Annons:
Etikett05-pälsvård
Läst 3369 ggr
Therese
9/15/15, 9:16 PM

Tovor!

Just nu får både SkogisZelda och huskatten Tifa fruktansvärda tovor!

Tifa rakade jag bort en på härom veckan då den satt så hårt och tätt inpå huden. Nu har hon små nästan sammanflätade tovor mellan frambenen, försökt pilla och kamma och klippa men får inte ordning på det. Tifa kan jag göra vad jag vill med, hon fogar sig i det mesta men den/dehär tovorna är bara skumma..

Hon får för övrigt bara längre och längre päls så det kan ju höra ihop med det. Sist hon fick tovor var efter kastrering då hon inte kunde hålla ordning med tratt, och efter det fick man hjälpa henne att komma igång. Men i ungefär ett och ett halvt år har hon skött det själv.

Zelda har fått en tova som är som en korv typ, mellan bakbenen typ. Zelda kan jag inte vrida och vänta på hur jag vill utan hon har en alldeles egen vilja. Idag virade jag in hnne i en filt och försökte greja och nu verkar det som att den är påväg att lossna, men jag fick inte ta den.

Innan har hon inte fått så mycket tovor, det har kommit i manen, såna som är lösa som man bara kan plocka av typ så detta är jag inte direkt van vid alls.

Vad är det som händer? Brukr känna igenom pälsarna dagligen men sen hände väl något för plötsligt var det för sent :/ Funderar nästan på att raka båda katternas magar..

TACKAR GUDARNA FÖR ATT LINK INGa TOVOR FÅR! än…

Annons:
molam
9/15/15, 9:20 PM
#1

JAg har inte kissekatter, men skulle vilja tipsa dig om pälsvård iFokus, där kan du få massvis med bra Tips och ideer! ^^

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

SFalkbring
9/16/15, 11:15 AM
#2

Samson får också lätt tovor nu när han har tratt. Dessutom fäller han massor! Borstar jag dagligen (furminator fungerar bäst) så kan jag hålla det under kontroll. Men han är måttligt förtjust i att bli borstad på magen (oavsett borste/kam).

Har sett bl a tovutredningsspray, spraybalsam för att eliminera tovor och knutar och tovutredare på nätet, men jag har ingen aning om hur bra de är, så jag är också intresserad av tips :)

Therese
9/16/15, 5:46 PM
#3

Tack för tipsen, balsamspray har jag hemma så jag ska ta och se om det kan hjälpa ikväll, återkommer!!

Therese
9/16/15, 7:51 PM
#4

Jag sprayade balsamspray på Tifas tovor, klappade in det och började sen kamma försiktigt, och trot eller ej! Det hjälpte något enormt! Nu tog jag inte allt på en gång för det är jobbigt för henne men jag ska ta resten i morgon. Tack för tipset!

SFalkbring
9/17/15, 12:33 PM
#5

#4 Åh så bra! Vad för balsamspray har du? Känns som bra-att-ha-hemma.

Therese
9/17/15, 1:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Vi har denna, det är vanligt balsam, men vi har blandat ut det så att det till spraybalsam :) Köpte den på Arken zoo i Femmanhuset :)

Annons:
EvaSe
9/19/15, 5:01 PM
#7

Kamma dagligen med kam liknande mirakelkammen.
Om de har mycket underull så kan du ta bort en del med en furminator.
Duscha bort löst hår.

Det blir lättare när de har bytt sommarpälsen till vinterpäls, sen blir det samma visa igen i vår  :)

/EvaS

S*Capsicum´s   www.capsicumcats.se

SFalkbring
9/21/15, 2:14 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Jag gav upp igår och trimmade bort tovorna i armhålorna (fanns lite vid bakbenen med som rök). Kisse är ju redan "förstörd" i pälsen ändå i o m att han rakades på halva halsen för att sätta in sonden i halsen och jag har fått ta bort en del tovor bakom öronen, så jag kan lika gärna ta bort det som behövs. Blev rätt mycket päls… men det syns i princip inte på honom, om man inte tittar precis där jag har klippt.

Therese
9/21/15, 3:12 PM
#9

Vad skönt för honom, och er! Vad använder du för trimmer?

SFalkbring
9/21/15, 3:52 PM
#10

#9 Jag har köpt den här från zooplus. Drivs med ett litet batteri, så den är inte direkt fantastiskt stark så man får jobba lite med stora tovor. Men den är ganska tyst och fungerar tillräckligt bra. Och var billig. Tanken är ju att den bara ska behövas nu under en begränsad tid, så det kändes onödigt att lägga massor med pengar på en trimmer.

Therese
9/21/15, 6:41 PM
#11

Den hade ju ett riktigt bra pris! Så länge det funkar så är väl det toppen! Klart onödigt att lägga mycket pengar på något som ska användas en kort tid.. 🐱

Lagavulin
9/22/15, 1:25 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Min Maine Coon tappar sin päls nu!! Och han får helt galna tovor då, och han hatar att bli kammad så istället för att bråka med han carje dag så rakade jag han!! Och han stor trivs i hans nya look!! Blivit mycket mer lekfull och han kommer tillomed och vill bli klappad :)

Therese
9/22/15, 7:44 AM
#13

Den tanken har slagit oss också, speciellt för zelda. Hon tycker inte jättemycket om att bli borstad även om det går bra en stund, jag kan inte ta allt på en gång. Hon får i sig så mycket päls när hon tvättar sig att hon får upp hårbollar var och varannan dag. Och då använder jag furminatorn var och varannan dag. Vet du vad det kostar på ett ungefär att klippa hos klinik?

Annons:
Lagavulin
9/23/15, 12:59 AM
#14

ingen aning!! jag klippte själv :) vart int snyggt men det vart gjort!!!

Therese
9/23/15, 8:49 AM
#15

Aha! Vi klippte vår förra katt själva en gång, vilken energi hon fick!! Zelda är mer vild än tam vid tillfällen då hon inte vill vara med (kloklippning medicin osv) så det vore spännande :p

SFalkbring
3/23/16, 1:54 PM
#16

Är det fler som ha preblem med tovor just nu? Samson håller nog på och fäller både vinterpäls + babypäls och just nu är pälsen helt hopplös, Det räcker att man kliar honom på magen så har några bitar päls snott ihop sig. Han får extra essentiella fettsyror för att få mindre torr hud och päls, men de gör kanske inte så mkt nytta på den gamla vinterpälsen.

Jag antar att det bara är att kamma på och ha tålamod tills han har fällt klart? Tycker ni det brukar hjälpa att ge en ordentlig shamponering?

Therese
3/23/16, 4:35 PM
#17

Jag har inga större problem med tovorna just nu, men visst släpper de päls! Både Link och Zelda får små mjuka kakor i manen som jag bara kan plocka bort så än så länge har jag tur!

Hoppas hans tovperiod tar slut fort! Ha spraybalsam till hands om det blir jobbigt :)

Torplyktans
3/24/16, 9:43 AM
#18

Det brukar kunna hjälpa att bada och använder mycket balsam sen. Det är ofta första året just som du skriver när de fäller baby pälsen det kan tova sig. Sen brukar det inte tova sig hos vuxna. Pälsen visar ju också olika kvalliter mär katten har varit sjuk mm.

www.torplyktan.se

kara_murray
3/25/16, 3:46 PM
#19

Jamie har varit jättejobbig med sitt fällande av vinterpälsen men efter att jag badade honom så har det varit bättre. Jag rekommenderar att bada katterna för de blir av med mycket av överskottet av päls.

Upp till toppen
Annons: