Annons:
Etikett08-skogkattens-hälsa
Läst 5016 ggr
SFalkbring
8/25/15, 10:50 AM

Min lilla fighter!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Vår lilla älskling Samson råkade ut för en olycka, när vi var en vecka på Cypern. Han lyckades hoppa/ramla ut från 3e våningen över en franska balkong (dörren till sovrummet hade lyckats blåsa upp, eller så har kisse lärt sig öppna dörrar) i onsdags kväll hos kattvakterna, så ett fall på ca 8 m ner på trottoaren.  När de märkte att katten saknades gjorde de allt och lite till för att hitta honom och efter ca ett dygn hade han kommit hemtassande själv och satt och pep lite ynkligt i trapphuset.

Han var skrubbad på nosen och blodig så det blev direkt färd till Blå Stjärnans djursjukhus där det konstaterades uttorkning, shock och att bägge käkbenen var brutna. Han blev opererad och fick sedan under helgen feber, men igår hade den äntligen gått ner så han fick komma hem!!! Det hela har varit väldigt tufft och mer eller mindre traumatiskt för alla inblandade.

Samson har fått en bettskena som ska sitta i 5 - 6 veckor, får inte tugga på hela den tiden utan ska sondmatas och måste därför ha tratt på sig, så han inte råkar riva av sig sonden. Får antibiotika och två sorters smärtstillande. Och massa kärlek såklart!

Men han är en liten fighter som trots allt hittade tillbaka igen och inte bara kröp in under en buske tills det var för sent, trots att han måste haft otroligt ont! Och han har varit jätteduktig och tapper hela tiden hos veterinären ❤️ Nu är han otroligt nöjd att vara hemma och spinner och spinner!

Men det är svårt att ge honom antibiotika, eftersom sprutan är stor och medicinen jättetjock och kladdig, så om någon har bra tips på hur man kan ge den enklare är jag väldigt tacksam! Även tips på hur han ska få hjälp att sköta hygienen när han har tratt hade uppskattats! Han har ett operationssår på halsen - käken, men halva katten går ju att duscha och tvätta.

Annons:
Therese
8/25/15, 11:32 AM
#1

Åh nej, det är min mardröm det :( Vilken tur att han kom tillbaka och kunde få vård snabbt ❤ Hur du ska få i medicinen har jag inget tips, men kan du inte "slicka" honom ren med en handduk?

OberonsMatte
8/25/15, 11:37 AM
#2

Ojojoj, fy vilken hemsk upplevelse både för Samson, er och kattvakterna!!😮

Där ser man hur lätt en olycka kan hända och hur viktigt det är att vara noga med kattsäkerheten och alltid vara förberedd på att olyckor ändå kan ske. (jag antar att han är både ägarregistrerad och försäkrad). Vad hade kalaset kostat om han inte var försäkrad och hur stor del har ni fått betala (hittills)?

Fantastiskt att han sökte sig "hem" även hos kattvakterna! Är han van vid utevistelse över huvud taget?

Jag förstår att det är jobbigt med sondmatningen! Sitter sonden genom nosen eller i halsen? Jag har själv varit med om att ge det genom nosen och jag tyckte att det var hemskt (men min katt var väldigt, väldigt dålig, och Samson verkar ju ändå vara vid gott mod och må bra i övrigt).

Sajtvärd Katter iFokus

SFalkbring
8/25/15, 12:01 PM
#3

Ja det har varit väldigt jobbigt för alla, kattvakterna (sambons bror + familj) har varit helt förkrossade, särskilt barnen.  De hade ju stängt för att han inte skulle kunna råka hoppa ut, men oturligt nog hade dörren ändå gått upp på något sätt. Så det kan tyvärr hända lättare än man tror, även när man är försiktig.

Men verkligen tur i oturen att har kom tillbaka själv och att det "bara" är frakturer och inga skador på inre organ.

#1 "Slicka" med en fuktad handduk kan jag testa! Han tycker det är ganska skönt att bli borstad iaf.

Det är fantastiskt bra att ha ett så stort och välutrustat sjukhus med akuten öppen dygnet runt så nära!

#2 Han är van att gå ute i koppel och har gjort det ett par gånger där, men det är ändå imponerande! Jag var orolig att han skulle få för sig att traska hem istället, de var kattvakterna med, så förutom varenda människa i området där de bor har de även pratat med alla våra grannar och bett dem ha lite uppsikt.

Sonden sitter i halsen, och det fungerar hyfsat, men han sitter och skakar lite så han tycker nog det är sådär. De smärtstillande medicinerna går också ok, det är små mängder, smala sprutor och flytande. Antibiotikan är ganska stor mängd och en tjock spruta som han tycker väldigt illa om och spratlar och protesterar ordentligt. Desstuom är det som en tjock massa som bara lägger sig som en kladd i munnen på honom, som han har svårt att svälja.

Han är försäkrad och registrerad, än så länge är vi uppe i nästa 30 000 med operation, narkos och ca 2 000/ natt på sjukhuset. Men har ska även ct-scannas på torsdag (maskinen har varit trasig…) så att de ska kunna utesluta att käken är ur led eller att det finns andra frakturer vilket kan gå på 10 000, sen ska ju bettskena och sond bort så småningom… Vi betalar bara självrisken upp till 40 000, men det är möjligt att hela kalaset går på mer än så i slutändan. Specialmat och mediciner är ju inte heller billigt.

Samson mår under omständigheterna bra! Han sover mest (men så är han ju lite halvdrogad med), men spinner mycket och verkar generellt mest bara jätteglad att vara hemma.

OberonsMatte
8/25/15, 12:28 PM
#4

#3 Att han hittade hem är fantastiskt, men jag är övertygad om att ni kan tacka koppelpromenaderna för det! Att över huvud taget vara van vid utomhusmiljö (och därigenom ha en uppfattning om hur utomhus och inne hänger ihop) är guld värt när något sånt här händer.

Sajtvärd Katter iFokus

SFalkbring
8/25/15, 4:45 PM
#5

#4 Ja det har du säkert rätt i! Här hemma är jag inte så orolig längre att han inte skulle hitta hem, eftersom vi är ute minst ett par gånger i veckan normalt sett. Men tur att det räckte med bara ett par promenader hos kattvakterna.

Idag fick filuren gå en liten stund ute på altanen, men tror ni inte att så fort jag vänder ryggen till så fångar han en harkrank och tuggar i sig, när han har tuggförbud i 6 veckor… 🤪

Annars har han tupplurat med mig i soffan en stund nu, och trots tratt måste man såklart dela kudde med matte ❤️

OberonsMatte
8/25/15, 5:59 PM
#6

#5 Haha, typiskt med harkranken, men det tyder ju iallafall på att Samson trots omständigheterna är sig själv igen och mår bra.

Angående att hålla honom ren skulle jag nog prova med torrshampo. Det borde vara både enklare för er och mindre påfrestande för honom än att duscha. Att stryka med fuktig handduk då och då är också ett bra förslag och skulle det handla om kortare tid skulle det säkert räcka.

Sajtvärd Katter iFokus

Annons:
SFalkbring
8/26/15, 9:19 AM
#7

#6 Torrschampo låter som en bra ide!

Han fick en liten tvätt igår av rumpa och baktassar, där det fastnat massa kattsand, och det gick bra, men han vill ju så förtvivlat gärna tvätta sig själv så han sitter bara och slickar på insidan av tratten… ser rätt roligt ut iofs när han sitter med baktassen upp och slickar flitigt i tratten! 😃

Annars verkade han lite lite piggare i morse, men annars (kanske beroende på medicinerna) gör han inte mycket mer än lägger sig och sover där man placerat honom, Och spinner så fort man hanterar honom, tom när jag klipper klorna ❤️

kara_murray
8/26/15, 9:44 AM
#8

Stackars Lilla Samson! !! Skönt att det går åt rätt håll iallafall. Vilken änglavakt han hade !!

Torplyktans
8/26/15, 12:11 PM
#9

oj stakas samson, vilken helt otroligt historia! Vilken tur han hade att han klarade det! Och att han kom hem igen! Så skönt att höra att det går framåt!

www.torplyktan.se

SFalkbring
8/26/15, 1:12 PM
#10

Tack för all omtanke! ❤️

Samson har nog definitivt förverkat ett av sina 9 vid det här laget. Men han är en liten kämpe och ger inte upp i första taget som tur är!

Har förresten upptäckt att med lite mat inblandat så slickar han snällt upp antibiotikan från fingret! Frågan är bara hur jag gör imorgon när han ska in på ct-scanning och ska ha fastande mage… ska han ändå få lite mat (ca 1 tsk flytande) med antibiotikan eller ska jag tvångsmata honom med ren antibiotika?

SFalkbring
8/31/15, 3:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Återbesöket gick bra och nu har Samson blivit betydligt piggare! Han börjar tycka tratten är lite störande och klampar runt och försöker ställa till med lite bus! Och är något irriterad över att jag har plockat bort alla bitvänliga leksaker…

Igår fick han äntligen komma ut på en liten första promenad, och gladare kisse får man leta efter! Pga av bandage och matningssond, så passar hans vanliga sele inte om halsen, så kan fick smyginviga en som är en storlek alldeles för stor, men det gick utmärkt ändå :)

Therese
8/31/15, 4:26 PM
#12

Åh sötnosen! Han lär ju inte kunna backa ur selen som det är nu ändå :) Snygg var den!!

kara_murray
8/31/15, 4:27 PM
#13

Skönt att höra att Samson är på bättringsvägen och är piggare! ! Och han har blivit stor eran vackra Samson! :-) :-)

Annons:
ElinLindberg
8/31/15, 6:19 PM
#14

Vilken kämpe han är, kul att höra att han börjar blir bra! Han ser ju väldigt glad ut på promenaden även med den jobbiga tratten:)

SFalkbring
9/2/15, 9:15 AM
#15

Tack vad rara ni är!

#12 Det är en puppia, var halva priset så jag kunde inte låta bli… men den är storlek M, så alldeles för stor just nu. Tanken är att han ska växa i den så småningom.

#13 Tack! Ja han växer, även om han gick ner ett halvt kilo det senaste med olyckan och allt. Men det är ju högt näringsinnehåll i maten han får nu så det börjar han ta igen!

#14 Även om den är lite störande så accepterar han ändå tratten rätt bra generellt, som tur är eftersom den ska sitta på till början av oktober… Och får han gå ut står han ut med nästan vad som helst! :D

Igår var han odräglig :) eftersom matte inte ville gå ut i regnet och alla roliga leksaker är bortstädade, eftersom han inte får tugga på något medan käkarna läker. Men det är ändå ganska trevligt eftersom det ju visar att han är piggare och mer sig själv igen!

Therese
9/9/15, 2:58 PM
#16

Vi hoppas att Samson mår ännu bättre nu, hur går det för honom? Mina tre skickar fluffiga hälsningar 👋

SFalkbring
9/9/15, 3:56 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

#16 Samson mår bättre och bättre tack! Och är ordentligt pigg! Vilkte gör att det är mer jobb att hålla koll på honom… blomkrukorna åker i golvet och han tuggar på allt som kommer i hans väg!😃 Är inte helt lätt att hindra honom alla gånger. Och han tjatar konstant om att få gå ut.

Egentligen är det ju mest trevligt eftersom det betyder att han mår mycket bättre! Men han ska ju ha tratt, bettskena och tuggförbud en månad till.

Men man kan ju iaf busa i lådor även om alla tuggvänliga leksaker är borta…

kara_murray
9/13/15, 10:44 AM
#18

Vad skönt att Samson mår bättre och bättre! !! Det går åt rätt håll. Jamie hälsar att Samson ska krya på sig och att han håller alla tassar att han blir frisk snabbt! !!

SFalkbring
9/16/15, 12:41 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Tack för alla hälsningar och tasshållning!

Nu har Samson fått börja äta själv, och ska bara ha halva matransonen i sonden. Det går utmärkt och ät-maten är tydligen väldigt god! Men den är ju väldigt koncentrerad och portionerna små, så han blir ju inte direkt mätt, även om det är tillräckligt med näring. Vi har numera en konstant hungrig kisse svansande runt benen… Men vi har faktiskt drygat ut lite med att ge mousse blandat med vatten (för att göra det mjukare), så han inte ska vara så hungrig, och dessutom växer han ändå så vikten får gärna gå upp :)

Appropå vikt så var han nere på ca 3.5 kg när vi hämtade honom hos veterinären (han har legat på lite drygt 4 innan), men nu har han ätit upp sig lite och var uppe på 4.2 kg i förra veckan!

Och visst har han snygga "grills" på tänderna (bettskenan som han har för att stabilisera käken) 😃 De ska bort den 9/10, och även om jag tror att han läker bra och verkar inte ha ont eller andra problem, så är jag ju lite rädd att det ska vara något problem…

Therese
9/16/15, 5:45 PM
#20

Åh, det låter ju verkligen jättebra!! Vi håller tummar och tassar här såklart!
Men så jobbigt med hungrig kisse, man tycker ju så  synd om de då..

Annons:
SFalkbring
9/21/15, 12:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4
#21

Tack för tum-och tasshållning! ❤️

Bildbombar lite, eftersom det var härligt väder så fick Trattson komma ut på ordentlig helgpromenad :)

Therese
9/21/15, 12:28 PM
#22

Så härligt! Han är så vacker, även med tratt :D

SFalkbring
9/29/15, 3:57 PM
#23

Tack! :D

Nu är det bara 1½ vecka kvar till återbesök! Och (förhoppningsvis!!) borttagande av bettskena och sond och tratt. Så jag får bjuda på en liten film så länge, jag tycker ju synd om honom, men det ser för roligt ut när han försöker tvätta sig med tratt på…

Therese
9/29/15, 5:34 PM
#24

Nämen sötnosen då! Han försöker ju i alla fall 😀

ElinLindberg
9/29/15, 9:08 PM
#25

Hehe känner igen det dära med tvättande av tratt ser rätt kul ut hehe:)

SFalkbring
10/2/15, 10:04 AM
#26

Ja visst ser det lit tokigt ut 😃 Och man kan tycka att han borde fatta att det inte fungerar efter fem veckor eller så, men så är det inte. Han kan iofs komma åt tassar och svans lite.

Nu på morgonen har vi varit och fått ta bort sonden. Den började krångla för ett par dagar sen, gick att få igenom vatten men inte mat, och igår såg vi att det blivit infekterat, svullet och lite varigt vid ingången i halsen.  Så nu är den borta, tror det är skönt för honom! Och han äter ju ändå bra av sin specialmat så den behövs ju egentligen inte.

OberonsMatte
10/2/15, 10:23 AM
#27

Vad skönt att bli av med sonden! Tycker ni har kämpat på jättebra och det är så roligt att läsa uppdateringarna!🌺

Sajtvärd Katter iFokus

Annons:
Therese
10/2/15, 10:33 AM
#28

Oj då, det lät inget bra! Vilken tur att han kan vara utan den <3

För övrigt håller jag med föregående talare (skrivare) 😃

SFalkbring
10/2/15, 2:34 PM
#29

Vad söta ni är!😍

Det är ju tyvärr vanligt att det börjar växa bakterier i sonder och liknande, så eg inte så konstigt om han fick en liten infektion, men tur att det inte hände förrän vi kunde ta bort den.

Ja det har varit kämpiga veckor, och jag är otroligt tacksam att vi båda har jobb så vi har kunnat jobba hemifrån tillräckligt mycket för att lösa tillsyn, matningar och medicinering. Men Samson är ju vår lilla älsklingsfluff, så det är bara att lösa ❤️

Jag tror att Samson tycker det är skönt att slippa ha en sond i halsen och ett ingångssår och ett par fäststygn på huvudet som kliar.  Men han har varit otroligt tålmodig med alltihop! Nu känns det väldigt skönt att det bara är en vecka kvar med bettskena och tratt och ffa tuggförbud! Finns en ny kattmyntamus som ligger och väntar på honom i skåpet :)

Torplyktans
10/2/15, 6:03 PM
#30

Så skönt att läsa. Jag följer också uppdateringar hur det går får lilla Samson.

www.torplyktan.se

Therese
10/2/15, 8:15 PM
#31

Åååh, bara en vecka kvar, vad skönt för er, och speciellt för Samson!😃

Vilket team ni verkar vara!

SFalkbring
10/4/15, 12:40 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

<3 Samson gillar att vara av med sonden, och då är det mer riskfritt att låta honom vara utan tratt när vi är med, kan säga att han njutit av sin första ordentliga tvätt på 6v!! Och han har inga problem med muntorrhet med tanke på hur blöt han blir ;) Nu sover han gott hos mig i soffan!

SFalkbring
10/9/15, 8:31 AM
#33

Nu är Samson lämnad hos veterinären för återbesök och kontroll. Han ska bli röntgad och bli av med sin bettskena och tratten. Så nu är jag hemma och väntar lite nervöst, men han bör bli klar redan till kl 11-12 iaf. Förhoppningsvis ser allt bra ut, men ni får gärna hålla en tumme eller tass!

Therese
10/9/15, 9:07 AM
#34

Vad härligt! Här håller vi alla tassar och tummar! Så skönt att det går åt rätt håll ❤

Annons:
SFalkbring
10/9/15, 10:39 AM
#35

Tack för tumm-och tasshållning! Fick precis ett samtal att allt gått bra och det har läkt bra! Men fortfarande inget hårdtuggat eller några tuggleksaker på ett tag till. Så jag får hämta honom om en timme ❤️

Therese
10/9/15, 11:08 AM
#36

Fantastiskt! Vilka goda nyheter :)

OberonsMatte
10/9/15, 11:12 AM
#37

#35 Glädjande nyheter att allt gått enligt planerna och att Samson är så gott som återställd igen!👍

Sajtvärd Katter iFokus

SFalkbring
10/12/15, 10:35 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#38

Tack! Det känns otroligt skönt!

I fredags var Samson helsprallig när han kom hem, inte det minsta trött som efter kastreringen. Var på allt och försökte gnaga och brottas med allt han kom över… lite lurigt att sitta i telefonmöte med en katt som attackerar ens tofflor! Han satt och snackade hela vägen hem från veterinären i bilen, hade man förstått vad han sa kan jag tänka mig att han lät som i de youtube-klipp där folk har varit hos tandläkaren och är lite groggy 😃 Men det är 3v till med förbud på att tugga på hårda saker. Han har såklart redan lyckades sno en hård karamell, som han tuggade sönder när jag var ute en sväng… 🥵

Samson fick även en ordentlig schamponering i helgen, och då syns det hur smal han är, så nu har vi satt igång och börjat försöka göda upp honom lite! Pälsen ser ju lite lustig ut efter rakning på ena sidan och lite diverse tovor som fått trimmas bort… men det växer ut :)

Men på det hela taget så har vi fått tillbaka vår vanliga kisse igen, och han är väldigt väldigt glad att få vara som vanligt igen!

kara_murray
10/13/15, 5:54 PM
#39

Vad skönt att höra att det går bättre för Samson och att han mår bättre! !! Det med smal katt i duschen är lite lurigt då skogkatter har så mycket päls så ser de jättetunna ut när de är blöta. .. Men Samson har nog tappat lite efter allt som hänt. Nu är det bara sista biten kvar och det kommer att gå jättebra! !!:-) ;-)

SFalkbring
10/14/15, 9:46 AM
#40

Tack! Ja vi är så himla lättade och tacksamma att allt gått bra!

Jag tror också att det nog beror mycket på att det varit lite tufft den senaste tiden för honom att han är så smal. Och så växer han ju fortfarande en hel del, så energin går väl mer till det.

Men har mår bra, är pigg, glad och har fin blank päls så vikten kommer väl ikapp så småningom :) han har god aptit iaf och har redan ökat till 4.4 kg, vilket är hans toppnotering.

Therese
10/17/15, 3:35 PM
#41

Vad härligt, tänk vad fantastiska de fyrbenta är! Ibland känns det som att de fixar vad som helst 😊

Annons:
kara_murray
11/3/15, 10:03 PM
#42

Har det gått bra med Samson nu? ? Är han helt återställd nu?

SFalkbring
11/6/15, 9:28 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#43

Det har gått bra! Jag tycker att han verkar helt återställd och nu mår bra! Han har sedan förra fredagen inga som helst tugg-restriktioner, och fick till sin stora glädje välja vilken leksak han ville av de undanstoppade godsakerna, han var mycket nöjd 😃

Och han har nog satt igång ett litet väx-ryck igen och har ny vikt-toppnotering på 4.5 kg + att han ser större ut, men fortfarande rätt smal. Pälsen i kragen håller på att växa ut, men han har fortfarande en lite lustig synth-frisyr med ena sidan halvsnaggad…

Linki
11/12/15, 1:31 PM
#44

Har läst igenom inläggen nu och shit vilken änglavakt! Såå roligt att läsa att allt är bra nu! Lilla Samson ❤️ Hoppas han slipper skada sig mer nu och får vara frisk och kry!

SFalkbring
11/13/15, 11:37 AM
#45

#44 Tack! Ja han hade verkligen tur i oturen!

Men jag kan inte nog rekommendera att ha katten försäkrad. Totalt har det väl gått på ca 42 000, så är glad att vi tog det högre beloppet (40 000), för det springer snabbt iväg!

Linki
11/13/15, 7:09 PM
#46

Ja det är ju inte billigt att "laga" en katt :/ Vad har du för försäkring? Har inte fått hem mina missar än men är väl dags att kolla på försäkring redan innan så det är klart sen :P

SFalkbring
11/18/15, 9:24 AM
#47

Vi har Dina Försäkringar, ingen livförsäkring men det högre beloppet på sjukvård (40 000). Det har inte varit något problem i kontakten med dem eller att få ersättning. Tog bara lite tid vid sista besöket eftersom vi gick över 40 000.

Therese
11/18/15, 11:26 AM
#48

Visst är en bra försäkring guld värt! Varför har ni ingen livförsäkring på honom? Vi har Ifs stora kattförsäkring, tror det är 50000 på den, och livförsäkring på Zelda och Link:)

Annons:
Linki
11/18/15, 12:05 PM
#49

Okej så det finns ända upp till 50 000?! Wow.. Hade till 20 000 på vår huskatt och fick höra att det var det högsta :P Therese, kul att dina katter heter likadant som jag vill att mina framtida barn heter 😂 haha! Men hey, det är ju fina namn ;)

Therese
11/18/15, 12:24 PM
#50

Jag hade också 20000 innan men då min förra katt fick fettlever och blev inlagd i tre dygn fick jag betala ca 8000 själv och hittade då IF :) Haha, najs! Ja det är fantastiska namn!

Linki
11/18/15, 12:49 PM
#51

Okej då får jag kolla upp dom med då, tack för tipset! :)

Upp till toppen
Annons: