Annons:
Etikett01-allmänt-skogkattprat
Läst 956 ggr
Mmaryy
4/16/15, 3:49 PM

Dålig mage?!

Precis när min katt gjort nr 2 i sin kattlåda så luktar det nå fruktansvärt illa, till och med så min sambo får kvälvningar (han är dock lite känslig), så de har blivit ett litet problem.. Hon äter hills science plan torrfoder.

Är detta normalt eller kan det vara någonting fel på hennes mage eller foder eller någonting annat?

Annons:
MonicaLagerquist
4/16/15, 3:55 PM
#1

Testad för parasiter?
Nyligen bytt foder?

Stolt ägare till fem La permer

Mmaryy
4/16/15, 3:58 PM
#2

Hon har nästan jämt gått på science plan, pendlat lite mellan indoor cat och kastrerad sorten.. i korta perioder har hon ibland fått purinas foder..
Kan det vara därför?

Mmaryy
4/16/15, 3:59 PM
#3

inte testad för det.. får nästan boka tid hos veterinären om det skulle kunna vara så? Men hon är väldigt pigg och busig, äter jäättebra och bajset ser bra ut..

Rumblebee
4/16/15, 4:00 PM
#4

Snabba fodrtbyten kan ge dåliga magar. Har du provat ett kvalitetsfoder utan spannmål, alternativ blötmat?

Mmaryy
4/16/15, 4:01 PM
#5

Nej det har vi inte.. vad är det för märken på sånt? Har verkligen ingen koll alls på sånt här :/ Men är hills science plan inget bra foder med andra ord? Kan det vara så att hon måste "vänja" magen med det fodret och det då kanske blir bättre? Hon är inget riktigt fan av blötmat .. inte den jag testat ge henne iaf..

Mmaryy
4/16/15, 4:05 PM
#6

Borde jag testa avmaska henne med medel från apoteket!? Kan det vara ett sånt problem?

Annons:
Rumblebee
4/16/15, 4:06 PM
#7

De foder som veterinärer säljer innehåller oftast en massa spannmål, något som gör att katter dels riskerar att gå upp i vikt av samt att vissa katter kan vara känsliga mot spannmål vilket leder till dåliga magar det med . Min familjs katter lever på blötmat bara, oftast. Mjau eller. Bozita. Bra torrofoder är Ziwi peak, taste of the wild och applaws som jag kan komma på just nu.

Mmaryy
4/16/15, 4:10 PM
#8

Vart köper du dessa  blötmats burkarna? :)

Rumblebee
4/16/15, 4:25 PM
#9

Mjau kan man köpa nästan överallt, inklusive vanliga mataffärer, kostar cirka 11 -16 kronor (beror på om det är tetra eller burk) Bozita finns i djuraffärer och kostar ungefär lika mycket, dock finns de bara i tetror vad jag vet.

Therese
4/16/15, 6:27 PM
#10

Har det alltid luktat eller är det något som kommit nyligen? Jag skulle inte avmaska om jag inte fått bekräftat att katten har mask :)

Torplyktans
4/16/15, 6:44 PM
#11

En av mina 6 katter (stor fertil hankatt) luktar lika illa som en hund som bajsa men ingen av dem andra luktar lika mycket. Alla äter ju samma mat och hans bajs luktade lika illa när han var chipad (inte fertil).

www.torplyktan.se

Therese
4/19/15, 1:25 PM
#12

Jag ser skillnad på fodret här hemma. Förr åt de med spannmål, det luktade fruktansvärt. Nu äter den ena spannmålsfritt, luktar men ändå bättre än förr. Två av tre äter typ endast rå föda, helt seriöst så luktar inte avföringen.(hanen äter allt och får i sig en del torrfoder och hans luktar lite mer än den som vägrar annat än rått kött)

Upp till toppen
Annons: