Annons:
Etikett01-allmänt-skogkattprat
Läst 1002 ggr
Zekina
2015-02-06 19:04

Temperament

Hur är era skogisar i temperamentet? Har de ändrats mycket från ung till äldre?

Var helt säker på att när jag fick hem min unge att hon skulle vara lugn och mysig (vilket hon är ibland), men just nu beter hon sig som en riktig skitunge…
Har ju säkert med åldern och göra ;)

Annons:
Torplyktans
2015-02-06 19:22
#1

Vad är det hon gör?

www.torplyktan.se

Zekina
2015-02-06 19:38
#2

#1 Är väldigt trotsig.  Te.x vet hon att hon inte får kloa på lampskärmen (En golvlampa bredvid soffan) ändå är hon där, spec. på kvällen/natten. Vet att det är för hon vill ha uppmärksamhet och försöker ignorera det men vill inte att lampan ska välta eller bli sönder klöst.. 
Vanligtvis sover hon med oss på natten och väcker mig en gång för några minuters lek och blötmat för att sen somna om. 
Men denna veckan har hon varit uppe hela nätterna och då är hon på lampan :/

Rutinerna innan läggdags är lek tills hon är trött, sedan blötmat och efter det brukar hon ha ett race i hallen för att sedan lägga sig vid mina fötter och sova.
Leker även mycket med henne efter jag slutat jobba på em.

Men jag tar det som ett "tonårs-beteende" och att det försvinner när hon väl fattar att det inte hjälper.

Torplyktans
2015-02-06 21:55
#3

Det här med klösandet har jag aldrig ens försökt att fostra en katt utan jag försöker istället att inreder hemmet så att det funkar med katterna. Några gamla möbler har rykt och behöver kläs om nu ;-) men det var innan jag hade ordentligt med klösmöbler i varje rum. Den nya soffan får vara helt i fred utan att jag säger till katterna. Men vissa tyger är helt enkelt för frestande för katter och går bara inte. Sen är ju kattungerna och även de flesta vuxna Skogisar mycket sällskapligt. Första året får man räknar med att det går åt lika mycket tid som till en valp särskild om man väljer en ensam katt så kräver det att man är hemma jätte mycket och den inte är ensam för länge. Hon sover nog lite mindre nu nör hon är äldre och hon sover nör ni är borta och då ska det händer något hela tiden nör ni är hemma sen ;-) även om det råkar vara på natten. Det är nog säkert som du skriver att hon vill ha uppmärksamhet. Skogisar är ju en ganska livligt och busig ras ;-) även när dem är äldre tycker jag i alla fall hos mig har de inte ändrat sig så mycket än med 4 år är den äldsta som också kan racer runt ibland. Utekatterna sover ju mest när dem är inne men dem som jag har bara inne får fnatt nån gång per dag i alla fall ;-) gillar att jaga varandra de leker mycket mer än mina huskatter.

www.torplyktan.se

Upp till toppen
Annons: