Annons:
Etikett01-allmänt-skogkattprat
Läst 2506 ggr
Bästakompis
4/18/15, 7:52 PM

Tassar med simhud

Har alltid haft huskatter men nu har jag en liten kille som har norsk skogkatt i sig fast han är korthårig. För skojs skull läste jag lite om rasen. Upptäckte att mycket av det som beskrivs stämmer in på min katt. Att han klättrar ner med huvudet före var en grej som jag la märke till när han kom till oss. Att han pratar mycket var något som förra ägaren beskrev, men jag har faktiskt en annan huskatt som kuttrar lika mycket utan att ha minsta skogis i sig. Fast min blandis har ett speciellt pipigt kuttrande som han använder sig mycket av. Sen att han inte stressar upp sig över något och lätt accepterar andra katter stämmer också. Och så har han lite sneda ögon och lång näsa. Kort men liksom kraftig päls. Väldigt lång och kraftig svans som räcker ända till nacken. Nu undrar jag över om ett annat drag också är rastypiskt - att han har så mycket hud mellan tårna? Typ mycket mera "simhud" och päls än mina andra katter har haft. Min andra huskatt somär exakt lika gammal har helt andra tassar, mycket mjukare och rörligare, hon kan spreta med tårna hur mycket som helst och landar mjukt när hon hoppar medan skogisblandisen dunsar ner. Typiskt för rasen?

Annons:
Therese
4/19/15, 12:32 PM
#1

Jag känner igen det du skriver, men det är väl mest för att de är så mycket större :) Min hankatts tassar är lätt dubbelt så stora som min huskatts tassar, och han är inte ens vuxen :p Och det dunsar om honom med haha.

Torplyktans
4/19/15, 12:58 PM
#2

Ja det tro jag också det skulle kunna vara för att dem är så mycket större! men jag har aldrig set det eller tänkt på det så som du skriver :-) skulle behöver se en bild för att kunna jämföra med mina men det är ju säkert väldigt svårt att fota.

www.torplyktan.se

ChristineL
4/19/15, 2:01 PM
#3

Jag känner inte igen det där med att dom skulle klättra ner med huvudet först, det är iaf inget som min gör :P Och han är ändå väldigt speciell, jag kan säga direkt att jag aldrig kommer hitta en annan katt med så fantastiskt temperament som han har, det går inte att beskriva!
Sen så är han smidig som en katt och klumpig som en elefant på samma gång, ligger han på fönsterbrädan kan han plötsligt ramla ihop i en hög på golvet. Och han är absolut mer pratig än mina huskatter, och pipig när han pratar.

Torplyktans
4/19/15, 3:11 PM
#4

Jo med huvud neråt klättra Skogisarna här också 🙂

www.torplyktan.se

OberonsMatte
4/19/15, 4:11 PM
#5

Mina Norska skogkatter har inte någon extra simhud mellan tårna och de klättrar ner från träd precis som mina andra katter gör. Osäkert och ogärna i början, oftast med huvudet först vilket inte funkar så bra. Så småningom lär de sig att det smartaste och säkraste sättet är att vända på sig och klättra baklänges.

Sajtvärd Katter iFokus

Upp till toppen
Annons: