01. Allmänt Skogkattprat

Dålig mage?!

2015-04-16 15:49 #0 av: Mmaryy

Precis när min katt gjort nr 2 i sin kattlåda så luktar det nå fruktansvärt illa, till och med så min sambo får kvälvningar (han är dock lite känslig), så de har blivit ett litet problem.. Hon äter hills science plan torrfoder.

Är detta normalt eller kan det vara någonting fel på hennes mage eller foder eller någonting annat?

Anmäl
2015-04-16 15:55 #1 av: MonicaLagerquist

Testad för parasiter?
Nyligen bytt foder?

S*Blå Katten Cornish Rex & La Perm uppfödning.

Alla katter har ett livsvärde,men alla katter har inte ett avelsvärde.

www.blåkatten.se

Anmäl
2015-04-16 15:58 #2 av: Mmaryy

Hon har nästan jämt gått på science plan, pendlat lite mellan indoor cat och kastrerad sorten.. i korta perioder har hon ibland fått purinas foder..
Kan det vara därför? 

Anmäl
2015-04-16 15:59 #3 av: Mmaryy

inte testad för det.. får nästan boka tid hos veterinären om det skulle kunna vara så? Men hon är väldigt pigg och busig, äter jäättebra och bajset ser bra ut.. 

Anmäl
2015-04-16 16:00 #4 av: Rumblebee

Snabba fodrtbyten kan ge dåliga magar. Har du provat ett kvalitetsfoder utan spannmål, alternativ blötmat?

Anmäl
2015-04-16 16:01 #5 av: Mmaryy

Nej det har vi inte.. vad är det för märken på sånt? Har verkligen ingen koll alls på sånt här :/ Men är hills science plan inget bra foder med andra ord? Kan det vara så att hon måste "vänja" magen med det fodret och det då kanske blir bättre? Hon är inget riktigt fan av blötmat .. inte den jag testat ge henne iaf.. 

Anmäl
2015-04-16 16:05 #6 av: Mmaryy

Borde jag testa avmaska henne med medel från apoteket!? Kan det vara ett sånt problem?

Anmäl
2015-04-16 16:06 #7 av: Rumblebee

De foder som veterinärer säljer innehåller oftast en massa spannmål, något som gör att katter dels riskerar att gå upp i vikt av samt att vissa katter kan vara känsliga mot spannmål vilket leder till dåliga magar det med .
Min familjs katter lever på blötmat bara, oftast. Mjau eller. Bozita.
Bra torrofoder är Ziwi peak, taste of the wild och applaws som jag kan komma på just nu.

Anmäl
2015-04-16 16:10 #8 av: Mmaryy

Vart köper du dessa  blötmats burkarna? :) 

Anmäl
2015-04-16 16:25 #9 av: Rumblebee

Mjau kan man köpa nästan överallt, inklusive vanliga mataffärer, kostar cirka 11 -16 kronor (beror på om det är tetra eller burk) Bozita finns i djuraffärer och kostar ungefär lika mycket, dock finns de bara i tetror vad jag vet.

Anmäl
2015-04-16 18:27 #10 av: Therese

Har det alltid luktat eller är det något som kommit nyligen? Jag skulle inte avmaska om jag inte fått bekräftat att katten har mask :)

Anmäl
2015-04-16 18:44 #11 av: Torplyktans

En av mina 6 katter (stor fertil hankatt) luktar lika illa som en hund som bajsa men ingen av dem andra luktar lika mycket. Alla äter ju samma mat och hans bajs luktade lika illa när han var chipad (inte fertil).

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.