Annons:
Etikett06-mat-leksaker
Läst 2386 ggr
Linki
2015-11-10 18:39

Hur mycket äter en Norsk Skogkatt första året?

Hej!

Ska snart få hem mina kattungar och ska beställa hem kattmat och då undrar jag, katterna kommer vara nästan 15 veckor när vi hämtar dom och det blir ju bebisfoder dom får. Är det för mycket att köpa 2*10kg som dom har "extrapris" på? Två hanar och bozita torrfoder jag tittat på om det spelar någon större roll :) Tacksam för svar!

Annons:
LaSadie
2015-11-10 19:04
#1

Jag skulle rekommendera att ni ger blötmat som basföda, Bozita blötmat har bäst innehåll och sedan ge torrisar som komplement till blötmaten.

Blötmat har högst näringsinnehåll och så länge man köper rätt märke så är det inget spannmål/mycket lite. Fördelen med blötmat är att de även får i sig vätska som katter normalt har svårt att få i sig då detta brukar regleras i den naturliga födan i form av blod.

Om ni vill ge torrisar så ska ni se över innehållsförteckningen. Man ska ha så lite spannmål som möjligt i maten och så högt fett och proteininnehåll som möjligt. Tyvärr ligger in Bozita så bra i denna kategorin till skillnad från deras blötmat som är på topp. Jag tror att Acana och Orijen har bäst innehåll i torriskategorin.

Bäst är att barfa men det kan vara lita slabbigt om man är känslig 😃

Therese
2015-11-10 19:23
#2

Håller med ovanstående. Ska du ändå köpa torrfoder och det är extrapris så köp två, det tar slut snabbare än man tror. Jag har applaws (spannmålsfritt) och hos mig går ca 7,5 kg åt på tre månader med en och en halv katt. Bozita har sämre innehåll och katterna kommer förmodligen behöva äta mer av det för att bli mätta.

Nenujap
2015-11-10 20:59
#3

I början bör väl kattungarna äta dem mat de är vana vid från uppfödaren? Jag skulle inte köpa så mycket på en gång. Så många gånger jag köpt mat till katterna och de vägrar äta den. Numer köper jag små påsar och testar om smaken går hem, innan jag köper stora påsar. Lycka till!

@Mpajunen på Instagram

Therese
2015-11-10 21:10
#4

Ja det får man ju inte glömma, låta katten bo in sig ett tag innan man eventuellt byter foder och då byta riktigt långsamt.

Linki
2015-11-11 05:19
#5

Ja det är Bozita dom äter där dom bor nu alltså det är därför jag kollar på den :) Så dom kommer båda vara vana vid den maten när dom flyttar in :)

LaSadie
2015-11-11 07:01
#6

Du kan som sagt inleda med Bozita för att sedan fasa över till ett bättre, näringsmässigt, foder. Men två växande katter äter mycket. Zooplus har bra priser om man köper mycket samtidigt.

Annons:
Linki
2015-11-11 21:08
#7

Okej, då köper jag på mig lite då :P Tack för tips om lite annan mat också! :) Har inte haft raskatt innan så vill gärna göra så dom små liven får bra förutsättningar för att leva ett långt liv :)

Linki
2016-02-22 15:20
#8

Hej igen! En fråga till gällande mat bara, de är rätt gasiga av sig ock fiser mycket. Kan det vara pga maten?

Nenujap
2016-02-22 17:54
#9

Gaserna kan absolut bero på maten. Vad äter de för mat nu? Har de varit gasiga länge och när började det? Min ena kan ibland fisa riktigt illa. Inte lika mycket nu som innan. När mina åt mest torrfoder och bara fick blött ibland (någon gång i veckan) brukade hon fisa jättemycket dagen efter det blöta. När jag gav blötmaten mer regelbundet (varje dag) upphörde det. Vissa sorters torrfoder gav också mycket gaser. Hill's funkade inte och inte Applaws heller. Olika magar reagerar olika på olika foder. Så man får testa sig fram. Å andra sidan kan testandet i sig också orsaka problem.

@Mpajunen på Instagram

Linki
2016-02-22 20:14
#10

Okej, ja för det har hållit på så hela tiden vi haft dom så misstänker att det kanske var nått sånt 😜 De käkar mest bozita torrfoder och ibland bozitas blötmat alt typ rå färs 😊 Riktiga äckliga fisar släpper dom! 😜 Haha

Upp till toppen
Annons: