Annons:
Etikett01-allmänt-skogkattprat
Läst 1781 ggr
SFalkbring
2015-07-20 15:36

Camping med katt?

Sambon och jag har sen semester i år, och vi tänket spendera några dagar tältandes och några även på segelbåt (flytväst ska inhandlas till Samson!). Så jag undrar om någon har erfarenhet av att tälta och/eller åka båt med katt och kan dela med sig av lite tips och erfarenheter?

Samson har än så länge tyckt det varit roligt och spännande när vi åker till nya ställen. Skulle allt bli olidligt jobbigt så är vi inte längre bort än att det går att avbryta campandet/ seglandet :)

Annons:
Therese
2015-07-20 17:13
#1

Vilken lyx Samson har som får följa med överallt , och tycker det är kul!! :) Har dock inga erfarenheter av det, tyvärr.

FruFilur
2015-07-21 02:02
#2

Vi har inte tältat med våra katter, däremot så har vi hyrt en liten ö och bott i vindskydd med katterna (eller rättare sagt, vi människor bodde i vindskyddet, Jansson och Pejst var lite mer hardcore och bosatte sig i lingonriset 50 meter bakom)

Klipper in en liten berättelse som jag skrev till Skogisen-tidningen för några år sedan :

"… utan snus sedan flera dagar försmäkta vi på denna ö…"

 Nej, riktigt så illa tyckte inte de ludna terroristerna att det var, snarare tvärtom!

Vi har lyckan att i vårt närområde finns en liten ö (ungefär 700 meter runt om) som ägs av kommunen, i första hand är den väl tänkt till föreningar/skolklasser, men även privatpersoner kan hyra den… Det finns grillplats, vindskydd och torrdass, men i övrigt är det bara vild natur!

Vi har hyrt den vid två tillfällen, och haft katterna med på camping; första gången bara för en natt, och andra gången för två nätter.

Den första gången vi var där så hade vi väl egentligen inte tänkt släppa dem lösa, men efter att tillbringat en knapp halvtimma med att konstant trassla ut kopplen ur rötter, stenar och snår, och två herrar som alltid ville vara ungefär 20 cm längre bort än vad 8 meter rullkoppel tillät, så tittade husse och jag på varandra och sa "det må bära eller brista, vi släpper dem!" Så vi tog av dem selarna, och efter en uppmaning om att INTE klättra högst upp i en tall tassade Jansson och Pejst iväg tillsammans bort i skogen, och det visade sej senare att de inrättat sitt basläger ca femtio meter bortanför vårt vindskydd. I princip varenda gång vi lockade på dem stack det upp två glada huvuden ur lingonriset och sa "Mjau, här är vi!"

De fick många nya erfarenheter denna natten; Jansson fångade sin första mus och var oerhört mallig för detta, Pejst hade det lite sämre med jaktlyckan men han for lyckligt omkring och jagade nattfjärilar i alla fall…

Året därpå åkte vi tillbaka till ön, och den här gången var katterna mer äventyrslystna och begav sej längre bort än föregående år, plus att de inte höll ihop så som de gjorde första gången… Jansson kom och hälsade på oss i vindskyddet framåt morgontimmarna efter första natten för att bädda ner sig i en sovsäck och tvärsomnade efter nattens hålligång, men Pejst lös med sin frånvaro!

Efter frukost fick det alltså bli skallgång efter Pejst, och vi hittade honom högst uppe på ön under en liten bod där han låg och spann så marken skakade, han var SÅÅÅÅ nöjd över tillvaron, men fram skulle han inte komma! Han fick helt enkelt sova vidare där, i den svala sanden under boden och senare fram på eftermiddagen var både han och Jansson på språng igen ute i naturen!

_De hade mat och vatten nere hos oss, men vi misstänker att de höll sig självförsörjande på sork och möss för det var inte många tuggor tagna ur skålen med torrfoder.
_

En del har frågat hur vi vågade släppa lös dem, och nog nojjade vi lite över risken för ormbett, men vi hade med ett basapotek för eventuella skador, och veterinär var inte mer än en dryg timma bort om något skulle hända. Fatala olyckor kan ju faktiskt inträffa inomhus i trygga hemmet också! Vår största farhåga handlade mest om de skulle klättra högt upp i ett träd och inte komma ner, för det går liksom inte att få ut en skylift till ön.

Men att ha fått möjlighet att se sina skogisar i sitt rätta element, och deras glädje i att få löpa helt fritt, jaga och ”leva ett riktigt kattliv” är fantastiskt, och det uppvägde med råge allt fästingplockande, klurande på hur sjutton man får bort kåda ur pälsen och behovet av en avmaskningskur efteråt!

Tjänstehjon åt Bröderna Bus

http://bröderna-bus.har.skoj.nu

SFalkbring
2015-07-21 09:23
#3

#1 Ja Samson är min lilla äventyrskisse :) Men vi får väl se hur kul han tycker det här med camping och båtar är…
Hans idol (enligt matte då) är Burma the adventure cat (han finns på instagram, fantastiskt häftig!), men vi är inte riktigt så coola än.

#2 Åh vilken härlig ö-vistelse ni verkar ha haft!! Låter helt fantastiskt! Vi kommer troligen mest hålla till på campingar, men förhoppningsvis kan vi hitta bra platsen så han kan ha lite utrymme att traska runt omkring tältet när vi fixar med mat eller liknande. Och även lite lugn och ro.

Lovar att berätta hur det går för oss :)

Torplyktans
2015-07-21 16:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#4

Vi har köpt två flyväster till katt (finns speciellt till katt nu heter kattflytväst Maja från företaget baltic) en mycket bättre passform än till liten hund så köp den även om den kostar ca 100kr mer än till små hundar!

Vi planera att ta med Emil och ev Freja i våran kanu till en liten ö i sjön Unden nära där vi bor (vi kan rullar ner kanuten till vattnet) Vi tänkte de kan vara roligt för Emil att springa fritt på ön medans vi badar läsar etc. men vi har inte kommit iväg än med väder och vind som inte passade när vi var lediga. Här kommer en bild på Kissarna med flyttväst. Vi fick dock köper en storlek större an vi trodde M (3-7kg) borde ha räckt till Emil med 6,5kg men den var för kort över ryggen som du ser på bilden.  Nu har vi två ;-) en storlek M och en i L ( rekommenderas till vuxna Skogis hankatter)

Det var en artikel i Skogkattslingas tidnigen om en Skogis (tro det var en unge som Capsicums hade såld) som seglade med på en båt i Stokholms skärgård tro jag det var om jag mins rätt nu.

www.torplyktan.se

Torplyktans
2015-07-21 16:20
#5

Förresten har Torplyktans Ebba en kattunge vi sålde för två år sen varit med på campingplatser varje år. De hade med sig 2-3 katter till och med. Katterna är vana att var på löplina som sitter fast i marken eller någon annanstans och sen kan dem gå runt lite i och utanför tältet och lägger sig under vagnen när det bli för varmt. Det gick jätte bra tyckte dem. Kissarna verka trivas bättre med den vanda miljön från husbilen än i hotellrum.

www.torplyktan.se

SFalkbring
2015-07-22 08:59
#6

#4 Ja, precis en sån flytväst tänkte jag köpa. Så snygga kissarna är! Och jag håller med om att den ena västen ser kort ut. Min Samson är ju bara 7 månader och väger runt 4kg, så en M borde nog vara lagom gissar jag. Hoppas vädret blir bättre snart så ni kan komma ut!

Och kul att höra att andra har bra erfarenheter av att campa med katt! Vi tänkte också ha någon slags löplina så vi kan ha händerna fria vid matlagning och annat.

Annons:
Torplyktans
2015-07-24 19:33
#7

Kissarna tackar för komplimangen ;-) ! Freja (3år) är ur våran första kull och Emil (2år) ur andra kullen.

www.torplyktan.se

EvaSe
2015-07-25 15:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

#4 Vår capsicum's Stingray, aka Virvla, brukar segla med matte varje sommar. Även kanot, bergsklättring mm och det har funkat fint.

/EvaS

S*Capsicum´s   www.capsicumcats.se

Therese
2015-08-02 18:08
SFalkbring
2015-08-13 16:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#10

#8 Åh härlig bild!

Vi är hemkomna och i slutändan så pep vi iväg själva utan kisse (som hade det mycket bra hos kattvakterna, som inte alls var sugna på att lämna tillbaks honom) och campade i Tyskland, men Samson fick följa med och åka segelbåt. Han är ju hur snäll som helst så det är inga problem att ha honom med, men han tyckte inte alls att det var roligt! Luktar konstigt, låter konstigt, rör sig och massa massa massa hemskt vatten runt omkring! Och på kajen var det alldeles för mycket läskiga typer! Så han låg mest under däck i sin transport. När han var uppe beklagade han sig och undrade vems idiotiska ide det här med segelbåt var! Men det var iaf roligt med änderna som simmade runt båten på kvällen när det var lite lugnare.

Han var mycket nöjd när vi kom till Öland och han kunde tassa runt på stora gräsmattor istället!

Therese
2015-08-13 17:58
#11

Fascinerande katter alltså, det är ju bara coolt!

Upp till toppen
Annons: