Annons:
Etikett07-beteendefrågor
Läst 2043 ggr
Mmaryy
2014-12-29 20:12

hur får man sin katt keligare

Jag vet att alla katter är olika, och att det inte går att ändra på en katt..men jag vill ändå fråga om ni har några tips på hur man får sin katt att oftare komma till t.ex soffan och lägga sig brevid och gosa? Kitty (min katthona på ca 1 år) sover alltid vid mina knäveck, kommer jämt på natten/morgonen och gosar. Hon kurrar och vill gosa såfort man klappar henne, men de är som att hon inte får någon riktig ro att bara ligga och sova en längre tid brevid mig och min sambo.. Hon kan komma o vilja bli klappad men sen lägger hon sig alltid på antingen golvet eller köksbordet..

Annons:
kara_murray
2014-12-30 18:27
#1

Jag skulle försöka att ta upp henne när hon sover och lägga henne i knäet. Det kan fungera, det gäller att ha tålamod bara. Första gångerna kommer hon nog att hoppa ur knäet men ju fler gånger du gör det desto lättare borde det bli. Men som du skrev, alla katter är olika. En del vill inte ligga i knäet. Hoppas att det här var till hjälp.

catcult
2014-12-31 16:49
#2

Är hon kastrerad? Kastrerade katter blir nästan alltid keligare än fertila. De brukar också bli keligare med åldern enligt min erfarenhet. Precis som föregående skribent skriver gäller det att ha tålamod, du är på rätt väg och skulle hon hoppa upp i knät eller närheten av dig klappa henne alltid tills hon själv känner att hon har "fått nog", då uppmuntrar du beteendet. 🙂

"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six

lynxessan
2015-01-11 11:10
#3

Ja min erfarenhet är också att kastrerade katter blir mer närhetssökande :) annars kan du testa en feliway kanske om du känner att hon inte kommer till ro i vardagsrummet, testa sätta den i ett uttag nära soffan :) eller ta med någon godis när du sätter dig i soffan så hon kommer till dig å klappa. Tillslut kanske hon följer dig till soffan utan godis då hon kopplar att sitta i soffan hos dig är riktigt härligt :) lycka till

Upp till toppen
Annons: