Annons:
Etikett07-beteendefrågor
Läst 2551 ggr
Nenujap
4/26/15, 9:05 AM

Katter och stress

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Frågor om STRESS HOS KATTER

Varnar för ett ganska långt inlägg, men tror det är värdefullt med mycket info. Nämner att det finns några frågor längst ner i inlägget som hemska gärna skulle vilja ha svar på :)

Jag har två kastrerade honor. Innekatter.

En veterinär sa, tidtagare i våras, att min ena  katt hade stressrelaterade urinvägsproblem, idiopatisk cystit. Hon har aldrig haft några stenar eller kristaller i urinen och ultraljudet de gjorde senast visade inget konstigt, varken på urinvägarna eller på njurarna. Hon har alltid skött lådan perfekt men när hon var sjuk, pep och gnydde hon vid lådbesöken och visade på så  sätt att hon hade ont. 

Hon har varit frisk ett tag nu, alltså inga pågående besvär nu . Men jag kan inte sluta tänka på detta med att det är stress som orsakar det och att det i så fall kommer tillbaka.

Jag själv känner mig tveksam till om det med "stressrelaterat" kan stämma.

Jag fick med mig en massa papper från veterinären om hur jag kunde anpassa mitt hem. Tillräckligt många och tillräckligt rena lådor, tillräckligt många matplatser, tillräckligt många sovplatser. Klättermöjlighet, utsiktsmöjlighet. Lek och aktivering. Stimulera jaktinstinkter. Kattkompis. De vanligaste grejerna. (Som jag för övrigt redan har hemma)

Lådor, liggplatser, utsiktsmöjligheter och leksaker finns det gott om också. Jag själv engagera mig i lekandet mycket också. Minst en halvtimmes intensiv lek morgon och kväll och flera kortare lekstunder under dagen. Brukar även få in en kvart klickerträning med katterna var för sig. Kelas och gosas görs så klart ofta med.

Veterinären sa att en kattkompis oftast är bra, men att det ibland uppstår konflikter om vem som är högsta hönset. Där fanns även en beskrivning på hur den dominanta katten betedde sig och hur den hotade (i brist på bättre ord) och därmed stressade katten betedde sig. 

Här är det tvärt om, i så fall. Katten med urinvägsproblem är den dominanta, alltså inte en hotad katt.

Självklart brottas mina två katter ibland. Men det är på lek. Aldrig fräsanden eller morranden. Efteråt lägger de sig gärna tätt intill varandra och hjälps åt att tvätta av sig. Så det känns väl inte som att det är någon särskilt stor osämja dem emellan. 

Jag tycker inte att någon av mina katter visar några direkta tecken på stress. 

Någon med liknande erfarenhet?

Så jag undrar om problemen med urinvägarna kan bero på annat? 

Och så undrar jag vad för mer grejer som skulle kunna orsaka stress för katter?

Lägger upp detta i alla kattforum jag är med i, i hopp om att få många svar.

@Mpajunen på Instagram

Annons:
Midtown Magic
4/26/15, 9:22 AM
#1

Det låter ju som att båda katterna har ett harmoniskt liv. Har det hänt något särskilt på sistone eller har det blivit någon förändring hemma som hon kan ha reagerat på? 

En av mina katter fick diagnosen stressrelaterad urinvägsinfektion, fast när vi var tvungna att åka in två dagar senare igen så visade det sig att det berodde på bakterier.

Nenujap
4/26/15, 9:36 AM
#2

Hon har haft det två gånger nu. En gång i höstas och en gång tidigare i våras. I höstas hittade de resistenta bakterier i urinprovet så hon fick testa två olika antibiotikasorter. Senaste gången hittade man inga bakterier, bara inflammationsceller i urinen. 

Då tog man även blodprover och gjorde ultraljud på urinvägarna och njurarna. 

Inget konstigt hittades då. Så de sa att det var stressrelaterat och föreslog att jag skulle göra en del förändringar/berikningar i katternas miljö. Men det som de föreslog hade jag redan gjort för länge sedan.

Har inte heller kunnat hitta några "utlösare". Inget utöver det vanliga i vardagen. Inte kunnat koppla det till något, utan det har bara kommit från ingenstans…

@Mpajunen på Instagram

Therese
4/26/15, 10:23 AM
#3

Jag hade en katt som blev stressad, hon slutade äta och fick fettlever. Hon fick tyvärr tas bort i höstas, så problem med urinvägarna har jag ingen erfarenhet om,

Men.När jag tänker urinproblem så tänker jag vätska. Katter är inte så bra på att dricka så mycket som de behöver då de saknar törstreflex. En katt ska dricka 0,5dl vatten per kilo katt på ett ungefär om dagen. Om katten äter blötmat, färskfoder eller barf får katten i sig bra mycket vätska genom fodret. Senare kan jag ta fram en länk om du vill.

En katt som inte får i sig tillräckligt med vätska sköljer inte igenom urinvägarna ordentligt, och då blir urinen koncentrerad och det kan bildas bakterier.

 Jag hoppas din katt mår bra snart! För det låter inte som att katten är speciellt stressad :/

Nenujap
4/26/15, 10:52 AM
#5

Tack så mycket! Therese, antar att du är samma Therese som skrivit på fb också :) Talat för dina svar där med. Mycket intressant länk, men mina kissar äter nästan bara blötmat redan. De har en vattenfontän och ett par extra vattenskålar samt varje gång de går med in på toa startar jag kranen där och så leker de med vattnet och dricker där med :) Katten mår jättebra nu :) Jag bara hoppas hon får fortsätta med det 🌸

@Mpajunen på Instagram

Therese
4/26/15, 10:56 AM
#6

Jajjemen, viktig info :) Ja jag läste det, så tyvärr har jag inte fler tips :(

Hoppas hon håller sig frisk :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: