Annons:
Etikett07-beteendefrågor
Läst 2004 ggr
SFalkbring
5/25/15, 12:45 PM

Toalettbekymmer...

Jag skulle behöva lite råd. Samson har alltid varit duktig och gått fint på lådan (med ett litet missöde), men efter att vi tänkte vara lite miljövänliga och byta kattsanden till pellets har det hänt flera gånger att man får torka rent golvet på nedervåningen för att han inte vill gå i lådan. Vi provade även med silikatsand (så han har en låda med varje), vilket går bättre, men inte helt. Sen emellanåt går han hur duktigt som helst så det är inte helt konsekvent heller.

Tror ni att det bara är att härda ut och vara snabb att försöka sätta honom i lådan när han verkar behöva gå? Eller är det någon "tonårings-fason" som han kanske växer ifrån eller försvinner när han kastreras (är 5 månader nu)? Eller är det bara att ge upp och gå tillbaka bentonitsanden?

Annons:
Torplyktans
5/25/15, 12:58 PM
#1

Det är ganska vanligt att det inte funkar med pellets. Det är en instinkt hos katten att gräva ner ordentligt och det ska vara mjukt och inte grovt och vasst på tassarna!

Särskild kattungar skulle inte jag rekommendera att försöker ens. Vill du köra miljövänligt finns det numera jätte många enligt mig bättre alternativ som är jätte likt finkornig sand och klumpar samt binder lukt jätte bra. jag sålde en kattunge som dem köpte lite grövre träspån till och han började göra på golvet, byte tillbaka till sand och det gick fint. 

Du kan läsa lite på den här sidan : http://www.supercat.se/kattlador/kattsand-och-stro/

Min favoriter på eco sidan är Ecolife (som sand dammar inte) och Natures calling sand av valnöttskal från applaws. Båda klumpar perfekt och dammar inte samt alla Skogisar här hemma tycket det var ok att gå på.

www.torplyktan.se

ChristineL
5/25/15, 1:55 PM
#2

Det funkar sällan att byta bara sådär. Vi började med att lägga lite pellets i sanden för att vänja dom vid det, sen flyttade vi även över bajs till pee-ween för att det skulle lukta "hemma" för dom. Det var en rätt lång process men man får ta lite i taget.

SFalkbring
5/25/15, 3:17 PM
#3

Tack för tips!

#1 Kanon, jag ska absolut kolla upp dem! Jag tror nog också att det är mest känslan när han gräver han inte riktigt gillar.

#2 Vi har gjort en infasning genom att börja lägga till lite pellets och öka gradvis. Det gick bra till en början med bara pellets, men nu är resultatet ganska blandat och inte övervägande positivt. Helgen gick t ex utan problem men fick börja dagen idag med att torka upp tre högar på golvet…

Vi får kanske helt enkelt vänta med pelletsen tills han blir större och göra om det ännu lite långsammare isf :)

ChristineL
5/25/15, 3:22 PM
#4

#3 - Vår skogis, som alltid varit den som varit duktigast på pee-ween, har sen vi bytte helt börjat lägga en hög inne på toagolvet istället lite då och då. Bara bajs och max en gång i veckan kanske. Även om lådan är nystädad så dom har ju sina idéer helt klart. Så länge det inte är kiss så är jag nöjd för en av huskatterna protesterar ibland och har prickat in både matta, gungstol och docksäng i dotterns rum…

OberonsMatte
5/25/15, 5:47 PM
#5

Mitt råd är att snarast återgå till den sand som katten trivs med. Det är inte att rekommendera att utmana kattens toleransnivå när det gäller en så känslig sak som lådsituationen!

 I värsta fall kan katten utveckla en permanent aversion mot själva lådan och hitta andra, för katten trevligare, ställen att både kissa och bajsa på, och det blir bara svårare och svårare att bryta invanda kiss- och bajsbeteenden ju längre tid man låter det pågå. Väntar man för länge kan det vara för sent.

Sajtvärd Katter iFokus

Therese
5/26/15, 8:58 AM
#6

Om du gärna vill att katten ska gå på pellets hade jag haft en låda med hans vanliga sand och en låda med pellets, då kan han välja vilken han vill gå på och till slut kanske han väljer pellets :)

Annons:
SFalkbring
5/27/15, 9:40 AM
#7

Hej! Tack för alla bra tips!

Vi har återgått till bentonitsand och såhär långt har det gått bra! Han verkade nästan i extas när vi hade hällt upp sanden och han stoppade i tassen och började gräva, såg ut som att han tänkte "men, det är ju så lätt att gräva, och känns så skönt mot tassarna, det är helt fantastiskt! Får det kännas såhär skönt att gräva?!" 😃 Sedan satt  han och bara grävde och grävde så att hälften hamnade på golvet och han verkade tro att han skulle hitta något i botten :) Och såg otroligt nöjd ut!

Men håll gärna en tumme att det inte bara var tillfälligt…

Så nu får det bli sand tills vidare, så byter vi kanske över till något ekologiskt strö av sand-typ nån gång i framtiden. Eftersom det ffa var ekologiskt/ komposterbart vi var ute efter och han verkligen verkar gillar sand.

Torplyktans
5/27/15, 5:02 PM
#8

Vad skönt att höra! Det går säkert bra nu!

www.torplyktan.se

Therese
5/27/15, 7:08 PM
#9

Vad skönt för er! Mina katter hade Öko plus hos uppfödaren, är det vad du testat? Jag hade också velat byta och där är inte katterna problemet, min sambo trampar hellre på smågrus 😂

SFalkbring
5/28/15, 2:47 PM
#10

Tack! Ja det känns otroligt skönt att verkar ha löst sig!

Inbillar mig att Samson är nöjdare och gladare med nu, kanske bara för att vi oroar oss mindre och är nöjdare, eller så är det bara inbillning :) Oavsett är både husse, matte och kisse nöjda och glada!

Torplyktans
5/28/15, 3:04 PM
#11

Det kan säkert stämma att han är gladare nu. Det är ju inte roligt känsla för honom själv att kissa / bajsa vid fel ställe katter är ju renliga djur. Han visade ju så tydligt när han grävde som en tok ;-) hur skönt det känns nu för honom!

www.torplyktan.se

EvaSe
5/30/15, 2:15 PM
#12

Jag har äntligen hittat en sand som både är bentonitfri, ekologiskt hållbar OCH lättgrävd och mjuk för tassarna

http://www.zoo.se/soft-cat-natural-light-9-5l.html

Dessutom fastnar det inte i botten om det är lite kvar som Everclean och liknande gör.

/EvaS

S*Capsicum´s   www.capsicumcats.se

SFalkbring
6/3/15, 1:15 PM
#13

#12 Den verkar intressant! Vi ska vänta med att byta igen, men så småningom, och då är det perfekt att ha bra tips vad man ska kika efter :)

Vi har haft ett "återfall". Ibland går Samson runt och piper och liksom säger att han behöver gå på lådan, men vill inte riktigt göra det själv, och en gång var jag inte riktigt med på att det var det han ville. Men jag tog med kisse och korv upp så fick han iaf gräva ner den i sin låda. Och så mkt beröm efter.

Är det förresten någon som har ett bra tips på vad man ska torka med efter för att det ska lukta mindre intressant (han är alltid på ungefär samma ställe) i förebyggande syfte? Vi har våttorkat med såpa, klorin och även sprayat lite med ättika.

Annons:
ChristineL
6/3/15, 1:27 PM
#14

#13 - Katter dras till klorinlukt så skura lådorna med detta och använd ättika där du inte vill ha kattkiss ;)

SFalkbring
6/4/15, 9:29 AM
#15

#14 Jag visste inte att de gillade den lukten. Då blir det inget mer klorin på golvet! :) Tack!

DjupbackensJosefine
6/4/15, 11:16 AM
#16

Vi har både sand och pee-wee hemma, då får katterna gå på det dem känner för. Har märkt att de gärna kissar i pee-wee lådan och bajsar i sanden så att de kan gräva ner det så att säga. ^^

Therese
6/4/15, 11:17 AM
#17

#14 Det med klorid hade jag inte heller koll på! Ättika är ju super dock! :) Tack!

Torplyktans
6/8/15, 11:32 AM
#18

finns även jätte bra alternativ som verkligen ta bort lukten (scent stop) och bryter ner organiska substanser  utan att det luktar så stark för för varken människa eller katt.

www.torplyktan.se

EvaSe
6/8/15, 6:14 PM
#19

Håller med Andrea om att ScentStop är super att ta bort lukt!

Finns här t.ex.

/EvaS

S*Capsicum´s   www.capsicumcats.se

SFalkbring
6/23/15, 12:36 PM
#20

Hej! Tänkte bara hälsa att vi inte fått några mer återfall :D
Vi skurade hela nedervåningen med ättika (luktade ganska skarpt!) och har kunnat ha alla rum öppna och att Samson springer hur han vill där. Så TACK för alla bra tips! Det blir nog byte till miljövänligt strö såsmåningom, men inte än på ett bra tag.

Annons:
Therese
6/23/15, 12:59 PM
#21

Fantastiska nyheter! Go Samson !!

Upp till toppen
Annons: