Annons:
Etikett01-allmänt-skogkattprat
Läst 1036 ggr
Therese
8/23/15, 7:42 PM

Katt tillsammans med kanin = ?

Har ni några erfarenheter om att ha katt och kanin tillsammans?

Eller ja, att sätta in en kanin i en familj med tre vuxna katter. De är ju så mysiga de med 😍

Annons:
Mysan_
8/23/15, 7:52 PM
#1

Jag tror tyvärr inte det är en bra idé. Katter är rovdjur och jag har hört att det kan vara riskabelt att ha dom tillsammans med kaniner då dom är bytesdjur.

Jag låter någon mer erfaren svara.

pernillaoscarsson
8/23/15, 7:55 PM
#2

Jag har mina kaniner tillsammans med mina katter. Har alltid haft. Har aldrig varit några problem. Har både introducerat kattungar för vuxna kaniner och kaninungar för vuxna katter. Visst har kaninerna fått någon enstaka smäll från en tass, men då har de kommit väldigt väldigt nära katten i början. Nu går de tillsammans ute. Kaninerna är i sina hagar och katterna kan hoppa i ifall de vill. Den ena katten myser mer än gärna med dem genom att stryka sig mot dem.

Så absolut fungerar det. Men man får ju ändå hålla full koll på dem de första veckorna. Se på deras kroppsspråk hur de reagerar på varandra.

Therese
8/23/15, 7:58 PM
#3

Det är så jag tänker också, och sambon läste det nyss. Samtidigt vet jag om ett par stycken som har haft både och, så tänkte kolla runt :)

kara_murray
8/23/15, 8:28 PM
#4

Ska ni skaffa ett litet tillskott till katterna, vad roligt! ! Och en kanin vad gulligt! !!

pernillaoscarsson
8/23/15, 9:14 PM
#5

#3 Hur är din katt i vanliga fall? Mycket jaktinstinkt? Kan tänka mig att katter med mycket jakt kommer vara på kaninen en del. I alla fall i början tills den lär sig. Mina katter verkar inte alls vara intresserade av jakt, de kan leka med leksaker ibland men sitter annars bara och glor på mig när jag försöker. De har heller aldrig kommit hem med några möss eller råttor. (kan absolut vara så att de käkar upp bytet på plats och inte tar hem).

Är du osäker på hur din katt skulle reagera så kan du ju prova att vara kaninvakt för någon dag eller så. Dock får du absolut inte lämna dem obevakade då det är minst lika viktigt att se till så att kaninen inte är rädd för katten. Katt är ju som sagt ett rovdjur, och kanin ett bytesdjur. Vissa djur visar sina instinkter mer än andra beroende på arv och miljö.

Jag antar att jag är en av de som haft turen att få djur som saknar sina naturliga instinkter. Gäller även "jakthunden" jag hade. Han hade noll jaktinstinkter. Fråga mig inte vad jag gör med dem.. haha

Therese
8/23/15, 10:42 PM
#6

#4 Jag tror inte det blir så, men skulle vilja ha en 😍 #5 Mina har jaktinstinkten kvar, de får dessutom rått kött till middag och ibland hela byten. Känns som att det är en ganska dålig idé, jag är nog för mycket djurvän för att testa, i alla fall nu när vi bor i lägenhet. Hade vi bott i hus hade det nog varit annorlunda, men jag vill inte stressa ett litet liv i onödan.. Har dock nu fått höra av en kaninuppfödare att katter inte går på de större kanonerna, hennes väger upp emot fem kilo. Vet ju att det kan gå 😛 Det är svårt dethär 😂

Annons:
pernillaoscarsson
8/23/15, 11:49 PM
#7

Att de äter rått kött tror jag inte har någon betydelse. Jag tycker att, om du vill ha en kanin, ska prova. Leta upp en omplaceringskanin som är van vid katter sedan innan. Ställ kaninen i ett rum där det går att stänga om den. T.ex. kök eller sovrummet. När du är hemma så kan du låta dörren vara öppen och katter och kanin kan hälsa på varandra genom burgallret. När du inte är hemma så stänger du dörren.

Märker du att katterna accepterar kaninen kan du prova att ta ut den och ha den i knät i soffan t.ex. Då kan katterna komma upp och nosa närmare på den och vänja sig. När de verkar ok med detta kan du prova att släppa kanin och katter tillsammans i ett mindre rum. Låt katterna gå fram och nosa, få inte panik ifall de smäller en tas på den. När även detta fungerar bra så kan du ha dem tillsammans på större ytor. Men ha alltid koll. Lämna aldrig dem ensamma tillsammans.

Skulle det absolut inte fungera så kan du kolla med säljaren, t.ex. om du köper från något hem, ifall det är ok att lämna tillbaka. Men se då till att kolla detta innan du köper kaninen så att både du och "säljaren" vet vad som kan hända :)

Upp till toppen
Annons: