Annons:
Etikett01-allmänt-skogkattprat
Läst 1532 ggr
CaptainMorgan
10/20/15, 12:37 PM

Morgan

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tillbringade gårdagen på Strömsholms djursjukhus med Morgan, åkte in då han sprungit på toa flera gånger plus att vi såg att han hade blod i urinen. Dom kom fram till att han hade en inflammation i urinblåsan och fick metacam han ska äta i fem dagar. Någon som har nån erfarenhet med inflamation i urinblåsan?

Annons:
Silver83
10/20/15, 12:43 PM
#1

Jag har visserligen ingen norsk skogskatt, men har haft det problemet med två av mina katter. Senaste gången det hände gjorde vi precis som du, åkte till veterinären och min lilla kille fick sprutor och mediciner. Ha koll på honom när han kissar, så du ser om det fortfarande är blod i urinen eller inte. Tar han lång tid på sig på "toa"? Normalt sett ska det gå över inom ett par dagar med medicinering, så hoppas att han repar sig snart.

SFalkbring
10/20/15, 1:02 PM
#2

Stackars Morgan! Hoppas han mår bättre snart ❤️

Therese
10/20/15, 2:54 PM
#3

Åh nej :( Morgan får krya på sig! Hoppas han mår bra snart ❤️

Nenujap
10/20/15, 6:59 PM
#4

Usch, det som gör så ont! :( Kiara hade det. Det var lite oklart vad som orsakade det och vad som hörde ihop med vad. Men jag kan ju berätta hennes story. I november förra året började Kiara pipa och jama på ett sätt hon inte gjort tidigare. Ganska snart märkte jag att det var före och efter lådbesök. Hon hade även något mörkt bredvid urinöppningen. Jag lyckades ta ett urinprov och tog det med till veterinären. Det visade sig innehålla bakterier. Alltså en infektion. Där fanns inga tecken på kristaller och inget blod. Eftersom den första antibiotikan inte hjälpte, skickades provet på odling. Det visade sig vara resistenta bakterier, så det blev en ny sort antibiotika. Efter bytet blev hon bra. Hela tiden fick hon även Metacam. Det mörka, förklarade veterinären, kom av att hon hade slickat mycket vid urinöppningen. I februari kom symptomen tillbaka. Urinprovet då visade på inflammation, inga bakterier (inte infektion som förra gången) Inga bakterier, inga kristaller, inget blod. Nu började man fundera över vad som var upphovet till det hela. Det togs blodprover och gjordes ultraljud på njurar och urinvägar. Allt var som det skulle. Men hon hade en inflammation i urinblåsan. Det kan finnas mängder med orsaker till detta. Stress är en vanlig orsak. Men det finns andra också. Kan ha med kosten att göra, det kan vara en brist på ett ämne (kommer inte ihåg namnet) i väggen på urinblåsan. Det kan vara att katten behöver mer vätska. Det är tydligen vanligare bland långhåriga innekatter. Och ännu vanligare om de är lite överviktiga. I Kiaras fall spekulerade de även över om det funnits någon "rest" kvar från infektionen hon haft innan. Fick aldrig klarhet i om det var en rest eller FIC. Av en veterinär rekommenderades nytt foder, veterinärfoder från Hill's. Urinary stress, hette det. Nästa sa att blötmat, vilken sort som helst, vore bäst. Blev också rekommenderad ett kosttillskott som heter Calmurofel. Jag visste inte riktigt vad jag skulle lyssna mest på. Så jag kompromissade och gav blötmat på dagarna och veterinärfoder på natten. Gav även kosttillskottet. Kiara blev helt bra. Men för att få ner henne lite i vikt har jag nu tagit bort veterinärfodret helt. Inget mer torrfoder. Blötmat på dagarna. Kapslarna äter hon inte längre. I och med att jag testade allt på en gång, vet jag inte vad det var som löste problemet. Och det är säkert individuellt, vad som passar olika katter. Men nu äter Kiara bara blötmat, inget torrfoder, inga tillskott och hon mår fotfarande bra. Så det funkar för henne :) Hoppas det löser sig för er!

@Mpajunen på Instagram

CaptainMorgan
10/20/15, 7:55 PM
#5

Vi köpte hills foder och blandar med de andra torrfoderet och köpte även några blötmatspåsar hills, mina får torrfoder på dagarna och blöt på kvällen.. Just nu så är han trött, men är nog medicinen som gör de.. Tack #4 för informationen.

OberonsMatte
10/21/15, 7:27 AM
#6

Jag har varit med om det ett antal gånger. Min birmahona som var ganska stresskänslig fick det upprepade gånger och min skogishane Moltas har haft det en gång. Symptomen var att de började springa på toa och till slut försökte pressa ut några droppar (ibland blodblandade) var de än var någonstans.

Vid några tillfällen hann det gå över av sig själv innan medicin sattes in, men annars försvann symtomen så fort den smärtstillande effekten av Metacam började verka.

Det är förstås väldigt obehagligt för katten att känna sig konstant kissnödig utan att vara det, men annars är det tack och lov inte någon allvarlig åkomma. Ibland har drabbade katter en benägenhet att få åtekommande skov, men i vissa fall (som med min Moltas) händer det bara en gång och aldrig mer.

Sajtvärd Katter iFokus

Annons:
CaptainMorgan
10/21/15, 9:09 AM
#7

Idag på morgonen verkade han må mycket bättre och var ivrig att få sin frukost..

Therese
10/21/15, 9:14 AM
OberonsMatte
10/21/15, 12:11 PM
#9

#7 Härligt att Morgan mår bra igen! Hoppas att det bara var en tillfällighet och att han slipper kisseriproblem nu.
Fanns det förresten något han varit med om i form av stress, rädsla eller oro som går att koppla ihop med att han fick symtomen?

Sajtvärd Katter iFokus

CaptainMorgan
10/21/15, 1:48 PM
#10

det enda som är nytt o en förändring är ju att Zick-Zack flyttat hit med de va ett tag sen.. Annars har jag ingen aning om vad orsaken är..

Nenujap
10/23/15, 8:37 AM
#11

Hur går det för er nu? Jag fick med mig papper med information om hur man kan åtgärda och förebygga FIC. Tyckte det var informativt och bra. Jag hittade samma information på nätet. Framför allt styckena om konflikter och miljöberikning var intressanta. Åtgärdslistan var också användbar och gav mig lite idéer. Här är infon: http://m.evidensia.se/djurkliniken-norrkoping/tips-och-rad/urinproblem-hos-katt Det skulle mycket väl kunna vara nya kattens inflytt som han har reagerat på. Hur interagerar de med varandra? Stress för katter är ju något helt annat än stress för oss människor. Hoppas det går bra för er!

@Mpajunen på Instagram

Lagavulin
10/23/15, 7:21 PM
#12

Min Ragdoll Ragge hade det, stress relaterat Idiopatisk cystit ,, fick det 3 gånger först när min Skogkatt Ran vart riktigt sjuk,, sen dagarna efter jag gatt ta bort Ran och sista gången när Sigge va sjuk,, han gillar inte när nån ä sjuk:) veterinären tipsade mig om Cystophan använde det ett par månader!! Han har aldrig haft problem sedan dess!!

Upp till toppen
Annons: