Annons:
Etikett04-färger-mönster
Läst 1893 ggr
lynxessan
2015-01-08 23:34

09 eller inte 09?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Sitter och kikar på skogkattslingan och vissa katter med typ lite vitt på haka och bröst som den här killen skriver vissa 09 på och andra har inte med 09. Vart går gränsen för er? När använder ni 21? Man ser ränder i ansikte och på benen men inget mönster direkt på kroppen. Upplys mig ^^

Annons:
VargenCV
2015-01-08 23:47
#1

Mönsterkod 21 är för katter med högradsvitt, dvs 01 eller 02, där det kan vara omöjligt att se vilket mönster som finns på katten.

Jag ser bara ena bilden - kattunge som sitter på badrumsgolv(?) - och med vitt på bröstet är det helt klart 09. Även om det är lite olika tycken om medaljong är riktig vitfläck skall den registreras som 09. Det vita på huvudet ser ut som "mönstervitt", altså ljus färg som hör till agouti.

En 09 är alt från en vit tå, vitt på magen etc till <25% och klassisk vitt med vita tassar/bakben, bliss och på bröst och mage, och allt imellan :)

lynxessan
2015-01-09 00:18
#2

Superbra förklaring :) men på skogkattslingans sida är väl inte exempelkatten höggrads vit? Tycker den är väldigt mörk med vit svanstipp och randiga ben?

Torplyktans
2015-01-09 14:58
#3

Förstår inte din fråga men med höggradig vit så är en katt inte längre 09 utan 03 som även kallas bicolor 25-50% vit eller 02 Harlekin tecknad med mer 50-75% vit. Eller till och med 01 van tecknad med mer än 75% vit. En 09 är inte höggradig vit utan har enstaka vita fläckar upp till 25% . Om du menar Pans Truls som är på slingans första sida så är han en typisk 09.

www.torplyktan.se

EvaSe
2015-01-09 20:12
#4

#2 Håller med om att bilden på mönster 21 på skogkattslingan är missvisande, men  nuförtiden används 21 bara på katter som har så lite färg att det inte går att se mönstret.
Hur många ränder ser du på svansen på din katt? 5-6 brukar vara tabby, fler än 9 brukar vara tigré.

/EvaS

S*Capsicum´s   www.capsicumcats.se

lynxessan
2015-01-09 21:21
#5

#3 det va två frågor i samma så förstår det blev lite snurrigt :p va lite trött ^^ menade om man kikar på kattungar till salu så är det vissa jag tycker har lika lite vitt som killen på bilden, lite på haka och bröst bara. Vissa har med 09 i koden och vissa har bara tex 23 och inga siffror som visar andel vitt :) Sen vare fråga två. På skogkattslingans sida med mönster och andel vitt och färgkoder så är exempel bilden på 21 en katt med bara lite vitt på svansen typ, därför blev jag nyfiken när vargskogens sa att 21 bara används på katter med så mycket vitt att man inte ser mönstret. Tack #4 evase då är det inte bara jag som tyckte den bilden va lite förvirrande :) tack för tipset :) ja han kommer inte upp i tigre ^^ tack så väldigt mycket

Torplyktans
2015-01-10 09:20
#6

Ah nu hänger jag med jag hade inte tittad på exempelbilderna, bra att Eva redan svarad :-) Det med 09 som ser ut som om en del kattungar har vit är förmodligen bara på bilden det ser ut så. Jag har tittad på några bilder nu av kattungar utan vit och tyckte det stämde som det står. De kan ha vit haka och vit mage det tillhör mönstret och är ljus men oftast inte kritvit mycket svårt att se hos t.ex creme. Men om det är en tydligt medaljong så ingår inte det i dem ljusa partierna som själva mönstret kan skapa.

www.torplyktan.se

Annons:
lynxessan
2015-01-10 09:34
#7

Ah ok nu förstår jag #6. Väldigt bra förklarat :) tack alla

Upp till toppen
Annons: