju till båda :D

Jag skulle rekommendera två transportburar. Link åkte i samma till utställning och det fungerade men nu är Link så stor att de inte kan dela längre. Det beror på hur stor bur du har. De var lugnare när de åkte ihop.

Två katter i koppel har jag inte testat men för mig skulle det inte fungera, Tifa går på som en hund och Zelda vill inte alltid vara med (Link vill stanna hemma). Det beror nog på individen :)

Nenujap
2016-01-04 15:48
#2

Jag hade också, från början, tänkt mig bara en katt. Jag hade Kiara ensam i ungefär två månader. Men det kändes inte bra. Hon visade tydligt att hon inte ville vara ensam. "Attackerade" när jag började ta på mig skorna för att gå hemifrån, försökte smita ut varje gång jag öppnade dörren och ganska sur på kvällarna om jag varit hemifrån på dagen. Efter två månader köpte jag Rafiki och då försvann alla "problemen" och Kiara kändes mycket mer harmonisk.

Men ni har kanske inte haft de problemen med Samson.

För mig känns det väldigt bra att katterna är två och att de alltid har varandra. Även om de inte alltid är bästa vänner, så behöver de i alla fall inte vara ensamma.

Tänker att två katter nog gör det lättare med kattvakt i hemmet också. Det skulle i alla fall kännas bättre för mig att lämna två katter hemma, med tillsyn, än om det bara var en. På pensionat har de ofta mängdrabatt också. 

Ska man ha två katter i koppel är det nog bra att vara två personer.

När mina katter var mindre kunde de åka i samma transportbur, men de är för stora för det nu. Har istället köpt burar med axelband, så att man ändå kan få med sig båda burarna på en gång. Men har man en riktigt stor bur, antar jag att man kan ha två katter ihop. Jag tyckte själv att mina blev lugnare i separata burar.

Gällande olika mat till katterna har jag också funderat på det (går i tankar om att skaffa en tredje kisse). Kattungar ska ju ha kattungemat, behöver äta oftare med lite extra näring och kalorier. Detta behöver mina, lite smårunda, kastrater absolut inte. Dessutom verkar det som att kattungemat är myyyycket godare än annan mat.

Har sett tips om att ha kattungens mat i en uppochnervänd kartong med tyngd på, så att den inte kan vältas eller flyttas på. I kartongen gör man ett hål som är för litet för de vuxna katterna att ta sig igenom men där kattungen kan gå in och äta när den vill. 

Alternativt kan man bygga ett skåp och sätta kattlucka med chipläsare i. Det finns även matskålar som känner igen kattens chip och inte öppnar sig för någon annan än den maten är till för.

Allt blir ju dubbelt upp med två katter. Går åt dubbelt så mycket sand och mat. Dubbelt så många klor att klippa. Dubbelt så mycket päls att kamma och dammsuga upp. Dubbel kostnad för försäkring. Dubbelt med uppfostran. Dubbelt så många katter i granen… ;)

Två katter som ska kärlek och omsorg i lika mängd, vilket förvisso inte är så svårt att tillgodose eftersom du får dubbelt upp tillbaka också. 

Jag har ALDRIG ångrat att mina är två, även om jag bara tänkte en från början.

@Mpajunen på Instagram

kara_murray
2016-01-04 17:14
#3

Jag har två katter. När jag skaffade Jamie hade jag Minou och lånekatten Gemma. När Jamie var runt året blev han ensamkatt och han trivdes verkligen inte som ensamkatt. Han blev sig själv efter att Lilla Vilhelminna kom nu i november. Och nu när de är två så har de alltid sällskap av varandra och jag kan gå hemifrån med gott samvete. Då Vilhelminna fortfarande är kattunge så äter hon kattungemat men då hon vägrade lämna Jamies mat ifred så blandar jag bådas mat i en skål. Sedan så är det som de flesta skriver dubbelkostnad för försäkring, sand och dubbelt många klor att klippa, kamma och dubbla katter att bada (om man gör det) . Däremot så tycker jag inte att matkostnaderna blir så mycket dyrare. Jag tycker att när man har två katter så äter de när de är hungriga och inte för att de är uttråkade. Och visst kan man gå ut med två katter i koppel, fast inte sammankopplade , men de första gångerna kanske den nya ska vara själv. .. Kattvakt tycker jag har varit lika svårt oavsett om jag har en eller tre katter. . Kattburen, Tja än så länge har jag bara en men fortsätter Jamie växa kommer jag nog bli tvungen att köpa en till eller köpa en större så att jag får plats med båda. Jag har upplevt att mina tidigare katter var lugnare när de var tillsammans. Jag tycker att ha två katter många gånger är enklare och som tidigare skrivare skrev man får dubbelt med kärlek tillbaka! ! Jag har absolut inte någonsin ångrat att jag skaffade två katter.

kara_murray
2016-01-04 17:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#4

Mina två vill alltid vara nära varandra, de äter ihop, busar och myser ihop och sover ihop. Jamie vill alltid ha lite koll på vad Vilhelminna gör och stöttar henne gärna när det gäller bus även om han själv inte deltar.. Spännande att det kanske är en ny liten katt på g. Har ni bestämt er för om ni vill ha en kille eller en tjej? Lycka till med era planer! !

SFalkbring
2016-01-05 10:14
#5

Tack för alla svar!

Anledningen att vi börjat fundera är egentligen inte för att Samson krånglar eller verkar ledsen, vi har inte upplevt samma probem som #2, han sitter snällt inne och väntar när vi går och är överlycklig när vi kommer hem. Men ibland känns det som att han skulle behöva en kompis att få busa och brottas lite ordentligt med :) Och när han träffar andra katter (eller hundar för den delen) så blir han så himla glad och vill bli kompis och leka (vilket inte alltid uppskattas…).

#1 Haha, ja det beror nog säkert mycket på kattindividen hur lätt det är att ha dem ute i koppel :) 

#4 De är så himla söta ihop! Vi lutar åt en kille till, men möjligen att det blir en Maine coon… och helst i någon "grå" variant (blå om jag får välja!). Så det blir nog kanske lite svårt med två stora grabbar i en bur… 😃

Och ja, det blir ju såklart dubbelt med mat, sand, försäkring osv, men det känns hanterbart. Bad blir det bara sällan, kloklippning går snabbt och smidigt på Samson iaf, även om borstning är inte så populärt (men annars får han så mycket hårbollar). Matbiten är jag egentligen inte så orolig för men är lite intresserad av olika lösningar, om det skulle behövas. Samson äter mest kattungemat fortfarande, har fri tillgång till både blöt- och torrfoder men är fortfarande en liten sparris, så skulle han börja äta mer vore det egentligen bara bra :)

SFalkbring
2016-02-04 14:48
#6

Och idag ska vi ha en första träff med en uppfödare som har fått en kull alldeles nyligen… ska bli jättespännande!

Annons:
Therese
2016-02-04 16:20
SFalkbring
2016-02-08 15:00
#8

Och går allt som det ska så kommer Samson antagligen få en liten röd Maine coon-kille som kompis om ett antal veckor! 😃

Therese
2016-02-08 19:52
#9

Åh vad härligt! De är ju såå snygga!

kara_murray
2016-02-08 20:09
#10

Åååh vad roligt! Vad spännande med en ny familjemedlem !! Och maine coon är oxå väldigt vackra!! Samson kommer att gilla att få en lillebror Måste bara fråga, det blev ingen blå katt?

SFalkbring
2016-02-09 13:08
#11

Ja, det känns jättespännande! Jag tror också att Samson kommer gilla att få en busig lillebror :)

#10 Tja, det var ju tanken att det skulle bli en blå, men sen var alla ungar upptagna hos uppfödare ett och uppfödare två fick ingen blå, så då blev det visst en röd på nåt sätt :) Får väl bli en blå som nummer 3 istället… 😃

kara_murray
2016-02-23 19:22
#12

Ja ibland blir det inte alltid som man planerat men röda katter är vackra de med. Samson kommer att älska att få en lillebror

Midtown Magic
2016-02-25 14:42
#13

#11 Det blir aldrig som man tänkt sig ;) Damen på min profilbild skulle ha varit en svartsilvertabby bicolour och blev en blå katt med vitt (förvisso omreggad till bicolour senare när hon blev större och det vita syntes mer) så det var inte ett rätt där.
Lycka till med lillkillen ❤️

Annons:
SFalkbring
2016-02-26 09:30
#14

Nä visst är det så, och ibland känns det lite skönt med :)

Lillplutten är nu 4 veckor och börjar verkligen bli ursöt ❤️ Känns roligt att få följa honom redan från början. Lovar att ni får se honom så småningom (även om han inte är en skogis)!

Och det känns som ett väldigt bra beslut med nr 2 :)

Therese
2016-02-26 12:06
#15

Vad roligt! Ser fram emot att få se honom :D

kara_murray
2016-02-26 15:29
#16

Det ska bli jättekul att få se Samsons lillebror

SFalkbring
2016-03-10 09:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Igår betalade vi handpenning och skrev på tingningsavtal, så nu är det klart! Om 6v hämtar vi den här lilla filuren! 😍

Therese
2016-03-10 11:23
#18

Sötnos!

Vilken fantastisk vår ni kommer få! 😍

kara_murray
2016-03-13 13:05
#19

Åååhhh vilken liten sötnos!! Han ser redan stor ut!

SFalkbring
2016-03-14 09:23
#20

Ja vi har nedräkning, ska bli så himla spännande!

#19 tja han vägen väl 700g och får plats i min hand, så han är inte jättestor än :) Men lär bli om han tar efter pappa… 🤪

Annons:
SFalkbring
2016-04-20 14:41
#21

Två dagar kvar nu! Känns sjukt pirrigt😃 Samson skulle bara veta vad som väntar…

Therese
2016-04-20 16:03
#22

Ååh, du måste uppdatera oss med massa bilder sen! 😀 Så spännande! De två dagarna går nog fort!

kara_murray
2016-04-24 16:51
#23

Så sötnosen har äntligen kommit hem!! Härligt !!!❤ Hur har det gått med Samson? Tycker de om varandra? Vad ska den lilla heta? Och naturligtvis vill jag se några bilder…

SFalkbring
2016-04-25 12:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5
#24

I fredags kom lilla Santos hem (vi får se om han får behålla det namnet eller ej)! Samson var väldigt väldigt nyfiken och tassade efter i svansen på honom och kuttrade konstant. santos är en riktig liten coolig, brydde sig knappt om storebrorsan utan traskade kavat runt och hittade nästan direkt till maten, som han smaskade i sig 😃

Samson är lite intensiv när han träffar en ny katt så Santos fick sova själv inne hos oss första natten så att bägge fick lite paus. De var helt helt slut på kvällen! Men det är inget morr eller fräs, och båda är  kontaktsökande, fast Samson är ju betydligt större och ska visa sig lite dominant ibland, så Santos tycker att han är lite för stor och bufflig ibland. Och ibland ligger han och tvättar lillebror, och lägger man upp Santos till honom i klösträdet så ligger de och myser, och Santos han bara spinner och spinner och spinner ❤️

Så på det hela taget går det bra och jag tror bara det är en tidsfråga innan de har fått ordning på sin relation och har blivit bästisar. Och här kommer såklart lite bilder på grabbarna!

Therese
2016-04-25 13:40
#25

Men gud så sött! Vad härligt att det går så bra! 👍 Det är så härligt att få såna positiva historier, ofta kan det ju fräsas i månader men här bland skogisarna verkar det ju gått bra för alla känns det som 😊

Att de redan sover ihop liksom 😍

SFalkbring
2016-04-25 15:30
#26

Ja, det började bra och går bättre och bättre :) Sen har vi än så länge fått hjälpa till lite på traven för att de ska sova ihop, men när de väl är på samma plats så myser de!

Sen är man ju lite överbeskyddande matte och vill att allt ska vara perfekt direkt såklart 🤪

SFalkbring
2016-04-29 09:05
#27

Här görs det framsteg varje dag! De busar mer och bättre (Samson är mindre bufflig och santos tar initiativ till att busa med) och framför allt lilla Santos vill ligga hos Samson, mysa ner sig i all hans fluffpäls och bara spinner ❤️ Tycker Samson det blir trångt och varmt och byter sovplats följer Santos efter… I natt dissade han tom att sova i sängen hos oss för att ligga på badrumsmattan (värmegolv) hos Samson.

En lustig sak är att Samson har börjat låta annorlunda, förut kuttrade han alltid så gulligt, men nu har han fått ett bräkande läte och låter mer som ett får, eller en anka… 🤪 Någon annan som upplevt att katten bytt sätt att prata?

Annons:
kara_murray
2016-04-30 20:50
#28

Men vad söt !!!❤ Vad roligt att det går så bra direkt !! Roligt för Samson att vara storebror! Och Santos verkar vara cool liten katt. Att Samson är lite tuff mot Santos är ju bara för att visa vem som var där först. Ja jag har haft katter som ändrat röst när någon ny katt kommit in i hushållet.

SFalkbring
2016-05-02 08:45
#29

Ja jag tror Samson tycker det är roligt :) Han tar nästan mest businitiativ! När Santos kommer och ska mysa så ligger han och tvättar lillebror ordentligt. Och Santos är verkligen hur cool som helst! Har inte pipit efter mamma en enda gång, har traskat runt helt på ett helt självklart sätt sen han kom ut ur transporten, och hoppar gladeligen på storebror :)

Aha, har den/de katten/katterna fortsatt låta på det nya sättet eller bytt tillbaka till det gamla? Samson lät som sagt jättegulligt förut och nu har vi börjat undra om det är nåt som fastnat i halsen… så hade varit trevligt om han börjde låta som vanligt igen.

kara_murray
2016-05-07 20:27
#30

Tja det kan hålla i sig men de brukar gå tillbaka till sitt gamla sätt plus det nta sättet..

SFalkbring
2016-06-29 15:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#31

Nu har Zorro bott hos oss i drygt 2 månader, och för det mesta så tycker Samson att det är trevligt med en lillebror. De myser och busar! Men han har en tendens att spela martyr… "jaha, nu tar han min mat, nej nej jag behöver väl inte äta, jag kan svälta… ", "och nu ska han leka med min leksak med, jag får väl sitta och titta på istället…" 😃

Therese
2016-06-30 17:16
#32

Klart den lilla ska veta sin plats :) Gött att det går så bra :D

Zekina
2016-07-03 15:39
#33

Herrejisses så söta de är ihop :D

Ligger just nu i tanken att skaffa en "lillebror" till våran 2åriga dam.
Hon visar inga tendenser på att känna sig ensam eller så, jag jobbar dessutom 3-skift måndag till fredag, så det är sällan hon är ensam hemma. Då min sambo oftast hinner hem innan jag börjar jobba eller 1 timme efter jag åkt.
Men det kan ju vara kul att få leka av sig ordentligt med någon så som bara katter gör ;)

Men det jag tänker på mest är när dom väl ska träffas för första gången.
Släppte ni bara ut den nya eller fick de lukta på varandra genom buren först?
Sen toalåda. Har ni 1 som de delar på eller skaffade ni en till?

SFalkbring
2016-07-11 12:57
#34

#33 Ja ibland är de nästan äckligt söta 😍 Och de kan ju röja runt på ett sätt som man själv inte riktigt kan erbjuda katten. När det var riktigt varmt sov vi nere i källaren ett par nätter och man började undra om det var två elefanter vi har i huset när de drog igång på kvällarna… 😂

Vi släppte faktisk helt enkelt ut lillkissen ur transporten. Men då visste vi sedan innan att Samson alltid är snäll när han träffar andra katter så vi var inte oroliga för att det skulle bli bråk (visst, han kan vara odrägligt närgången, men alltid bara för att han vill leka och umgås). Och det var inte heller några problem.

Toalåda skaffade vi en extra, vilket behövs och är väl vad som rekommenderas tror jag.

Annons:
kara_murray
2016-07-23 14:19
#35

Ååh vad roligt att det går så bra mellan dem! Och såklart att Samson måste se till att lilla Zorro får i sig ordentligt med mat och får leka sig trött precis som en storebror ska göra !!

kara_murray
2016-11-05 15:03
#36

Det hade varit jättekul att få se lite nya bilder på Samson och Zorro ..

SFalkbring
2016-11-08 09:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 6
Förhandsgranskning av bild 2 av 6
Förhandsgranskning av bild 3 av 6
Förhandsgranskning av bild 4 av 6
Förhandsgranskning av bild 5 av 6
Förhandsgranskning av bild 6 av 6
#37

Det ska vi väl kunna lösa :)

Busgrabbarna är väldigt olika i temperament och humör, Samson är den som oftast vill leka och går runt och tjatar och ropar, medan Zorro helst ligger och myser nånstans. Det finns ingen som njuter så mycket av sovmorgon som han! Men är ju såklart med och sprallar och busar med, och det kan gå ganska hårdhänt till ibland! Eller, det ser hårdhänt ut iaf. Men sen ligger de gärna ihop i soffan och tvättas och myser 😍

Samson är över lag lite "förnuftigare" och lyssnar om man säger nej, Zorro struntar fullständigt i vad man säger och älskar att sitta och tassa ner saker från bordet… eller fönsterbänken, eller byrån… eller varhelst man kan tänkas att tassa ner något från😃

Och nu har nog Zorro växt om brorsan, tror han kommer bli en rätt stadig bit när han växt klart. Fast han låter som ett litet marsvin!

Therese
2016-11-16 12:28
#38

Oj, undra vart han kommer sluta :D

SFalkbring
2016-11-23 11:47
#39

Han är på god väg att bli ett ordentligt monster (ett väldigt snällt sådant) 😃 Men pappa katt var inte direkt en liten katt så han har att brås på…

kara_murray
2016-12-23 18:05
#40

Wow så snygga de är!! Man ser verkligen att Zorro kommer bli stor!! Så härligt att de trivs så bra med varandra!!@

kara_murray
2016-12-23 18:06
#41

Vad är det den största skillnaden mellan att ha en skogis och en maine coon tycker du??

Annons:
SFalkbring
2017-01-03 11:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#42

Det är defeinitivt stor skillnad på dem, men sen är jag lite osäker på hur mycket som är rasberoende och hur mycket som är individberoende.

T ex är Samson den som är spralligast, tjatar på att han vill leka, tjatar på att han vill gå ut, han har generellt lite högre energinivå och blir lättare rastlös.

Det bästa Zorro vet är att ligga och sova tätt intill i sängen eller soffan, sovmornar är det bästa som finns!

Sen har jag hört att Maine coons är lite mer "pajas-katter" och även kallas the gentle gigant. Det kan väl stämma så till vida att han ska på och tassa på precis allt! Dessutom sitter han gladeligen med när mina syskonbarn leker och är underlägg till pussel eller hjälper till att bygga lego (fast då blir han anklagad för att äta upp legot så det är mindre populärt). Han tar liksom alltid för sig av allt från leksaker, mat, sovplats osv, och är det saker som ligger utspritt på golvet så blir Zorro oftast anklagad… Men tycker inte om att bli upplyft! Samson kan man däremot bära omkring på i princip hursomhelst.

Samson är aningen mer reserverad, han är inte så gärna med och leker med syskonbarnen och blir ganska lätt undanbufflad av Zorro t ex vid matskålarna. Han är lite mer "ordentlig" i sitt sätt  generellt. T ex om man rasslar med godispåsen så kommer han och sätter sig fint och väntar på en godisbit medan Zorro i princip kan springa ner en eller nästan putta omkull en när han stryker sig runt benen.

De låter ganska olika med, Samson har ett ganska kuttrande läte, inte högljutt, men det hörs tydligt. Zorro piper som ett litet marsvin och är man inte väldigt nära så är det inte säkert att man hör det…

Och så får jag väl passa på att bjuda på en lite sen julbild med :)

kara_murray
2017-01-25 14:10
#43

Vilken härlig beskrivning av dina två vackra pojkar!! Kul att de har sån glädje av varandra och att deras olika sätt kompletterar varandra. Gulligt att Zorro låter som ett marsvin så charmigt!!! Kvittrande som Samson gör är så typiskt för skogisar att göra. Min vilhelminna gör det oxå men hon gör det ganska tyst så man måste stå ganska nära för att höra det. Vad söta de är i sin juldräkt!!!

Upp till toppen
Annons: