Annons:
Etikett05-pälsvård
Läst 2937 ggr
Nenujap
11/24/15, 1:20 PM

Vinterpäls

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hur går det med vinterpälsen hos era katter? Jag upptäckte för ett par dagar sedan att Kiaras päls bara exploderat! Har inte märkt att den kommit, bara att hon inte har fält så mycket det sista. Och då POFF, så var hon ett riktigt fluffmonster :D Kom lägligt inför Ädelkattens utställning nästa helg :) En annan fråga gällande vinter och päls. Blir era katter statiska såhär års? Hur löser ni det? Håller på att bli tokig på alla stötar man får och att det riktigt knastrar om katterna när man klappar dem. Kan ju inte vara skönt för dem heller :/

@Mpajunen på Instagram

Annons:
Torplyktans
11/24/15, 5:16 PM
#1

Det finns två saker man kan göra för att minska problemet med att de bli statiska som har hjälpt jätte mycket hos oss. D

Det ena (och kanske det som gör mest skillnad) är att höja luftfuktigheten i rummet. Man kan börja med att helt enkelt sätta upp en luftfuktighetsmätare som är nästan lika billigt numera som en termometer. Man bli väldigt skrämd och förvånat hur pass låg fuktigheten inomhus är oftast på vintern.  Den ska helst ligger mellan 40-60%  men ofta bli den så låg som 20% eller än värre om det är riktigt kallt ute.  Vi har köpt två stycken lufttvättare / luftfuktare,  en till vardagsrummet och en till sovrummet. Det funkar jätte bra och även vi själva känner att vi bli mindre förkylt och inte har så tor hud och torra läppar.

Det andra är att ser till att inte ha fleece och andra konst/plast material som liggplatser för katterna utan bara ull, bomull mm. Tyvärr ar mycket som säljs till katter (och hundar) gjort av någon sorts konstmaterial. Sen bli det ofta stor skillnad om man har plastgolv eller trägolv / kakel men det kan man ju ofta inte  göra något åt.

www.torplyktan.se

Therese
12/16/15, 2:05 PM
#2

#0 Vilken skillnad! Ser nästan ut att vara två olika katter, men bara nästan 😃

Link börjar bli lite fluffigare nu men inte alls som Kiara! Jag ska se om jag kan ta en bild på honom i morgon. Zelda knastrar ganska ordentligt, speciellt när hon myst in sig i filtarna ;)

OberonsMatte
12/16/15, 9:53 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#3

Min Moltas har sin "vinterpäls" med lång krage under sensommar/höst. I november/december tappar han den och är som korthårigast under vintern. Dock dröjde det några år innan hans krage blev lång på riktigt ens på hösten.  Bilderna är från februari (kort krage) respektive oktober (lång krage).

Sajtvärd Katter iFokus

Therese
12/17/15, 10:58 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Link har fluffet runt om han 😍 Och alltid mjölktrampar han.

OberonsMatte
12/17/15, 11:46 AM
#5

#4 Om några år kommer du kanske tycka att han ser "korthårig" ut på de där bilderna. Link är väl fortfarande ganska ung?

Sajtvärd Katter iFokus

Therese
12/17/15, 11:50 AM
#6

#5 Haha ja, förra året kallades han nakenkatt  så jag misstänker att det blir mer med tiden, han är bara ett och ett halvt än :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: