Annons:
Etikett06-mat-leksaker
Läst 1174 ggr
Therese
2015-05-20 10:12

Vad utfodrar du katten med. Vegan - Kött.

Vilket foder ger du din katt? Berätta gärna varför.

Annons:
Therese
2015-05-20 10:13
#1

Lite bra fakta :)

"Rovdjuret
Att katten är ett rovdjur betyder att den är anpassad till en kost som innehåller mycket protein men bara lite kolhydrater. Många av kattens bytesdjur innehåller dessutom mycket fett.

Katten är varken fysiskt eller kemiskt rustad för att hantera kolhydrater: Den har fel sorts tänder och käkar, för liten magsäck och för korta tarmar. Den saknar fler av de enzym som bryter ner kolhydrater och har inte ett tillräckligt väl utbyggt system för att reglera de svängningar i blodsocker som uppstår när det är kolhydrater i maten. Rovdjur är byggda för att ha en konstant blodsockernivå." - http://www.kattstatus.se/sida50.html

http://www.catinfo.org/docs/SwedishTranslation2-10.pdf

Jag tycker om djur och jag har katt,  för att katten ska trivas så bra hos mig som möjligt vill jag ge katten de bättre förutsättningar till att må bra hos mig.

ChristineL
2015-05-20 10:17
#2

Torrfoder, Orijen i första hand, blandat med Hills Metabolic.

Jag är intresserad av att barfa men har inte läst på tillräckligt, och det känns lite komplicerat med tre väldigt olika katter. Jag vet att Orijen är ett bra torrfoder, och Hills Metabolic blandar jag i för att hålla ena kissens mage i skick. Han är jättekänslig vid förändringar.

Fridaaaa
2015-05-20 10:24
#3

Nu har jag inte skogkatt men mina andra två ger jag:

Findus: Mjau & bozita blötmat, ibland spannmålsfritt torrfoder
Freya: JW blötmat. (hon tål inte kyckling).

Aldrig veganfoder, katter är köttätare. Om katten är allergisk så ja ok men extremt ovanligt. Vill man inte ge kött ska man inte ha katt enligt mig

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Therese
2015-05-20 10:33
#4

#3 Detta är menat till alla katter, så det är ok! :D

Fridaaaa
2015-05-20 10:39
#5

#4 👍

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Therese
2015-05-21 22:16
#6

Heey, ni som sagt " Annat alternativ", jag är nyfiken!!! :)

Annons:
EvaSe
2015-05-22 19:00
#7

Mina 4 får dela på 100-200gr BARF( enl konstens alla regler, Dvs 50%kött, 15%hjärta,5%lever, olika inälvsmat mm resterande 30% + jod och benmjöl/äggskal), 2-3 mål mat är Bozita + en liten del Orijen/Caragan/Carnia Lynx torrfoder. Jag hoppas kunna utöka BARF-delen vartefter de vill :)

/EvaS

S*Capsicum´s   www.capsicumcats.se

Torplyktans
2015-05-23 11:05
#8

Jag blandar också Blötfoder olika sorter  (lite barf kommer senare)   sen Orijen ibland andra likvärdiga torrfoder. Lite olika till olika katter (6st) några är fertil, unga några kastrerad tjock, nån gammal.

www.torplyktan.se

OberonsMatte
2015-05-23 12:08
#9

Jag ger mina katter (2 Norska skogkatter, 1 Ragdoll och 1 Helig Birma):

Fri tillgång till torrfoder (Royal Canin Hairball Care ).

Blötmat 2-3 ggr per dag (portionspåsar eller portionsburkar), t.ex. Gourmet Gold med sås eller mousse, Gourmet Perle-påsar, Sheba-burkar eller påsar, Whiskas med sås-påsar.

Jag tror på fri tillgång (särskilt när man som jag har flera katter och det är viktigt att undvika all anledning till att det uppstår konkurrens kring resurser). För fri tillgång passar torrfoder mig bäst och sorten har jag valt eftersom det är den sort alla katterna gillar och kan äta utan att bli dåliga i magen och den sort som hjälper Rubens hårbollar att passera tarmen.

Blötfoder ger jag så mycket som möjligt, men eftersom jag är expert på att skapa kräsna katter är det bara vissa sorter som äts, och ändå får jag ofta slänga det mesta. Jag har fullt sjå med att gissa vilken sort som är populärast för dagen och det är bara de dyraste och minsta förpackningarna som det ens är värt att försöka med.

Sajtvärd Katter iFokus

Upp till toppen
Annons: