Annons:
Etikett03-avel-genetik-uppfödning
Läst 1823 ggr
Therese
9/8/15, 1:22 PM

Uppfödare!

Vad fick dig att starta din uppfödning? Har du fött upp andra raser? Du kanske till och med föder upp flera raser?

Vad tycker DU man ska tänka på om man funderar på att bli uppfödare?

Annons:
Wand
9/8/15, 1:44 PM
#1

Vet inte om detta egentligen hör till just detta forum, men jag är uppfödare av rasen cornish rex. Det viktigaste om man vill bli uppfödare oavsett vilken ras det gäller är väl att man har tydliga mål med aveln. Är man bara sugen på söta kattungar så bör man nog inte åta sig ett så stort ansvar. Man bör också tänka igenom huruvida man kan ha råd eller ej, om man har plats och engagemang nog. Vill man avla på färg, typ, mentalitet? Har man eller kan man få tag på bra avelsmaterial? Sedan är det ju viktigt att registrera sig som uppfödare med stamnamn hos ett förbund. På så sätt kan man registrera stamtavlor och få extra support i mycket praktiskt. En katt utan stamtavla får ju inte kallad annat än huskatt.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Torplyktans
9/8/15, 9:43 PM
#2

Det som skiljer Skogisavel från en del andra raser är att de får ha vilken färg och vilket mönster de vill (förutom vissa speciella färger t.e. x lila och choklad) Det är också viktigt att just kunna bortse från färg i aveln och alla Skogisuppfödare har samma gemensamma mål att bevara rasen med sina speciella egenskaper som sitt temperament, sin hälsa, sin fantastiska päls och typ (kroppsbyggnad) som är så väll anpassad till nordisk klimat! Skogisavel är ingen avel där man sätter upp persönliga mål som skiljer sig utan vi jobbar alla ihop åt samma håll. Det är det som har lockad mig att avla på just Skogis! Den underbara gemenskap och toppen samarbete vi uppfödare ha och hur trevligt alla nya bli välkomnat och man hjälper att lära ut allt man kann. Jag kanske ska lägger till att vi började med att föda upp får för snart 10 år sen. En gammal svensk utrotningshotad lantras. Jag har alltid jobbat med växter och pluggat både trädgårdsingenjör och biologi på universitet . Så intresset har funnits länge i genetik, foder mm och när vi flyttat ut på landet och hade plats kom djuren.

www.torplyktan.se

Upp till toppen
Annons: